Paard wordt angstig van vliegenspray

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DoTiramisu

Paard wordt angstig van vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:14

De titel zegt het eigenlijk al.

Tiramisu is ontzettend bang voor de vliegenspray. Het geluid.
We moeten haar met 2 man vasthouden anders is het echt onmogelijk.
Als ik haar probeer in te sprayen doet ze dit:

- ze spant haar hele lichaam en trilt helemaal.
- ze begint heel erg te zweten
- ze probeert weg te vluchten.
- begint te steigeren en te trappen..

Het maakt niet uit of ik de spuit dicht bij haar lichaam houdt of er ver vanaf ze wordt er heel bang van.
Ik wil dit heel graag verholpen hebben want ze is nu nog jong en anders wordt het later misschien een probleem.

Ik heb al geprobeerd met fluiten als ik haar inspray of ander geluid maken maar dat werkt niet.
Ik weet niet waar het probleem zich ontstaan heeft. Ik wordt ook niet boos op haar als ze zo doet want dat maakt het alleen maar erger.
Hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste kan verhelpen?

tjitze

Re: Paard wordt angstig van vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:16

Ik heb geen tips om de angst te verhelpen, maar wel om niet meer direct op het paard te sprayen: gewoon op een afstandje op een spons sprayen en die op het paard wrijven! :)
Veel succes! :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:21

Misschien moet je het met een spons proberen?

Kan ie wel tegen het spuiten in zijn staart?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:23

Lib houdt er ook niet van als ik iets op haar spuit maar heb het altid gwoon op een sponsje of doekje gesprayd en dan gesmeerd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:24

Hoiiii

Bij mij gaat het zo op de wasplaats als het paard vast staat niks aan de hand.
Spray ik het op zoals vandaag was ik het vergeten toen ik wilde opstappen pak nog nog vlug de spray en spuit het dan op dan blijft het paard echt niet stil staan.
Niet zo extreem als bij jou. Maar het maakt bij dit paard echt een verschil.

gr

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:25

In haar staart heb ik het nog niet geprobeerd omdat ze heel erg begint te trappen naar de spray..
Met een spons is eventueel wel een idee zal ik eens gaan proberen!
Maar ze heeft het ook met water dat ze daar erg bang van is als ik haar afspuit. Het is wel minder als in het begin maar ik vindt het toch fijner als ze haar angst overwonnen heeft.
Omdat het ook gevaarlijk is voor andere stalgenoten

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:26

dit volg ik ff ik ken dit probleem

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:27

Je kan het toch gewoon proberen?
Zo heel zachtjes,niet heel onverwachts..

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:28

heb jij ook dat als je al met de spray aan komt al achteruit deinst ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:29

Denk gewoon kwestie van wennen.. vooral zelf rustig blijven. 1 spuitje brokje ff poetsen nog keer spuitje en dan even niks. En dat paar dagen proberen. En zou ook niet op de hals beginnen maar op de kont daar vinden ze het vaak minder eng. Succes!

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:30

misschien moet je eens een andere anti-vlieg gebruiken, bijv. eentje die je niet moet spuiten, maar als een soort van vaseline op je paard kan smeren, volgensmij bestaan die wel. :)

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:30

jasmijnlove schreef:
heb jij ook dat als je al met de spray aan komt al achteruit deinst ?

Ja!
Ze begint bang te worden en ze weet niet hoe snel ze weg moet komen..
Terwijl ik nog alleen maar sta met die spray in mn handen
Ik vind het heel gevaarlijk omdat er ook kleine kinderen bij ons op stal rondlopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:31

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een sprayfles? Juist een object dat beweegt en geluid maakt.
En wat doen de meeste mensen als een paard ergens van schrikt? Ze stoppen met wat ze aan het doen zijn. Of ze verzinnen een omweg, of ontlopen het probleem helemaal.
Maar wat leert het paard daardoor? Er is iets engs, ik schrik, eng ding gaat weg, dus er was een reden om te schrikken.
Zo gaat het paard het nooit afleren.
Wat je moet doen is doorgaan wat je aan het doen bent, tot het paard ontspant of op zijn minst 15 seconden stil blijft staan. Belonen, weer opnieuw beginnen.
Paard leert: iets engs, ik schrik, eng ding blijft, ik ontspan, eng ding gaat weg.

En als je dit in een filmpje wilt zien, stukje met vliegenspray op 6.24:

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... ure=relmfu

Dit is een onderdeel van een training die zeer de moeite waard is om een keer te gaan bekijken. Dag 1 tm 8 staat ook op Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... ure=relmfu
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-07-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:32

Nou het is al ongeveer een half jaar zo dit probleem.

