Weide probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Weide probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:42

Hallo bokkers,

Even een probleempje waarbij ik graag jullie tips en adviezen hoor!

Mijn paard staat al jaren in het weide seizoen met dezelfde kudde en dit ging altijd goed.
Nu dit jaar ging dat ook zoals gewoonlijk weer goed, alleen is er een merrie die door blessure het land
niet meer op mag voor genezing. Hierdoor is er een ander paard uit de kudde erg van slag geweest, omdat hij veel steun van deze merrie had en heeft daardoor even moeten wennen aan de nieuwe situatie dat de merrie er niet meer bij staat. Dit resulteerde in voor het draad staan, onrustigheid, down zijn, etc. Maar na enige tijd ging dit de goede kant op en voegde zich weer bij de groep.
Daarna is dit paard een goede week weggeweest op vakantie met de eigenaar en is sinds afeglopen zaterdag weer terug.
Nu gaat mijn paard steeds achter hem aan om hem weg te jagen van de groep en dit vindt de eigenaar natuurlijk niet leuk en ik net zo min, want dit is nooit zo geweest. Voorheen longeerden we ze ook samen en dit ging ook altijd goed, we trokken veel samen met onze paarden op dus ze kennen elkaar toch redelijk goed, lijkt me. Nu is het zo dat ik niet meer dagelijks rij, omdat ik zomaar elk moment kan bevallen en dachten we dus eerst dat hij door verveling dit ging doen, maar de afgelopen dagen heeft iemand hem steeds gereden en alsnog blijft hij het andere paard achterna zitten.
Ik weet niet zo goed wat ik nog kan doen om dit op te lossen, wellicht hebben jullie een idee waarom mijn paard dit andere paard ineens niet lijkt te accepteren? Zowel de eigenaar als ik vinden het andere paard wat down weer ogen, dat hij niet lekker in zijn vel zit..wellicht omdat hij de merrie mist of iets anders. De overige 6 paarden waar we het land mee delen doen het paard niks, alleen mijn paard jaagt hem op.

Hellup!

Heeft iemand een idee, want dit is toch wel erg vervelend voor alle partijen!

Ibbel

Re: Weide probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:40

Wat wel eens werkt is de situatie omkeren. Jouw paard even tijdelijk uit de groep, paard dat weg is geweest eerst weer in de kudde inpassen (duurt even een paar dagen) en dan jouw 'baasje' er weer bij. Die vindt dan even een compleet nieuwe kudde, in plaats van 1 nieuw paard dat-ie kan pesten.
Ik deed dat vroeger altijd bij mijn ruin, die ook zijn eigen merries als die wat langer die waren weggeweest niet meer in de kudde wilde. Terwijl het z'n eigen 'vriendinnetjes' waren, maar dat had-ie ook niet door.

Je kunt het ook even laten betijen, meestal is de nieuwkomer na een weekje sowieso wel weer geaccepteerd. Maar dan moet de wei wel ruim genoeg zijn om uit de weg te kunnen gaan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:43

Dat is ook een optie :j alleen ik kan mijn paard niet alleen in een stal zetten, dan breekt hij de stal af.
Het land is wel ruim genoeg in elk geval.
Het rare is ook dat dat paard ieder jaar op vakantie gaat en dit nog nooit een probleem is geweest.
Bedankt voor het meedenken!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:45

Kan je 'm apart in de wei zetten? Stukje afzetten met schrikdraad? Ziet-ie de rest wel, maar kan-ie niet gaan jagen. Ik had mijn sukkel dan ook altijd in een apart landje, tot de rest van de kudde weer aan elkaar gewend was.
Is niet raar, die merrie die er vroeger bijstond hield de rust in de tent en beschermde het paard van je stalgenoot.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:50

Alleen op een stuk land heb ik weleens geprobeert, maar dan raakt hij in paniek en komt dan over het draad en destijds dat het jaren wel goed ging, was die merrie ook niet altijd op het land, omdat de eigenaresse dan bijvoorbeeld met haar ging rijden of een paar uur bezig was dus dan stond hij ook zonder haar met mijn paard. Voordat ze op vakantie was, ging het ook goed zonder de merrie erbij dus ik begrijp gewoon niet wat er nu anders is als een week geleden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:56

Nee, maar bij terugkeer van het andere paard in de kudde, zal die merrie jouw paard hebben gecorrigeerd. En dan is het wel logisch dan bij haar afwezigheid jouw paard niet metéén probeert de macho uit te hangen, zeker niet als de kudde sowieso stabiel is. Als die merrie er meteen langdurig uitgehaald zou zijn als het andere paard net terugkwam, had je het zelfde geintje waarschijnlijk wel eerder gehad. De hierarchie is nu gewoon anders, en jouw paard 'misbruikt' dat gegeven nu lekker.
Maar met een weekje keert de rust normaalgesproken wel weer terug, als het voor de vakantie wel goed ging. Is puur een kwestie van een 'macho' die z'n kudde verdedigt en niet wil dat er een nieuwe bij komt. Als die nieuwe in de buurt blijft rondhangen en onderdanig genoeg is (en zo klinkt-ie sowieso wel) wordt-ie echt wel weer opgenomen in de groep. Sommige paarden zijn nou eenmaal zo (zoals ik al zei, had er zelf vroeger ook zoeen - kon 'm wel schieten soms, met z'n domme haantjesgedrag)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:03

