Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:09

Vaak genoeg zie en hoor ik stallen voorbij komen waar ze tussen de 300-500 euro vragen per maand. Dit is dan volgens hun een 'luxe' stal.

Maar vaak is het luxe voor de ruiter, en schiet de luxe voor het paard bij in. Daar is dan geen ruimte meer voor.

Meerdere grote en goede binnen- en buitenbakken, solarium, springwei, afspuitplaats, grote kast ect ect. Het paard mag het doen met een stalletje, tegen 'exta' betaling krijgt hij de 'luxe' van een paar uur in de wei of in een paddock.

Nou is het niet mijn bedoeling om hier de discussie te starten of een paard in een stal zou moeten of niet, ondanks dat dat er wel heel dicht tegen aan ligt (en waarschijnlijk onvermijdelijk is) maar wanneer een stal luxe is voor beide paard en ruiter, of alleen voor 1 van de 2 (kan dus ook alleen luxe voor het paard zijn, dat is eigen interperatie. Dat is alles met dit onderwerp denk ik zo) Dus is het luxe voor een paard om op de wei/paddock te mogen, en hoeveel uur, en wat voor stallen achten jullie luxe?

Naar mijn idee sta ik nu met mijn paard op een hele luxe stal voor ons beide, ik heb 2 buitenbakken die binnen een dag na de hele dag regen weer goed zijn. Afspuitplekje, plek om je paard in de open lucht en bedekt te poetsen, een nette kast en omdat mijn paard in groepsstalling staat, hoef ik niet te mesten en te voeren. Ik heb de 'luxe' om alleen met mijn paard bezig te zijn, en me geen zorgen meer te maken om de verzorging.

Mijn paard staat in groepsstalling en heeft bijna 24/7 hooi beschikking, smorgens er even tussenuit zodat ze kunnen schoonmaken. Verders zomers op de wei, swinters 24/7 in de paddock met een reuze schuilstal en achter nog plek om lekker te dollen en spelen.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie als luxe stal achten, en waarom. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling een oorlog te beginnen, maar ik vind het gewoon erg typerend dat iedereen vaak een andere interpertatie heeft van wat een luxe stal is. En ik ben erg benieuwd naar jullie mening. :) staan jullie momenteel voor jullie gevoel op een luxe stal?

Pentax

Re: Wat beschouwen jullie als een luxe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:12

Groot afwisselend weiland, 24/7 buiten met noodstal en schuilplek, aan het bos gelegen en een binnenbak. Dat zou ik luxe vinden. Heb helaas niet alles uit die categorie nu maar volgens mij zijn mijn paardjes dik tevreden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:13

Luxe = hebben wat je nodig hebt en daar tevreden mee zijn. Voor mijn paard is dat: 24/7 buiten in een groep sociale paarden met genoeg fatsoenlijk hooi, een schuilgelegenheid en droge grond onder z'n voeten als het wekenlang regent. Bestrating oid. Een paddock paradise zou ideaal zijn maar die heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden. En voor mij verlichting, stromend water, een plek voor m'n spulletjes en graag ook een bak.

Alles wat meer is is voor ons overbodig. Ik denk dat wat luxe is heel erg zal verschillen van persoon tot persoon.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-07-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:14

Ik beschouw een luxe stal als een stal met binnenbak, buitenbak, mooie stallen, solarium, meerdere poetsplekken, grote kantine enzovoort.
Helaas zijn de luxe stallen over het algemeen geen goede stallen, aangezien ze luxe zijn voor de ruiters, maar niet bepaald voor het paard.
En ruiters zijn vaak wel bereid te betalen voor hun eigen luxe, maar niet die voor hun paard.

Ik heb gekozen voor een goede stal, maar niet een luxe stal.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:16

Luxe stal voor Cos = 24/7 buiten in kudde op weide en/of paddock met schuilstal, stuk verharding en onbeperkt ruwvoer.
Luxe stal voor mij = Stromend water bij de hand, elektriciteit en licht in de buurt en stukken verharding om met kruiwagen overheen te lopen zodat je niet constant weg zakt in de blubber :+ .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:18

Pentax schreef:
Groot afwisselend weiland, 24/7 buiten met noodstal en schuilplek, aan het bos gelegen en een binnenbak. Dat zou ik luxe vinden. Heb helaas niet alles uit die categorie nu maar volgens mij zijn mijn paardjes dik tevreden.