Ik heb ook een vliegenstick die je op mensen kan gebruiken en op paarden van de kruidvat.
Maar ook daarbij probeert ze weg te komen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:36

Wat Cassidy zegt klopt helemaal, ik heb er eentje die laat ik gewoon aan een lang halstertouw om me heen draaien als ik haar inspuit, ze bedenkt vanalles maar ik stop pas als ze stil staat, het word nu met de dag beter. Zolang jij haar de mogelijkheid geeft om het te ontwijken zal ze dit ook blijven doen dus in feite creeer je zelf het probleem, net als met afspuiten gewoon vast zetten op de wasplaats en rustig bij de benen beginnen, gaat ze na verloop van tijd stilstaan dan stop je, moet je eens kijken hoe snel ze het doorhebben.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:39

ik heb een vraag.
wei reiden en doen alles in de wei hebben geen poetsplaats of wat dan ook maar als ik dan het paard aan een halstertouw vast hou trekt die zich toch los? moet ik dan een stuk afzetten ofzo of ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:41

Nog een filmpje.
Zie wat er gebeurt, probeer te snappen wat er gebeurt.
Alle andere omwegen door vliegenspray op spons te sprayen of met sticks te werken zijn rituelen die niet hoeven.
Een enkeling heeft echt een hekel aan de geur van de vliegenspray, maar dan kun je een ander merk kiezen.
Het merendeel heeft problemen met het geluid en het feit dat iets ze raakt.

http://www.youtube.com/watch?v=5_oo_-5ZXJw

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:43

jasmijnlove schreef:
ik heb een vraag.
wei reiden en doen alles in de wei hebben geen poetsplaats of wat dan ook maar als ik dan het paard aan een halstertouw vast hou trekt die zich toch los? moet ik dan een stuk afzetten ofzo of ?

Als jij een leadrope hebt van ongeveer vier meter lang kan je paard wegkomen. Combineer die met een touwhalster die wat harder inwerkt dan een gewoon stalhalster, dan komt je paard echt niet weg. Niet als je een paard hebt die geleerd heeft om te wijken voor druk op het lichaam, dus ook op het hoofd.
Met andere woorden, als de basisopvoeding goed zit.
Maar als die goed zit, heb je ook geen problemen met vliegenspray... :D

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:58

Dat zal ik eens proberen om haar gewoon te laten draaien!

Het afspuiten is wel beter geworden ik heb haar ook altijd vaststaan begin bij de benen. Het gaat nu goed en elke keer als ze braaf is geweest krijgt ze een snoepje

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:01

ja idd.
ga er ook mee aan de slag !!=D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:13

Cassidy's uitleg klopt inderdaad helemaal. Een paard leren wennen aan vliegenspray valt onder het zogenaamde 'desensibilisatie' oftewel het paard leren zijn angsten te overwinnen. Op www.paardnatuurlijk.nl staat hier een hele mooie tekst over geschreven, waarin angst voor vliegenspray als één van de voorbeelden wordt aangehaald. Je pakt het als volgt aan:

"Vliegenspray
Bij dit kunstje draait het voornamelijk om timing.
Om te oefenen gaat kun je het beste een oude flacon gebruiken en die vullen met water. Hiermee verspil je geen dure vliegenspray en het bespaart je wroeging als je eens wat langer door moet gaan met sprayen...
Ga bij voorkeur met je rug naar de wand staan en hou je paard op twee meter afstand van het halster vast. Begin met sprayen van het paard af. Als je paard probeert weg te rennen ga je gewoon door met sprayen... Indien nodig loop je mee aan het touw, maar hou dezelfde afstand. Er komt een moment dat je paard even stil staat, en dat is het moment waarop je onmiddellijk stopt met sprayen. Herhaal dit een paar keer, tot je paard door heeft dat stilstaan het sprayen doet stoppen. Ga dan iedere keer iets langer door, bouw het langzaam op. Gaat je paard toch weer rennen dan stop je natuurlijk zowiezo niet. In een weer wat later stadium stop je pas als het paard het hoofd omlaag beweegt. Als dit allemaal goed gaat begin je pas met de spuit op het paard te richten, de kans is groot dat hij stil blijft staan, en uiteraard beloon je dit weer door gelijk te stoppen. Na een aantal van dit soort sessies heeft je paard geleerd dat ontspanning effectiever is dan ontsnapping, en dat het eigenlijk allemaal nog niet zo erg is. Door het juist toepassen van de correcte timing is ieder paard voor ieder eng object te desensibiliseren. "

De volledige tekst over desensibiliseren kan je nalezen op http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm.

Deze techniek kan je met honderd en één dingen toepassen, zoals bv ook een scheermachine.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:22

Er is ook crème. Niet een roller, maar echt crème. Wennen werkt soms echt niet. Dit is een goed alternatief. Werkt ook prima.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:29

Ik heb het een beetje geleerd door gewoon de flacon tegen het paard aan te houden, niet sprayen verder. En dan zelf geluidje erbij maken "Psh Psh" :') Op den duur záchtjes sprayen, dat hebben ze nauwelijks door omdat ze het geluid al hoorden.

Dan gewoon gaan sprayen na een paar keer en op den duur stoppen met het geluid. Je loopt wel voor banketstaaf, maar ala :=

LisaIts264

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:34

Ik gebruik voor mijn pony een vliegendeken voor onder het zadel en 1 voor op het land, geen vliegenspray nodig, en als ik het gebruik gebruik ik gel.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 21:42

Wat een goede ideeen allemaal!
Ik zal het eens gaan proberen idd ook met die flacon!

Hopen dat het daarna over gaat..!