Zand eten.. Ten einde raad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 18:26

Hee hallo. De winter periode is bijna voorbij en dan kunnen ze gelukkig het land weer op!

Maar nu ze nog dagelijks in de paddock. Het eerste wat ze doen is zand vreten en likken. Echt hele happen. Ze staan allen met vriendjes en hooi.

Wat heb ik eraan gedaan?
-negeren
-paar x zeewier gevoerd. Holp even
-foeneknof gevoerd. Vonden ze niet lekker en hoop niet
-bloed prikken, de waarde waren van alles goed
-compleet mineralen, vitaminen enz onderzoek. Volgens het onderzoek is alles goed en komen ze niks tekort
-ze hebben dus ook geen maagzweren
-hebben allemaal likstenen
-voldoende water en ruwvoer
-we voeren ze nu Subly Psyllium slobber om het zand eruit te krijgen


Maar wat nu? Wat is dit? Waarom doen ze dit? En wat nog om het tegen te gaan?

Tegen het zand eten zie ik wel eens deze muilkorven. Dit vind ik best sneu en ze kunnen dan niet eten.
https://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilk ... GwodnV0Pwg

Ze likken ook aan de stallen en ijzer. Ook vreten ze soms hout.

Ik zit met mijn handen in het haar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:49

Wat voor krachtvoer/vitamine-mineralenbalancer krijgen de paarden?

Bizar dat meerdere paarden dit op dezelfde plek doen. In combinatie met het ijzer likken zou ik dan toch eens voor de test de vitaminen/mineralenbrok veranderen. Dat je je paard iets voert betekent namelijk nog niet dat hij het ook echt opneemt, en dat de waarden in het bloed goed zijn betekent niet dat er niet in de spieren of andere cellen niet toch een gebrek is.
Mijn paard heeft anderhalf jaar lang superkwaliteit balancers gehad, maar achteraf gezien kon hij hier niet genoeg mee om ook echt spieren aan te maken. Nu voer ik het vitamine/mineralensupplement dus vloeibaar (Liquihorse) en toen kon hij ineens wel spieren aanmaken. Hij heeft een erg slecht voedselverleden (uitgehongerd & overvoerd) dus het zou kunnen dat hij moeite heeft met het verteren en opnemen van vitamines/mineralen in vaste vorm.

Als je paarden nooit gras eten dan is de kans sowieso groot dat ze bepaalde vitamines (bijvoorbeeld E) missen omdat die teruglopen tijdens het drogen tot hooi. Als ze daar in je huidige brok/balancer te weinig van krijgen (of ze kunnen het niet goed opnemen omdat het een voor hen ongunstige vorm heeft), dan is het mogelijk dat ze die mineralen uit het zand proberen te halen en dan kan een ander merk dat gebreksprobleem misschien oplossen.

Tegen het hout opeten kun je hout gaan voeren. :+
Onze shetten knagen ook overal aan, behalve als je ze elke dag een verse wilgentak geeft, dat werkt perfect tegen verveling, ruwvoerbehoefte en het verschaft ook vitamines/mineralen.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:09

Het punt is, dat alle mineralen en dergelijk in het hele lichaam getest is met een onderzoek. Daar komt dus uit dat ze helemaal niks te kort komen. Dat is geen "normaal" bloedonderzoekje.

Zal het straks even goed doorlezen! Ben even druk haha

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:19

Vervelend!!

Ze hebben onbeperkt hooi en water op de paddock?? Zit het hooi in een hooinet of kist of iets dergelijks?
Idd een wilgentak in de paddock is ook goed voor tijdsverdoening etc.
En/of een voerbiet kunnen ze lekker aan knagen.
En iig niet alleen staan, maar ze staan al samen.
Mss een hele rare, kwam net ff in me op: maar hebben je paarden het niet koud ofzo? Als ze het koud hebben kunnen ze soms rare, vervelende dingen doen.
En ohwja, gebit is goed neem ik aan? omdat ze wel gewoon eten?
Ik zou idd zeker een zandweg kuurtje geven! Zandkoliek wil je natuurlijk niet.
Suc6!!

Verder speeltjes in de paddock, schuurborstel, grote bal etc. etc.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:24

Kabayo schreef:
Het punt is, dat alle mineralen en dergelijk in het hele lichaam getest is met een onderzoek. Daar komt dus uit dat ze helemaal niks te kort komen. Dat is geen "normaal" bloedonderzoekje.

Zal het straks even goed doorlezen! Ben even druk haha

Even een stom voorbeeld qua bloedonderzoek:
Mijn schildklierwaarde zonder schildklierhormoon is goed, maar toch voel ik me waardeloos zonder extra schildklierhormoon.
Ofwel, cijfers zeggen gewoon niet altijd wat, en ik zou inderdaad eens een goede vitaminebrok gaan geven om te kijken wat dat doet..

