weiland gehuurd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice1991

weiland gehuurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:48

Hoi,
Ik heb voor mijn lieve haflinger een weilandje gehuurd van 3000m2 met een mooie stal erop waar 2 boxen in komen.
Wil dus 1 stal gaan huren zodat ze ook niet alleen staat.
De eigenaar van het weiland zet er zelf omheining omheen maar ik wil de wei in 2e gaan splitsen zodat je 2 delen krijgt van 50 meter lang en 17 meter breed. Waarbij ik dus elke keer een stuk ga opschuiven zodat ze elke keer wel vers gras heeft maar niet in een keer het hele weiland stuk krijgt. nu moet ik dit dus zelf gaan splitsen zelf zat ik te denken aan elke 3 meter een paal. hierop 3 x lint. en 1.20 hoog dus palen van 1.60 meter ( 40 cm de grond in) haflinger is zelf 1.45 max. maar mij leek 1.20 wel hoog genoeg anders moet ik ook toestemming vragen aan de gemeente..
Ik hoor graag van jullie eventueel andere oplossingen :)

friesiszwart

Re: weiland gehuurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:23

ik denk dat je dit zo goed doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:33

Neem maar palen van 1.80m, want 40cm op die lengte is te weinig. regel is eigenlijk 1/3 de grond in voor omheiningen. Dus als je 1.20 boven wil hebben moet er 60cm de grond in.

En verhard het stuk voor/rond je boxen ivm schoonhouden (rommel in en uit lopen is dan makkelijker weg te vegen) en altijd droge plek om bv te voeren in de winter/bij slecht weer. Blijf je er het hele jaar door dan moet je zeker weten bijvoeren, want 3000m2 (min boxen, etc.) is niet genoeg om 2 pony's jaar rond van te voeren. Je zal dus een winterstuk moeten hebben en genoeg hooi/voordroog moeten inkopen. Die ruimte gaat dan ook van je gras af, want bij veel sneeuw bv wil je echt niet zonder komen te zitten of het van huis moeten meeslepen.

denice1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 00:51

ik zorg zowiezo voor genoeg hooi kan ik bij die boer zelf krijgen.
dus dat is geen enkel probleem. de bedoeling is dat ik een stuk bewaar voor swinters dus daar mogen ze zomers niet op komen. als de grond bevroren is of er ligt sneeuw mag ze zowiezo het land niet op. er is een stuk om de stal verhard dit word dan sneeuw en ijsvrij gehouden en daar mag ze swinters op als het echt erge vorst is.
Ik ga meteen op zoek naar palen van 1.80 hier in tilburg bijna nergens te verkrijgen zelfs hornbach heeft ze niet... als iemand een adresje weet die ze wel hebben hoor ik het graag..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 01:00

denice1991 schreef:
ik zorg zowiezo voor genoeg hooi kan ik bij die boer zelf krijgen.
dus dat is geen enkel probleem. de bedoeling is dat ik een stuk bewaar voor swinters dus daar mogen ze zomers niet op komen. als de grond bevroren is of er ligt sneeuw mag ze zowiezo het land niet op. er is een stuk om de stal verhard dit word dan sneeuw en ijsvrij gehouden en daar mag ze swinters op als het echt erge vorst is.
Ik ga meteen op zoek naar palen van 1.80 hier in tilburg bijna nergens te verkrijgen zelfs hornbach heeft ze niet... als iemand een adresje weet die ze wel hebben hoor ik het graag..

Palen kun je gewoon via internet bestellen bij BTN De Haas. Wordt er keurig een bos (of twee, net hoeveel je er nodig hebt) door een vrachtwaggel voor je deur gedropt. * klik *

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:23

Volgens mij ben ik ook bij die stal gaan kijken :+ , heb alleen besloten dat ik nu toch beter sta. Ik zou de palen aan de drukke doorgaande weg wat hoger maken als ik jou was en idd met 3 linten de hoofdomheining maken maar zou niet zo moeilijk doen met strookbegrazing want meestal kom je daar met 1 draadje ook wel aan uit (als er maar genoeg prik op zit).

Wel zou ik het stuk wat je voor de winter wil gaan gebruiken als 1e kaal laten eten en daarna afsluiten om het weer aan te laten groeien voor de winter, gras kan je nl niet bewaren (gaat plat liggen en verstikt de grond) en als het idd dezelfde stal is dan stond het gras daar wel erg hoog.

