wat is het nut van poep scheppen uit de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

wat is het nut van poep scheppen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 19:15

Heb 2 paarden en een pony. Op bijna 2 hectare land.
Ik schep er bijna iedere dag de poep uit.
Maar wat is het NUT ervan., behalve dat het schoner staat, je krijgt er een stuk minder onkruid door en minder snel wormbesnetting.
Ik zou ook eenmaal in de maand de wei kunnen aanslepen.
Dat scheelt een hoop tijd en sjouwwerk.
Wat zijn jullie ervaringen?

corientjuhh

Re: wat is het nut van poep scheppen uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:17

Denk dat het voor de paarden ook wel zo lekker is hoor :)
En wat je zelf al zegt minder onkruid en minder snel wormbesmetting :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:18

Wij halen het ook elke dag uit de weide.
Precies met de redenen die jij zelf al beschrijft.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:22

Wij slepen het juist door de wei, alles van het uitmesten van de stallen gaat in het najaar ook op het land. Goede voedingsstof, scheelt weer een keertje kunstmest strooien.

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:25

wormbesmetting ;) en als je paard een keer gaat liggen dat hij niet onder de strontvlekken zit. en beter vaak kleine beetjes dan 1 keer in de 2 weken een hele hoop.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 19:26

En hoe vaak sleep je het en laat je de paarden er op lopen nadat je het aangesleept hebt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:28

Zorgt voor een minder hoge infectiedruk van wormbesmetting
Zorgt voor minder zuur in de grond, en dus minder onkruid (boterbloem, zuring) en meer gras
Zorgt voor minder ruige plekken (waar niet meer gegeten wordt door de paarden)

Ik doe het iedere dag.
Om de infectie druk laag te houden van de wormen minimaal 2 x per week eruit halen. (adviseerde faculteit diergeneeskunde Utrecht)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:30

Maar goed, bij ons zijn 10 paarden op stal, en in 2 groepen van 5 in het weiland.
Dus als eigenaren is het heel eenvoudig om het bij te houden.
Maar de meeste pensionstallen/maneges zijn veel groter, dan lijkt het me wel lastig om bij te houden met zoveel paarden.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:31

Op zich is 2 hec wel mooi groot voor 3 dieren. Staan ze alleen overdag op de wei of 24/7 ? En hebben ze het hele stuk tot hun beschikking of is er nog een vorm van weidebeheer?
Op zich ben ik ook wel van het mest uit de wei halen (vooral vanwege wormen, maar ook onkruid), maar op zo'n groot stuk is dat natuurlijk wel een hele klus.
Als ze alleen overdag op de wei staan zou je alle dieren een handje muesli door het voer kunnen doen, dan ruimen de vogels het grootste deel voor je op en dan zou je de mest wel kunnen laten liggen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:33

Slepen met de trekker en de weidesleep, na slepen gewoon er op hoor, poep en plasplekken worden gekortwiekt door de bloter er achter te gooien (maaien).

Nadat de hele mesthoop van een heel jaar er op is gegaan gaan ze er niet meteen weer op, maar dat plannen we dan ook zo in ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:36

Wij doen het niet, wel laten we de schapen erop nadat de paarden er gelopen hebben. Het gras wordt mooi afgegraast en een hoop eieren opgegeten. Ik vind het veel werk, zeker als alle paarden in de wei lopen. De kleinere weides en paddocks worden wel gedaan.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 19:42

De paarden hebben een in-uitloopstal en een paddock. Ze staan niet continu op de wei, soms wat binnen soms wat buiten te scharrelen.
De kraaien maken de mesthopen een heel stuk minder fors.
Ik moet het in m'n eentje doen en het kost echt veel tijd. Ik ben er ook een voorstander van om de poep er uit te halen, maar dit is best fors.
Ik kan ook slepen, dus ik dacht mss is dat ook wel een optie.Ik haal de poep wel uit de paddock en de stal.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:43

Wij hebben vier paarden op ongeveer 1,5 hectare weiland. Ze staan het hele jaar door op hetzelfde stuk en de mest wordt bijna iedere dag opgeruimd, inderdaad vanwege de wormbesmetting en ik vind het er gewoon slordig uit zien. Ik vind het een kleine moeite, kost maar een kwartiertje werk.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:20

Bij ons op stal, met 5 paarden, wordt iedere dag de mest van de graspaddocks en paddock paradise opgeruimd. Met name vanwege wormbesmetting. En het ziet er veel netter uit en voorkomt ook inderdaad ruige plekken en zuring.

