Begraasd weiland hooien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Begraasd weiland hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 12:17

Graag had ik jullie mening gehoord:

Ik heb voor mijn 2 paarden ongeveer 1ha weiland, in twee stukken opgedeeld. Normaal gezien laat ik ze een tijdje op één stuk, en dan omweiden zodat het weer kan groeien aan de andere kant. Dit jaar groeide mijn gras echter zo hard dat ik plots veel te veel gras had op mijn groeiende stuk weide.

Omdat mijn paarden al wat aan de dikkere kant zijn, liet ik ze dus sinds een drietal weken elke dag 2 a 3 uur grazen in het lange gras, en de rest van de tijd op de weide met het korte gras.

Nu kwam de boer langs met de vraag of ik het niet zou willen hooien, hij moet zijn land binnenkort toch ook hooien en kan dan gemakkelijk mijn stuk mee hooien. Ik zou die pakken dan aan de productiekosten kunnen krijgen.

Alleen twijfel ik of dit wel een goed idee is. Het land is al twee jaar niet gemest/gekalkt/bespoten. Er is vrij veel witte klaver, redelijk wat boterbloemen, camille, en wat ander onkruid. (Zuring en distels enzo haal ik er handmatig af en toe uit)
Ondertussen hebben ze ook wel wat gemest op de weide, de mest haal ik niet weg.

Het hooi zal waarschijnlijk ook niet lang kunnen drogen vanwege de slechte weersvoorspellingen, en zal dus ingepakt worden als voordroog. (Er zou woensdag afgereden worden denk ik)

Ik vrees daarom dat de kwaliteit te slecht zal zijn om te voeren aan de paarden deze winter.

Anderzijds denk ik dat het goed zou zijn voor het land omdat er anders teveel onkruid zal groeien, maar misschien kan ik hen wel langer op gras houden voor de winter dan...

Ik twijfel dus heel erg... Wat denken jullie?

rina

Re: Begraasd weiland hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:21

Ik doe het wel. Ik heb elk jaar wel een stuk wei over, wat dan ook veel te hard en hoog gaat. Die laat ik gewoon meegaan in het hooiland. Dit jaar heb ik zelfs 2 stukken mee laten gaan, ook hier al aardig aan de dikke kant en ze konden er niet tegen eten.

Juist het hooi van zulke stukken vind ik erg fijn voor paarden. Er zit maar weinig in en het is mooi langstengelig. De zuring ed vreten ze niet. Die blijven hier vanuit het hooi altijd liggen, en vind ik dan terug in de netten ;) Zolang er geen JJK inzit, zou ik het doen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 12:23

Rina: dus je hebt geen problemen met mogelijks wat mest die mee in de pakken komt?
JKK haal ik altijd meteen weg zodra ik er eentje zie opschieten gelukkig :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:10

Nee maar bij mij is het ook alleen de mest van het jaar ervoor. Ik laat ze er niet op als het bij het hooiland wordt getrokken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:19

Hier hebben we een onbegraasde weide laten inpakken en de landbouwer zij dat als er mest in de pakken zit je vraagt om schimmel. Ook dat je een begraasd stuk ook eerst een maand of 2 best liet rusten. Nu ben ook geen expert.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:24

Om mest eruit te houden kun je het gras wat hoger laten afmaaien.
Wordt bij mij op stal ook gedaan, drogen en inpakken gebeurd zelf met de paarden in de wei XD

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:36

Wat je zelf al zegt, het is goed voor het land omdat er anders teveel onkruid op komt. Misschien is het een optie om voor deze keer het land na te lopen en de mest te verwijderen. In drie weken een paar uur per dag grazen hebben de paarden waarschijnlijk nog niet zoveel gemest.
Het is dus gevarieerd grasland, wat vrij arm is. Ik zou het zeker doen. Eventueel kun je nog wat verkopen als het teveel is om aan je eigen paarden te voeren in de winter. En wat hierboven gezegd is, wat hoger afmaaien.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 02:53

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk inderdaad dat het dan misschien wel de moeite is om te proberen :) Het land aflopen om de mest weg te halen kan ik inderdaad ook doen, de paarden mesten ook meestal netjes aan de kant, dus dat moet wel doenbaar zijn! Zowizo ga ik het nog eens aflopen om eventuele stukken onkruid weg te nemen ook.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:33

Wat belle_boef ook zegt, vragen of ze het wat hoger laten afmaaien. De kwaliteit hoeft niet perse slecht te zijn. Je kan het gewoon proberen. Als blijkt dat het toch te slecht is weet je dit voor de volgende keer =)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:28

gewoon doen, dan heb je weer een "schone" wei en kun je straks met fris gras de winter in. Dat doet de schapenboer die het land naast ons in gebruik heeft ook en die mest ook niet uit ;) Ik laat het bij voorkeur nu ook namaaien, dan is al het onkruid ook weg, en als het vooral onkruid en geen gras is haal ik het tijdens het drogen weg zodat het niet in de balen komt. Ik mest echter wel alles goed uit. vrijwel nooit mest in het gras dus.
Als je langer gras de winter in laat gaan krijg je snel dat je gras omvalt en niet meer lekker is. De paarden eten het dan niet meer goed. een lengte van 15 cm is al vrij lang en dat eten ze in de winter nog wel op, als het langer en stengeliger is wordt het vaak niet meer goed gegeten, net al gras met weer er in of dat plat ligt. zit je het voorjaar er op met rotzooi...

Ik ben nu bezig het langere oude gras met de bosmaaier om te maaien en wat eetbaar is gaat in de paddock, daar eten ze nog wel wat van dat gras. De rest gaat weg voor de composthoop. Als dat stuk beter was geweest (minder nat en minder onkruid) had ik dat ook mee laten maaien voor ruwvoer. Nu wil ik er gewoon snel vanaf zodat er weer goed gras kan groeien wat ze wel eten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:57

belle_boef schreef:
Om mest eruit te houden kun je het gras wat hoger laten afmaaien.
Wordt bij mij op stal ook gedaan, drogen en inpakken gebeurd zelf met de paarden in de wei XD

Hoger maaien heeft geen nut. Het moet ook tenminste 2 dagen gekeerd worden en dan gooit de schudder alsnog die mest terug het hooi in.
Als ze er maar weinig gestaan hebben zou je het beste die mest er nog van de wei halen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:01

ik laat elk jaar 3 stukken van mijn land hooien en dit jaar gaat het zelfs nog voor een tweede keer omdat het zo achterlijk hard groeit en ze er dus niet op gestaan hebben.
Land is ook niet bemest en staat een variatie van planten en kruiden op die goed in de smaak vallen.