Hetzelfde als dit, maar dan zonder bos :+

Dat is pas luxe :D Ik heb alles van bovenstaande, maar een buitenbak ipv binnenbak.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:20

Ik beschouw een stal als luxe als het mijn eigen stal. Heb een fijne binnen- en buitengaan tot mijn beschikking met 4 ruime boxen van 4 x 4. Paarden gaan van 11 tot 5 naar buiten op een altijd droge weide. Heb geen mensen waar ik de stal mee hoef te delen en alles aan huis. Spuitplaats en molen tot mijn beschikking en de luxe dat er altijd iemand thuis is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:20

Ik denk dat ik weet waar je staat ts. Dat zou voor mij geen luxe stal zijn. Ik heb nu eenmaal s'nachts mijn paard op stal en niet 24/7 in een wei zonder schuilstal. Zonder binnenbak zou ik ook niet willen . Het is maar net wat je wil en hoe je om gaat met je paard. Ik heb nu geen paard omdat luxe even onbetaalbaar is.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:25

Precies, vandaar deze 'discussie', wat is luxe, en het is eigen interpertatie :)
ik vind het erg luxe waar we nu staan. De weide grenzen (vaak) aan de duinen of stukjes bos waardoor ze aan de rand vaak ook schaduw hebben. snachts op stal hebben we geprobeerd op andere stallen maar mijn paard vind dat duidelijk geen luxe, hij reageert er slecht op.

Maar ik heb ook weer vaak genoeg verhalen gehoord van paarden die juist slecht reageren op geen stal, geen 'rustpunt'.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:30

voor mij is luxe een grote wei zomer en winter heel de dag! met paarden vrienden
grote box met luik goed en voldoende voer
dit zijn de dingen die voor mij op de eerste plaats komen
dit zijn ook de dingen waar ik onder geen enkel beding consessies aan doe dan zoek ik ff verder

dit zijn dingen die op de tweede plek komen neemt niet weg dat die voor mij weer heeel erg fijn zijn
ik heb nu een mega grote binnen bak met super bodem longeer kraal
binnen buiten poetsplek met water grote kast en 5 min van het bos :D
en alles word gedaan voeren mesten binnen buiten zetten etc dat is natuurlijk ook luxe

maar mijn poown moet er wonen en leven dus ik kijk eerst naar de dingen die voor hem luxe zijn en dan naar
mijn wensen gelukkig zijn er steeds meer stallen die alletwee hebben

op mijn verlanglijstje staan warm water voor wassen solarium en spiegels in de binnen bak

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:33

Ik vind dat ik heel luxe sta :D
Hoewel er voor de ruiter 'alleen maar' een 20 x 40m rijbak is. Dit is een bak die áltijd te rijden is en mijn paarden genieten van alle andere luxe, zoals een enorme stal, ieder een eigen paddock, 5x per dag hooi en 2x per dag brok, 5x per dag mesten van paddock of stal, weidegang en persoonlijke aandacht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:34

Ik ken een luxe stal die ook nog goed zijn voor de paarden. Ze vragen 375 euro per maand.

voor t paard:
- boxen van 4.5 bij 4 die erg licht zijn en een grote hoeveelheid schoon strooisel hebben
- elke dag weidegang
- dekens worden gewisseld
- stapmolen
- 4 keer per dag hooi of een haybar
- 3 keer per dag krachtvoer

Voor de mens:

- ruime kast
- mooie binnenbak
- erg grote buitenbak
- spring materiaal
- goede begeleiding
- ruime poetsplaats met was mogelijkheid en toekomst solarium
- kantine

en op 500 meter van het bos!

Wat wil een mens en paard nog meer!

Ik heb zelf mijn paard bij de buren staan wat voor mij minder luxe is (regelmatig nat pak in de buitenbak en buiten afspuiten) maar het is veel goedkoper en ik kan er lopend heen :D

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:35

Mijn paarden staan m.i. op een redelijk luxe plek! mooie bak, die is wel eens nat maar zooo lekker om in te rollen ;), een groot weiland van bijna een hectare voor twee ijslanders, grote paddock met schuilstal en klein stukje gras waar ze af en toe ook wat mogen eten en mooie uitrij mogelijkheden.
En het waait hier altijd hard (aan het ijsselmeer), wat erg gunstig is voor onze ijslander met zomereczeem, die heeft op het moment ook geen deken nodig! Ik ben gelukkig en ik hoop zij ook!

