hoeven van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ezjeeeeee

hoeven van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:04

Haaai
Ik wil een paar vragen stellen over de hoeven van paarden .
om de hoe veel tijd moet een paard naar de hoefsmid?
welke dingen kan een hoefsmid allemaal met paardenhoeven doen? en hoe heet dat? en wat is de functie?
wanneer moet een paard kalkoenen?

Nynke_Mandy

Re: hoeven van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:10

1. Zonder hoefijzers om de 8 weken, met hoefijzers om de 6 weken.
2. Een hoefsmid vijlt de hoeven bij en snijd er wat af. Ik weet niet echt wat de functie is...
3. Een paard moet kalkoenen als hij hoefijzers heeft en op het land gaat rijden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:22

1. Bij ons gaat de paarden met ijzers ook om de 8 weken, dat gaat goed. Maar dat is wel op het randje, dus je moet het wel in de gaten houden. Met 6 weken speel je op save. Een paard kan onder alle 4 hoeven ijzers hebben, of alleen voor.

2. Paarden die niet in het wild leven slijten de hoeven niet genoeg, dus dat doet de smid voor ze. Hij knipt ook het dode gedeelte van de straal weg, dan gaat daar geen vuil onder zitten. Dat noemt men bekappen. Wanneer een paard ijzers krijgt noemt met dat beslaan. Hieraan voorafgaand wordt het paard eerst bekapt, dan wordt het hoefijzer passend gemaakt dmv hamer en aambeeld. Het ijzer heeft gaatjes, hierdoorheen slaat de hoefsmid hoefnagels (soort puntige spijkers) door de hoef heen. Aan de voorkant van de hoef komt de hoefnagel erdoorheen, deze wordt afgeknipt.

3. Kalkoenen echt alleen op gras gebruiken! Ze drukken in het gras zodat het paard grip heeft, net als voetbalnoppen. Op steen loopt het paard dan op de kalkoenen, en dat is niet de bedoeling.

Als je het interessant vindt, kan je mss ergens een keer gaan kijken als de smid komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:28

1. Ik heb zelf 1 eigen pony, die gaat wanneer ik vind dat ze lang zijn. Meestal komt ie ong 5 keer per jaar. In de zomer groeien ze sneller, dan in de winter (bij mijn pony iig). Dus ik kijk gewoon wanneer ik haar er aan toe vind, maar bij de meesten is het om de 2 maand.
2. Bekappen (hoeven bijvijlen/knippen, straal wegsnijden) Beslaan (ijzeers er onder doen) Hoefsmid kan ook op verschillende manieren bekappen, zodat het been van je pony anders gaat staan, en wat miss beter is voor de houding.
3. kalkoenen gebruik je voor nat gras. die draai je in de ijzers. Ze zorgen er voor dat het paard minder snel uitglijdt.

ezjeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:58

nog ewat vragen:
wat is stootgaten, stifgaten, vierkantbeslaan, stalen stiftjes, dubbelleggers?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:15

Hoe vaak ze moeten is echt afhankelijk van de hoeven en hoe snel ze groeien. Hier gaan ze om de 10 weken en ook degene op ijzers en dat gaat heel goed.
Er wordt nooit drastisch aan gesneden en gevijld.

Vierkant beslaan is een paard dat op alle hoeven ijzers heeft.
Stootgaten nog nooit van gehoord maar volgens mij het zelfde als stiftgaten??
Stiftgaten is volgens mij voor de kalkoenen/stiften in te draaien.
Stalen stiftjes zijn de kalkoenen.

Ben niet zo thuis in de hoefijzers dus mocht er iets niet kloppen hoor ik dat ook graag.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:20

Ik dacht al: vierkant? Wij noemen dat rondom beslaan.

Ezjeeeeee, verklaringen voor woorden zijn ook heel gemakkelijk via google te vinden, dan heb je ook tekeningetjes erbij. Ik maak op dat je geen ervaring met paarden hebt (dan zou het enigszins bekend terrein voor je zijn), dus vanwaar deze interesse voor hoeven en hoefijzers?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:23

Bo_Cassey : Hoefijzers alleen achter kan ook hor ;)

ezjeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:24

Ik wou gwn graag wat meer weten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:38

Alleen maar heel goed hor ts :j Vooral vragen stellen :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:51

Mallow schreef:
Bo_Cassey : Hoefijzers alleen achter kan ook hor ;)

O echt? Toen ik dat als beginner eens aan iemand vroeg, kreeg ik te horen dat dat niet werd gedaan. Nou weer wat geleerd.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:52

ezjeeeeee schreef:
Ik wou gwn graag wat meer weten

Ok, ik dacht misschien moet je ergens info voor verzamelen ofzo. Heb je interesse in paarden voor de rest?