Longeercirkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 12:04

Ik wil een goede longeercirkel aan gaan leggen, die goed bestand moet zijn tegen (veel) regen en extreme koude (ver onder vriespunt).
De cirkel mag dus niet verzuipen, maar ook niet bevriezen (of in ieder geval zodanig dat als het paard er over heen gaat het los trapt).

Nu wil ik graag weten hoe je het beste de lagen op kunt bouwen, dus in welke volgorde met welk grind/zand? Ook hoe dik de lagen moeten zijn. Als toplaag wil ik grus gebruiken (dat is heeeel fijn grind, of grof zand. Wordt hier veel gebruikt op de bospaden en bevriest niet en laat goed water door), maar hoe dik moet de toplaag zijn? Tussen welke lagen moet er doek tussen? Hoe diep afgraven? Of juist een gedeelte er "boven op" leggen.

Verder wil ik graag weten hoe jullie de cirkel onderhouden? Ik zat te denken om elke keer na het longeren de hoefslag te harken (of 1 keer in de week of iets dergelijks), zodat de hoefslag niet te diep wordt en dus niet bij andere lagen (of evt doek) kan komen.
Zou het eventueel mogelijk zijn in de winter af en toe zout te strooien in de cirkel (op vooral de hoefslag) of raden jullie dit af en waarom? Mogelijkheden om de cirkel sneeuw vrij te houden/krijgen? Gewoon er af scheppen als het gesneeuwd heeft voor je gaat longeren?

Hoe diep hebben jullie de omheining in de grond? Of hoe diep in de grond is aan te raden dat de palen niet de grond uit vriezen?
Wat hebben jullie aan de onderkant tegen de omheining? Zat te denken aan rubberen matten, als ik daar aan kan komen. Zodat de paarden niet met de benen achter de palen kunnen blijven hangen en het zand in de longeercirkel blijft inplaats van er buiten.
Hoe hoog de omheining maken en gewoon recht neer zetten of schuin (zoals bij een rijbak).

Ik zit te denken aan een diameter van 15/16 meter, geen grote paarden (max rond de 1,65m ongeveer). Ik heb nu 20meter en vind dat veel en veel te groot.

Een hele hoop vragen, haha. Ik heb wel al ideeën, maar ben nu vooral op zoek naar ervaringen en extra tips. Wil het namelijk graag maar één keer aan leggen en er dan ook jaren plezier van hebben. Elk jaar opnieuw aanleggen vind ik niet zo'n leuk plan.