Mijn verzorgpaard wil niet meelopen aan het halstertouw. Los volgt hij mij ''meestal'' wel gewoon. Nu heb ik het overlegd met de eigenaar, die heeft gezegd dat hij dat nooit geleerd is. hij heeft daar 11 jaar gestaan in de wei waar hijalles mocht doen wat hij wilde. Maar hoe kan ik hem dit nou makkelijk aanleren? Nu houd ik het halstertouw gwn los en keer mijn rug naar hem toe, dan komt hij wel. maar alsik dan verder loop staat hij stil,en dan begint het weer opnieuw!
Ook als ik wil rijden gaat het niet goed, als ik er opzit begint hij te bokken, maar niet zo hard ik eraf VAL maar hard genoeg dat ik er wel af ga voor het geval dat..
Rustig druk op het halster zetten. Zodra hij een pas zet haal je de druk weg, dit is zijn beloning. Als hij dit snapt gewoon gaan lopen en zodra hij stil staan druk geven op het halster en zodra hij loopt laat je het touw gewoon losjes doorhangen.
Als het paard niet eens geleerd is om mee te lopen is hij dan überhaupt wel goed beleerd met rijden?
paardengekxo
Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-12 20:39
capopjekop, als ik druk op het halster zet word het een touwtrekwedstrijd, dus dat lukt niet. Hij is wel geleerd om te rijden, want vorige zomer ging het super goed en heb ik zelfs met hem gegalopeerd zonder zadel.
Als het paard heeft geleerd om te wijken voor druk niet. Daarom is het van belang om de druk meteen los te laten zodra het paard een pas voorwaarts zet. Wel een rare gang van zaken, het braaf meelopen overslaan (dit is echt de basis!) en wel een paard laten inrijden.
Als hij het goed snapt zou ik na gaan waarom hij bokt. Past het zadel en hoofdstel goed, zit er geen opgedroogd zweet in het dekje dat kan irriteren, geen lichamelijk letsel, hindert de ruiter niet enz enz.
capopjekop, ik rijd nu nog niet met zadel/bit, maar gwn met het halster. Ik denk niet echt dat hij last van zijn rug heeft, want ik kan er wel gewoon op ''hangen'' zeg maar, maar het zou ok wel kunnen komn van de vliegen want dan bokt hij ook nog wel eens..
Ik ga het morgen proberen met dat druk zetten maar ik weet al bijna zeker dat dat niet gaat lukken omdat het dan echt een touwtrekwedstrijd word,
capopjekop
Geplaatst: 09-07-12 20:50
Ik heb al meerdere paarden leren meelopen en het is mij tot nu toe altijd gelukt. Gewoon rustig druk zetten en de druk rustig opvoeren tot hij een stap zet. Overigens dat zijn veulens en als ze het echt niet willen snappen dan laat ik iemand tegelijk wat druk op de billen zetten, maar dat is zelden nodig.
Mss vind het paard het wel niet fijn zonder zadel, de druk wordt minder goed verdeeld dan als je een zadel gebruikt of mss zit je daardoor niet stabiel waardoor je hem hindert.
hele rare combinatie; wel bereden kunnen worden, maar niet mee kunnen lopen. doet hij dit bij zijn baas ook helemaal niet? hij zal het idd via cacopjes methode moeten gaan leren, maar mocht hij nu echt al te sterk zijn, kun je ms de basis omdraaien.. laat dus iemand op hem rijden, terwijl er iemand naast loopt aan het touw. als hij kennelijk wel been kent en sturen kun je hem ms op deze manier leren dat hij dus voorwaarts moet bij druk op het touw, bochten e.d. (dus eigenlijk andersom als bij normaal inrijden, dat je hem voorwaarts leert en sturen met je teugels en benen dmv ernaast te lopen)
paardengekxo
Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-12 22:25
boeflover, als ik ga rijden dan gaat hij bokken zodat ik eraf moet dat is dus ook geen optie
capopjekop, nee doe ik niet, maar hij blijft gwn trekken, hij zette wel een stap en ik had ook meteen los gelaten maar ik ga niet trekken als hij dat toch niet doet dan. En heel het halster raakt uit zijn fatsoen.
probeer het anders samen met de eigenaar. ik kan me gewoon niet voorstellen dat paard al 11 jaar niet aan een halster mee kan lopen, hij moet toch ook naar de smid, andere weide, stal, dierenarts, poetsplaats, bak etc. gebracht kunnen worden?
boeflover, bak hebben ze niet, en als hij van wei verwisseld moet kan hij gewoon los want hij hoeft niet uit de wei dan als je snapt wat ik bedoel.. stal staat al gewoon in de wei, hij kan erin wanneer hij wil. Dierenarts en hoefsmid komen gewoon daar naar toe.
loisbr96, mm..ik snap niet helemaal wat je nou bedoeld met die foto.
ja van het begin beginnen, maar dat is moeilijk als hij al best oud is
mindful
Geplaatst: 10-07-12 17:26
Als je trekt mag het ook naar links of rechts zijn, dit gaat veel makkelijker dan gewoon rechtdoor. Het maakt niet uit voor de beloning (druk loslaten) als ze maar een stapje heeft gezet. Als je zijwaarts probeert, breng je ze makkelijker uit evenwicht en verzetten ze vanzelf een voetje...touw loslaten negeren en verder stappen alsof er niets aan de hand is. De rest idem als Capopjecop zegt. Dit werkt heel goed bij mijn Haflinger en na enkele keren proberen loopt ze vanzelf mee...niet opgeven, blijven oefenen
iana, ja heb ik ook gedaan, hij draait dan wel maar gaat dan niet lopen, alleen als ik weer rondejes loop
loisbr96
Geplaatst: 10-07-12 17:29
Je doet een halstertouw achter z'n billen langs. Eerst vraag je weer gewoon of hij mee wilt mee lopen. Gaat hij weer terugtrekken dan trek je zachtjes aan het touw achter z'n billen. Als hij loopt, gelijk druk loslaten! Correct me if i'm wrong