Enrichement voor je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Enrichement voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:27

Hallo daar!

Ik had een vraagje. Mijn verzorgpaard is hengst en staat alleen (de wei ernaast wel andere paarden maar dus zo goed als alleen),
vooral in de winter wil ik hem graag wat bezighouden met iets in de stal. Enkel, het nadeel aan veel enrichement is dat het voedsel-verijking
is, maar je kan maar moeilijk de hele dag zo'n dingen geven. Een bal heb ik nog niet geprobeerd omdat dit echt wel prijzig is vind ik,
en ik denk niet dat hij dat leuk zou vinden (aan een gewone voetbal doet hij allesinds niet). Ik vroeg mij af of iemand ervaring had met een bal,
of iets anders, zelfgemaakte verrijking enzo, of als iemand leuke ideetjes had want ik ben momenteel echt inspiratieloos.

Een hooinet is geen optie, mag niet van de eigenaar (schrik voor verstikking) en ik kan hem niet op andere gedachten brengen dus hier niet verder op in gaan aub, het is nog altijd mijn paard niet ;)
Natuurlijk krijg hij ook hooi en stro, heeft een hele ruime stal met een stuk beton errond met een afdak, maar in de winter kan dat beest niet veel meer doen dan hooi eten en in zijn stro 'wroeten'...

Dus -> tips?! :)
Dankje!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:36

mijn computer blokkeerde, heb ik zelf niet gedaan, excuses! (voor de dubbelposts)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:11

MarjanB

Re: Enrichement voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:17

Ik ken een stal waar de paarden een pylon of zo'n harde colafles in de stal hebben liggen. De colafles wel zonder dop en die is vaak na een week plat ;) maar wel goedkoop.

Heb zelf een jollybal :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:27

Ik had zo'n bal voor m'n paard, waar je voer in doet. Hoewel ze ook niets met een gewone bal doet vond ze dit ding fantastisch!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:36

beweging is een prima afleiding...ook nog gezond!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:47

takken in de box leggen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:00

Ik ben daar nooit zo voor, verrijking in de stal. Daar is de stal imo te klein voor. Het paard kan ook geen afstand nemen van 'het ding' en wordt daardoor eigenlijk constant gestimuleerd, ook als hij ('s nachts) rust wil. En zodra hij niet meer gestimuleerd wordt door 'het ding' dan is het verrijkende aspect er natuurlijk ook af.

Ik zou hem dan liever langer op de wei zetten (en als dat niet kan in een paddock), met zo'n speeltje. Als hij zijn middagvoer bijvoorbeeld in zo'n bal zou krijgen, dan is hij daar mooi even zoet mee en breekt het de dag voor hem.

Een speeltje langer dan een dag laten liggen is imo sowieso zinloos. Je kunt het beter weghalen en dan een week later weer geven, dan is het weer nieuw en interessant. Het mooiste zou zijn als je voor elke dag van de week een ander speeltje hebt. En dat kunnen dus ook takken oid zijn.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:46

loulou; dat is misschien inderdaat een goed idee, kan je paard zich toch zeker niet verstikken als je het mij vraagt ;) Zal dat even voorstellen!

LindyH; ik weet ook dat verrijking geen verrijking meer is als je paard het al kent, vandaar dat ik verschillende ideetjes wou. Rond de stal is geen paddock maar een stuk beton, waar ik dan de 'speeltjes' zou hangen of leggen. Ja, spijtig genoeg geen bak ofzo, in de winter heeft dit paard wel een winterwei maar hij heeft zelf een hekel aan regen, rent dan altijd naar binnen, en in de sneeuw kan die ook niet de wei op (of bij erge vorst, dan breektie zijn benen), dus vandaar.. :)

MarjanB; een colafles met wat lekkers in ofzo misschien? Want ik snap niet echt wat een paard nu met een gewone colafles moet doen ;)

Een bal met eten in zou hij misschien ook wel intressant vinden.. Een paar jaar geleden hadden we zo'n harde buis (soort leidingbuis denk ik?) met gaatjes in geboord dat je kon dichtmaken aan de uiteinden, daar staken we dan eten in en moesten ze mee rollen, maar er kwam te weinig eten uit voor meneer, dat gaf hij vrij snel op :D Ofwel heb ik niet genoeg geprobeerd misschien..

Sportfokker; beweging krijgt hij ook (weidegang bij mooi weer en ik rijd hem tijdens school 2 keer per week en in vakanties tot 4x per week), maar het is nog steeds mijn verzorgpaard, staat dus niet aan mijn huis, dus kan hem niet altijd even vaak rijden, of even lang. De eigenaar rijd er niet meer mee omdat hij nog heel wat andere paarden heeft en zo dus weinig tijd om nog te rijden met de hengst, waardoor ik de enige ben die hem beweging heeft (en af en toe iemand anders, maar da's echt heel af en toe..)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:49

Nou de paarden daar wisten het wel haha mee gooien op staan enz vaak vond je ze in de voorbak terug :) maar je kan er ook vast wat brokjes in doen :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:52

Haha :)
Maar, als je dat in een bak doet met zand, krijgen ze dan niet teveel zand binnen? Of doe je dit beter op de wei? Ik zal even zien of ik zelf weer zoiets kan knutselen, want vind zo'n bal toch nog altijd vrij duur :)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:50

Ik zou geen jollybal doen hoor, mijn ponyy keek er niet eens naar... |(
E25 voor niets :(

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:18

Ja wel, daar vrees ik ook voor want mijn verzorgpaard is zo'n beetje een 'luierdje' en is niet zo erg speels... Vandaar dat ik ideetjes zocht om zelf te gaan knutselen!