Verzorgpaard staat alleen, oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Verzorgpaard staat alleen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 20:47

Ongeveer 2 jaar heb ik nu een verzorgpaard, Beer, een 19jarige fjordachtige kruising.
De eigenaren hebben hem op 4 maanden leeftijd op een paardenmarkt gekocht en hij heeft sindsdien altijd samen met hun andere paard bij hun huis/in de wei gestaan. Helaas is het andere paard 4 jaar geleden overleden en sinds die tijd staat alleen.
'S winters staat hij aan huis, 's nachts op stal, overdag in een paddock. Naast de paddock staan coniferen en daarachter staan de paarden met de buren. Daarmee kan hij geen contact hebben, hij kan ze alleen horen en ruiken.
In de zomer (van mei tot oktober) staat hij op de wei van iemand anders. Daar zijn aan weerszijden ook andere weides, waar praktisch altijd wel paarden op staan. Er zit ongeveer een halve meter tussen de twee (lage) omheiningen. Fysiek contact is moeilijk, maar hij kan ze wel goed zien enz.

Regelmatig maak ik buitenritten samen met andere mensen en hun paarden en dat lijkt mijn verzorgpaard altijd wel leuk te vinden. Hij is naar andere paarden gericht en ook sociaal.
Vandaag ook weer met 2 anderen buiten gereden en als wij dan alleen verder rijden, hinnikt hij nog een paar keer. Dan vindt ik het altijd erg sneu voor hem dat hij in zijn eentje staat.

Het liefst zou ik een paard of pony voor hem erbij willen, maar ik ben zijn verzorgster, niet zijn eigenaar. De eigenaar wil niet meer een tweede paard erbij. Dus dan blijft er alleen over een paard van iemand anders, maar dat wil de eigenaar liever ook niet. Omdat de wei van iemand anders is en dan ook kaler gegeten wordt. Daarbij zou het paard in de winter dan in zijn achtertuin staan en heb je telkens de in en uitloop van een vreemde.

Zelf ben ik 19 jaar oud, ik doe een deeltijdopleiding voor dierenartsassistente (nog 1 jaar) en daarnaast werk ik in een schoenenwinkel. Mijn salaris is tussen de 200 a 400 euro per maand.
Theoretisch gezien zou ik een pony kunnen veroorloven, omdat ik op dit moment weinig vaste lasten heb.
En dan zat ik bijvoorbeeld aan een shetlander te denken (ja, ik weet alle vooroordelen, maar ik las ook dat ze vaak toch wel goedkoper zijn dan een paard) en het is puur voor het gezelschap.

Maar misschien wil ik volgend jaar wel naar het buitenland voor een tijd en om dan een pony te hebben,
ook al is het een shetlander, is lastig.
Misschien zou het mogelijk zijn om met de eigenaar een regeling te treffen, dat ik als ik de pony (tijdelijk) niet kan verzorgen, hem een bepaald bedrag per maand betaal en evt een verzorger regel.

Want denken jullie erover? Heeft mijn verzorgpaard echt een maatje nodig zoals ik denk, of valt het allemaal wel mee.
En wat is een haalbare oplossing?

Hier zijn nog twee foto's van hoe hij staat:

Aan huis met de coniferen:

Afbeelding

In de wei:

Afbeelding

Angela

Re: Verzorgpaard staat alleen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:15

Ik zou als ik jou was geen shetlander gaan kopen en betalen om het je verzorgpony leuker te maken. Heel lief, maar ik zou er niet aan beginnen. Een gezond dier is wel te betalen, maar wat als het ziek wordt? Dat is van je maandsalaris echt niet te betalen. Daarnaast: wat als je verzorgpony er niet meer zou zijn?

Is de eigenaar niet over te halen om een ouder paard erbij te zetten, eentje die wel van iemand anders is, waar hij geen kosten aan heeft, maar ook meteen zo dat de eigenaar maar heel af en toe langs komt?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:51

Dat is ook weer waar.
Ik heb wel geprobeerd of hij niet een oud paard erbij wil, maar een paard dat met pensioen is en van een andere eigenaar heb ik nog niet gevraagd.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:53

Ik zou overleggen met de eigenaresse. Misschien dat als jij de volledige verzorging en kleine onkosten doet (nieuw halster, brok o.i.d.) Ze zelf wel een paardje erbij wil.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:56

Misschien kan je op marktplaats vinden of er iemand in de buurt is die een plekje zoekt voor zijn pony? Dan hoef je geen pony te kopen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:01

Wat dacht je van een soort huurder :)? Bijvoorbeeld een eigenaar die een pony met pensioen stuurt maar daar geen plek voor heeft, maar hem toch niet kwijt wil?
Dat kan je ook overleggen en misschien een kleine bijdrage vragen aan die mensen van die pony?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:05

Bedankt voor de reacties!

