Productiekosten voordroog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Productiekosten voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:25

We willen dit jaar voor het eerst 2 ha laten maaien en er voordroog van laten maken. Nu komt er binnenkort een loonwerker naar het perceel kijken zodat hij een prijsindicatie kan geven. Hartstikke mooi, maar ik heb op dit moment nog geen enkel vergelijkingsmateriaal.
Ik heb ondertussen al wel contact opgenomen met enkele andere loonwerkers hier in de buurt, maar heb daar nog geen reactie op gehad. Onze voorkeur gaat uit naar de eerste loonwerker omdat hij minibaaltjes kan maken, maar het is fijn om te weten of er een reële prijs genoemd wordt.

Mijn vraag is dan ook, wat zijn reële prijzen voor het proces van maaien t/m wikkelen tot minibaaltjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:47

Ik denk dat je het beter kunt kopen als je niet zelf kunt maaien en schudden.
Uurloon voor een loonwerker met tractor plus maaier of schudder is zo'n 60 euro. 2 Ha is 1 uur werk, zowel qua maaien als qua schudden. Dus dat is dag 1: maaien (60 euro), dag 2: eerste keer schudden (60 euro), dag 3: tweede keer schudden (60 euro), dag 4: derde keer schudden (60 euro), eind van de dag wiersen (op rijen leggen, 60 euro). En als je pech hebt en het een keer regent of het niet goed droogt, moet je nog een dag langer schudden. Totaal minimaal 300 euro en dan nog balen/wikkelen (dat gaat per stuk).
Ik weet niet wat dat voor een klein pakje kost, alleen balen was hier vroeger ongeveer een euro per baal, wikkelen zal denk ik per baal minstens 6-7 euro kosten. Grote balen kostte een paar jaar terug persen plus wikkelen tegen de 20 euro.

Van 2 ha haal je normaalgesproken een pak of 160 (gewone kleine pakjes dus, normale hooibaalformaat).
Totaal zou je dus op ongeveer 7-8 euro pers/wikkelkosten komen, plus ongeveer 2 euro per pakje voor de maaien/schudkosten. Kom je op een 8-10 euro per baaltje uit.

0000

Re: Productiekosten voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:50

En dan tel je nog maar één keer per dag schudden, wat vaak te weinig is ivm dauw. Zeker bij echt mooi weer schudden wij tenminste altijd 2x daags :j

Zelf hooien is echt alleen rendabel als je het (op persen en evt maaien na) ook zelf kan doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:52

Grote vierkante baal persen plus wikkelen kost bij ons € 20,-/stuk.
Meen dat die minibaaltje kleintjes ook al rond de € 15,-.

Ik weet niet hoeveel paarden je moet voeren, maar als je er stuk of drie à vier hebt, kun je loonwerker vragen om de grote balenpers op de kleinste stand te zetten.
Prijs per stuk blijft gelijk, maar je hebt iets kleinere balen, maar wel weer groter dan die minibaaltjes.

Als je teveel schudt, gaat de structuur van het gras eraan, zeker als het gemaaid is met een maaier met kneuzer en niet zo'n ouderwetse PZ maaier zonder kneuzer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:57

Ouder boertje zoeken dat maaien, schudden en wiersen voor zacht prijsje wil doen en loonwerker alleen laten persen, wikkelen en op de plek zetten. Grote aantallen zijn altijd goedkoper. Hier 3 korte vierkante balen (80x90x120) waren 17 euro wegens kleine aantal (en 2 machines nodig), grotere aantallen zijn goedkoper ivm zelfde blijven reiskosten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:04

Ik was er al bang voor dat het prijzig zou zijn. Het probleem is dat we gewoon echt gras teveel hebben en aangezien de boer die een ander stuk huurt niet met zijn materiaal door een hek van 3 meter past is het best een lastig verhaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:06

Paal eruit trekken en een breder hek terugplaatsen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:10

Hmmm, hier is het toch echt wel goedkoper om het te laten doen dan kopen hoor! Had vorig jaar ook kleine baaltjes die toen rond de 10,50 uitkwamen uiteindelijk en als ik ze had moeten kopen waren ze 17,50 per baal geweest.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:34

fjordnina schreef:
Ik was er al bang voor dat het prijzig zou zijn. Het probleem is dat we gewoon echt gras teveel hebben en aangezien de boer die een ander stuk huurt niet met zijn materiaal door een hek van 3 meter past is het best een lastig verhaal.

