Paard woelt vlas stal helemaal om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Paard woelt vlas stal helemaal om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 18:26

Sinds een maand staat da Vinci op vlas. Hij moet hier op omdat hij chronische bronchitis heeft.
Nu heb ik echter het probleem dat hij zijn hele stal omwoelt! Ik haal netjes iedere dag de drollen er uit maar iedere dag heeft hij al zijn vlas weer naar achteren getrokken waardoor de voorkant van zijn stal helemaal kaal is.
Een nette strakke onderbodem opbouwen lukt dus niet en het schone vlas dat ik er bij in gooi verdwijnt onder het opgewoelde oude vlas.

Wat moet ik hier nou mee? Hij kan dus absoluut niet op stro staan, dat is dus geen oplossing.. Maar op deze manier op vlas staan, kost mij kapitalen...

Rommy1

Re: Paard woelt vlas stal helemaal om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:30

mijn paard doet het ook altijd... Maar ik doe het altijd gewoon weer terugharken en schoon vlas erbij als het nodig is!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:12

Mijn paard heeft ook gauw last van zijn longen. staat op vochtdoorlatende matten.
Daarover heen gaat iedere dag 1 plakje stro.
Twee keer per week gooi ik twee emmers water met natuurlijk zeep op citroenbasis
eroverheen. Zodat de eventuele onderliggende urine verder de afvoer in gaat.
Geen last van urinelucht zo.

Angel1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:22

Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:25

Denk dat je daar weinig aan kan doen. Gewoon elke dag alles weer rechttrekken en hopen dat het minder wordt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:40

heb er ook zo eentje :+
niks aan te doen,gewoon rechttrekken elke dag.
hierdoor haal ik wel elke twee dagen het plas eruit, anders word het helemaal zo'n zooitje := (hij doopt zijn hooi ook continu in de waterbak,en dat water stroomt weer half uit z'n mond..
(stro was elke dag zeiknat) nu op zaagsel gaat het stukken beter doordat hij droger staat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:44

Iedere dag alle mest er uit halen en recht trekken. Dan doe je er 1 nieuwe baal bij, doe je nog 3 dagen iedere dag mest er uit halen en recht trekken en dan haal je al het schone er af met de hark, haal je je onderlaag er uit. Krijgt hij die niet door het gewoel? Gooi je er gewoon nog een keer een baal bij, uit eindelijk krijg je wel een onderlaag.

Misschien een hooinet ophangen tegen verveling en misschien dus tegen het schrapen/rond lopen in stal? Geen idee verder hoe of wat, maar een tip. :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:53

Mijn paard staat ook op vlas en krijgt het ook voor elkaar om het schone naar achteren te woelen. Als ze eten krijgt, gaat ze staan schrapen en met heen en weer lopen tilt ze haar voeten niet helemaal op, zodat het vlas naar achter komt te liggen. Ik haal elke dag de drollen eruit, trek het recht en schone vlas weer naar voren, 2x per week de natte plekken en 1x per week een nieuwe baal erbij. Afgelopen week een extra baal erin gegooid, maar ook zij krijgt het voor elkaar om vooral geen bodem erin te krijgen. Tja het is gewoon niet anders. Paard van mijn dochter staat veel schoner en woelt alleen zijn plasplek (is een ruin) in het midden om. Hij heeft al een behoorlijke bodem erin liggen. O ja, ook heb ik het idee dat mijn merrie vlas eet, omdat er best veel verdwijnt... Is ook niet goed en ze krijgen voldoende hooi, maar toch slaat de verveling toe en eet ze vlas. Ze staan ongeveer 6 uur per dag in de wei.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:31

Even een reactie, want ik zoek ook de gouden tip!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:42

Met een grote ruin van 1.80 zijn we na veel zoeken uitgekomen op stofvrij zaagsel achterin als onderlaag en daaroverheen en vooraan krullen. Daarop blijft zijn stal zo schoon als mogelijk is en schoner dan met stro' vlas of gehakseld koolzaadstro. Tot nog toe de beste oplossing gebleken...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:28

Krullen zit helaas nog veel te veel stof in... Het is wel schoon maar zeker niet stofvrij...
Hij is niet onrustig en verveelt zij ook niet, maar hij tilt z'n voeten niet op als hij draait en schraapt als de bikskar eraan komt.. Overdag staat hij in de wei, rond tienen trek ik de stal nog eens recht, dus hij flikt het in 1 nacht.... Etter :-p