Winter Paddock.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

Winter Paddock.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:37

Hoi Bokkers,

Ik weet het is misschien vroeg om nu al over 'winter paddocks' na te denken, maar we willen dit goed doordacht en gepland hebben voordat het zover is.

We beschikken jammer genoeg niet over een groot stuk grond om een winter paddock van te maken :( maar we hebben nog een probleempje..
de bodem word snel pratsjig ( lees, een modderbad ) , dus ben ik op zoek na rubber matten, of tegels of iets. Op internet heb ik vanalles gezocht en gevonden, maar dat was allemaal ontzettend duur!

ik weet die dingen zijn niet goedkoop, daarom wou ik aan jullie vragen of iemand misschien iets anders wist om ervoor te zorgen dat de bodem niet zo modderig word?

of iemand misschien iemand weet die nog zon tegels/matten heeft liggen en ze niet meer nodig heeft, en ze voor een redelijk prijsje kwijt zou willen.

ik heb wel al een idee om zo'n slow feeder te maken, maar weet iemand waar je zo'n grote vierkante ton ofso zou krijgen?

ik heb me suf gezocht hier op bokt, en wat ik steeds tegen kwam waren die Paddock Paradise dingen, maar dit is echt niet mogelijk al zou ik dat heel graag willen!
ik ben tenslot van rekening niet de staleigenaar.. Vandaar dat ik er niet veel mee kon beginnen.

dus iemand misschien nog verdere tips?

ps, als de tekst beetje onduidelijk is laat me dit weten!
ik ben niet zo goed in verhaaltjes enzo, en raatel dus veel af :o

bedankt voor jullie hulp alvast, hoop echt op nuttige reacties!

_Cher

Re: Winter Paddock.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:40

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Je wilt geen paddock maken maar die tegels in de wei leggen dan?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:44

Wij hebben in de winterpaddock een stuk gestraat van 7x6 m en daarachter ligt het zand gedeelte van 10x20 wat we op echt natte drassige dagen af kunnen zetten zodat ze er niet op kunnen. Wel hebben we aan de paddock de stallen waarin rubberen matten liggen deze is 2x- 3x3 in en uitloopstal. We voeren ze in de stal in hooinetten zodat we het buiten netjes houden. toen we de stal nog niet hadden gooide ik het hooi in een trekkerband met daarop weer autobanden. Door die autobanden waren ze langer bezig met eten en daarna speelde ze er mee zodat ze zich niet verveelde.

Soms stopte ik ook 1 a 2 autobanden vol met hooi (binnenring) en daar verstopte ik dat wortel, of brokjes in. waaren ze ook een poosje zoet.

edit: achter de paddock ligt de weide waar ze in de zomer overdag op staan en heel soms op goede dagen ook in de winter. snachts staan ze altijd op de paddock. en in de winter dus altijd paddock met op hele slechte dagen allen stal met straatuitloop

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:46

kan je niet een stuk bestraten met gewone stoeptegels? die zijn vaak gratis bij mensen af te halen, dan kan je paard zelf kiezen of hij in de blub of op de tegels te gaan staan.
wat voor slowfeeders vaak gebuikt word zijn palletkratten, dat zijn plastik kratten die je ook met sleufjes er in kan krijgen van ong 1m bij 1m en 80cm hoog (je hebt ze ook van 1m hoog), daar moet je dan alleen nog een rek op verzinnen.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:47

Jawel, we hebben paddocks, en die willen we geschikt maken voor de winter. maar dat zijn kleine paddocks. en denk niet ( weet ik eig wel zeker ) dat we die niet mogen vergroten of iets. dus moeten we het met die paddocks doen, die we hebben. maar die worden super snel diep en modderig, vandaag die tegel dingen.

beetje duidelijk nu? :o sorry :x

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 23:53

aahja, dat is wel een goeie indd met dat bestraaten! maar moeten we eerst toestemming krijgen van de staleigenaar.. en denk dat dat beetje moeilijk word ;( maaaaar, zal het eens proberen aan te kaarten..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:58

http://www.marktplaats.nl
http://www.gratisoptehalen.nl
http://www.gratisaftehalen.nl

Bij tuin kijken naar tegels, liefst 40x60, want die blijven het beste liggen zonder zand, sluitbanden, etc. Het begint lastiger te worden, maar ze zijn nog steeds gratis te vinden. Laatste 2 sites hebben nog wel eens leuke aantallen, maar wel vaak westen van het land. En houd er rekening mee dat die tegels 30kg per stuk zijn en je dus echt op moet letten hoe en hoeveel je er per keer kan vervoeren.

