Hoe de indeling van de stal maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Hoe de indeling van de stal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:00

Hallo Bokkertjes,

Binnenkort gaan wij bezig met een mooie paardenstal naast onze bak. Daarin moet zitten:

-3 of 4 paardenstallen van 3x3 meter.
-Een ruime zadelkamer waar 3 zadels kunnen hangen, dekens, mentuig en andere toebehoren.
-Een opbergplaats voor ons menkarretje van 2x4 meter
-Een hooiopslagplaats voor ruimte voor minimaal 40 pakjes.
-Een poetsplaats (het liefst niet dicht, maar met een overkapping.
-(als iemand nog suggesties heeft graag!)

Wij zaten er aan te denken om het in 2en op te spitsen gezien de ruimte. Een gedeelte in op de plek waar de 8 meter staat aangegeven, en een gedeelte op de plek van 12 meter. Wie heeft er goede suggesties, of ideen die anders zijn of toevoegingen die ook handig zijn?

alvast bedankt :)
Hieronder een tekening om te laten zien wat onze ruimte is:

Afbeelding

TJolieke

Re: Hoe de indeling van de stal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:28

Allereerst gaaf dat jullie een mooie stal gaan bouwen en zelf in kunnen gaan delen!

idee: stallen van 3,5x3,5 of van 3x4 meter. In elk geval als je er paarden in gaat zetten, voor kleinere pony's is 3x3 groot genoeg voor paarden zeker niet.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 08:51

TJolieke schreef:
Allereerst gaaf dat jullie een mooie stal gaan bouwen en zelf in kunnen gaan delen!

idee: stallen van 3,5x3,5 of van 3x4 meter. In elk geval als je er paarden in gaat zetten, voor kleinere pony's is 3x3 groot genoeg voor paarden zeker niet.

Wij denken zelf 2 van 3x3 en 1 van 3,5x3,5 wij hebben 1 c pony en 2 e pony's en groter gaan we de komende jaren toch niet, maar we zullen het even bekijken, dankjewel voor de tip!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:21

Ik ben zelf ook bezig met plannen maken voor onze stal, heel leuk om daar over na te denken :D

Ik wil sowieso dat mijn poetsplaats tegen de bak grenst, met de breedte ertegen (dus dan kijkt paard naar de bak), met een poortje dat open kan. De opbergplaats voor mijn koetsje moet dan recht daar achter komen, zodanig dat ik mijn pony kan inspannen op de poetsplaats, dan poortje open en dan kom ik direct (en makkelijk) uit in de bak :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:41

Als je paarden in principe alleen snachts binnenkomen zijn stallen van 3x3 echt niet te klein hoor. Als ze heel veel binnen staan is dat natuurlijk anders.
Ik ben er even vanuit gegaan dat je een grote deur maakt op de plek waar nu '8m' staat.
Ik zou in het stuk van 12 meter (dus het onderste stuk op de tekening) in één lijn de stallen leggen met de poets/wasplaats zo dicht mogelijk bij de deur. Je kunt dan eventueel een tussenwand van de stal zodanig plaatsen dat je één box hebt die wat groter is, maar de voorkant loopt dan mooi in één lijn. Eventueel kunnen alle boxen een raam/deur (brandveiligheid!) naar buiten hebben.
Dan houd je een mooi rechthoekig blok over voor je andere dingen als hooiopslag (helemaal achterin), zadelkamer (precies tegenover de poetsplaats) met daarnaast de plek voor je koets.
Als het groot genoeg is heb je misschien net ruimte genoeg om de paarden binnen in te spannen en dat is soms wel eens handig!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:46

