mijn veulen komt niet uit zijn vacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daisyhot123

mijn veulen komt niet uit zijn vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:03

hi,

mijn veulen komt niet uit zijn vacht, hij heeft nogsteeds hele dikke haren, die ook niet loslaten,
Scheren is ook geen optie omdat het natuurlijk nog een jong paard is.
nu poetsen we al als een gek.. maar het raak niet los, we zijn ook al heel lang bezig met het geven van lijnzaadolie, we hebben ook van die Blokken om de haren vanaf tehalen.. maar het help niet! hebben 1 van jullie enig idee hoe hij het snelst uit zijn vacht kan komen?

:)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:09

ik heb het zelfde probleem.
iemand vertelde me een rauw ei door zijn brokken te doen, maar dat weet ik ook niet.
ik gebruik vanalles: een blok, furmenator, lijnzaadolie, enz.
en nog geen eind in zicht. :o
dus ik lees mee.

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:15

vrouwke schreef:
ik heb het zelfde probleem.
iemand vertelde me een rauw ei door zijn brokken te doen, maar dat weet ik ook niet.
ik gebruik vanalles: een blok, furmenator, lijnzaadolie, enz.
en nog geen eind in zicht. :o
dus ik lees mee.

heey!
ik denk dat ik toch maar dat ei uitprobeer :P ik ben nu toch alles aan het uitproberen.. dus dit kan ook geen kwaad ;p
het is een begin zonder eind.. :')
Laatst bijgewerkt door daisyhot123 op 03-07-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:17

glanst zijn vacht wel?
(kwaad met dt....dit heb ik echt nog nooit gezien :o )

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:19

geerke schreef:
glanst zijn vacht wel?
(kwaad met dt....dit heb ik echt nog nooit gezien :o )

Nope :P

hihi :=

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:20

onze shetlander jaarling is ook heel laat, hij begint het nu wel te verliezen, maar nog steeds niet alles.
Komt denk ik door het weer.

Jorex

Re: mijn veulen komt niet uit zijn vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:55

hoe oud is je veulen?

mijn shetlander kwam er ook pas uit in het voorjaar na zijn 2de winter. Hij was toen 1 jaar.

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:50

Fennadev schreef:
hoe oud is je veulen?

mijn shetlander kwam er ook pas uit in het voorjaar na zijn 2de winter. Hij was toen 1 jaar.

hij is 14,5 maand :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:32

Is het een Shetveulen? Die zijn toch altijd wat later met vacht loslaten, zeker de jongere beestjes. Tel daar nog bij dat het nog niet echt wauwie weer is geweest en ik zou mij nog geen zorgen maken. Ik merk dat mijn paard nu ook in een tweede verhaarbui komt. Ik dacht dat ze er al helemaal door was, maar nu met het betere weer laat ze pas echt de laatste winterhaartjes los.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:40

mijn shet is nu 7 en komt al vanaf veulen moeilijk uit zijn vacht. heb aan da gevraagd en omdat er niks bijzonders is voorgevallen kan het aan de aard van het beestje liggen. somige hebben dat nu eenmaal.

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:06

Gini schreef:
Is het een Shetveulen? Die zijn toch altijd wat later met vacht loslaten, zeker de jongere beestjes. Tel daar nog bij dat het nog niet echt wauwie weer is geweest en ik zou mij nog geen zorgen maken. Ik merk dat mijn paard nu ook in een tweede verhaarbui komt. Ik dacht dat ze er al helemaal door was, maar nu met het betere weer laat ze pas echt de laatste winterhaartjes los.

