Ervaring Goudsbloem voeren tegen wildvlees

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rooswita

Ervaring Goudsbloem voeren tegen wildvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:10

Hallo,

mijn paard heeft een nare wond op zijn hoofd vlakbij zijn hoofd. De dierenarts acht de kans op de vorming vanwildvlees groot en aangezien ik nogal verliefd op zijn koppie ben wil ik dit graag zoveel mogelijk voorkomen.

De wond is op dit moment nog open en ik moest van de DA dermiel wondzalf smeren om de wond vochtig te houden. nu lees ik op internet dat Goudsbloem voeren kan helpen om wildvlees tegen te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien andere alternatieven (ook tips met zalfjes zijn welkom)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:43

Goudsbloem (Calendula) helpt tegen littekenvorming dus waarschijnlijk ook tegen wildvlees. Je kunt gewoon Calendula zalf of creme van VSM kopen om er uitwendig op te smeren. Met inwendig gebruik heb ik geen ervaring. Het mag alleen niet op open wonden.

rooswita

Re: Ervaring Goudsbloem voeren tegen wildvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:47

Maar dit kan ik dus pas smeren als de wond dicht is, dus als er een korst op zit of als er huid op zit?

ik zou graag nu ook al iets betekenen voor de wond, nu de wond nog aan het dichtgaan is

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:59

Als de wond niet meer open is, dus als de korst er op zit zou al goed moeten zijn :)

Als je dan gewoon begint met smeren dan zou dat moeten helpen. Je zou ook vitamine E creme kunnen smeren, schijnt ook goed te zijn voor littekens alleen stinkt wel een beetje.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:02

okey dan is dat alvast iets, maak zowiezo eerst mij honingzalf op. Ik denk dat ik toch ook maar goudsbloem ga voeren. Ga maar alles in de strijd zetten dat die wond zo mooi mogelijk geneest.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:05

Vulcetan smeren.
Kan je via da krijgen
Is doOrzichtige gel, klein beetje opsmeren 2x per dag.
Je denkt dat het niet help maar ik heb al meerdere (ernstige) draadbenen of paard die in put gezakt was etc hele sprong open 2/3 weken gesmeerd en dan was het helemaal tot bijna helemaal weg :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:05

Ja je zou het bijv ook inwendig en uitwendig kunnen gebruiken :) dan doe je via beide kanten in iedergeval iets.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:13

vulcetan smeer je ook zodra de korst er op zit? heb hier op bokt iderdaad ook al meerdere positieve reacties gelezen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:24

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zoek op bokt eens naar mesitran, veel goede verhalen over gelezen. Dit word op open wonden gesmeerd.

Iig succes

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:24

Ik smeerde het ook op wonden die nog niet ingedroogd waren. Maar idd op de korst (en goed de randen) je gelooft niet dat het nut heeft maar bij ons kun je de paarden er niet meer uit halen die wonden hadden ;)

Mesitran gebruik ik ook in mond. Vind ik minder snel werken als vulcetan. Werkt ook maar in mijn ogen minder snel

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:28

mesitran is ook gewoon een honingzalf toch? zal deze veel in werking verschillen met de Dermiel wondzalf (is ook honingzalf). Ik zal eens informeren bij mijn DA ben beniewd of hij het ook heeft aangezien ik alleen die honingzalf gekregen heb

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:29

Ik ken dermiel niet, dus ook geen ervaring mee.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:37

Mijn paard heeft eens haar witte benen verbrand door de zon ivm zongevoeligheid door een te belast lever, ik ben toen ook goudsbloem gaan voeren omdat het de lever zou reinigen, weerstandverhogend en wondgenezend zou zijn.
Ik vind het altijd moeilijk te zeggen of zoiets nu helpt of niet, maar het is in ieder geval mooi genezen en ik voer het nu ook altijd bij mok/schilferige huid en andere kleine probleempjes.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, kwaad kan het niet lijkt me. (EJ verkoopt het, mijn vreselijk kieskeurige paard at het vrij makkelijk)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:38

