Hoi, ik ga rond december een eigen paard kopen, maar ik vroeg me af hoeveel land heb je ongeveer nodig, ikzelf dacht aan 1200m2 land en daar komt dan ook nog een flinke schuilstal met opbergplaats voor stro, hooi, zadel kast ect. Bij heb ik dan nog genoeg land? Alvast bedankt
Om je paarden dag en nacht van voldoende gras te kunnen voorzien heb je 0,5 ha per paard nodig. Maak je een paddock/bak dan kun je met wat minder gras toe omdat je dan het land de kans kunt geven om bij te komen. Dan kan die 2500m2 voldoende zijn. Reken echter altijd op het dubbele aantal m2 omdat je een paard niet alleen kunt houden. Het wordt wel gedaan, maar is voor een kuddedier als een paard gewoon misdadig.
Lasorda
Geplaatst: 02-07-12 09:06
Ik had een weide van ongeveer 2000 m2 en daar liepen 2 pony's op. Je moet er dan wel rekening mee houden dat het te weinig gras is om van te leven, dus in de zomer moet je dan wel ruwvoer bijgeven.
2500 meter gras per paard. En een paard mag niet alleen staan, dus 5000 vierkante meter gras, mininaal. Als je nog een bak etc wil dan heb je nog meer grond nodig.
Sowieso vind ik het altijd een goed idee om een wei op te delen in 2 stukken: een winterloopwei waar alles kapot mag worden gelopen en een graaswei om strookbegrazing te doen in de zomer. Zo kan de winterwei ook een beetje bekomen in de zomer. Op die manier kunnen de paarden altijd lekker buiten lopen, bewegen, eens goed bokken, een sprintje trekken... In jouw geval zou het dan neerkomen op 2 x 6 are. Dat vind ik wat weinig. 10m sprintruimte is niks voor paarden en een rondje rond galoperen gaat ook niet lekker. Voor een groot paard is het te klein. Voor een shet gaat het, maar paarden zijn ook sowieso gelukkiger met een maatje erbij.
Tinky12
Geplaatst: 02-07-12 09:59
Hier staan de jongens (2 IJslanders) op ongeveer 4000 m2 waarvan 2000 m2 gras in paddocks.De paddocks ( 8 stuks ) zijn in het midden zodat er een track om het land zit waar de paarden 24/7 op kunnen wandelen.Er is een ruime schuilstal en hooiopslag,nachtpaddock voor de winter en ruimte genoeg om een deel als bak te gebruiken. Met minder zou ik het niet willen doen anders wordt het veels te krap.
1200m2 is dus echt te weinig,reken maar op minimaal het dubbele van wat je nu in gedachte had. Qua grootte zit je nu op een gemiddelde rijbak,dan heb je een klein beetje idee Rijbak van 20 x 40 = 800m2 en dan nog wat voor de stal/opslag.Voor een shet te doen maar alles groter al te krap.
Het gaat echt alleen om het land manege is 500 m verderop dus ik ga geen bak laten bouwen haha :p mijn stuk land komt naast het land van 2 andere paarden dus hij is niet alleen en als ze goed met elkaar kunnen omgaan zouden ze misschien samen op 3000 m2 grond gaan staan.
joyce B
1200m2 is geschikt als uitloop maar als je gras wilt houden is het te weinig. Voor de zomermaanden zou het kunnen als je hooi bij voert, of als je het in 2 stukken verdeeld en dan steeds wisselt van stuk voordat het gras te kort wordt en desnoods laat bemesten tussendoor als het niet vlot genoeg groeit.
Als het land nat is of zacht, dan loopt je paard het in de wintermaanden stuk en met wat pech is het dan maanden niet bruikbaar. Een goede droge zandpaddock is dan onontbeerlijk, maar die mag je niet overal maken.
Hoe groot zijn die stukken van die andere paarden? En hoe lang staan die daar al? Hoe ziet dat land er uit? Hoe zag het er uit in de winter? Alles staat of valt met de kwaliteit van de bodem. Een hoge droge zandbodem is een vereiste om je paard in de winter fatsoenlijk buiten te kunnen laten lopen als je maar een klein stukje hebt.
Die andere paarden hebben een stuk land van 2000 m2 daar zit eennzandpaddock bij (waar ik ook gebruik van mag maken) dat land is vrij goed, ook in de winter