Dan doen zoals tamary zegt, zoek iemand in de buurt die zelf ook hooit en kijk of diegene voor een leuk prijsje jullie land erbij wil doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:35

fjordnina schreef:

Hoe moet de loonwerker er dan door?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 14:54

Ibbel schreef:
fjordnina schreef:

Hoe moet de loonwerker er dan door?

Kwestie van hopen dat sommige loonwerkers nog wat kleiner materiaal hebben. Uiteraard worden dit soort dingen aangekaart bij het eerste contact.

@ Tienus63:
Een groter hek plaatsen heeft nogal wat voeten in de aarde op die plek aangezien het hek echt onderdeel is van het erf/pleintje. Zal in de toekomst vast nog wel een keer gaan gebeuren, maar op korte termijn niet. Alle andere hekken zijn al lang en breed vervangen voor een 4 of 4,5m hek. Daarnaast hebben we ook te maken met de route naar het hek toe. Is een zandpad met aan 1 kant bomen. De boer die een ander stuk land van ons huurt had ons met alle plezier willen en kunnen helpen tot vorig jaar. Inmiddels heeft hij een nieuwe maaier gekocht en kan hij niet meer onder de bomen door.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:31

fjordnina schreef:
We willen dit jaar voor het eerst 2 ha laten maaien en er voordroog van laten maken. Nu komt er binnenkort een loonwerker naar het perceel kijken zodat hij een prijsindicatie kan geven. Hartstikke mooi, maar ik heb op dit moment nog geen enkel vergelijkingsmateriaal.
Ik heb ondertussen al wel contact opgenomen met enkele andere loonwerkers hier in de buurt, maar heb daar nog geen reactie op gehad. Onze voorkeur gaat uit naar de eerste loonwerker omdat hij minibaaltjes kan maken, maar het is fijn om te weten of er een reële prijs genoemd wordt.

Mijn vraag is dan ook, wat zijn reële prijzen voor het proces van maaien t/m wikkelen tot minibaaltjes?

Ik heb < dan 2 hectare laten maaien afgelopen juni 2012
Er zijn 42 grote balen (500/600 kg) afgekomen
factuur 1034,70 euro

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:34

ik heb in juni van ca of iets minder dan 2 hectare, 42 grote balen (500/600 kg) gewonnen.
De loonwerker heeft al het werk gedaan factuur ruim 1100 euro.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:50

Wij hebben rond Pinksteren ook 53 vierkante voordroogbalen binnengehaald van zo'n 2,3 ha. Dit waren grote balen en wij hebben zelf geschud. De rekening was uiteindelijk €23,- per baal incl. maaien, harken en persen/wikkelen.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:41

Ik ga over enkele weken met mooi weer bij de 2de snede een paar weken meewerken op een boerderij om te leren hoe alles werkt, zodat ik in ieder geval het schudden en dergelijke zelf kan doen voor volgend jaar. Is dat niets iets voor jou?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:15

Vraag een boer in de buurt of die wil maaien en schudden en laat de loonwerker alleen persen.
Destijds kostten de kleine minibaaltjes ons 9,- om te persen en wikkelen, grote balen 11,- maar dat zal nu wel weer een euro meer zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:50

hier kosten grote ronde balen 14,20 per baal exclusief BTW zonder maaien en schudden er bij...
De goedkoopste 2 jaar geleden voor rechthoekige enorm grote balen was 12,- maar die rekende 19%BTW dus daardoor werd de prijs ineens onverwacht hoger.

persen en wikkelen van de hooipakjes was 2 jaar geleden €3,75 per pakje en de ronde baaltjes van 60cm doorsnede waren €4,- per pakje.

Een boer vragen om je land mee te maaien en te schudden tegen vergoeding zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan een loonwerker...

Je kunt ook overwegen om te vragen of je ze kunt betalen met de balen, dus dat je een bepaald aantal balen aan hun verschuldigd bent en wat er meer overblijft kunt houden. Dan verkopen zij die balen weer aan anderen. Sommige loonwerkers doen dat wel en dan ben je toch van je gras af zonder kosten en mogelijk met nog wat balen gratis.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:21

We hebben inmiddels 2 opties die beiden vandaag even langs komen. Viavia komt er iemand die hobby heeft in kleine trekkers en het bijbehorende materiaal en er komt een loonwerker die baaltjes kan persen. Even kijken wat zij te zeggen hebben, maar ik denk dat we in combinatie met hen wel een mooie oplossing kunnen krijgen.

Tot zover bedankt allemaal!