agee schreef:
Als je paarden in principe alleen snachts binnenkomen zijn stallen van 3x3 echt niet te klein hoor. Als ze heel veel binnen staan is dat natuurlijk anders.
Ik ben er even vanuit gegaan dat je een grote deur maakt op de plek waar nu '8m' staat.
Ik zou in het stuk van 12 meter (dus het onderste stuk op de tekening) in één lijn de stallen leggen met de poets/wasplaats zo dicht mogelijk bij de deur. Je kunt dan eventueel een tussenwand van de stal zodanig plaatsen dat je één box hebt die wat groter is, maar de voorkant loopt dan mooi in één lijn. Eventueel kunnen alle boxen een raam/deur (brandveiligheid!) naar buiten hebben.
Dan houd je een mooi rechthoekig blok over voor je andere dingen als hooiopslag (helemaal achterin), zadelkamer (precies tegenover de poetsplaats) met daarnaast de plek voor je koets.
Als het groot genoeg is heb je misschien net ruimte genoeg om de paarden binnen in te spannen en dat is soms wel eens handig!

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt... We zetten onze pony's in principe alleen 's winters als het heel koud is 's nachts binnen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:00

Ik reageerde op de opmerking van TJolieke, die schreef dat boxen van 3x3 te klein zouden zijn, wat in jullie geval dus niet zo is. Dan kun je dus die ruimte voor iets anders gebruiken. Begrijp je de rest van mijn indeling wel?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:17

ja dat begrijp ik wel :)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:01

Ik weet niet of je heel open zit of dat je bak en stallen beschut staan maar mijn ervaring is het om toch wel rekening met de windrichting te houden zodat de stal je een beetje beschutting kan bieden in de herfst als het erg waait.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:04

Ik zou er een ruime inloopstal van maken, die uitkomt op de bak.
S'nachts maak je toch geen gebruik van de bak, dus dan kunnen de pony's er in staan. Overdag zet je dan een hek van de bak naar de wei open, ideaal.
Zo kunnen ze zelf beslissen wat het beste is, en hoef jij je geen zorgen te maken of je ze op stal moet zetten of niet. :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:10

Uitloopstal is voor ons geen optie. Mijn idee was de stallen met de rug naar het westen te zetten (waar de wind dus ook vaak vandaan komt) en naar het zuiden.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:23

hey,

een heel leuk programma hiervoor is google sketchup
hierin kan je 3d tekeningen maken van je plannen, en krijg je een goed inzicht van wat handig is en niet.

voorbeeldjes van mijn ontwerp:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bokt vind je wel meer info over dit programma.

Verder zou ik de ruimtes zoveel mogelijk gelijk maken. Zodat je in je gangpad 1 lijn hebt. Dus bv je boxen 3 meter diep, je zadelkamer 3 meter diep en je poetsplaats 3 meter diep.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik jouw tekening niet helemaal begrijp ;)

en ik zou voor je begint eerst na gaan vragen bij de gemeente wat er allemaal mag en mogelijk is, zit je stal op een bouwvlak? Verder hebben ze vanuit "bureau Milieu" binnen je gemeente ook vaak eisen (zoals stal mag niet binnen 100 mtr van een woonhuis staan (hier iig wel zo!).

Succes en veel plezier met plannen!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:28

Teigetje008 schreef:
hey,

een heel leuk programma hiervoor is google sketchup
hierin kan je 3d tekeningen maken van je plannen, en krijg je een goed inzicht van wat handig is en niet.

voorbeeldjes van mijn ontwerp:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Op bokt vind je wel meer info over dit programma.

Verder zou ik de ruimtes zoveel mogelijk gelijk maken. Zodat je in je gangpad 1 lijn hebt. Dus bv je boxen 3 meter diep, je zadelkamer 3 meter diep en je poetsplaats 3 meter diep.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik jouw tekening niet helemaal begrijp ;)

en ik zou voor je begint eerst na gaan vragen bij de gemeente wat er allemaal mag en mogelijk is, zit je stal op een bouwvlak? Verder hebben ze vanuit "bureau Milieu" binnen je gemeente ook vaak eisen (zoals stal mag niet binnen 100 mtr van een woonhuis staan (hier iig wel zo!).

Succes en veel plezier met plannen!

Dankjewel! Een super tip! We hebben een agrarische bestemming, en gaan binnenkort een vergunning aanvragen!

Marjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:55

ik heb een schets gemaakt. ik pb hem je wel!