Overleggen heb ik al een paar keer gedaan :)
En ook verzorging aangeboden, maar ik kan niet alle dagen van de week komen.
Meestal maar 2 a 3 keer in de week, ook door de rottige bustijden.
En het probleem is vooral dat het niet zeker is hoe lang ik nog mijn verzorgpaard zal verzorgen.
Natuurlijk kan ik veel beloven, maar over een jaar wil ik waarschijnlijk naar het buitenland.
Over 2 jaar misschien wel op mezelf in een andere stad.
Dus dan heeft de eigenaar een tweede paard waar hij toch weer zelf voor moet zorgen.

Daarbij zijn de eigenaren al met pensioen en snap ik het dat je dan minder snel een dier neemt, zeker een paard.
Want waar moeten ze heen als ze niet meer voor de paarden kunnen zorgen?
Een paard erbij voor de eigenaren is dus eigenlijk niet echt een mogelijkheid.
Ook een oud paard wil hij er niet bij hebben.

Marise, bedankt, maar een pensioenpaard willen ze liever ook niet ivm het kaaleten van de wei en het vele langskomen van de eigenaar van het paard bij hun thuis.

Ess_Ramona, ja dat lijkt op wat Angela zei en dat zou misschien wel kunnen werken :)

Het is wel belangrijk voor mijn verzorgpaard dat hij een maatje heeft toch?
Want alleen paarden horen en zien lijkt mij niet genoeg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:08

Oeps, had nog niet gezien!
Maar kijk maar rond, zijn vast mensen die dat doen hoor :).
Of een manegepony die met pensioen gaat, of een oud oma/opaatje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:10

Bedenk wel dat je er niet bent met alleen een bijdrage in de kleine uitgaven van jou kant.
Een extra paard/pony is een verdubbeling van alle onkosten, denk dan aan hooi, brok, bodembedekking van de stal, ontworming, entingen, aanschaf extra spullen voor dat dier wat er bij komt, onkosten van een dierenarts als het dier wat mankeert, kosten hoefsmid enzovoorts.
Wellicht is dit een reden om te zeggen door de eigenaar dat er geen extra paard bij komt.
Helemaal ideaal is de situatie niet, hij kan geen fysiek contact hebben maar ziet wel andere paarden. Dit is altijd nog beter dan de paarden die geheel alleen lopen en geen soort genoten in de directe omgeving.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:16

Nee maakt niet uit Ess_Ramona, ik ga het voorstellen aan de eigenaar :)

Meggiemeg, ja, dat begrijp ik, daarom is een extra eigen paard ook niet echt een optie,
maar ben ik opzoek naar andere oplossingen, zoals bijv. een paard met pensioen van een andere eigenaar.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:18

Kun je anders niet kijken of hij in de zomermaanden bij die andere paarden aantal dagen in de week er bij mag lopen? Vind een paard alleen ook altijd sneu. Hoewel mijn paardje bij zijn vorige baas ook altijd allemaal apart in de wei stonden. ( was bang voor verwondingen ).
Wij hebben een tijdje een paar schapen er bij gehad alleen had niet echt het idee dat hij dat meer gezellig vond.
Maar als het echt niet kan kan het niet. Hij komt toch wel aan zijn sociale contacten als hij lekker in de wei staat of een buitenrit maakt.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:22

als ik zo naar Beer kijk heeft hij Cushings... dan zit hij niet te wachten op meer stress van een nieuwe soortgenoot en hoe is hij nu? onrustig / vaak roepen of juist wat suf / doods ?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:25

Ja begrijpelijk.. Je deelt toch je thuis als je een paard in pension neemt.

Misschien zoekt iemand wel een plekje voor een paardje op pensioen! Misschien kan je een advertentie maken waarin je duidelijk zet wat voor iemand je zoekt? Dan bereik je ook mensen die wel op zoek zijn maar nog geen advertentie hadden.

Succes met zoeken! Ik vind het heel goed van je dat je een maatje voor je verzorgpony zoekt!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:51

Sandros, ik denk niet dat iemand hem een paar dagen op de wei erbij zou willen, ivm met kaal eten. En ook qua kudde is het onhandig denk ik? Maar bedankt voor het idee :)

Mary, hij heeft inderdaad cushing, sinds 2 maanden krijgt hij daar medicijnen voor en gaat het al beter gelukkig. Hij zit best goed in zijn vel nu, is weer actief en levendig.

Marise, ja ik ga eerst overleggen met de eigenaar en dan kan ik inderdaad wel een advertentie plaatsen,
bedankt!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:11

Vandaag weer bij mijn verzorgpaard geweest.
Ik heb voorgesteld om er een pensionpaard dat met pensioen is erbij te zetten.
Er stond zelfs een advertentie op marktplaats van iemand die een pensioenplekje zocht,
maar de eigenaar wil het niet. Vooral omdat hij er dan toch voor moet zorgen en het teveel gedoe vind.
Hij denkt ook dat het voor mijn verzorgpaard niet zo belangrijk is om een paard erbij te hebben.

Dus dat gaat hem helaas ook niet worden..
Misschien kan ik nog iets regelen dat mijn verzorgpaard nog bij andere paarden kan staan, maar dat wordt ook lastig denk ik. En is het voor de paarden niet vervelend als hij er maar af en toe bij staat, qua kuddeverband en sociale rangorde?

Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:43

Misschien zijn er andere meisjes die een eigen pony hem maar geen weidegang .... Dat die hem misschien wel bij jou verzorgpony willen zetten... Wij hebben zelf ook een paard ... Maar die kon niet alleen dus hebben we er een mini shetje bij gekocht ... Helemaal geen probleem !! Paard en shet zijn dikke maatjes !!
En als je wel naar het buitenland gaat zijn er altijd wel meiden die ze willen verzorgen ... !!
Ja, je moet hem niet helemaal vol laten eten want dan loopt e we kans dat ie ziek wordt en dan heb je een probleem... Maar als je dat in de gate houd gaat dat denk ik ook prima ...

Hoop dat ik je een beetje heb geholpen :)

paardengekxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:16

Mijn verzorgpony heeft ook geen ander paard in de wei, maar wel 2 geiten, kippen, ganzen, en een schaap. Dat gaat ook prima!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:30

Ik vind wel dat een paard niet alleen mag staan. Desnoods een geit erbij...
Maar dit is niet jouw verantwoordelijkheid. Zoals jij zegt: het is je verzorgpony en je weet niet hoe lang jij hem nog gaat verzorgen. Het is dus aan de eigenaar om in te zien dat een paard gebaat is bij gezelschap. Het is niet de bedoeling dat anderen dat gaan bekostigen. Dan moet jij de verzorging doen, omdat háár paard gezelschap nodig heeft? Kom nou toch.

Wat vindt de eigenaresse zelf?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:43

Vigaro, bedankt :) Nee, de eigenaar wil ook niet iemand er alleen voor weidegang bij, omdat de pony dan zijn wei kaal eet. En het wordt moeilijk om een shetje hier in Nederland te hebben als ik in het buitenland zit.

paardengekxo, dat zou kunnen, hoewel mijn verzorgpaard daar volgens mij niet zoveel mee heeft?

Bo_Cassy, ja dat vind ik ook..
De eigenaar is een man trouwens, of nouja, mijn verzorgpaard is van een echtpaar dat met pensioen is en de man zorgt er vooral voor.
De eigenaar vind dat mijn verzorgpaard niet echt gezelschap nodig heeft, dat het geen vereiste is maar meer een luxe. En dat hij geen extra tijd, moeite of geld daarvoor kwijt moet zijn.

Het is lastig en ik ben bang dat het niet gaat lukken om een maatje voor hem te krijgen.
Op dit onderwerp verschillen de eigenaar en ik enorm van mening en hij is nu eenmaal de eigenaar. Ik kan hem moeilijk dwingen een paard te nemen of een ander paard op zijn wei te laten staan.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:14

ik had ergens gehoord dat schapen een heel goed gezelschap zijn voor paarden en ze zijn helemaal niet zo duur :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:19

Er zijn zat paarden die achter de schapen aan gaan en dat is echt niet leuk hoor!
Bovendien kost een schaap in aanschaf miss niet veel maar je moet het dier wel regelmatig ontwormen,scheren,wassen voor die maden,vijlen etc. Het is niet zomaar iets wat je erbij doet.
En een schaap ''spreekt'' de taal van een paard niet.

Dan liever een shetlander of iemand in de buurt zoeken met een ponytje oid.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:21

Paarden horen niet alleen te staan. Geiten/schapen/kippen zijn geen vervanger van andere paarden.

Ik weet ook dat oudere mensen over het algemeen niet makkelijk hun denkwijze veranderen. Met name paardenmensen zijn erg nukkig. Het is ontzettend sneu voor het paard als hij de rest van zijn leven zo moet staan.

Een hele andere optie is: Zelf je verzorgpony overnemen en ergens anders in pensioen zetten? Aangezien de mensen duidelijk minder zin hebben in de verzorging hebben ze daar misschien wel oren naar.

Met jouw salaris denk ik wel dat zoiets moet kunnen. Pensioen (dus niet pension!) hoeft niet zo duur te zijn en zo heeft hij nog een mooie oude dag waarbij jij hem ook niet dagelijks hoeft te verzorgen, naar het buitenland kan gaan en ook ergens anders kan gaan wonen.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:22

wij hebben hier zelf geen paarden maar wel schapen en het kost minder tijd dan je zou denken.
maar dan heb ik dat verkeerd gedacht onze schapen konden heel goed bij mijn 2 oude shetjes :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:24

Paarden kúnnen wel bij schapen. Ze hebben alleen geen gezelschap aan schapen zoals andere paarden dat kunnen. Niet alle paarden jagen schapen op, maar als ze het wel doen is dat wel vervelend voor de schaapjes. Schapen hebben inderdaad ook zeker verzorging nodig, bekappen, ontworming, bestrijding van maden en andere ziektes. Net zo goed als paarden.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:27

ojaa het kwam dan denk ik omdat ik 2 shetlanders had die gezelschap aan elkaar hadden :) mn vader kan zelf bekappen en heeft zelf allemaal spul voor maden en andere ziektes dus misschien lijkt het voor bij ons minder werk. nouwjaa slecht idee van mij dus sorryy :o