MSM door het voer(paardendrogist)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:44

bokker88 schreef:
Mijn paard heeft eens haar witte benen verbrand door de zon ivm zongevoeligheid door een te belast lever, ik ben toen ook goudsbloem gaan voeren omdat het de lever zou reinigen, weerstandverhogend en wondgenezend zou zijn.
Ik vind het altijd moeilijk te zeggen of zoiets nu helpt of niet, maar het is in ieder geval mooi genezen en ik voer het nu ook altijd bij mok/schilferige huid en andere kleine probleempjes.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, kwaad kan het niet lijkt me. (EJ verkoopt het, mijn vreselijk kieskeurige paard at het vrij makkelijk)

laat mijn paard hier nu net ook last van hebben:P heb hier van de DA ook al wat voor gekregen om te smeren.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:51

rooswita schreef:
bokker88 schreef:

laat mijn paard hier nu net ook last van hebben:P heb hier van de DA ook al wat voor gekregen om te smeren.

Oke, ik hoop het nooit weer mee te maken hoe dát eruit zag bij de mijne. Ik had nooit gedacht dat het zo mooi weg zou trekken.
Toen het bij die van mij niet goed wou genezen heb ik er hydrocortiderm voor gekregen, dat hielp ook wel.
Toen de plekken wat meer dicht getrokken waren heb ik nog lang een dikke laag groene leem erop gesmeerd voor bescherming voor de zon en nog meer goede stoffen voor de genezing.

Is die van jou altijd gevoelig voor de zon? Bij mijn paard was de oorzaak een trauma waardoor de afvalstoffen, veroorzaakt door stress en paniek, zich ophoopten in de lever. Ik ben nog lang voorzichtig geweest met dit paard en zon, maar ze heeft later nooit weer last gehad van zonnebrand gelukkig.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:47

nee op zijn neus heeft hij het bijvoorbeeld niet. maar hij heeft heel hardnekkige mok en de DA er naar gevraagd en die zei dat dat door een stofje uit het gras komt waar de lever dan op reageert wat de huid gevoeligmaakt. heb inderdaad ook hydrocortiderm gekregen en ben daar nu mee aan het smeren.

heb vandaag goudsbloem gekocht, ga het toch maar proberen

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:26

Mij werd Vulketan aangeraden om wild vleed te voorkomen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:32

wanneer ben jij hier mee begonnen te smeren. De wond is nog heel vochtig op het moment

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:46

Vulketan?
Dat ben ik meteen beginnen smeren 2x per dag. Werkt echt goed vind ik! Paard had serieuse wonde op been, maar je ziet er niets meer van had verwacht dat het een litteken ging worden. Maar is heel netjes geheeld.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:53

Ik heb op dit moment ook een merrie die met een flinke wond zit in de kootholte van een voorbeen. Niet te naaien dus. Ik had nog een restje vulketan zalf liggen maar niet voldoende. Was dus overgeschakeld naar een andere wondzalf. Laatst was de DA hier voor hun inentingen en die vertelde mij dat ik beter weer vulketan kon smeren om wildvleesvorming verder te voorkomen. Diezelfde merrie had als jaarling een grote wond aan haar rechtervoorknie en die is volledig behandeld met Vulketan zalf en als je het niet weet zitten zie je er niets meer van. Dit keer zorg ik ervoor dat ik deze zalf standaard op voorraad heb.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:45

Inderdaad Petraaken ik heb dit nu ook standaard liggen op stal! :j

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:33

ik gebruik nou dermiel dat heb ik van de DA gekregen, maar vind dit niet echt geweldig werken. Ik vraagme dan ook af of mijn DA wel vulcetan verkoopt, anders zou hij me dit misschien wel aangeraden hebben. Maar vulketan kan niet op open wonden lees ik overal. Deze wond is wel vochtig dus nog niet echt dicht.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:56

Even een update voor wie dit ooit de zoekfunctie wil gebruiken.

Ik heb goudsbloem gevoerd over een periode van een maand en heb mesistran soft gesmeerd op de wond, en nu na 3 week is de wond zo goed als dicht zonder enige littekenvorming

Dit terwijl de DA de kans op wildvlees erg groot achte en de genezing enkele maanden zou duren volgens hem, ik weet natuurlijk niet of dit komt door de bloem en de zalf maar het geneest in ieder geval zeer mooi en snel