hoe belangrijk is de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

hoe belangrijk is de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:10

Eigenlijk een simpele maar belangrijke vraag.

Even de uitleg:

Ik wil mijn paard verhuizen naar een stal waar ze geen weidegang hebben. De rest is perfect, maar een wei is natuurlijk wel heel fijn.lekker de hele dag smikkelen, hij is nog vol in de groei, en mag wel wat breder.

Ook is hij niet dominant dus voer dat bijgevoerd wordt is wel lastig met een paard erbij dat wel dominant is.

In de omgeving is het ook een nadeel dat stallen lastig te vinden zijn onder de 200 euro per maand.

Wie kan mij vertellen hoe belangrijk de weide is?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:11

Eh, is dit serieus?

Hoe zou je het zelf vinden om de hele dag opgesloten in de WC te moeten zitten?
Laatst bijgewerkt door FromNorway op 09-07-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: hoe belangrijk is de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:11

:wow:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:12

De wei is het allerbelangrijkste.

_Noor

Bedoel je dat het paard helemaal niet buiten komt? Of wel in een paddock en niet in de wei?

Duhelo

de "weide" (in de zin van een oppervlakte met gras) is in mijn ogen (!) ,niet zo heel belangrijk. een paard kan perfect zonder gras, voor veel paarden die te dik zijn is geen gras zelfs beter.
Echter, een paddock (in de zin van een grote oppervlakte zonder gras, waar het paard MINSTENS 8-12 uur per dag loskomen (of nog liever 24/7), waar er droge stukken zijn om te staan, droge stukken om te liggen, en ofwel met een constante ruwvoervoorziening ofwel met meerdere ruwvoermomenten per dag, is in mijn ogen het belangrijkste wat een paard kan hebben.
Constante ruwvoervoorziening, en constante beweging, ongeacht op welke manier :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:13

Bij mij de zelfde vraag als FromNorway. De weide behoort tot een basisbehoefte van een paard. Is er op die stal wel een andere mogenlijkheid om buiten te staan? (paddock oid)
Waarom wil je je paard verhuizen? Zoals ik het nu lees staat hij nu wel op het land?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:15

Paard heeft een uitloop stal.enorme paddock en bak beschikbaar.de weidegang is daar een grote zandvlakte.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:15

Ruwvoer is vaak gemaakt van gras ;) Een paard kan niet zonder enige vorm van gras.
Inderdaad, een paddock kan ook (met inderdaad constante ruwvoervoorziening of meerdere ruwvoermomenten) maar TS doet het overkomen alsof paard niet buitenkomt.
In dat geval vraag ik mij ernstig af of dit een serieuze vraag is van iemand die een eigen paard heeft.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:16

Is er wel een grote paddock waar hij in kan staan met bijvoer?
Ik wil voor mijn paarden nooit meer een stalling zonder weidegang (winter tenminste de gehele dag en zomer 24/7).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:16

FromNorway schreef:
Ruwvoer is vaak gemaakt van gras ;) Een paard kan niet zonder enige vorm van gras.
Inderdaad, een paddock kan ook (met inderdaad constante ruwvoervoorziening of meerdere ruwvoermomenten) maar TS doet het overkomen alsof paard niet buitenkomt.
In dat geval vraag ik mij ernstig af of dit een serieuze vraag is van iemand die een eigen paard heeft.
barrelover schreef:
Paard heeft een uitloop stal.enorme paddock en bak beschikbaar.de weidegang is daar een grote zandvlakte.

dan zie ik geen probleem ;)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:17

Hij staat nu inderdaad op gras maar is flink stuk rijden van mijn woonplaats waardoor ik hem 1x pw zie en er geen LOL aan heb zo.bovendien mag hij lekker aan de bak.

Ps.geen wei betekent niet gelijk dat hij de hele dag op stal staat ofzo.vooroordelen..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:18

dat heeft dan meer te maken met onvoldoende info geven dan met vooroordelen hoor.
Beetje kort door de bocht deze reactie

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:19

quartel schreef:
dat heeft dan meer te maken met onvoldoende info geven dan met vooroordelen hoor.
Beetje kort door de bocht deze reactie

Ts vroeg ook maar gewoon hoe belangrijk wij een weide vonden, niks anders ...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:19

