Wat te doen tegen vliegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Wat te doen tegen vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:28

Hoi,

Er zullen al veel topics over zijn, maar het antwoord niet echt kunnen vinden.
Met dit weer wordt ijn paard gek van de vliegen, ze staat gewoon niet stil. Nu helpt vliegenspray niet genoeg, maar wat kan ik gebruiken om de vliegen te minderen/tegen te houden? Een vliegendeken heb ik aan zitten denken, maar, ik zie het zelf niet zo heel erg zitten en mijn ouders ook niet :n zijn er misschien nog huis-tuin-keuken middeltjes die helpen?

Groetjes
Robin

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:29

Waarom zie je een vliegendeken niet zitten?! Dat is het enige wat mijn paard nog een beetje verlichting biedt.. Hij heeft een UV werende, ook handig om te voorkomen dat hij nog bruiner wordt :+
Vliegensprays (zelfgemaakt of in de winkel) werken vaak maar even en ik vind ze niet heel erg werken tegen steekvliegen..

Bij de wei van mijn paard staat ook een dazenval, dat is wel even een investering, maar het helpt wel! Vangt veel van die rotbeesten.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 07-07-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Re: Wat te doen tegen vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:30

ja een vliegendeken is idd een goed optie! sprays werken maar paar uur als je goede hebt!

echt met een vliegendeken zou je je paard een groot plezier doen en zo duur zijn ze niet!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:32

en hebben jullie dan nog bepaalde merken die jullie aanraden? liefst niet al te duur?
En kan ze die gewoon dag en nacht aanhebben?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:37

Nouja, de mijne heeft er nu een op van Vantaggio, bij Ooteman besteld. Maar ik vind die juist fijn omdat 'ie geschikt is voor barokke paarden met een diepe halsinzet. Als jouw paard een ielig halsje heeft, zal je die weer minder vinden.

Op zich werkt iedere deken hetzelfde, je kunt een HH proberen, die zijn niet duur (denk 2 tientjes voor een vliegendeken) en vind ik qua dekens een prima merk. Zorg er gewoon voor dat de openingen in de deken niet te groot zijn. Ik zie ze niet veel meer, maar er bestaan van die dekens die net sinaasappelnetjes lijken, dat werkt natuurlijk aan geen kant :=

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:40

mijne heeft em dag en nacht aan en met minder weer doe ik er een 0 grams regendeken over! dit alleen in de dazen periode hoor! verder mag ie lekker zonder deken de wei op!

boerenbond heeft ook vliegendekens met hals..ook niet te duur!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:41

Een vliegendeken met hals is eigenlijk de beste optie.
Veel sprays werken niet goed en degenen die werken maar een paar uur.
Investering van een deken is zeker de moeite waard, kost je 40 euro maar een fles anti-vlieg kost ook 20 en als je echt veel vliegen hebt ben je daar in 2 weken doorheen.
Dus op de lange termijn is een deken veel goedkoper.

Mijn paard staat er dag en nacht mee want vliegen zijn hier actief tot heel laat 's avonds en 's nachts komen de muggen. Zelfs met regen houd ik ze op, is de regen over dan zet ik haar in de zon, is hij in 10 minuten droog of ik haal hem af en hang hem even over de waslijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:46

Dekens met hals ben ik altijd wat huiverig voor, ben zo bang dat ze de manen eraf schuren.. Mijne heeft er ééntje zonder hals en dat gaat ook prima.

Sta je op een pensionstal? Anders zou je eens kunnen peilen bij je mede stalgenoten of jullie misschien samen een dazenval kunnen kopen. Die kosten zo'n 200 euro geloof ik, maar als je met z'n tienen bent is de investering meteen een stuk kleiner..

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:47

Volgens mij is er maar 1 ding wat helpt en dat zijn vliegendekens. Ik zweer bij de vliegendekens van Rambo (protector). Ik heb zelf ook eerst twee goedkopere geprobeerd (waarvan 1 van de Boerenbond/Welkoop) maar die hadden een verschrikkelijke pasvorm. De Rambo blijft super liggen. Mijn angst is altijd van die vliegendeken die scheef gaan zitten en dan je paard in paniek door het land met de deken nog half om. Wil zelf nog een Amigo proberen want ik vermoed dat die ook wel goed zitten en die zijn iets goedkoper dan de Rambo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:50

Aranel schreef:
Dekens met hals ben ik altijd wat huiverig voor, ben zo bang dat ze de manen eraf schuren.. Mijne heeft er ééntje zonder hals en dat gaat ook prima.

Bij mij zitten zoveel vliegen dat ze alsnog lekgestoken wordt op d'r hals.
Waarom zouden ze de manen afschuren? Dat doet ze zonder deken toch ook niet?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:51

mijne heeft er 1 van QHP en 1 Bucas! ik vind de duurdere ook beter zitten!

alleen TS vroeg om een goedkopere optie !

en een hals kan absoluut geen kwaad hoor! vinden de paarden alleen maar fijner met deze vliegenplaag! schuren doen ze niet door een hals op een deken! jeuk komt toch altijd van binnenuit of insectenbeten!
Laatst bijgewerkt door tylando op 07-07-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:52

anneliesdj schreef:
Aranel schreef:

Bij mij zitten zoveel vliegen dat ze alsnog lekgestoken wordt op d'r hals.
Waarom zouden ze de manen afschuren? Dat doet ze zonder deken toch ook niet?

Haha nee ik bedoel dat de deken de manen afschuurt :D Door de wrijving.
Heb daar zoveel horror verhalen over gehoord..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:58

Ach nee zo'n vliegendeken weegt niks, als het uit een stuk is kan dat helemaal niet zonder dat het paard daarin meewerkt.
Zelfs met dikke winterdekens met hals heb ik nooit problemen gehad, dat lijkt me eerder schuren dan een vliegendeken.

kruumeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:00

mijn haflinger heeft vliegenallergie, en ik heb ook zo'n deken met hals, en het klopt dat je manen er grotendeels aan verloren gaan (maar dit komt vooral doordat ze zelf schuurt). Maar wat heb je liever? Een paard met wat minder manen, of een paard dat constant jeuk heeft?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 13:02

Ik snapzelf ook dat de duurdere dekens beter zijn enzo, maar ik wil als ik het doe in het begin een goedkopere pakken en dan kijken of het helpt en of dat het allemaal werkt enzo, dan kan ik kijken naar een duurdere :)
Dat met die manen, ik zou het echt zonde vinden als ze eraf gaan.. maar, is dat niet per paard verschillend?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:19

Goedkoop is meestal duurkoop, een heel goedkope deken kan misschien niet voldoen aan je verwachtingen omdat de stof slapper is, dunner ed waardoor ze alsnog last hebben van vliegen of de boel stuk gaat.
Je hebt voor 40-50 euro al een nette deken die gewoon werkt.

Kijk anders eens op de boktmarkt of mp, ze zijn vast wel tweedehands te krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:24

Er staan ontzettend veel tips over wat te doen tegen vliegen op dit forumonderdeel: [SV] Seizoensvragen
Daarom hier een slotje.