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

luxe, waarom luxe? als ik mijn paard elders weer in een stalling zou doen wil ik op zijn minst een ruime stal met genoeg daglicht, voldoende en goed hooi op juiste tijdstippen, dagelijks na buiten kunnen, en mij maakt het niet echt uit of ik een binnenbak of buitenbak ter beschikking heb.

en eerlijke behandeling van mens en dier..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:47

Ik vind dat wij wel een beetje luxe hebben op stal... niet overdreven, maar gewoon goed.
Wij hebben;
-1 grote springpiste buiten (100 bij 60m denk ik)
-1 dressuurpiste buiten (60M bij 20m)
-1 dressuurpiste binnen (ook 60m bij 20m)
-binnenkort ook een stapmolen en een longeercirkel
-poetsplaats
-2 solaria
-wasplaats
-kantine
-kast voor zadels en hoofdstellen ter beschikking
-mijn stal is ook een wedstrijdcentrum dus regelmatig op zondag dressuur- of springwedstrijd waar ruiters van over heel Vlaanderen naartoe komen
-7 paddockjes van ongeveer 50m bij 15m denk ik
-1 grote weide die achter de stallen ligt
-verschillende mega grote weien die rondom de manege liggen waar de paarden ook op mogen in de zomer
-stal van 3m bij 3,5m met automatische drinkbak en buitenluik dat afgesloten kan worden bij koud weer
-voer, hooi en stro/vlas/houtkrullen inbegrepen in de prijs
-de stal wordt onderhouden door de stalhulpen
-mogelijkheid tot priveles in zowel springen, mennen als dressuur
-mogelijkheid tot een groepsles voor beginners, half-gevorderden en gevorden
-in de winter ook elke woensdag avond van 8-9uur een eigenaarsles voor alle mensen met een eigen paard

Als je een paard zoekt helpt onze staleigenaar je ook graag met de zoektocht en haalt hij paardjes die je kan proberen en als ze niet goed zijn of de klik is er niet brengt hij ze gewoon terug, tot dat je een droompaardje hebt gevonden :D Ik ben dus best wel tevreden over mijn stal, ik betaal 310euro per maand.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 18-07-12 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:48

Een toilet :)
En iemand die voor mijn voert en water haalt haha :')

Maar verder hoef ik geen bak, maar heb liever mooie uitrijmogelijkheden en zolang mijn paard maar 24/7 naar buiten kan vind ik het prima.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:48

voor mij zou dat zijn, paarden aan huis, met ruime boxen, en overdag weidegang en snachts op stal.
in het land winterdag slowfeeders, en een schuilstal als extra nog in het land.
voor mezelf een goeie buitenbak en een binnenbak op loop afstand.
bos en strand op loop afstand zou ook wel lekker wezen.
spuitplaats met warm en koud water (handig met een schimmel) en een solarium.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:51

Veeel ruimte vin ik erg luxe: Veel mogelijkeid om te bewegen doordat er ruime stallen met uitloop zijn.
Verder veel kleine voorbeurten per dag, en een actieve omgeving, zodat paardjelief wat te zien heeft.
En natuurlijk een leuke omgeving voor een buitenrit!

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:53

Ik vind dat ik luxe sta voor mijn paarden als voor mezelf.
Mijn paarden staan van 9 tot 6 buiten en met mooi weer tot 8. Zomers op de wei
en in de winter op de paddock en in het weekend op de wei.
Snachts op stal met luik en onderling contact door tralies
3x per dag hooi 2x per dag brok.

Binnen en buitenbak van 20x60 2 wasplaatsen met warm en koud water.
Eigen zadelkast, kantine, springmateriaal, Solarium, longeercirkel.

Ook heeft iedereen zijn eigen weides en paddock, ik heb voor mijn 2 paarden 1 ha land verdeeld in 4 stukken.

Ook ligt de stal aan de rand van het bos.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:54

Luxe voor mijn paard: 24/7 weidegang met soortgenootjes, wisselende weide, dus altijd gras genoeg.
Eventueel voor wanneer het echt niet mogelijk is om de wei op te gaan, ruime stal met mogelijkheid tot aanraken van buren, dik bed om goed in te rollen.

