Mijn paard hoest van beschimmeld hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovezarana

Mijn paard hoest van beschimmeld hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:44

mijn vader heeft laatst het gras opgeperst in kleine pakjes en toen heeft hij de pakjes in de schuur gelegd maar ik kwam er dus een week geleden achter dat het hooi binnen in het pakje heel erg muf ruikt en er komt stof vanaf (het is dus beschimmeld). Mijn paard heeft een poosje dat hooi gegeten en is nu continu erg aan het hoesten. Mijn vraag is daarom ook of het schadelijk is en zo ja, wat ik er tegen kan doen. Zou je asjeblieft tips kunnen geven want ik weet niet hoe ik dit zelf moet oplossen.

Gr. rosemarijn

Pien28

Re: Mijn paard hoest van beschimmeld hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:09

De hele partij weggooien .

Kan je dat echt niet zelf verzinnen????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:12

Is het alleen stof? Dan kun je het gewoon in het water laten weken.
Maar goed aangezien het wat muf ruikt zou ik toch overwegen de boel weg te gooien.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:13

Da's echt heel schadelijk en je kunt je paard er blijvend mee verknoeien. Niet meer geven dus. Je paard direct een kuur geven met Sputolysin, zo stofvrij mogelijk houden, het liefst dag en nacht buiten tot ie niet meer hoest. Wanneer hoest over is pas weer gaan gebruiken voor rijden ofzo. Je paard kan nog lange tijd allergisch reageren op hooi. Liever kuil voeren of hooi eerst kletsnat maken. Ook oppassen met stoffig stro. Succes!

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:36

InekeN schreef:
Da's echt heel schadelijk en je kunt je paard er blijvend mee verknoeien. Niet meer geven dus. Je paard direct een kuur geven met Sputolysin, zo stofvrij mogelijk houden, het liefst dag en nacht buiten tot ie niet meer hoest. Wanneer hoest over is pas weer gaan gebruiken voor rijden ofzo. Je paard kan nog lange tijd allergisch reageren op hooi. Liever kuil voeren of hooi eerst kletsnat maken. Ook oppassen met stoffig stro. Succes!

Ik doe mijn paard nu overdag buiten in de wei en s'nachts zet ik haar op stal en geef ik haar ook gras ,maar kan ze daar dik van worden of is het ook ongezond?

ps. bedankt voor je reactie.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:39

Mijn paard heeft een inwendige schimmelinfectie opgelopen door vies stro.

Ik zou een endoscopie laten maken en het op kweek laten zetten anders heb je straks een paard dat chronisch hoest!

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:42

PercyLeen schreef:

Ik zou een endoscopie laten maken en het op kweek laten zetten anders heb je straks een paard dat chronisch hoest!

Hoelang heeft jouw paard das vieze stro gegeten , want mijn paard eet het sinds kort. Zijn er ook nog middeltjes tegen dat je bij de dierenarts weg kan halen??

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:44

lovezarana schreef:
PercyLeen schreef:

Hoelang heeft jouw paard das vieze stro gegeten , want mijn paard eet het sinds kort. Zijn er ook nog middeltjes tegen dat je bij de dierenarts weg kan halen??

Volgens mij is het enige middel het vieze spul weghalen. Je moet de oorzaak bestrijden (het vieze hooi), niet het symptoom (het hoesten).
Als je het hooi weghaalt zal het hoesten binnen 1 of 2 dagen weg zijn ;).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:45

Stop zelf je hoofd eens in zo'n beschimmelde baal hooi... ga je spontaan ook hoesten.. :P

Lekker weggooien die zooi.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:48

Heeft je vader het gras opgeperst zonder te schudden en drogen,dan kun je zeker helaas heel de partij weggooien,neem aan dat hij ze niet geseald heeft.
Te nat gras persen en niet sealen dan gaan ze broeien en schimmelen.

Door de schimmelsporen kan je paard flink ziek worden en in het ergste geval overlijden.

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:51

Paddenpad schreef:
Heeft je vader het gras opgeperst zonder te schudden en drogen,dan kun je zeker helaas heel de partij weggooien,neem aan dat hij ze niet geseald heeft.
Te nat gras persen en niet sealen dan gaan ze broeien en schimmelen.

