Staart uit de klit halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Staart uit de klit halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:42

Hee!
Elke dag borstel ik de staart van mijn verzorgpaard,want die zit vol knoopjes enzovoort en is echt vies. (Ze staan op dit moment dag en nacht buiten). Maar,de eigenaar zegt dat ik dat niet meer moet doen,want zijn staart daardoor wordt steeds dunner. En dat klopt ook wel. Maar...hoe haal ik dan die knoopjes eruit? Met de hand trek je nog de helft eruit.

aikon

Re: Staart uit de klit halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:48

Babyolie, werkt hier heel goed. Wel even in masseren en in laten werken voor je gaat borstelen. Pak om te borstelen de staart en wikkel deze een keer om je arm zodat je het uiteinde eerst borstelt. Dan de rest stukje bij beetje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:50

Anti klit, equishine bijv, maar je hebt ook fijne gel. Je moet ook niet iedere dag de staart kammen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:51

Cowboy Magic Detangler

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:51

Laatst bijgewerkt door Glitfaxi op 11-07-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:53

Eerst maar eens een keer goed wassen denk ik? Dan flink equistar of iets anders (zoals hierboven vermeld) erin, laten drogen en dan héél voorzichtig borstelen (onderaan beginnen) of beter nog: helemaal met de hand uitpluizen/los halen. Daar lijdt ie het minste van maar ben je wel even mee bezig als het een volle staart is.
Borstelen zou ik iig ook niet zo blij mee zijn als er haren uitgetrokken worden ;( Het duurt al lang genoeg voor een staart een beetje bijgegroeid is.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:54

Of gewoon lekker de knoopjes laten zitten en bijvoorbeeld maar 1 keer per week borstelen.
Als het toch steeds weer geklit is, heeft borstelen eigenlijk weinig zin, je trekt er haren uit maar de volgende dag is het weer vol knopen... niet echt veel nut dan.
Zou er ook niet blij mee zijn als iemand elke dag de staart van m'n paard zou borstelen :n
Lekker de natuur zijn gang laten gaan :)

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:11

Billie, dat er de volgende dag weer knopen in zitten ligt echt aan jou denk ik dan. Met riders magic blijft het wel 5 of 6 dagen klitvrij. Ik gebruik het ook om te voorkomen dat alle manen in mijn borstel komen door de klitten. :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:14

Goed wassen, cowboy magic detangler erin en blijft ca 1-2 weken zitten

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:14

@Glitfaxi, Haha bij mij zitten geen knoopjes hoor ;)
Maar TS geeft aan dat ze elke dag borstelt omdat de staart steeds knoopjes heeft en vies is... vandaar.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:16

Easy Brush van Vividerm is ook een goed produkt. Je hoeft de staart niet eerst te wassen ( mag wel natuurlijk) Je spuit het spul erop laat het 5 minuten inwerken en dan borstelen. Het blijft een tijd uit de klit en je krijgt een mooie glans.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:16

Cowboy Magic!!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:35

Bedankt allemaal!

Marjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:44

Cowboy is écht heel goed.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:33

Eraf blijven werkt inderdaad het beste, maar uit ervaring weet ik dat je 'm gewoon af en toe moet wassen en ontklitten.

Wat ik doe is eerst de staart wassen, dan wat conditioner erin (gewoon van de Kruidvat :D ), even laten intrekken en uitspoelen. Dan het haarserum van de Action erin en je komt zo door de staart heen!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:10

zeker als de staart al gedund is gaat het heel hard, ook met anti klit neem je een paar haren mee, doe het dus zeker niet te vaak!! wij hebben 1 pensioen tinker, die heeft bijna geen manen mer, die is op de manege teveel gekamt.... zowel staart als hals manen....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 12:39

Ik ga vanmiddag eens kijken voor cowboy magic :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:56

Idd gewoon niet aankomen waarom moet die staart perse uit de klit? Nergens voor nodig toch?
Ja als je op wedstrijd gaat of keuring hebt.

Als je hem een keer wil doen kan je hem beter wassen en dan goed antiklit erin doen of cowboy magic laten drogen en dan heel voorzichtig uitborstelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:59

Vlechten en in een staartzak. Blijft de staart mooi schoon van en als je netjes vlecht heb je bijna geen klitten onder de staartwortel in elk geval. Dat scheelt al een hoop. Wel moet je de vlecht eens in de zoveel tijd overnieuw doen anders gaat het alsnog klitten.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:04

Magrathea schreef:
Vlechten en in een staartzak. Blijft de staart mooi schoon van en als je netjes vlecht heb je bijna geen klitten onder de staartwortel in elk geval. Dat scheelt al een hoop. Wel moet je de vlecht eens in de zoveel tijd overnieuw doen anders gaat het alsnog klitten.

Dit zou ik persoonlijk niet doen... Want de staart hebben ze toch echt wel nodig voor de vliegjes en muggen.. Maar je houd hem zo wel schoon ja :P

Ik vlecht de staart van mijn tinker ook wel maar dan in 4 vlechten maar vlecht niet helemaal door... Zo heeft haar staart toch nog nut voor de vliegen :) en haar staart is mega dik en moet zeggen dat het bij mij wel werkt :)

Ik doe er ook van die anti klit gel in... Veel fijner dan sprays... Kijk wel uit voor de staart wortel want dat kan gaan jeuken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:31

Met staartzak om kunnen ze nog prima wapperen hoor :j wel even opletten dat ie comfortabel zit, soms gaan ze er juist meer mee wapperen en dat kan een teken zijn dat ie een beetje trekt (of de vlecht).

Nu zitten er bij ons niet zo heel veel vliegen, misschien dat dat scheelt

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:34

Goed wassen, daarna nog een keer met groene biotex, daarna een anti klit erin, en dik een week niets aan doen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:34

ik pak de staart altijd zo vast dat onder mijn hand nog een paar cm. haar uitsteekt, dat borstel ik. dan ga ik steeds een stukje hoger met mijn hand, en borstel ik steeds een stukje haar erbij. dat is de beste manier om zo min mogelijk haren eruit te trekken. dan is 1x per maand de staart borstelen genoeg.

daarbij kun je antiklit gebruiken om het allemaal wat makkelijker te maken, je kan aan de eigenaar vragen of ze het hebben en of je het eens mag gebruiken. of dat je het zelf mag kopen en gebruiken. antiklit is ongeveer 10-15 euro maar je kan er best lang mee doen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:43

Magrathea schreef:
Met staartzak om kunnen ze nog prima wapperen hoor :j wel even opletten dat ie comfortabel zit, soms gaan ze er juist meer mee wapperen en dat kan een teken zijn dat ie een beetje trekt (of de vlecht).

Nu zitten er bij ons niet zo heel veel vliegen, misschien dat dat scheelt

Ooohhw :o hihi ach ik heb er ook geen ervaring mee hoor... maar had het idee dat het voor het paard eerder hinderlijk is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:47

:n ik heb niet het idee dat leaseknol meer met haar hoofd wappert als ze een staartzak om heeft. Of die vliegen interesseren haar gewoon niet :')