Paard in de winter op de wei i.v.m. zwangerschap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ev_1977

Paard in de winter op de wei i.v.m. zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 09:50

Ik zit in dubio, ik ben zwanger en uitgerekend eind januari 2013. Nu heb ik een fries van 6 jaar welke volop in training staat.
Een bijrijder vinden voor deze periode is niet makkelijk en ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook moeilijk vind om hem uit handen te geven..
Nu weet ik iemand waar hij de winter kan staan, is alleen de gehele dag buiten (s'nachts weet ik eigenlijk niet). Hij staat nu zo'n 2 uur per dag in het land en in de winter in de paddock, voor de rest in een binnenstal. Is het eerlijk om hem eind september/oktober t/m febr in het land te zetten? Hij krijgt dan uiteraard wel de kans om een lekkere winterjas te kweken. Hij zal deze periode dan ook niet gereden kunnen worden, dus echt vakantie.

Graag jullie mening/ideeën.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:06

Dan zou ik hem nu rustig afbouwen als ik jou was, dus steeds iets korter rijden, en dan een week of 2 beetje longeren aan het halster, zodat je hem niet vanuit een volle training en conditie wegjaagt. En je zult ook krachtvoer af moeten bouwen.
Ik zou hem als het kan dan toch wel begin september in het land zetten zodat hij zeker genoeg kans heeft om weerstand op te bouwen. Het is namelijk raar weer, eind juli, en snachts is het soms onder de 10 graden.....als het niet meer warm wordt, denk ik dat het in september al een stuk frisser is dan normaal (tenzij er nog wel een warmtegolf gaat komen *bid hiervoor* )

pmarena

Re: Paard in de winter op de wei i.v.m. zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:01

Het is wel vrij kort dag hoor om hem pas in september te laten wennen, bij een slecht jaar begint de winter dan al :=

In principe gaan paarden bij het korter worden van de dagen alweer naar een winterjas toewerken.

Heb je geen mogelijkheid om hem nu al veel langer buiten te zetten en daarbij dan ook de training af te bouwen, zodat hij vast een beetje kan wennen aan het lanterfanten op de wei, en hij wat meer weersomstandigheden mee krijgt alvast? :)

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:33

Dank je voor jullie reacties. Het werk afbouwen kan wel, alleen helaas niet de mogelijkheid om langer buiten te zetten (pensionstal met kampjes). Ik vind het zo lastig! En je weet inderdaad niet wat het weer hier in NL doet..ook vraag ik me af hoe hij weer uit die "vakantie"komt, qua bespiering en conditie. Voor tussen z'n oren is het wel fijn denk ik. Of toch maar op zoek naar een bijrijder???

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:38

Is er wel een schuilstal beschikbaar waar hij iig droog en uit de wind kan staan?

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:41

Volgens mij niet, moet ik nog even navragen. Ik ben sinds gister pas bezig met deze eventuele mogelijkheid. Dat is ook wel een goed punt, dank je!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:47

ik werk in de zomer altijd flink met mijn 2 pony's die blijven in de winter ook buiten, afgelopen jaar voor het eerst overigens, toen de vacht te dik werd heb ik afgebouwd en in de winter alleen in de sneeuw met de slee gespeeld. Ze stonden als het echt koud was wel lekker in de stal te staan zeker in die sneeuwbuien maar ik heb ze ook vaak genoeg bij het langsrijden buiten zien staan. Ik heb nog nooit zulke blije pony's gehad als afgelopen winter.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:49

met een bijrijder is niks mis mee hoor alleen even goede afspraken maken wat jij van een bijrijder verwacht en wat mag en niet mag.
Misschien ook wel lekker voor het paard even lekker bezig blijven ok al is het niet het niveau wat jij rijd maar zo blijft het paard bewegen.
weet niet waar je woont welke plaats?
succes met je beslissing

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:49

Voor je paard is het natuurlijk fantastich om lekker buiten te lopen, en vanaf september kan hij nog voldoende wintervacht aanmaken.
Maar ik zou het wel heel erg sneu vinden als hij na die periode weer in een stal opgesloten gaat worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:51

een paard denkt echt niet terug als in 'oooh wat had ik het 3 jaar geleden fijn op de wei'..
Zeker als je dan weer aan het werk bent zijn de omstandigheden heel anders.

ev_1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:14

Marianne18; ik zie in je onderschrift dat je nog een paardje zoekt, jammer maar ik sta in de omgeving van Utrecht, beetje ver weg.

Polly; goed om te lezen dat het dus wel degelijk zou kunnen.

Ik ga nog even uitgebreid informeren bij die man over hoe en wat precies. Dan maar eens alle voor- en tegens opschrijven en goed nadenken.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:25

ja dat is inderdaad jammer ja dan word het toch verhuizen hihi ;-)
Succes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:49

Mijn paard heeft overigens in de winter van 2009-2010 in het bos op de wei gestaan met onbeperkt ruwvoer en geen beschutting. Hij was toen 2,5 en ik wilde hem niet de hele winter ophokken, vlak nadat ik hem gebracht had brak de winter los en hij heeft tot maart in de sneeuw gestaan maar ook dat ging prima. Ze stonden op een weiland (open stuk) in het bos dus wel wat beschutting.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:03

Kun je hem niet nu al verhuizen? dan kan hij vast wennen aan het weer, nu word het straks weer goed :)