Bakken kan je ook via marktplaats krijgen, voor je rooster kan je op zoek naar betonvlechtmat/gaas bij de lokale gamma/praxis, maar let wel op dat er geen plastic op zit en je als het moet werken je toch aan max. 5x5cm mazen zit (en dat is eigenlijk meteen de kleinste die er is). Kleinere maas is ook dunner materiaal, dus dat kan verbuigen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:33

Rubberen tegels buiten gebruiken is niet handig. Van de vochtdoorlatende tegels weet ik dat ze water vasthouden en met vriesweer wordt het dan spekglad! Betonplaten, grote tegels, of bestraten zou naar mijn idee beter zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:32

Wij hebben een deel van de paddock bestraat. Daarop staat een kunststof kuubskist voor hooi met rooster.
Ons groepje paarden waren de enigste afgelopen winter met een paddock met straatje op stal. Maar hierdoor bleef onze paddock ook een heel stuk beter. Zelfs met de extreme vorst hebben ze gewoon buiten kunnen lopen zonder hun benen te breken.
Bij ons liggen er betonklinkers (zijn vrij ruw) met een opsluitband aan het einde.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:11

aah.. nu snap ik het haha. Een verhard stuk is inderdaad wel fijn in de winter. Je zou eventueel ook af kunnen spreken met de eigenaar dat mocht je weg gaan je alles er weer uit haalt? Op internet zijn inderdaad wel vaak tegels te vinden, ik zou wel minimaal het formaat van een stoeptegel nemen en niet kleiner, dit blijft nl beter liggen. Ik heb zelf in de schuilstal een aanhangernet gehangen voor het hooi en buiten ook nog 1 tussen 2 paaltjes dit werkt erg fijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:59

it_is_me schreef:
Rubberen tegels buiten gebruiken is niet handig. Van de vochtdoorlatende tegels weet ik dat ze water vasthouden en met vriesweer wordt het dan spekglad! Betonplaten, grote tegels, of bestraten zou naar mijn idee beter zijn.

dat is niet waar. ik heb voor de stal en in de paddock rubbers speeltuin tegels (1x1meter) liggen en die worden juist nooit glad. zou ook erg onlogisch zijn, want dat zou onveilig zijn in de speeltuin. ze zijn ook tweedehands niet heel goedkoop, maar wel super fijn. paarden gaan er ook op liggen :)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:57

ik weet nu eindelijk hoe die stomme dingen heten die ik zoek, maar die zijn inderdaad niet goedkoop!
ringmatten! die zouden echt ideaal zijn..

er weet niet toevallig iemand, iemand die deze dingen heeft en kwijt wil?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:02

De matten om grind vast te houden zijn scherp en worden makkelijk glad. Die deurmatten zijn veel te slap om stevigheid te geven.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 23:12

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:16

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:29

goedkoopste oplossing is stoeptegels of omgekeerde grindtegels verzamelen en leggen op het zand. Oppervlakte is afhankelijk van het aantal paarden, maar een strook over de hele breedte (bij een niet heel brede paddock) en dan minimaal 3 a 4 meter diep is wel fijn. En als je van stal vertrekt, heb je die er ook zo weer uit als de staleigenaar ze dan inmiddels niet wil houden...

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 00:02

tamary @ ja dat bedacht ik me ook al, maar denk echt niet dat dat met die tegels mag.. en dat vind ik zooo vervelend!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:57

heb je het al gevraagd? Nee heb je, ja kun je krijgen... Men maakt steeds vaker een verharde plek in de paddock. Je kunt uitleggen dat je daar dan je hooi op kunt voeren en het zand schoner blijft en minder aangetrapt wordt omdat ze meer op de tegels staan. Dan hebben ze er zelf ook baat bij.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:41

loulou schreef:
it_is_me schreef:

dat is niet waar. ik heb voor de stal en in de paddock rubbers speeltuin tegels (1x1meter) liggen en die worden juist nooit glad. zou ook erg onlogisch zijn, want dat zou onveilig zijn in de speeltuin. ze zijn ook tweedehands niet heel goedkoop, maar wel super fijn. paarden gaan er ook op liggen :)

Dat is wel waar. Mijn buurvrouw heeft namelijk roosters met daar bovenop vochtdoorlatende matten en met vries weer zijn deze echt spekglad. De roosters zijn van een voormalige koeienstal, maar alleen de roosters zijn daar nog van over. Waarschijnlijk zijn de tegels, die jij gebruikt niet vochtdoorlatend en dus beter geschikt...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:01