Ik vind grazen toch wel heel belangrijk voor paarden. Dat doen ze in de natuur ook de hele dag en ik merk aan mijn eigen paarden dat ze dat toch het allerliefste doen. Tuurlijk kunnen ze wel zonder gras maar voor een paard wat nog in de groei is lijkt me een stukje land waar hij de hele dag lekker kan scharrelen en grazen toch wel een van de eerste levens behoeftes. Mijn paarden vinden het vreselijk om hele dagen in een zandbak te staan en staan de hele dag in een hoek te sjagarijnen tot ze weer naar binnen mogen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:20

aisie schreef:
Ik vind grazen toch wel heel belangrijk voor paarden. Dat doen ze in de natuur ook de hele dag en ik merk aan mijn eigen paarden dat ze dat toch het allerliefste doen. Tuurlijk kunnen ze wel zonder gras maar voor een paard wat nog in de groei is lijkt me een stukje land waar hij de hele dag lekker kan scharrelen en grazen toch wel een van de eerste levens behoeftes. Mijn paarden vinden het vreselijk om hele dagen in een zandbak te staan en staan de hele dag in een hoek te sjagarijnen tot ze weer naar binnen mogen.

maar als je in een paddock ruwvoer aanbied (in de vorm van slowfeeders op verschillende plaatsen) hebben ze toch ook dat min of meer natuurlijke gedrag.

ManonGrr

Misschien had je in je OP even moeten vermelden dat hij ipv een weide, gewoon een paddock oid tot zijn beschikking heeft. En natuurlijk genoeg ruwvoer. Als je je paard dan vaker kan zien lijkt me dit een goede oplossing.

Kitsolu

Nee, geen vooroordelen, gebrek aan informatie ;) Hij kunnen aan jouw post niet ruiken of er een andere vorm "uit de stal komen voor minstens 8 uur per dag" geboden wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:21

Ik zou ook nooit voor een stal zonder weidegang kiezen. Uit ervaring. Mijn paard staat op een kleine weide die door constant begrazen nu al twee en een half jaar permanent lijkt op een zandvlakte. En ik merk dat de paarden iets missen.
Een lekkere frisse hap groen in de mond, het lekker fourageren en besnuisteren van de bodem (hooi kan je natuurlijk wel verspreiden, maar dat geeft toch niet hetzelfde effect als een grasbodem). Ik neem mijn paard nu af en toe mee naar een graslandje verderop om een halfuur aan de hand te grazen en dan merk ik dat ze daar zoveel deugd van heeft. Ze is altijd zo enthousiast om mee te gaan. Ze is zo blij om eens van dat eeuwige droge hooi af te zijn.

Nee, IK zou nooit meer kiezen voor een zandlandschap.
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-07-12 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:22

Ik denk dat het absoluut heel erg verstandig is als hij wél naar buiten kan. Zelf zou je het ook niet prettig vinden om de hele dag binnen te zitten waar je weinig tot niet kan bewegen. Natuurlijk kun je dan zeggen dat je (veel) meer met hem zal gaan rijden, maar dan alsnog is zijn beweging geminimaliseerd naar een klein poosje per dag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:23

Zolang je jonge paard maar wel de mogelijkheid heeft om de hele dag vrij rond te kunnen lopen op een groot genoeg oppervlak en daarbij voldoende ruwvoer krijgt aangeboden vind ik dat het wel kan.
Tuurlijk is gras een fijn iets voor de paarden om te kunnen eten, is niet alleen voedsel maar ook bezigheid op een natuurlijke manier. Is er wel een mogelijkheid dat het ruwvoer op diverse plekken wordt aangeboden?

pleiada

aisie schreef:

Zo denk ik er ook over..Als mijn paarden in de winter de wei niet op kunnen maar wel buiten staan worden ze stront vervelend op de wei zijn ze zoveel meer tevreden..Een van mijn paarden gaat zelfs hinnikend voor de ingang van de wei staan,en dat houdt ze net zo lang vol tot ze weer in de wei mag(max een paar weken)

aisie

Duhelo schreef:
aisie schreef:

maar als je in een paddock ruwvoer aanbied (in de vorm van slowfeeders op verschillende plaatsen) hebben ze toch ook dat min of meer natuurlijke gedrag.

Blijkbaar niet want ze vinden er nog steeds niets aan. Ze willen veel liever echt gras.
Laatst bijgewerkt door aisie op 09-07-12 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:24

Wat versta je onder wei?
Ik vind dat een paard in ieder geval de mogelijkheid moet hebben om overdag zijn benen te kunnen strekken op een ruime paddock. Zand of gras vind ik dan niet zo belangrijk.
Mijn paarden staan maar een aantal uur per dag op het gras, omdat 1 een beetje te dik is en de ander heel hoefbevangen gevoelig. De rest van de 24 uur staan zo op een ruime zandpaddock met schuilstal en voldoende ruwvoer en water. Dus nee weide als in gras is imo niet zo belangrijk. Buiten komen daarintegen wel.

luttlooveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:27