Door de schimmelsporen kan je paard flink ziek worden en in het ergste geval overlijden.

Nee hij is zelf boer en hij heeft het een paar dagen een paak keer per dag geschud en 2 weken laten drogen. Maar mijn vader zei dat het waarschijnlijk nog net niet droog genoeg was en daardoor is het dus verschimmeld.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:54

Pien28 schreef:

het wil niet zeggen dat er 1 pakje slecht is dat de hele partij slecht is hoor
als de pak niet goed verpakt is, vocht ingekomen, etc

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:57

Brittneyx schreef:
Pien28 schreef:

het wil niet zeggen dat er 1 pakje slecht is dat de hele partij slecht is hoor
als de pak niet goed verpakt is, vocht ingekomen, etc

nee, maar wel alles is verschimmeld en er het zijn gewoon kleine baaltje dus het zit niet verpakt maar waarschijnlijk heeft het niet lang genoeg kunnen drogen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:00

In iedergeval niet meer geven en als het hoesten niet ophoudt of erger wordt even de dierenarts laten komen.

Beschimmeld hooi kan dodelijk zijn dus echt niet meer geven!!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:00

wij hadden een natte plek in de weide waardoor er 2 pakken beschimmeld waren (we weten welke pak van waar komt) dus moesten we niet alles weggooien
met niet goed verpakt bedoel ik niet hard genoeg geprest waardoor er teveel lucht in het hooi zit

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:02

Het is ook nog geen weer geweest om te hooien,zou een boer toch moeten weten??!!

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:05

Paddenpad schreef:
Het is ook nog geen weer geweest om te hooien,zou een boer toch moeten weten??!!

Jawel hoor, ongeveer 2 maand geleden was het een poos heel mooi weer en toen waren alle boeren bij ons in de buurt aan het hooien. Dus daar licht het niet aan.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:06

dacht ik ook ...
voor hooi moet je minstens 10 dagen overwegend droog met zo min mogelijk buien
heeft de loonwerker ons verteld
omdat dit niet het geval was hebben wij voor voordroog gekozen dit jaar

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:08

lovezarana schreef:
nee, maar wel alles is verschimmeld en er het zijn gewoon kleine baaltje dus het zit niet verpakt maar waarschijnlijk heeft het niet lang genoeg kunnen drogen.

Zonde dan ben ik ook bang dat je alles weg moet gooien.
Zou wat anders gaan voeren en dan zal het wel overgaan mocht het niet zo zijn dan kan je nog de DA bellen.

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:10

Tigra_ schreef:
lovezarana schreef:

Zonde dan ben ik ook bang dat je alles weg moet gooien.
Zou wat anders gaan voeren en dan zal het wel overgaan mocht het niet zo zijn dan kan je nog de DA bellen.

Ja we gooien nu ook alles weg en ik geef mijn paard nu alleen nog maar gras en ik ga ervoor zorgen dat ik af en toe nog wat goed hooi bij kan voeren.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:27

Het is trouwens niet goed om je paard nu versgemaaid gras te gaan voeren,beter kun je nu ergens een aantal pakken gaan kopen bij een andere boer die wel goed is en niet beschimmeld!

lovezarana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 14:27

Paddenpad schreef:
Het is trouwens niet goed om je paard nu versgemaaid gras te gaan voeren,beter kun je nu ergens een aantal pakken gaan kopen bij een andere boer die wel goed is en niet beschimmeld!

Ja klopt , er zijn nog een paar pakjes die wel goed zijn van alle beschimmelde pakjes maar hij loopt nu in de wei en voeren haar gras.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:08

Citaat:
Volgens mij is het enige middel het vieze spul weghalen. Je moet de oorzaak bestrijden (het vieze hooi), niet het symptoom (het hoesten).
Als je het hooi weghaalt zal het hoesten binnen 1 of 2 dagen weg zijn ;).

Mijn paard had een inwendige schimmelinfectie (door het eten van schimmel) en die was niet vanzelf weggegaan hoor :n

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:32

Wie voert nou beschimmeld hooi aan z'n paard??
Je eet toch zelf ook het brood van vorige week wat beschimmeld is...