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:25

Misschien verveelt je paard zich?
Doe eens een appel/wortel tussen het hooi (evt. in een hooinet) of leg wat speelgoed in de paddock zoals ballen en pionnen. En balkje kan ook leuk zijn of zoek een groot stuk hout/tak van wilgen of fruitboom waar ze aan kunnen knabbelen (paarden doen dit heel graag).

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:35


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:38


Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:49

Zo ik zit.

Almightly intressant artikel. Wel vind ik 85 euro veel voor een "flesje" en of het helpt??

Annemieke dat zou ik vreemd vinden. Als ze 1 seconde net buiten staan duiken ze met de snuit in het zand

Te koud of te warm? Nee dat niet. Ze voelen normaal aan. En ze vreten zand als het -10 is maar ook +15.

Wilgentakken vind ik een goede! Appels en wortels kan ik bij 1 sowieso er niet tussen stoppen ivm suikerziekte en ook niet bij nog een ivm met dikke shetlanders. Overigens zijn de paarden eerder royaal dan te mager dus stop ze liever niet vol met onzin.

Ze krijgen havens draversbrok, eentje krijgt er merriebrok bij. Bijna onbeperkt ruwvoer (is einde dag wel op) uit een bak

Wij hadden als gedachte om alle paarden (het gaat om 8!) een vitamine spuit te geven. Komt dat overeen met een vitamine brok? Het gaat trouwens ook om een drachtige merrie dus niet alles kan erin!

Gebit is in orde en onbeperkt water.

Speeltjes hebben ze, jollybal.

Ze krijgen niet nooit gras. Alleen winters niet. Ze staan eigenlijk tot laat in de herfst op de weide.

Super bedankt voor het meedenken!

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:59

nog iets; lijnzaadolie over het (kracht)voer doen, gewoon een scheutje, kans is groot dat dat helpt.

Vitaminenspuit zou ik niet doen, dan komt alles in 1x binnen en komt de helt er weer uit in mest en urine. zou ik niet doen, zonde van je geld.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:04

DRhorse2002 schreef:
nog iets; lijnzaadolie over het (kracht)voer doen, gewoon een scheutje, kans is groot dat dat helpt.

Vitaminenspuit zou ik niet doen, dan komt alles in 1x binnen en komt de helt er weer uit in mest en urine. zou ik niet doen, zonde van je geld.

Lijnzaadolie hebben we ook een tijd geprobeerd. Geen resultaat

Oke dankjewel voor de tip!

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:12

Ik zou eens een vit brokje proberen bij te geven (force/vitalbix etc) en wat voor liksteen hebben ze.

Zo'n himalaya stelt niks voor. Moeten ze kilo's van opeten om aan hun dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen (bron Paardnatuurlijk.nl likstenen test).

Het paard van een vriendin van mij doet het ook. Daar gaan gewoon kilo's zand in.
Ze is al heel lang bezig met allerlei voeren, suplementen en weet ik wat om de oorzaak weg te krijgen.
Haar paard is gedoemd tot een stenen paddock en zelf daar likt hij de voegen leeg.

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:25

en een allergische reactie ergens op dan? bv op het voer?? dat ze denken dat het door het zand eten minder word?

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:27

[quote="Cowgirl"]Ik zou eens een vit brokje proberen bij te geven (force/vitalbix etc) en wat voor liksteen hebben ze.

Zo'n himalaya stelt niks voor. Moeten ze kilo's van opeten om aan hun dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen (bron Paardnatuurlijk.nl likstenen test).

Dat raad ik dat idd ook aan, maar ik zou wel even kijken of je paarden nergens allergisch voor zijn (zie mijn vorige post) en idd zo'n Himalaya liksteen heeft geen zin

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:29

en heb je al een ruwvoer analyse laten doen? Miss zit er wel veel te weinig in het hooi/kuil

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:30

Wat je nog kunt proberen is om te kijken of je juist fijn of grof hooi hebt.
Als ze structuur missen proberen ze dat met zand aan te vullen

Desnoods stro er bij en inderdaad wat variatie in takken, liefst wat boomstammen,dan kunnen ze flink knagen.
Ik heb er destijds wel at onderzoek naar gedaan omdat die van mij het ook deed en dan zou het vooral gaan om ijzer en zink behoefte die hoger is in het jaargetijde dat ze verharen.
dus als toen die zeewier hielp dan kun je ze gerust nu weer een kuurtje geven.

Verder even kijken of je goed ontwormd hebt :j

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:30

DRhorse2002 schreef:
en een allergische reactie ergens op dan? bv op het voer?? dat ze denken dat het door het zand eten minder word?

Alle 8 een allergische reactie?
Denk dat de lotto winnen meer toeval kan zijn.
Dit voer hebben ze al heel erg lang, en sommige al hun hele leven.

