Buiten of binnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_FDA

Buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:17

Ik heb sinds kort een new forest en hij staat op een manege. Nu is hij gezond verklaart en Mag ik kiezen tussen deze 2 stallen:

Binnenstal
- in een gang met alle stallen( dus meer sociaalcontact)
- ruime stal
- mogen kinderen die daar lessen komen
- kan niet zijn hoofd uit de stal steken
- zit waarschijnlijk aan het eind vAn de gang
- kan binnendoor naar Bak en poetsplaats en zadelkamer
- heeft frisse lucht( grote deur die in de zomer altijd open staat

Buitenstal
- in een rijtje met drie buitenstallen( 2 ingebruik, 1 leeg) kan zijn dat het andere paard ook Naarden gang gaat
- stallen worden gebruikt voor wanneer er een nieuw paard komt dat nog niet gezondverklaart is
- is hierdoor al wel een keer ziek geweest(ander ziek paard)
- even grote stal(ong)
- mogen kinderen zonder e.p. Niet komen
- paar meter lopen naar de paddock
- buitenpoort naar bak enz.
- voor stal ruimte om te stappen

Voor meer info vraag het maar! Prijs is even duur

Waarvoor zouden jullie kiezen

fanci_mike

Re: Buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:20

Het enige wat mij aan die buitenstal tegenstaat is het stukje parkeren paarden die nog niet gezond zijn verklaard. Anders zou ik daarvoor gaan, in dit geval denk ik toch de binnenstal, mits hij er regelmatig uit komt natuurlijk, maar dat geld bij beide opties.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:20

Ligt eraan...

Wanneer/ hoe vaak gaat hij het land op, en zijn de paddocks een beetje aardig?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:22

Is het op hetzelfde terrein? Ik zie alleen maar voordelen in de buitenbox,meer frisse licht, gezonder en toch ook vriendjes kunnen zien en zijn hoofd uit zijn box steken. Binnen nadelen, niet uit de box kunnen kijken dus hoeveel sociaal contact heeft hij dan met andere paarden. Leskinderen die van paard naar paard gaan, einde van de gang. De deur die in de winter zo goed als zeker potdicht zit, dus minder goede lucht, meer stof.

Wat is het voordeel van binnen naar het poetsgedeelte gaan? Frisse lucht is fijn, is het heel slecht weer poets je toch in je box. Sta je ook droog en windvrij. Als de stalhouder zijn boxen goed schoon houdt zou een ziek paard dat er ooit ingestaan heeft geen probleem moeten zijn. Desnoods maak je zelf de drink en voerbak nog even goed schoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:24

denk dat het probleem vooral is dat er ook een zieke naast kan komen te staan.

Normaal roep ik altijd heel hard BUITEN maar dit is voor mij een dusdanig nadeel dat ik voor binnen zou gaan. Is fysiek contact (neuzen) mogelijk in de buitenstallen?

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:25

Is er bv. een service dat de paarden door de manege worden buitengezet? Of dat je kan vragen aan vrienden/mensen om je paard buiten te zetten. Ik zou dan voor de binnenstal gaan, want doordat er buiten soms zieke paarden worden gezet.. En heb je dus ook eerder kans dat je paard ziek wordt, en dus meer kosten. Succes!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:25

Jammer dat de zieke paarden in de buitenstal staan, want verder klinken die veeeeel beter dan de binnenstal :j

Dat ie niet met zijn hoofd de stal uit kan zou voor mij gelijk een no go zijn, sociaal contact is dan ook niet meer van toepassing. Frisse lucht door een deur die (alleen?) in de zomer open staat is nog niet de frisse lucht die een buitenstal biedt.
Het lopen naar de paddock, bak enz. zou mij niet zo veel uitmaken, een stukje voor de stal om te stappen is mooi meegenomen.

