Water.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1480

Water.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 15:27

Mijn verzorgpony vind de tuinslang eng...
Als ik hem wil wassen vind hij dat dan nooit leuk hebben jullie misschien tips hiervoor???
*\o/*

Sjors

Re: Water.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:28

Hoe oud is je verzorgpony?

1480

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 15:41

hij is 19 jaar :D <3

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:31

Een emmertje met water, en gewoon met sponzen aan de slag. :) Eerst heel goed uitknijpen, daarna steeds iets minder goed uitknijpen zodat er meer water in zit. Dit steeds meer opbouwen. :)

X_Bootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:31

Ja gewoon met een spons!

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 01:20

Noortjuuhh schreef:
Een emmertje met water, en gewoon met sponzen aan de slag. :) Eerst heel goed uitknijpen, daarna steeds iets minder goed uitknijpen zodat er meer water in zit. Dit steeds meer opbouwen. :)

Helemaal eens met deze quote. Misschien kan je zelfs de onderstaand aanpassing gebruiken.

Gebruik een spons en een emmer water maar neem ook altijd de tuinslang (zonder water) mee, zo kan er toch een link worden gelegd door het paard met water en de tuinslang. Later kan je de tuinslang aanzetten maar niet op het paard richten, en gewoon het paard met spons schoonmaken. En uiteindelijk als het paard daar helemaal rustig mee is dan kan je rustig beginnen met de tuinslang gebruiken op het paard. Dit is misschien een mooie techniek om het paard rustig te laten wennen.

Hou wel in de gaten dat de temperatuur van het water goed niet te hoog of laag ligt. Ik zou ook niet onder een koude waterstraal willen staan.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 01:35

Met 2 touwen vast zetten op de spuitplaats en gewoon afspuiten, laat hem maar draaien en moeilijk doen, na een paar dagen houdt hij er vanzelf mee op. Zo niet, dan heeft ie niet geboft.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:52

Noortjuuhh schreef:

Angel1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:20

met spons en emmer werkt dan beste, ook kun je tuinslang wel doen maar kraan niet te hard aanzetten en laag beginnen bij de hoeven en dan langzaam laten wennen en steeds hoger

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:39

waaromzou je een paard wassen? medische redenen uitgesloten.
Ik heb nu 4 jaar paarden, maar heb keer de manen en staart gewassen voor de keuring.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:44

Bij de benen beginnen en de straal niet te hard zetten.
Laten wennen aan de straal.
En zo naar boven werken.

Of eventueel met een spons beginnen zoals al gezegd is. En dan later met de tuinslang.

Maar je moet je verzorgpony niet te vaak wassen hoor! Dat is niet goed voor zijn vacht.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:57

mijn paard is ook bang voor de tuinslang. ik zet hem gewoon op de spuitplaats aan twee touwen vast en zet de spuit op een zachte stand gaat inmiddels prima. maar ik was mijn paard bijna nooit (was toen om medische rede)
en als ik hem wil verkoelen na dat hij hard gewerkt heeft in de hitte gebruik ik gewoon een emmer met een spons gaat even wat makkelijker en sneller

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:07

truus1970 schreef:
waaromzou je een paard wassen? medische redenen uitgesloten.
Ik heb nu 4 jaar paarden, maar heb keer de manen en staart gewassen voor de keuring.

Je hoeft je paard toch ook niet elke keer te wassen. Ik zet ze na het werk lekker onder de spuit om het zweet er af te spoelen. Als ze er eenmaal aan gewent zijn vinden ze het heerlijk. Daarnaast vind ik het bij de basis opvoeding van je paard horen dat je hem leert dat water niet eng is.. Zelfs bij weidepaarden. Bij een blessure is het heel fijn wanneer je af kunt spuiten zonder dat ze in de flip gaan.. Persoonlijk vind ik het heel vervelend om een geblesseerd paard aan water te moeten laten wennen. Juist dan wil je dat ze relaxed de handelingen ondergaan....

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:33

Omdat het hier toch over water gaat zou ik graag mijn vraag bij dit topic plaatsen:

mijn verzorgpaardje is nog redelijk groen (4j) en als het geregend heeft, wilt hij niet door het water in de piste, hoe leer ik hem hierdoor te gaan (zonder ongelukken)?
(Bijkomend: hij wil ook nooit over de rubberen mat aan de poetsplaats, hij loopt er altijd in een grote boog rond, hoe pak ik dit aan?)