Cowgirl, van de likstenen weet ik, ze hebben 2. Himalaya en die knz (?).
Paard van je vriendin klinkt niet positief :(

Ontwormen is reeds gebeurd. Ze zijn vrij

Zeewier holp 1 kuur. Tweede keer niet meer. Ze staan allemaal op stal op stro. Of bedoel je buiten stro geven? Ze eten liever hooi dan stro

Ruwvoer heeft veel structuur en zit veel in. Komt van natuur land en bevat veel mineralen en dergelijk. Ook heel veel kruiden

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:35

Ik heb er hier ook een staan en die doet het elk voorjaar.
Alleen ook als het zand nat is, zoals vorige week, nu likt hij niet. Morgen voorspellen ze weer regen dan weet ik zeker dat hij weer likt.

Echt van alles uitgeprobeerd door de jaren heen.
Pavo vital
Masrstal vito
nu heeft hij metazoa.
Hij heeft al gewone musli, elke dag. Door de jaren heen ook al diverse merken.
Met suiker, later met weinig suiker.
Hele jaar door gras,hele jaar door onbeperkt hooi.
Verveeld zich niet. Staat ook altijd samen met andere. De hele dag buiten in de wei, ook in de winter.
Lisktenen 2 stuks.

Hooi is grof van structuur. Nu heeft hij geen stro maar andere jaren wel, maar waar de andere dat wel aten hoefde hij dat niet.

Altijd netjes ontwormt.
Bloeduitslagen prima.

En net zo plots als het begint, stopt het dadelijk ook weer.
Tot de dag van vandaag ben ik er bij hem nooit achter gekomen.

Dus ik wens ts veel succes met zoeken, soms is het zo gemakkelijk niet.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:37

Klinkt allemaal niet zo positief -O-

Dus het word veel geld over de balk smijten en hopen dat we iets vinden wat helpt.

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:40

Dus ze hebben het alle 8, das ook heel toevallig; verder geen stalondeugden oid?
Verder wel veel buiten?
@ellepel bedoeld vgm hooi, buiten gemengd met stro voeren.
Ik zou sowiso een zandweg kuur gaan geven en ook je DA om advies vragen. Als ze het echt de hele tijd doen is het ook zeer gevaarlijk, heb je geen bestraat stuk waar ze op kunnen ipv op de paddock?

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:42

en ik weet niet of je genoeg wei hebt en het ziet zitten om een stukje op te offeren waardoor ze eerder op de wei kunnen, want ik begrijp dat ze het op de wei niet doen maar enkel in de paddock?

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:44


Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:48

DRhorse2002 schreef:
Dus ze hebben het alle 8, das ook heel toevallig; verder geen stalondeugden oid?
Verder wel veel buiten?
@ellepel bedoeld vgm hooi, buiten gemengd met stro voeren.
Ik zou sowiso een zandweg kuur gaan geven en ook je DA om advies vragen. Als ze het echt de hele tijd doen is het ook zeer gevaarlijk, heb je geen bestraat stuk waar ze op kunnen ipv op de paddock?

Ik wil ze niet op de tegels-beton hebben. Ook raadt de dierarts dit ten strengste af. Als die dan uitglijd heb je groter probleem. Pony is vaker uitgegleden op het beton. Conclusie bekken scheef en wervels scheef + 2 weken dikke benen en niet eens meer kunnen lopen.

Ze hebben geen stalondeugden. Ja alleen mijn merrie van 22 met cushing en suikerziekte. Die weeft als ze voer wil of naar buiten wil. Iets met blijheid haha doet ze ook als ze bijna thuis is in de trailer.

Staan van 11 tot 5-6 buiten. Niet vroeger ivm dus zand eten

Vgm hooi? Is dat nieuw?, nooit van gehoord. We hebben nog 700 pak hooi staan dus ga liever geen duur ander soort kopen, als je dat begrijpt. Kan het zelf ook wel mengen denk ik?

Da weet ervan.. Die zegt niks te kunnen vinden. Thats it

We hebben 1 hectate wei. Helaas niks om op te offeren voor 8 stuks voor de winter. Dan hebben we zomers echt niks meer

Josie zeewier heb ik idd geprobeerd
Zal de artikelen nog even doorlezen
Zon masker vind ik sneu en die gaatjes zijn echt ieniemienie. Dat geeft veelste veel frustraties voor het paard

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Re: Zand eten.. Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:51

haha :D sorry voor de onduidelijkheid.
Ik bedoelde te zeggen VolGens Mij hooi gemengd met stro.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:52

DRhorse2002 schreef:
haha :D sorry voor de onduidelijkheid.
Ik bedoelde te zeggen VolGens Mij hooi gemengd met stro.

Oh hahaha
Dat kan ik wel eens proberen! Ga ik ze een dagje observeren

Ter illustratie, de paddocks. Hier nog met wat gras

Afbeelding