Gevoelige hoeven, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Titineee

Gevoelige hoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 18:40

Hallo bokkers,
Ik heb sinds een maand of 3 een pony gekocht, en hij loopt op ongelijke verharde stukken heel gevoelig, en lijkt dan zelfs kreupel (is niet zo).
Op gewoon asvalt gaat het prima, en op betegeling lukt het in stap ook nog makkelijk, maar schelpjes, puin en grind loopt hij niet fijn op.
Kan ik iets doen om hem beter hierop te laten lopen, of het beter gewoon vermijden?

Want ik wil hem ook graag verzekeren, maar de ondergrond van onze stal is heel ongelijk, en zodra hij dan moet draven wordt hij door de verzekering afgekeurd, terwijl hij niet kreupel is.

Als ik de hoefsmid weer zie, ga ik het ook eens vragen, maar wij hebben niet zo'n vriendelijke hoefsmid.. Het is dat hij zijn werk goed doet, en de enige in de buurt is, maar anders had ik liever een ander, dus eigenlijk hoor ik liever hier wat er het beste aan te doen is :o

DubbelFun

Re: Gevoelige hoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:44

Om een duidelijker beeld te krijgen zou je eens goede standfotoos van de hoeven moeten maken (ook van de onderkant). Nu kan het vanalles zijn; dunne gevoelige zolen, licht hoefbevangen (geweest). Drukkende steunsels etc.
Paarden die op steentjes gevoelig lopen hebben vaak baat bij hoefschoenen, dat verdeelt de druk. Evt kunnen er nog zachte inlegzooltjes in.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:23

hier hetzelfde probleem, mijn pony heeft nu ijzers, en nu loopt ze veel beter op puin en grind wegen. in overleg met mijn hoefsmid gedaan, tegen de winter gaan haar ijzers er wel af

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 21:35

Ik ben over het algemeen geen voorstander van ijzers, aangezien dit de groei van de hoeven belemmert, en dus de doorbloeding verstoort.. Dan vermijd ik dit soort ondergrond liever ;)

Tenzij je natuurlijk zodanig veel over verharde ondergrond loopt dat de hoeven te snel slijten, te kort worden etc. want dan doet het alsnog pijn bij een paard.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:48

zijn hoefschoenen voor jou geen optie dan?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:39

Mijn verzorgpaard had in de zomer vroeger ijzers; die werden er afgehaald eind oktober ofzo, liep hij ook een maand erg gevoelig op grind of steentjes. Dit werd hij dan wel weer gewend en na een tijd voelde hij dat niet meer zo.
Ik denk ook dat hoefschoenen een goede optie zijn, ze zijn best duur en ik vind het zelf ook wat vervelend om ze aan te kopen (je betaalt er veel voor en als de maat verkeerd is, tja, kan je niet veel doen :D) tenzij je echt met je paard naar de winkel kan gaan om ze te passen...

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 22:45

Ze zijn inderdaad wat duur, ik heb vorig jaar al zitten dubben of ik ze zou kopen voor met sneeuw, maar dat was nog voor een andere pony :p
Maar ik heb ze even vergeleken met rubberen springschoenen, ik ben echt bang dat ik het nooit om de hoeven van mijn paard ga krijgen, iemand daar dan ervaring mee?

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:10

Mijn haflinger heeft hetzelfde probleem (is hoefbevangen geweest). Ze heeft bij de vorige eigenaar altijd op ijzers voor gestaan, maar ik ben daar zelf ook niet zo een voorstander van. Zeker omdat zij al hele korte hoeven heeft en binnen twee weken der ijzers er aftrapt.
Ik heb hoefschoenen gekocht voor der, en deze doe ik om als ik ga buitenrijden. Ik vind ze super!
Ze kan nu gewoon lekker mee naar buiten, over allerlei soorten ondergronden en ze heeft nergens last van, en zodra ik terug ben doe ik ze af en kan ze zo het land weer in.