Ja, daar heb je zeker gelijk in hoor! Maar het rare is dat mijne niet zo'n macho was, alleen nu bij dit paard. Hij laat zich ook meestal gewoon opjagen en trappen, zonder iets terug te doen, daarom vind ik zijn gedrag nu zo vreemd. Dat andere paard is inderddad erg onzeker en onderdanig en dus een makkelijke prooi. We hebben nu besproken het even aan te kijken en anders jouw optie te proberen dus apart op een ander land, maar dan met een ander paard uit de kudde erbij, zodat hij niet geheel alleen staat.
Bedankt zover!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:04

Wilde ik net nog voorstellen, samen met een ander paard apart en dan samen weer bij de groep kan zeker ook.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:09

:D

Wat ook nog wel apart is, als we samen longeren, is haar paard de dominantere en durft hij mijn paard wel op te zoeken of in zijn staart/ kont te bijten, maar op het land rent hij hard voor hem weg, zo apart!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:12

Ja, Ibbel, ik denk hetzelfde.
Je kan ook de kudde in tweeën delen, jouwe alleen is niet handig, twee kan wel.
Mijn vorige paard was juist altijd de verdediger van de zwakkeren, die zat dus onder de wonden. :+
Als zijn baasje erbij is durft hij meer, dat gedrag zie je ook bij honden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:12

Dan weet-ie waarschijnlijk dat jouw paard dan niets kan doen. Net als een hond aan de riem, die durven zelf vaak meer (baas is er bij, dus stoer) en een aangevallen hond aan de riem durft vaak minder (kan niet vrijuit reageren)

Waha, MF, twee zielen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:16

Ja, dat had ik al eerder, want ik schrijf de hele tijd hetzelfde alleen was ik wat langzamer met posten, haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:23

Ja, ik vermoedde dat antwoord al, dat hij zich met de eigenaar sterker zou voelen :)
In overleg besloten dat we het deze week aankijken en veel met elkaar gaan optrekken, net als voor de vakantie, dus samen longeren, rijden, etc. Als het niet betert, haal ik mijn paard even voorlopig uit de wei met een ander paard, zodat hij de "vreemde" is die in de groep terugkomt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:29

Misschien moet je wat gemene dingen tegen hem zeggen, dat hij te dik is of een lelijke vacht heeft, dan wordt hij misschien wat nederiger :P

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:50

Haha..ik noem hem al Quintus (die van de Lassie rijst reclame) maar dat helpt niet :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:45

Het paard gedraagt zich natuurlijk ook anders vanwege het missen van de merrie, dat kan ook irritatie opwekken. En de jouwe die door anderen gepest wordt, wil ook wel stoer doen tegenover een "mindere", de kudde is veranderd...genoeg redenen om nu ineens vervelend te gaan doen, balen is dat altijd :(:)

Ik zou juist die 2 paarden van jullie samen zetten, apart van de rest.

Dan heeft jouw paard de keus: die ander steeds wegjagen en alleen zijn...of een mini-kudde samen met die andere vormen. Dan weten ze wel wat ze moeten kiezen hoor ;)

En als ze dan samen na een poosje weer de groep in gaan dan zijn zij samen "nieuw" en kan die van jou niet meer met goed fatsoen die ander wegjagen, dat zou wel heel vreemd zijn als die dat dan nog zou doen :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:20

Ja, dat idee had ik ook, dat zijn gedrag anders is, omdat die merrie nu weg is en dat Djok zich eraan
stoort dat dat paard zich zo afzijdig houdt en voor het draad blijft staan. Als ik mijn paard eruit haal,
blijft dat paard ook voor het draad staan meestal, terwijl ik dan juist zou verwachten dat hij direct
de kudde opzoekt, want die doen hem echt niks en hij heeft zelfs een paar vriendjes.
Mijn paard wordt in de kudde niet zozeer gepest, ik bedoelde meer dat als een paard hem iets doet,
hij over het algemeen niks terug doet, want het is geen heel dominant paard, enkel in dit geval,
omdat dat andere paard zeer onderdanig is.
Ik zou het best willen proberen met hun tweetjes op de weide, maar ik vrees dat de eigenaar dat
niet ziet zitten, die is bang dat mijn paard haar paard de sloot injaagt. Wel snap ik je idee erachter,
ze zijn dan compleet op elkaar aangewezen, vind het zelf geen gek idee! :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:57

Nou, gister samen gelongeerd en dat ging prima, net als vanouds!
De hele dag heeft dat monster van mij hem met rust gelaten gelukkig, ze
hebben zelfs vlak bijelkaar gegeten op de weide dus ik hoop dat dit het begin
is van de terugkerende rust! Ik hoop het zo!!