Veilige afrastering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustLaura

Veilige afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 11:01

Hey medebokkers!

Mijn pony breekt nogal eens uit naar daar waar het gras lekker hoog staat.
2 kanten van de wei zijn begrenst, maar de andere 2 heb ik omheind.
Ik gebruik 4 draden lint en 5 stijgbeugelpalen.
Ik heb elektriciteit, maar er zijn vaak problemen waardoor ik geen ontvang.
Ik zou dus eigenlijk een goede, veilige omheining hebben waarbij ik geen elektriciteit hoef te gebruiken,
omdat ik de helft van de tijd toch geen ontvang.
Ik had al gedacht om houten palen in te graven zodat hij deze toch al niet uit de grond kan sleuren.
En dan weer 4 draden lint. Zou dit veilig genoeg zijn zonder elektriciteit?
Of gebruik ik beter ijzerdraad (zonder pinnetjes!)? Of van die koorden?
Een volledig houten hek zien mijn ouders echt niet zitten, dus het moet met draad.
Hebben jullie nog tips voor mijn plan of weten jullie een nog betere oplossing?
Mijn paard leunt wel op de draad en kruipt er onder, dus het moet echt wel wat zijn.

Alvast bedankt!

pmarena

Re: Veilige afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:06

De enige manier om een èchte uitbreker met draad tegen te houden is toch goed veel stroom erop, in combinatie met een stevige afrastering.

Dus houten palen die niet te ver uit elkaar staan, en met meerdere lagen goed strak gespannen draad boven elkaar.

Zonder stroom maak je het daarmee ook erg lastig om er tussendoor te klimmen omdat er te weinig ruimte is en de draden niet veel ruimte hebben om te bewegen. (wat ze wel hebben bij prikpaaltjes en grotere afstanden tussen de palen).

Als er dan ook nog ene flinke klap stroom op staat dan blijven ze er wel vanaf.

Wanneer er geen stroom op staat hebben ze natuurlijk alle tijd om de draden kapot te trekken dus dan is het maar de vraag hoe lang het duurt / hoe graag ze er doorheen willen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:07

Een losse batterij op het draad zetten.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:29

@JustLaura: als je toch 'stroom' wilt is idd een accu/batterij-apparaat dé oplossing.
Wil je helemaal geen stroom dan kun je van 2e hands ijzeren buizen redelijk goedkoop een stevig hek maken.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:20

Je kan ook even een stuk maken waar wel voldoende stroom op staat en dan je paard daar even een dagje in zetten. De mijne ging ook overal doorheen en wij hebben dat toen ook gedaan en nu blijft ze overal flink uit de buurt omdat ze denkt dat er overal nu stroom op staat :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:24

Inderdaad gewoon met een accu doen :j Die dikkere koorden waar van dat ijzerdraad doorheen zit zijn imo sterker dan lint, maar volgens mij ook duurder. Je kan ook 2/4 draad 2/4 lint doen, ben je wat goedkoper uit maar blijft het wel sterk. Vooral de eerste week flinke klap stroom erop, zodat ze 't weten. Daarna gewoon normale hoeveelheid, meestal komen ze dan toch niet meer in de buurt :D