Het aantrekken van een hoefschoen, moet je handig in worden, en ook het paard moet er ff aan wennen.
Ik doe hem om de hoef, dan mag ze hem gewoon weer op de grond zetten en dan maak ik hem dicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:12

@Titineee : hoefschoenen zijn absoluut niet te vergelijken met springschoenen, google er eens op ;)
Verder zijn ze ook niet duur. Vergelijk het met ijzers die 6 - 8 weken meegaan (en rondom 150 euro kosten) en schoenen die járen meegaan en -afhankelijk het merk- rond de 100 euro kosten.
In principe heb je in één jaar de hoefschoenen al terugverdiend.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:14

je hebt ook hoefsmeden die hoefschoenen aanpassen bij je paard, mijn hoefsmid doet dit ook, zij heeft ze van het merk Cavallo

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:25

Hmm, tja, is me toch net iets te duur.. Dan ontwijk ik deze ondergrond liever, wat namelijk ook een optie is ;)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:54

Het aan en uittrekken van hoefschoenen kan erg lastig zijn, maar heb zelf de cavallo sport en dat is echt appeltje-eitje. Via de site kan je zelf de maat opmeten en vaak zijn ze ook wel via mp te koop. Misschien een idee?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 00:58

Hoefschoenen is sowieso geen optie. Als de hoeven net bekapt zijn kunnen ze passen, maar omdat de hoef taps groeit is de hoef na een bepaalde tijd te groot voor de schoen en krijg je ze dus niet meer aan.
Als je ze iets ruimer koopt gaan ze 'schuren' wat ook niet erg raadzaam is.
Een paard wat GOED beslagen is, 2 ijzers kosten +- € 45,- belemerd zeker het hoefmechanisme niet!
IJzers gaan zo'n 10 weken mee.
Jou paard heeft last van één been/hoef? Waarschijnlijk een voorbeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 01:36

HolyPope schreef:
Hoefschoenen is sowieso geen optie. Als de hoeven net bekapt zijn kunnen ze passen, maar omdat de hoef taps groeit is de hoef na een bepaalde tijd te groot voor de schoen en krijg je ze dus niet meer aan.
Als je ze iets ruimer koopt gaan ze 'schuren' wat ook niet erg raadzaam is.
Een paard wat GOED beslagen is, 2 ijzers kosten +- € 45,- belemerd zeker het hoefmechanisme niet!
IJzers gaan zo'n 10 weken mee.
Jou paard heeft last van één been/hoef? Waarschijnlijk een voorbeen?

:')
in welk sprookje?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 01:58

Waar woon jij???

In het westen is dit een heel normale prijs hoor € 90,- voor rondom beslag.
Maar als je goed zoekt hier zal je er vast ook wel één kunnen vinden die het voor € 100,- doet! Ha ha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:54

Het maakt niet uit hoeveel je moet betalen... zodra er ijzers onder geslagen worden wordt het hoefmechanisme wel degelijk belemmerd.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:56

Zoals bij verbening van het hoefkraakbeen..?

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:13

ik heb ook hele erge problemen gehad met de hoeven van mijn paard. hij heeft er schijnbaar hele erge last van gehad. nu staat hij vierkant op ijzers en gaat alles stukken beter.ook tijdens het rijden in de bak is het nu een wereld van verschil. maar voor ieder paard is een andere oplossing die het beste werkt.

inderdaad komt er wat belemmering kijken bij het dragen van ijzers, maar mijn paard heeft er tot nu toe alleen voordeel aan gehad. voor iedereen is dit dus anders

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:32

Bekijk gebruikte hoefijzers aan de binnenkant ik bedoel hiermee het ijzer dat tegen de hoef aan gezeten heeft. En dan het achterste gedeelte, (de takken) hier kun je zien dat door het hoefmechanisme zelfs in het ijzer(!) diepe slijt sporen zitten. Als dit niet het geval zou zijn zou het hoefmechanisme niet functioneren en het paard niet meer lopen.
Hoefijzers zouden dan dus minstens door de dierenbescherming verboden worden. Vaak is juist het tegenovergestelde het geval.

Wat wel een nadeel is van ijzers is dat de hoefnagels zwakke plekjes in de hoef bezorgen. Dit komt vaak tot uiting als het paard na een periode van ijzers weer op 'blote' voeten gezet wordt.

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:25

Je hebt ook speciale hoefijzers. Het zijn een soort gelzooltjes die de hoefsmid onder de hoeven doet om ze soepeler te laten lopen.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:32

TS wil geen hoefijzers en geen hoefschoenen.... dan zou ik zeggen ga lekker in de berm rijden en vermijd harde ondergrond, kiezels, steentjes en grint wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:45

HolyPope schreef:
Bekijk gebruikte hoefijzers aan de binnenkant ik bedoel hiermee het ijzer dat tegen de hoef aan gezeten heeft. En dan het achterste gedeelte, (de takken) hier kun je zien dat door het hoefmechanisme zelfs in het ijzer(!) diepe slijt sporen zitten. Als dit niet het geval zou zijn zou het hoefmechanisme niet functioneren en het paard niet meer lopen.
Hoefijzers zouden dan dus minstens door de dierenbescherming verboden worden. Vaak is juist het tegenovergestelde het geval.