Hihi, ik heb geen shetlanderveulen :p zijn moeder is friesxkwpn en zijn vader een andalusier :p

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:51

Zijn het geen wormen? Had mijn veulen ook, kwam ook niet uit zijn vacht, nu een half jaar verder zit hij er echt prachtig in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:47

Finn__ schreef:
Zijn het geen wormen? Had mijn veulen ook, kwam ook niet uit zijn vacht, nu een half jaar verder zit hij er echt prachtig in.

daar dacht ik ook aan,maar TS zei dat de da hem ontwormd had....ben benieuwd met wat voor middel :7

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:59

daisyhot123 schreef:
Hihi, ik heb geen shetlanderveulen :p zijn moeder is friesxkwpn en zijn vader een andalusier :p

Ah zo, ok, ik dacht dat het over een Shetje ging. :D

Als je echt twijfelt kan je natuurlijk altijd de DA eens laten komen. Is het enkel en alleen de vacht of zijn er nog andere dingen die niet helemaal 100 % zijn. Ik denk aan verminderde eetlust, lusteloosheid, rare ontlasting, temperatuur,...

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 10:49

Gini schreef:
daisyhot123 schreef:

Ah zo, ok, ik dacht dat het over een Shetje ging. :D

Als je echt twijfelt kan je natuurlijk altijd de DA eens laten komen. Is het enkel en alleen de vacht of zijn er nog andere dingen die niet helemaal 100 % zijn. Ik denk aan verminderde eetlust, lusteloosheid, rare ontlasting, temperatuur,...

hij voelt zich helemaal goed :P hij eet goed, zijn ontlasting is goed, en zijn Temperatuur.
dusja :P

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:31

ik zou een vitaminestoot halen ( zit in een zelfde soort spuit als wormenpasta) mijn veulen was daarna in een goede week van zijn wintervacht af.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:50

met mijn shettie hetzelfde verhaal, in wintervacht die niet los wil laten. lange tijd aan de lijnzaadolie en gewassen met teershampoo. en in 2 maanden tijd 2 vitaminespuiten. tot nu nog niks uitgehaald.. vorige week een wormenkuur gegeven en ik hoop dathet binnen twee weken iets opknapt anders roep ik veearta erbij. in de eerste jaar kwam hij goed en snel uit vacht en in tweede en nu dit jaar is het hopeloos.
ook geen verhoging of verminderde eetlust of rare ontlasting. en eet en drinkt verder auper.
voor mij ook een raadzel met wat ik nog meer kan doen..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:54

IK heb het ook gehad bij mijn veulen uit het wild. Nadat ik haar een wormkuur had gegeven viel het haar met bakken uit en zat er een glanzende vacht onder. Ik kan niet zien hoe jullie veulens eruit zien, maar misschien is het een tip?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:06

ik heb heb gisteren gedouched, moet zeggen dat dat een hoop scheeld.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:20

Mijn shet, nu net 1 jaar, heeft heel lang met de wintervacht/ veulenvacht gelopen..
Vitaminespuit, lijnzaadolie, zonnebloemolie en weet ik veel gegeven, werkte niet!
Speciale borstels/blokken ook niet..

Heb veelal met de hand geplukt, maar nog is hij nog niet volledig er vanaf..
Onder zijn buik en een deel van de zijkant van zijn buik zitten nog dikke plukken, goed vast!!

Ik heb hem sinds mei 24/7 op weide met mijn 2 ruinen.
Op meer dan voloende gras (eerder te hoog), en met zijn 4-en houden ze het mooi nii, en hij is super op gewicht (niet dik oid).
Sinds die 24/7 op het land staat gaat het iets sneller (mede door de rest van de paarden, als de vogels etc.)
Maar dit probleem herken ik van mijn, bijna jaar oudere, haf.
Kwam ook moeilijk uit vacht, en nu een mooi velletje..

Wat de shet nu kwijt is, zit een mooi, dun en glanzende vacht..
En 1 ding scheelt, wat hij nu kwijt is, komt niet terug...

Had hem graag helemaal vrij gehad, ivm. De keuring (die ik nu voorbij laat gaan helaas), en doordat ik hoogzwanger ben, kan ik hem niet elke dag even plukken/borstelen, maar 3-4x in de week nemen ik en mijn bijrijdster hem wel onder handen...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:38

gewoon zijn gang laten gaan :j het is nog een jong ding! als je het niet vertrouwd zou ik DA bellen om te komen of advies. niet te veel aan doen! Veulens kunnen zich makkelijk redden :j