paard wou rollen maar bleef liggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

paard wou rollen maar bleef liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:11

vanmorgen ging ik de paarden eten geven.
Alles verliep zoals anders, eten alle 2 hun emmer leeg en nog wat hooi..
ik stap terug naar mijn auto, stap in en zie dat mijn paardje haar neerlegd.
normaal rolt ze even en springt daarna weer recht maar nu bleef ze echt lang liggen.
ik ben terug uit mijn auto gestapt en naar haar toegelopen. Ik kon zomaar bij haar gaan zitten (dat laat ze normaal nooit toe en springt direct recht als er iemand aankomt).
Als ik op de weide toekwam vanmorgen was ze wel heel aanhankelijk, zelf komen knuffelen en aandacht vragen, dat doet ze anders ook niet zo snel.
Voor de rest heb ik haar nog niet zien schrapen en was ze even enthousiast voor eten als anders, alleen vind ik dat ze er da laatste tijd heel moe uitziet.
Ze staat sinds kort voor het 1st dag en nacht op de weide zou het hierdoor kunnen zijn dat ze blijft liggen, uit vermoeidheid ofzo?
het is echt de 1ste keer dat ik weet dat ze dat doet.

saffiralove

Re: paard wou rollen maar bleef liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:13

ja datkan door vermoeitheid heb jeveel gereden of zoiets?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:17

heb al sinds zaterdag niet meer gereden omdat ze mankte (was niets erg gewoon mistrapt) verder rij ik gewoon recreatief met haar en dan vooral buitenritten. Ze is dit jaar ook 18 geworden. Zou de leeftijd er iets mee te maken kunnen hebben?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:19

Misschien is ze rustiger omdat ze dag en nacht op de wei staat. Mijn paard is ook van een druktemaker op stal naar een rustig paard op de wei geworden en hij staat op 24/7 buiten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:23

door het veranderen naar 24/7 buiten, heb je het dag/nachtritme van je paard veranderd. Misschien lag je paard vroeger op stal vaak ener om te rusten en is eht nu 's nachts niet 100% op z'n gemak en zal het hierdoor wachten tot de ochtend na het eten om dan rustig zijn dutje te doen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:24

Mijn merrie doet het zomers ook heel vaak na t rollen, geen idee waarom maar t ziet er relaxed uit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:27

Gewoon even in de gaten houden,gaapt je paard ook?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:27

Ik hoop dat het dat is, wel een fijn gevoel als je paardje het plots toelaat dat je bij haar komt zitten..
maar enkele maanden geleden heeft ze koliek gehad en was haar darm gedraaid, en nu zie ik in alles koliek en maak ik me dus veel te snel zorgen

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:28

ze gaat wel maar niet zo heel veel

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:41

Als je denkt aan koliek is het ook mogelijk colosan te geven, homeopathiese pijnstiller werktend tegen koliek. Topspul!! Het ontspant en verhelpt de pijn. 2 x geen dierenarts nodig gehad door het spul, derde x wel maar dat kwam omdat madam drachtig was en bang was dat het veulen wat zou hebben. Overigens 3 verschillende paardjes, de laatste 2 hadden zandkoliek. Gelukkig bij de eerste met colosan er doorheen gekomen, en gelijk de zelfde avond nog zandweg gehaald gelukkig, alleen de drachtige merrie mocht dat niet en was lastig haar er doorheen te krijgen

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:51

Als ze al eens eerder koliek heeft gehad, gewoon goed in de gaten houden!

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:01

heb juist aan een vriendin gevraagd om even te gaan controleren aangezien ik op mijn werk ben en nu dus niet kan gaan kijken. Ik hoop dat ik me echt weer zorgen maak om niets, want normaal springt ze altijd meteen recht als ik naar haar kom.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:51

als ze met een ander paard in de wei staat heeft ze miss met hem gestoeid wat ze anders nooit doet en is ze daardor wat vermoeit. Als je erg twijfelt zou ik toch wel ff de dierenarts bellen!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:35

Soms ontstaat koliek ook door maagzweren. Symptomen zijn niet altijd even duidelijk daarbij.
Zou even goed opletten, kritisch naar het voer van afgelopen tijd kijken en eventueel de dierenarts bellen of dat het kan zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:52

Mijn paard stond dit jaar ook voor het eerst 24/7 buiten. Ze bleek dit niet aan te kunnen, ze raakte oververmoeid. Ik kon niet meer rijden want ze had helemaal geen energie meer. Haar weerstand ging omlaag en toen heb ik in overleg met mijn dierenarts besloten haar weer snachts op stal te zetten. Na twee weken en een weerstandkuurtje was ze weer de oude. Ze blijft nu gewoon 's nachts op stal en dat vindt ze heerlijk. Hou je paard goed in de gaten, als ze oververmoeid raakt verminderd haar weerstand en kan ze gemakkelijk ziek worden.