Bij grote stallen met veel paarden lijkt het mij ook erg arbeidsintensief.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:04

Ik heb 1 paard en 2 pony's op een kleine 4000m2 gras staan (niet dag en nacht), en laat de mest liggen. 2 keer per jaar slepen we, en maaien we, de wei. De rest van de mest wordt door de kraaien en andere vogels weggegeten, en is echt bijna niets in de wei te vinden. Ze gebruiken voor het mesten 1 hoek, en zelfs daar is het bijna mestvrij. Omdat ze niet eten waar ze mesten, is wormbesmettingskans ook niet echt groter als normaal.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:07

Wij slepen het door de wei heen terwijl de paarden er nog op lopen. Nog nooit problemen gehad, ook geen wormen infecties.
Wat we in de winter uit de stal halen, gaat onder een zeil achter de schuur en wordt in het najaar over het land verspreid.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:09

Ik sleep hier 2x in de week de wei met de quad en weidesleep. We houden 6 paarden in een weiland.
De mest verdwijnt als het ware dan. Net voor de regen slepen is alles de grond in gegeregend en met mooi weer droogt het allemaal weg. Ik wissel de paarden om met schapen en dat is volgens de dierenarts hier een goede manier om wormen tegen te gaan omdat paardenwormen doodgaan in een schaap. Laat regelmatig mestonderzoek doen en heb pas 1 x wormen gehad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:11

Angela schreef:
Ik heb 1 paard en 2 pony's op een kleine 4000m2 gras staan (niet dag en nacht), en laat de mest liggen. 2 keer per jaar slepen we, en maaien we, de wei. De rest van de mest wordt door de kraaien en andere vogels weggegeten, en is echt bijna niets in de wei te vinden. Ze gebruiken voor het mesten 1 hoek, en zelfs daar is het bijna mestvrij. Omdat ze niet eten waar ze mesten, is wormbesmettingskans ook niet echt groter als normaal.

De besmettingskans is niet voor alle wormen gelijk met deze aanpak Angela. Bijv. Leverbot en Lintworm maken gebruik van een tussen-gastheer. Leverbot maakt gebruik van de (spoel)slak en lintworm van mijten die in de grasmat leven. Door deze gastheren krijgen de wormen de kans zich over het gehele perceel te verspreiden als je de mest laat liggen, omdat de eieren en larven meereizen met de gastheer.
Bloedworm kan hetzelfde doen zonder gastheer wanneer de mest lang genoeg blijft liggen (1 week) (omdat bij deze wormsoorten de larven uitkomen op de weide ipv in het paard).

Met deze redenen adviseert Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht minimaal 2 keer per week de mest te verwijderen om zo de cyclus te doorbreken/vermijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:42

je hebt 3 dieren op 2 hectare staan....
ik zou de paddock wel scheppen en verder het land in 2 delen zodat je ze op de 1 kan laten grazen en op een gegeven moment mogen ze naar weide 2 en kun je weide 1 slepen
als ze weide 2 dan weer kaal genoeg hebben naar je zin , kunnen ze weer naar weide 1 en kun je weide 2 slepen ...
ik zou persoonlijk op die oppervlakte, met zo weinig dieren echt niet de moeite nemen , met een goed ontwormingsbeleid en geen wisselingen in bestand dan is het echt allemaal zonder dat scheppen goed te houden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:46

Hier word het niet gedaan wordt 2 á 3 keer per jaar de wei gesleept en en als de hooiweides gemaaid worden maaien ze de wei waar de paarden instaan ook zodat het gras wat niet gegeten word weer lekker kort is en de mest ook weer verdeeld is. Persoonlijk vindt ik het hier onbegonnen werk. Het zijn 5 paarden vrij grote wei dat red ik volgens mij niet met 1 kruiwagen per dag als het maar 1x in de week is kan je blijven scheppen.

En ook bij de shetten doe ik het niet daar lopen zo'n 20 kippen bij in de wei dus die verdelen het mooi en halen er nog wat voeding uit voor hun zelf. Ligt ook niet zo veel mest alleen bij het stalletje daar schep ik het weleens weg als ik het stalletje uitmest.

Verder staan ze al jaren zo en nooit problemen gehad daardoor dus denk dat het best meevalt met wormenbesmetting.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:55

Wij doen het ook, we hebben niet zoveel land en waar ze gemest hebben willen mijn paarden geen meter in de buurt komen. Dus krijg je zo van die plekken die langer staan dan andere. Nu niet.

Ook voor wormbesmetting.

Jes_Vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:40

Over het algemeen probeer ik ook eens in de tijd een keer met de kruiwagen en schep, het land mest vrij te maken. Paarden eten vaak niet het gras dat bij mest groeit en op deze manier blijft het hele stuk land bij de paarden in trek.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:11

wij hebben het land in 4 stukken verdeeld. Als het ene stuk kaal is, gaan ze naar het volgende stuk. Het eerste stuk maaien en slepen we en dan kan het weer mooi aangroeien. Het mest vind je bijna niet meer terug!

@ Tinker11 wat voor weidesleep hebben jullie? Die van ons doet het niet zo heel goed en moeten we toch met de hand mest verspreiden...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:14

simone46 schreef:
wij hebben het land in 4 stukken verdeeld. Als het ene stuk kaal is, gaan ze naar het volgende stuk. Het eerste stuk maaien en slepen we en dan kan het weer mooi aangroeien. Het mest vind je bijna niet meer terug!

Zo doen wij het ook :j (Alleen wij 3 stukken)

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:07

mijn vader zei een keer tegen mij dat dat is omdat als je het op een hoopje laat liggen en er gras overheengroeit de paarden daar het gras niet meer vanaf eten