Wat wel een nadeel is van ijzers is dat de hoefnagels zwakke plekjes in de hoef bezorgen. Dit komt vaak tot uiting als het paard na een periode van ijzers weer op 'blote' voeten gezet wordt.

Het wordt belemmerd, niet compleet tegengehouden. Kun je nagaan hoe slecht het is om die dingen te gebruiken. De hoef wil uitzetten maar kan dat alleen achteraan omdat de rest vastgenageld zit. Het is ronduit slecht hoe de krachten, door de ijzers en de nagels, in en op de hoef komen te staan! En omdat je het hoefmechanisme belemmerd is de doorbloeding niet zo goed als bij blote voeten (kijk maar eens met een warmtecamera, ik heb er 1 en kan het je laten zien). Dus je creëert een soort diabetesvoeten... mensen met diabetesvoeten lopen ook gewoon door met een punaise in hun schoen omdat ze hem niet voelen door de belemmerde doorbloeding en de daardoor beschadigde zenuwen die minder voelen. Bij paarden met ijzers gaat dit net zo...
Timmer er ijzers onder en ze lopen overal doorheen, zullen ook dom door blijven lopen terwijl de oorzaak niet is opgelost want ijzers bestrijden alleen maar symptomen.

Ik snap dus ook niet waarom zoiets niet verboden wordt want je draait hiermee een paard alleen maar meer de vernieling in. Wel is het lekker makkelijk voor een paardeneigenaar want zo blijft het paard natuurlijk goed bruikbaar voor whatever het is waar hij voor gekocht is.
Maar het heeft iig niet mijn voorkeur.

Toen ik mijn fjord kreeg die gevoelig liep heb ik de eerste anderhalf jaar wel hoefschoenen gebruikt tegen overmatige slijtage en rekening gehouden met pijnlijke ondergronden en deze ontweken. Nu ik hem 3 jaar heb kan hij alles blootvoets. Geduld en verstand wil ook wel eens helpen :Y)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:46

Juist over asfalt rijden!!! Regelmatig maar met mate en tussendoor even berm en heb een maand of 6 geduld, je herkent die sterke hoefjes niet meer terug.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:50

Pentax schreef:
Juist over asfalt rijden!!! Regelmatig maar met mate en tussendoor even berm en heb een maand of 6 geduld, je herkent die sterke hoefjes niet meer terug.

Ooh ja! Dat lijkt me heerlijk, kan je precies (als het lukt) midden in de kouwe natte wintermaanden pijnvrij buiten rijden!!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:55

Anoniem schreef:
HolyPope schreef:

Het wordt belemmerd, niet compleet tegengehouden. Kun je nagaan hoe slecht het is om die dingen te gebruiken. De hoef wil uitzetten maar kan dat alleen achteraan omdat de rest vastgenageld zit. Het is ronduit slecht hoe de krachten, door de ijzers en de nagels, in en op de hoef komen te staan! En omdat je het hoefmechanisme belemmerd is de doorbloeding niet zo goed als bij blote voeten (kijk maar eens met een warmtecamera, ik heb er 1 en kan het je laten zien). Dus je creëert een soort diabetesvoeten... mensen met diabetesvoeten lopen ook gewoon door met een punaise in hun schoen omdat ze hem niet voelen door de belemmerde doorbloeding en de daardoor beschadigde zenuwen die minder voelen. Bij paarden met ijzers gaat dit net zo...
Timmer er ijzers onder en ze lopen overal doorheen, zullen ook dom door blijven lopen terwijl de oorzaak niet is opgelost want ijzers bestrijden alleen maar symptomen.

Ik snap dus ook niet waarom zoiets niet verboden wordt want je draait hiermee een paard alleen maar meer de vernieling in. Wel is het lekker makkelijk voor een paardeneigenaar want zo blijft het paard natuurlijk goed bruikbaar voor whatever het is waar hij voor gekocht is.
Maar het heeft iig niet mijn voorkeur.

Toen ik mijn fjord kreeg die gevoelig liep heb ik de eerste anderhalf jaar wel hoefschoenen gebruikt tegen overmatige slijtage en rekening gehouden met pijnlijke ondergronden en deze ontweken. Nu ik hem 3 jaar heb kan hij alles blootvoets. Geduld en verstand wil ook wel eens helpen :Y)

Als er een greintje waarheid in dit betoog zou zitten loop je zelf waarschijnlijk dag in dag uit ook op blote voeten?