Van Dal in Esbeek heeft volgens mij voldoende palen en je kan daar ook vanalles op maat bestellen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:45

Normaal worden palen 1/3 van de lengte in de grond geslagen/geboord als je een afrastering van 120cm wil maken moet je dus palen van minimaal 180 cm nemen. 3 meter afstand is heel mooi, wij adviseren normaal 4-6 meter. Zorg wel voor een van goed stroomapparaat. Op de site van Gallagher Europe vind je een mooie calculatiehulp.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:57

BBolluijt schreef:
3 meter afstand is heel mooi, wij adviseren normaal 4-6 meter.
LIgt er aan wat voor materiaal ze neemt. Als ze op 40 mm lint uitkomt vind ik 6 meter pittig aan de maat. Dan loop je toch snel kans dat het gaat wapperen als het wat harder waait. Tenzij je het heel strak opspant, maar dat levert dan weer het risico op dat er een flink deel van je geleidingsdraadjes sneuvelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:11

denice1991 schreef:
Hoi,
Ik heb voor mijn lieve haflinger een weilandje gehuurd van 3000m2 met een mooie stal erop waar 2 boxen in komen.
Wil dus 1 stal gaan huren zodat ze ook niet alleen staat.
De eigenaar van het weiland zet er zelf omheining omheen maar ik wil de wei in 2e gaan splitsen zodat je 2 delen krijgt van 50 meter lang en 17 meter breed. Waarbij ik dus elke keer een stuk ga opschuiven zodat ze elke keer wel vers gras heeft maar niet in een keer het hele weiland stuk krijgt. nu moet ik dit dus zelf gaan splitsen zelf zat ik te denken aan elke 3 meter een paal. hierop 3 x lint. en 1.20 hoog dus palen van 1.60 meter ( 40 cm de grond in) haflinger is zelf 1.45 max. maar mij leek 1.20 wel hoog genoeg anders moet ik ook toestemming vragen aan de gemeente..
Ik hoor graag van jullie eventueel andere oplossingen :)

Wij hebben ongeveer evenveel grond en we hebben het in drieën gedeeld. Een deel is de paddock waar ze elke nacht zijn. Daar staat geen spriet gras meer. Daar heb ik ook in de overdekte ruif het hooi liggen (kunnen paarden niet bij) van waaruit ik dan naargelang hoeveelheid gras kan bijvoeren. Vanuit de twee gras delen kunnen ze naar de inloop stal (voor ieder een) waar ze ook in gevoerd worden en die wij met een balk kunnen afsluiten zodat beiden rustig kunnen eten. 's ochtends en 's avonds zetten we ze op het gras. Afhankelijk van de hoeveelheid gras een tot drie uur. Wij hebben sobere paarden (merens en dus vergelijkbaar met haflinger) en hier in Frankrijk is het gras minder eiwit rijk dan in NL dus je geeft ze in NL gauw te veel. Door het gras iedere keer kans te geven te rusten (minimaal drie weken en elke nacht) en opnieuw in te zaaien als het kaal is, te kalken en natuurlijk te bemesten, hebben we zeker voor franse begrippen goede en dikke kwaliteit grasmat. Wij ruimen de kak op elke dag (vanwege het aantrekken van de vliegen die hier erg veel zijn en voorkomen van zure grond). Als je dat niet doet dan kun je uit laten rijden en laten verpulveren als je gras laat rusten. Wil boer wellicht voor je doen.
In het paddock gedeelte zijn de paarden ook bij sneeuw en als gras te nat is. Dan krijgen ze naast hardvoer extra hooi. Goed stroom is belangrijk want dan hou je ze binnen boort ook als grasmat wat kaal wordt.
Als je verder van je wei af woont (wij hebben ze aan huis dus wisselen is geen probleem) kun je met plastic palen die je kunt verzetten ze iedere keer een strookje geven en ze dat kaal laten eten.
Er zit wel wat werk aan maar zeker voor twee paarden met ras haflinger is het de moeite waard om het zo te doen zoals je wilt gaan doen, want die paardjes horen gewoon buiten te zijn. Veel plezier en succes met ze.
O ja, tip van hard stuk grond is een belangrijke en goede tip! NL is namelijk veel natter dan hier en hier staan ze af en toe al wat vochtig.

denice1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 00:11

allemaal bedankt voor de tips heb alleen het weiland afgezegt vertrouwde het niet helemaal dus vandaar mag hier een slotje op :)