Ik heb net een nieuwe jaarling die eind augustus deze kant op komt. Ik heb al een aantal stallen, helaas wat verder weg. Nu heb ik er een een stuk dichterbij, stal van stiefmoeder van een vriendin waar alleen haar paard staat.. Deze staat nu dus alleen kan het kwaad voor mijn jaarling om maar met 1 ander paard te staan of toch liever een kudde?
Gewoon proberen. Blijf er eerst een tijdje bij om te kijken of het ook daadwerkelijk goed gaat. Het lijkt me ook leuker voor dat andere paard. Die krijgt er nu misschien ook een vriend bij =)
Het is zowieso goed als een jong paard bij een wat oudere staat, kan hij een beetje worden opgevoed door het oudere paard, lijkt mij niet erg als het maar een paard is, beter als geen
hij zou sowieso niet alleen komen, dat is 1 ding wat zeker is, maar is 1 paard erbij genoeg, dat was mijn vraag! blijkbaar kan het geen kwaad gelukkig! het is een fjord, best rustig dus ik denk dat dat wel kan klikken
Kentaro
Geplaatst: 14-07-12 23:41
Kan geen kwaad hoor! Liefst geen paard van 30, want dan zit er niet zoveel spelen meer in.... Maar inderdaad qua opvoeden is het ook heel fijn!
Het nadeel van slechts met een ander paard staan is dat ze enorm aan elkaar gehecht kunnen raken. Dan wordt het heel lastig als een paard uit de wei wordt gehaald en weggaat. Van de andere kant: ze hoeven niet eens maatjes te worden. Als ze in een groep staan hebben ze meer 'keus'.
marionblo
Geplaatst: 15-07-12 10:18
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een kudde met soortgenoten van verschillende leeftijden. Van één ander paard leert hij natuurlijk ook, maar van meer paarden leert hij meer. En idd, als het niet zo klikt zijn ze "veroordeeld" tot elkaar en is er geen alternatief voor hem.
Het zou niet mijn optie zijn. Ik heb mijn jaarling als veulen gekocht. Waar hij bij een ander paard stond waar hij totaal niet mee overweg kon. Ik heb hem toen bij 2 andere veulens gezet. Ook daar was hij het 3e wiel aan de wagen. En liep hij er maar zielig bij. Hij staat nu in een kudde van 6 paarden van leeftijden tussen de 6 maanden en de 3 jaar. En hij is erg veranderd. Hij speelt, kroelt enz. Is zo ontzettend leuk om te zien.