stroverbruik in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

stroverbruik in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:20

Ik heb mijn pony's altijd op houtsnippers gehad. Nu kan ik redelijk goedkoop aan 'triticale' stro komen. Maar ik weet niet wat het verbruik van stro is per week per pony.

Dus mijn vraag is: Hoeveel (kleine) pakjes stro verbruik je per week per stal (pony) (vooral in de winter) en hoelang per 24 uur staan ze dan op stal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:21

Als het echt goed koud is kan ik wel een baal (middelmaat) per week door heen jagen (4 paarden toen nog) :o
Ze staan dan 12u stal 12u weide :)

friesiszwart

Re: stroverbruik in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:24

Mijn paarden staan in de winter heel de dag buiten en ik verbruik gemiddeld een halve baal stro per dag per paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:25

Kleine pakjes (20 kg) moet je rekenen op 1/2 tot 1 baal per dag, en dan staan ze ongeveer 8 uur buiten en 16 uur binnen. Stro is de meest onzuinige vorm van bodembedekking voor een paard. Het neemt weinig vocht op, en ze eten vaak ook nog een groot deel op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:27

met overdag buiten en 's nachts binnen, doe ik nu 2 tot maximaal 3 dagen met 1 baal stro (+-20kg) hij staat dan vroeger buiten en gaat in de avond weer naar binnen (12u/12u) zo is het meestal, soms wat korter buiten.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:35

toen ik ze nog op stal had 1 baaltje stro per paard/pony per week
Bij extreme kou (boven de -15) ging er een extra pak stro in voor een warmere ondergrond

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:07

Mijn jonge paard staat op stro, kleine baaltjes, die staat overdags in de wei en 's nachts op stal.
Ik doe op dit moment zo'n 4 dagen met een baaltje, maar ik haal niet elke dag alle nattigheid eruit. Hij staat dik in het stro (dus de eerste weken meer er in gegooid), waardoor de bovenlaag altijd mooi droog is, en als ik een natte plek tegen kom haal ik die eruit.
1x per week doe ik de box echt goed en strooi ik wat meer op.
Ik denk dat ik in wintermaanden als ze wat langer binnen staan wel op 2 baaltjes per week kom, misschien wel meer...

Ik voer wel veel hooi 's avonds, dus veel stro opeten doet hij gelukkig niet.

Mijn andere paard staat op vlas, die verbruikt een baal in de week en in de winter in 5 dagen ong.
Dat is eigenlijk een stuk voordeliger dan stro, zeker als je een wat viezer paard hebt...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 10:24

Goh, wat is er veel verschil in stro verbruik. Ik zat te denken aan 2 tot 3 balen per week voor de drie stallen. Ik haal dagelijks de drollen eruit. Ook heb ik achter in de stal (50 cm van de achterwand) een afvoer naar de put lopen, dus de urine kan weg.
Ruiken de stallen naar urine of valt dat mee, nu heb ik namelijk helemaal geen geur in de stal.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:43

Voor mijn haf gebruik ik gemiddeld 2 plakjes van een kleine baal stro per dag. Wel scheelt het soms per baal hoor. Soms heb je een plak die je erin gooit en dan kun je je afvragen of je er wel een plak hebt ingegooid en heb je dus meer nodig. In de winter staan ze gemiddeld vanaf een uur of 10 tot een uur of 5 buiten. Wij hebben ook nog rubbere tegels op de grond en de achterste strook van 20 cm hou ik meestal leeg want daar mest ze meestal. Voor mn fries gebruik ik meestal wat meer. Het is ook maar net hoe schoon je pony is...

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:49

Het scheelt ook of je kort of lang stro hebt lang stro vult de stal meer. Hangt ook af hoe groot je stal is
en of je paard de stal snel vies maakt.

Ik verbruik ong. (Kleine baal) 2/3 van de baal.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:44

Ik heb stallen van 3x3. De shet en mijn paard houden de stal altijd schoon. De c pony minder, maar wordt steeds beter. Is ook nog maar 2

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:05

mijn stro verbruik is in de winter een stuk meer dan in de zomer..ze staat zomers en winter ongeveer 6 uur in de wei en savond's ben ik bij mijn paardje dan is ze ookbuiten..ik mest de stal zelf uit elke dag, en doe nu elke dag 2 a 3 plakjes in de stal , stal ziet er mooi opgevuld uit. doe met 1 grote strobaal van 6 euro dan ook wel een hele week nu :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:11

wij hebben grote balen en elke dag gaat daar 1 grote plak van in mijn stal
er word elke dag grondig gemest.en hij staat dik in het stro.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:17

Toen mijn paard nog op stal stond 's nachts gebruikte ik een pakje per dag.