Hoe staart uitkolken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Hoe staart uitkolken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 17:14

Hallo,
Mijn Vp haar staart is heeeel erg gekolkt, ik snap dat je het nooit helemaal weg krijgt, maar dit is zo erg dat er bijna niks overblijft. Dus wie heeft de gouden tip om het iets minder te maken? :j

Ibbel

Re: Hoe staart uitkolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:17

Wat bedoel je met kolken?

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:20

met gekolkt bedoel je denk ik. Dat de haren om elkaar heen zijn gedraait.

Zou de staart wassen, daarna anti-klit erin (niet zuinig mee zijn).
En dan als de staart droog is. Uitpluizen met je handen. En dan nog is anti-klit erin.
Je zou hem daarna ook in kunnen vlechten zodat het niet direct weer indraait. En dat paar uurtjes laten zitten. En er dan weer uithalen.

En verder zou ik er regelmatig anti-klit in doen, zodat de haren mooi glad en zacht worden, waardoor het klitten veel minder word.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:25

Mijn paard heeft ook snel van die dread locks. Als ik er antiklit in doe en elke dag uitkam, of om de dag, heb ik er helemaal geen last van, en zij ook niet. Het kammen van de staart vindt ze vervelend als er van die dread locks inzitten, maar met antiklit geen centje pijn. Ideaal!
En dan gebruik ik deze borstel:
http://www.horsehealth.co.uk/images/ost ... %20web.jpg

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:25

Inderdaad, een keer goed wassen met antiklit kan ook natuurlijk!
Die strengen krijg je als de haren erg droog zijn en vies.
Om die strengen eruit te krijgen moet je ook niet met een kam erdoor heen gaan elke dag, dan hou je geen haren over n.l!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:42

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad, een keer goed wassen met antiklit kan ook natuurlijk!
Die strengen krijg je als de haren erg droog zijn en vies.
Om die strengen eruit te krijgen moet je ook niet met een kam erdoor heen gaan elke dag, dan hou je geen haren over n.l!

Dat merk ik nog niet zo, maar dat zal ook aan de soort haren en kam liggen denk ik. Mone heeft van zichzelf al een volle staart, een paar haren minder zie je ook niet. Maar ik heb eigenlijk nooit haren in de borstel zitten, als ik maar antiklit gebruik. Zonder antiklit trek ik inderdaad de haren eruit ipv de knopen.

Ik spuit antiklit in de staart en schud de haren dan zodat het zich nog beter verspreid. Dan een paar halen met een gewone borstel met haartjes en daarna met de kam erdoor. Nog geen minuut werk en mooi resultaat. Har staart lijkt dan ook meteen minder vies;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:06

Riders magic of Cowboy magic erin en dan netjes uitpluizen, echt super spul!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:17

uitpluizen doe ik bij mijn shetlander als zijn haren draaien,

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 20:45

Oke bedankt!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:25

meestal was ik dan de staart, en spuit ik er dan antiklit in, daar pluis ik het met de hand helemaal uit, is even een werkje vooral als je paard een dikke staart hebt, maar dan heb je ook wat.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:36

Ik vind 'kolken' trouwens wel een hele leuke benaming!
Mijn paard heeft er ook veel (héle dikke staart).
Ik doe er van tijd tot tijd babyolie in, minuut of 5 in laten trekken, en je borstelt het een stuk makkelijker uit.

Ik kan trouwens écht niet zo'n typische manenborstel gebruiken als bijvoorbeeld eileen333 aangeeft, daarmee kom ik er gewoon niet doorheen. Paard heeft ook wel erg dikke en stugge manen. Ik gebruik gewoon een harde borstel, dat gaat prima.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:01

Haha he noemen jullie het dan? Ik heb het namelijk geleerd als kolken :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:05

Antiklit inwrijven (dread tussen je handen met antiklit in je handen) en van onderaf uitpluizen. Als het los is nog een keer met antiklit insprayen en dan goed doorborstelen. Dan blijft het een weekje netjes als je er niets meer aan doet :Y) Betere oplossing is bijhouden. Met een grove borstel, zoals die van Oster, borstel je de haren niet los, maar haal je de kleine klitten en krullen er wel uit. Beetje antiklit van tijd tot tijd doet ook wonderen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:06

Welke oster borstel, die harde? want mijn Vp heeft ze allemaal

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:07

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:08

Oké die!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:10

Borstelen kost wel altijd meer haren, dus als je paard al dun haar heeft zou ik het toch echt met de hand uitpluizen.
En je moet het bijhouden, één keer per week anti-klit en uitpluizen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:14

MirandaFuego schreef:
Borstelen kost wel altijd meer haren, dus als je paard al dun haar heeft zou ik het toch echt met de hand uitpluizen.
En je moet het bijhouden, één keer per week anti-klit en uitpluizen.

Dat is dus niet waar. Als je de staart bijhoud kost het helemaal geen haren. Ik heb de nodige ervaring met groomen, de paarden die netjes zijn onderhouden komen er meestal geen haren los als ik met de Oster borstel erdoorheen ga. Punt is wel dat je dan niet door klitten en dreads heen moet rossen. Dat moet je met de hand doen. En ook als je met je vingers de manen en staart uitpluist komen en haren los. Over het algemeen zijn dat als dode haren. Dat kan je zien door te kijken of er nog een wortel aan de basis van de haren zit. Meestal niet dus. Ook paarden verharen in manen en staart, net als dat mensen hoofdharen verliezen ;)

Ik borstelde de manen en staart van mijn KWPN-er elke dag en sprayde 1x per week in met antiklit. Hij had de volste en mooiste manen en staart van stal, aldus mijn stalgenootjes :o Dus dat je het paard kaalplukt door een goedverzorgde staart bij te houden met de borstel is niet per definitie waar. Alleen als het paard hele broze haren heeft en dat is eerder een probleem in de voeding (biotine) dan een probleem van het borstelen an sich.