Schuurmat voor jeukend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Schuurmat voor jeukend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:01

Ik ben opzoek naar een betaalbaar alternatief voor de duur aangeboden schuurmatten die o.a. bij de paardendrogist verkocht worden.

Ik heb 4 paarden lopen van echt diverse formaten, welke nogal graag tegen het hooinet aan de wand schuren. Op zich niet erg, maar ze slopen het hele hooinet, en aangezien die dingen best duur zijn.

Daarom zat ik er aan te denken om een soort van schuurmat tegen de muur aan te bevestigen.
Ik zou er 4 nodig hebben, ivm de verschillende hoogtes van de paarden. Dus dan zou ik uitkomen op 120 euro, en dat word me wat te prijzig.

Wie is er creatief en heeft een betaalbaarder en veilig alternatief?
Die borstelsets werken niet, die zijn binnen no time plat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:26

Ik neem aan dat je met 'schuurmat' dit bedoelt:
Afbeelding
Zo ja, dan kan je ook gewoon een paar bezems kopen en die er neer hangen :)

Aukelizzy

Re: Schuurmat voor jeukend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:30

Ik had voor mijn shet een grote kokosmat tegen de wand geschroefd.. Daar kon ze heerlijk tegen schuren. :D Eerder had ik ook twee van die borstels (zie post hierboven) aan de muur maar dat beviel niet. Ze zat op een geven moment vast, met haar staart om de borstels gedraaid. Gelukkig was ze niet in paniek geraakt maar stond braaf te wachten tot iemand haar kwam "redden".. Daarna maar over gestapt op een kokosmat..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:39

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 09:19

Kokosmat lijkt me idd een optie maar die equiscratcher ziet er ook goed en idd betaalbaar uit

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:26

Die equiscratcher zie er zeker goed uit :j . Het nadeel van een kokosmat is dat wanneer je hem buiten ophangt hij langzaam aan vergaat ;) . Maar ik had er nog een oudere kokosmat op stal liggen dus dan was het makkelijker...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:18

En heeft er iemand ervaring met deze matten? Ik heb een stuk rubber omhoog gehangen in de stal, en haar manen gaan daar geweldig van kapot

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:22

Iemand ervaring met de Equiscratcher in de stal (op t land gebruikt ze dr vriendjes wel)?

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:17

Ik heb ook zo een bezem borstel maar gebruiken ze niet.
Kokosmat heb ik in de schuur, ga ik eens proberen.
Nu gebruiken ze de gazen van de 1000 ltr vaten.

gentleman1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:16

Een vriendin heeft gewoon het eind van een bezemsteel opgehangen, werkt perfect!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:21

De oorzaak van het jeuken achter halen.
Dus niet achter de feiten aanlopen, maar wat is de oorzaak ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:41

Ariebren schreef:
De oorzaak van het jeuken achter halen.
Dus niet achter de feiten aanlopen, maar wat is de oorzaak ??

Hoe kom je er achter? Paard bij mij gestald staat jeukt zich ook, maar geen idee waarom. geen staart en manen eczeem, geen vliegen of muggen. Hoe ontdek je wat de oorzaak is? Bloedonderzoek wees niks vreemds uit, wormenkuur gehad, wat kan het dan

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:00

Aars wormen ??
Niet te vinden in mest onderzoek.
Moeilijk te bestrijden.
Alhoewel de ouderwetse Bendazol spuit wel effect heeft tegenwoordig.

Mijt ??
Moeilijk te vinden.
Bestrijden met sebacil of een ander vlooien, mijt middel.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:07

Ik heb de Equine Scratcher pas in huis en hoop dat hij dit weekend in onze wei opgehangen kan worden.. :)
Mijn paard heeft enorme last van zomereczeem en ik weet niet meer wat ik er nog meer aan kan doen.. Ze wordt nu helemaal gek van de jeuk en schuurt zich helemaal open. Ik hoop dat ze hiermee wel haar jeuk kan stillen, zonder zichzelf helemaal kapot te schuren :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:56

Oorzaak is gewoon jeuk, net zoals wij mensen ook wel eens jeuk hebben. Niks medisch oid. Prima gezond paard.
Ik hoorde dat er ook mensen van die rubber deurmatten gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:05

Mijn paard schuurt zich kapot op gewoon rubber, daarom dat ik het raar zou vinden dat deze mat met reliëf het niet zou doen