Ik zeg buitenstal :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:26

Een zieke die ernaast staat, maar geen leskinderhandjes die van paard naar paard gaan. En een buitenbox is beter geisoleert te houden met ziekte. Omdat ze waarschijnlijk niet direct neuscontact hebben. En er kunnen er maximaal 2 ziek bijstaan. Binnen met neuscontact en sneller bacterien overbrengen door kinderhandjes en gebrek aan frisse lucht.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:27

Ik weet niet hoe ver de binnenstallen van de buitenstallen zijn, maar met zoveel mensen en paarden door elkaar heen met handen en neuzen die bij elkaar komen, lijkt me dat je in de binnenstallen ook een groot risico hebt om een ziek paard te krijgen. Risico zal minder zijn, maar zeker niet weg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:28

onze boxen hebben ook rondom tralies, snuffelen onderling is mogelijk en daarbij staan ze de halve dag met een groep in de paddock, dan heb ik minder moeite met dichte deuren. Moet zeggen dat ik de dichte deuren (tralies) bij ons op stal een verademing vind, geen geklooi als je langsloopt met je paard, je kan je halster aan je deur hangen, ze nemen meer rust om te eten ipv een hap nemen en die kop meteen weer eruit waardoor ze de helft verliezen. Vereiste is voor mij dan alleen wel dat ze de buren kunnen zien.
Op vakantie heb ik zelfs bewust het luikje in de deur dichtgehouden, hij is het niet gewend en hij vind het wel prima

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:23

Ninx schreef:
Ligt eraan...

Wanneer/ hoe vaak gaat hij het land op, en zijn de paddocks een beetje aardig?

We hebben 5 paddocks 4 gewone en 1 hele grote hij gaat bijna elke dag in de paddock en rijdt/longeert elke dag. Hij staat zelden in de wei maar ik ga overleggen of dat vaker mag

karuna schreef:
Is het op hetzelfde terrein? Ik zie alleen maar voordelen in de buitenbox,meer frisse licht, gezonder en toch ook vriendjes kunnen zien en zijn hoofd uit zijn box steken. Binnen nadelen, niet uit de box kunnen kijken dus hoeveel sociaal contact heeft hij dan met andere paarden. Leskinderen die van paard naar paard gaan, einde van de gang. De deur die in de winter zo goed als zeker potdicht zit, dus minder goede lucht, meer stof.

Wat is het voordeel van binnen naar het poetsgedeelte gaan? Frisse lucht is fijn, is het heel slecht weer poets je toch in je box. Sta je ook droog en windvrij. Als de stalhouder zijn boxen goed schoon houdt zou een ziek paard dat er ooit ingestaan heeft geen probleem moeten zijn. Desnoods maak je zelf de drink en voerbak nog even goed schoon.

Het is op hetzelfde terrein, naast hem staat een ziek paard met een besmettelijke ziekte

Polly schreef:
denk dat het probleem vooral is dat er ook een zieke naast kan komen te staan.

Normaal roep ik altijd heel hard BUITEN maar dit is voor mij een dusdanig nadeel dat ik voor binnen zou gaan. Is fysiek contact (neuzen) mogelijk in de buitenstallen?

Nee en dit is ook mijn twijfel....

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:28

LisanneFloor schreef:
Is er bv. een service dat de paarden door de manege worden buitengezet? Of dat je kan vragen aan vrienden/mensen om je paard buiten te zetten. Ik zou dan voor de binnenstal gaan, want doordat er buiten soms zieke paarden worden gezet.. En heb je dus ook eerder kans dat je paard ziek wordt, en dus meer kosten. Succes!
die service is er en maak ik ook gebruik van :)

Billie1 schreef:
Jammer dat de zieke paarden in de buitenstal staan, want verder klinken die veeeeel beter dan de binnenstal :j

Dat ie niet met zijn hoofd de stal uit kan zou voor mij gelijk een no go zijn, sociaal contact is dan ook niet meer van toepassing. Frisse lucht door een deur die (alleen?) in de zomer open staat is nog niet de frisse lucht die een buitenstal biedt.
Het lopen naar de paddock, bak enz. zou mij niet zo veel uitmaken, een stukje voor de stal om te stappen is mooi meegenomen.

Ik zeg buitenstal :)
oke dankjewel, hij kan buiten wel naar buiten kijken bedenk ik me nu ( zo'n tralie ding dat je open kan zetten maar dat doet de eigenaar altijd Ichtegem als ie zijn voorronde doet ikzelf proberen hem wat vaker open te zetten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:35

Normaal gesproken kies ik altijd voor de buitenstallen.. Maar in jou geval wisselen de buurpaarden nogal eens.. Daarnaast heb je dus ook meer risico op ziekte doordat die stallen eigenlijk gebruikt worden als quarantaine stallen. Ik zou dan toch maar voor de binnenstal gaan..

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:40

Buiten, Er zouden toch niet zo vaak nieuwe paarden komen denk.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:42

Normaal gesproken ben ik erg voor buiten (ik heb dat thuis ook) maar ik zou persoonlijk niet het risico durven nemen i.v.m. de zieke paarden.