Luxe voor mij: buitenpiste en uitrijmogelijkheden is voldoende voor mij, als we het dan echt over luxe hebben dan een wasplaats waar ik mijn paard ook kan vastzetten (nu moet ik zelf vasthouden en met tuinslang spuiten) binnenpiste + spiegels, buitenpiste, uitrijmogelijkheden, eventueel een plekje waar je je even kan verwarmen in de winter.

Ohja net zoals vuurneon, een toilet... Dat is echt het enige minpunt aan mijn huidige stalling...

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:59

MarjanB schreef:
Ik ken een luxe stal die ook nog goed zijn voor de paarden. Ze vragen 375 euro per maand.

voor t paard:
- boxen van 4.5 bij 4 die erg licht zijn en een grote hoeveelheid schoon strooisel hebben
- elke dag weidegang
- dekens worden gewisseld
- stapmolen
- 4 keer per dag hooi of een haybar
- 3 keer per dag krachtvoer

Voor de mens:

- ruime kast
- mooie binnenbak
- erg grote buitenbak
- spring materiaal
- goede begeleiding
- ruime poetsplaats met was mogelijkheid en toekomst solarium
- kantine

en op 500 meter van het bos!

Wat wil een mens en paard nog meer!

Dit heb ik op mijn stal!! Zelfs de goede begeleiding want sta bij mijn instructrice! Ik ben super tevreden en vind het idd luxe! Ik betaal alleen geen 375 maar 300 voor deze faciliteiten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:01

Wat ik luxe vindt voor het paard en eigenlijk ook de ruiter is dit:
http://www.anders-paardrijden.be/stalling/

Mijn paard staat redelijk luxe voor de ruiter minder.
In de zomer 24/7 op de wei, met schuilstal, 4 andere paarden, verhard stuk en als er weinig gras is hooi.
En in de winter 's nachts op stal zou fijner zijn mocht ze dan ook altijd buiten staan maar alleen is ook geen optie.

Verder is er een verlichte buitenbak, poetsen kan binnen in de stallen en kun je ook met koud water afspuiten, zadelkamer en ik kan altijd naar de wc ook prettig.
Binnenbak erbij zou nog fijner zijn maar een mens kan niet alles hebben.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:03

Voor mijn paard zou ik het luxe vinden als mijn paard van 08.00 tot 20.00 naar buiten zou kunnen.
Het liefst in de zomer op het land of paddock paradise met voldoende goed hooi. In de winter op de paddock. Daarbij een ruime stal met veel stro en mogelijkheid tot contact met vriendjes maar ook kunnen terug trekken. Voor mij dan graag een goede buitenbak en leuke uitrij mogelijkheid om buiten te rijden.
En als het kan een ruimte waar je even droog kan staan/zitten :)

MarjanB en mereltjuhxxx..... waar staan jullie?!!? ik wil ook!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:04

Een luxe stal vind ik persoonlijk een zeer ruime box voor mijn paard en voldoende weidegang.
Rijbak solarium stapmolen kantine dat gebruik ik niet, en is voor mij dus overbodige luxe.
Als mijn paard goed staat is dat voor mij luxe.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:21

kohtje schreef:
Ik denk dat ik weet waar je staat ts. Dat zou voor mij geen luxe stal zijn. Ik heb nu eenmaal s'nachts mijn paard op stal en niet 24/7 in een wei zonder schuilstal. Zonder binnenbak zou ik ook niet willen . Het is maar net wat je wil en hoe je om gaat met je paard. Ik heb nu geen paard omdat luxe even onbetaalbaar is.

Tja zonder binnenbak... Ik heb mijn paarden aan huis, en dus geen binnenbak tot mijn beschikking. Met een goede buitenbodem kom je gelukkig ook een heel eind. Helaas hier geen mooie uitrijmogelijkheden. En ik heb geen stapmolen of solarium, wat ik wel graag zou willen. Maar wat niet echt nodig is. Mijn paarden komen dagelijks op het land, ook in de winter. Hebben altijd een schone box, welke ruim genoeg is voor het dier wat erin gestald staat. De paarden kunnen elkaar zien en kunnen ook op stal lichamelijk contact hebben, dmv halfhoge open tussenwanden.

Ze krijgen te eten wat ze nodig hebben. Denk dat mijn paarden in dit geval meer luxe hebben dan ik, maar dat is voor mij ook het belangrijkste. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben... ;)