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:17

Ik ben ook benieuwd naar deze mat en of het werkt. Mijn paard gebruikt nu ook borstels maar misschien om zo'n paal te 'bekleden' ziet dit er wel goed uit! Weet iemand al de maten van deze mat?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:50

Ik heb tegen de deurpost van de stal (staat altijd open dus kunnen ze in en uit lopen) een zestal kleine schrobbers (zoiets: http://www.agradi.nl/stal-erf/stal/beze ... 030080/756) onder elkaar geschroefd. Schuren alle paarden lekker hun hoofd en hals aan. Zal wellicht ook voor de staart werken. Kokosmatten heb ik geprobeerd maar die werden hier helemaal uit elkaar gepulkt door de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:35

Jasia schreef:
Ik heb de Equine Scratcher pas in huis en hoop dat hij dit weekend in onze wei opgehangen kan worden.. :)
Mijn paard heeft enorme last van zomereczeem en ik weet niet meer wat ik er nog meer aan kan doen.. Ze wordt nu helemaal gek van de jeuk en schuurt zich helemaal open. Ik hoop dat ze hiermee wel haar jeuk kan stillen, zonder zichzelf helemaal kapot te schuren :)

En, hoe valt hij mee?

Ik ben ook op zoek naar iets, heb borstels liggen om op te hangen maar de eigenaresse wil graag dat ik eerder iets in de vorm van een mat ofzo zoek ... Ze stelde zelf rubber voor maar dat lijkt me helemaal niks, vraag me dan af wat deze mat doet? Het is voor tegen de schuilstal, is een geliefkoosde schuurplaats :Y) Er wordt niet zo veel geschuurd maar hetgeen dat ze schuren wil ik toch liever wat zachter laten verlopen :+

Zat ook aan cocosmatten te denken, maar dat is dan ook niet zo ideaal?
Het wordt nog moeilijk :=

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:56

Ik zal, als ik het niet vergeet, vanavond een foto maken van onze schuurpaal.
De eigenaar van stal heeft een dikke paal in de wei gezet, met een rubberen stal mat eromheen. Aan één kant zit de Equine Scratcher, met daar onder twee schuurborstels van de Paardendrogist.
Ze moest het even doorkrijgen, maar nu ze het doorheeft gebruikt ze hem errúg vaak.
Zowel de gladde rubberen kant, als de mat, als de borstels.. Door de borstels zitten haar haren wel 'door de war', maar haar huid is al een stuk opgeknapt! Ze schuurde helemaal tot bloedens toe en het begint nu goed dicht te gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:59

Dank je wel, ben benieuwd :)

Hier zit de twijfel tussen borstels of een rubberen mat of een kokosmat. Is voor aan/tegen de stal zelf, dat is wel het schuurplekje en ik denk niet dat ze moeite gaan doen om uit de stal te gaan en naar de schuurpaal toe als ze net zo goed lekker tegen de stal kunnen schuren :+ Rubber lijkt me nogal hard (of dat het na een tijdje gaat verduren) maar hoe bevalt dat bij jullie?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:05

Ik heb in iedere stal 2 bezems hangen: rechtop en overdwars (4 euro). Die worden intensief gebruikt.
In de wei heb ik er ook op verschillende hoogte bezems hangen tegen de buitenkant van de schuilstal. Vooral de schapen gebruiken de bezems helemaal intensief. Ik kan er iedere 2 maanden nieuwe bezems ophangen. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:06

Is dat steeds opnieuw ophangen geen gedoe?
Het moet toch stevig hangen, en als het dan versleten is, krijg je het er nog wel makkelijk af enzo? Heb je misschien ergens een foto om een beeld te vormen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:57

Het zijn gewoon bezems uit de winkel zonder steel.
Met een goede elektrische schroefmachine schroef je ze zo vast in de wand van de stal. En bij het wisselen schroef je ze weer los. Het klinkt simpel, maar dat is het ook.

als ik eraan denk, zal ik zo op stal een foto maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:09

Gaat dat echt zo makkelijk? Cool :+
Ik dacht dat die schroeven misschien vaster gingen zitten of gingen verbuigen of weet ik veel als er een paard tegenaan schuurde, waardoor je ze er moeilijker uit kreeg dan erin zeg maar :+ Alleen stom dat ik met de tussenwand zit waar alleen aan de voorkant een stukje hout is, de zijkanten zijn bedekt met iets van ijzer (no idea why) dus dat schroeft wat moeilijker natuurlijk ... Misschien toch maar kijken voor een kokosmat, die kan er omheen vastgeschroefd worden (moeilijk uit te leggen ).