Bestrijden van onkruid/gras in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Bestrijden van onkruid/gras in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 22:46

Ik heb nu een jaar of drie de luxe van mijn eigen buitenbak. Die is niet gedraineerd, zand is ook niet gekeerd. Enige dat er gebeurd is, is de oppervlakte van de bak gevlakt, en daarbovenop is een "vet" zand gestort.
Werkt super, ook met lange periodes van regen, hoe natter, hoe beter ze ligt. Hoe droger, hoe meer ik moet slepen.

Nu mijn grote probleem; ieder jaar opnieuw is het een onbegonnen strijd tegen het gras/onkruid dat in de bak groeit. Ik heb al alles geprobeerd de laatste twee jaren. (eerste jaar geen sprietje te bekennen) Maaien, frezen, slepen, sproeien enz, het lijkt wel niks te helpen en het blijft een ellendig werk.
Is het een oplossing om de bak te kalken? Ik weet dat door verandering van de zuurtegraad er minder onkruid op zou kunnen groeien, maar hoe zit het met het gras? Komt dat dan dubbel zo hard terug? :')
Kan je zomaar kalken? Hoef je daar geen toelating/attesten of weet ik veel wat voor? En zo ja, waar is het eventueel te verkrijgen?

Ik heb er nu voor de moment mijn paarden opstaan, maar zat al te twijfelen om een koppel schapen of geiten aan te kopen :') Gaat niet over een paar plukjes gras, neen, de weide ziet er momenteel beter uit dan de bak. Het weinige rijden zal er ook wel veel mee te maken hebben, maar zoals ze nu is moet ik ook niet denken aan herbeginnen...

Als er iemand is met de gouden tip, asjeblief, je beseft niet hoeveel draaglijker je mijn leven zou maken!
Qua machines zijn we vrij goed ge-equipeerd dus moest er tractor, frees, bosmaaier of wat dan ook nodig zijn, tell me!

TurdusMerula

Re: Bestrijden van onkruid/gras in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:48

Denk ik te simpel als ik denk aan 'een keer rigoureus aanpakken' en daarna af en toe een paard erop en wat bijknippen?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:05

Ik heb zitten denken om ze compleet om te frezen, en hoe gek het ook klinkt, af te dekken met een zeil? Dan krijgen de wortels geen kans om opnieuw te ontkiemen, helaas verandert dat niks aan de wortels.
Ik heb ze dit jaar al gesproeid, gemaaid en veel gesleept. Denk eraan om ze continu open te houden ook, zodanig dat de paarden ook hun dienst als grasmaaier doen, moest het zeil geen optie zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:11

Worteldoek is wel een langetermijn-plan en ik vrees dat dat je bodem niet ten goede komt...
Dan klinkt je tweede plan beter imo

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:14

Pfff moeilijk zeg! Door af te dekken gaat het denk ik juist wel kiemen en nog snel ook. Het wordt warmer en vochtig door condens en dat is juist ideaal om snel te laten kiemen.

Waar heb je het al mee gespoten? Heb je het al eens goed met round-up gespoten? En dan het liefst als het al ietsjes hoger staat, dan pakt het beter. Kalk gaat weinig uithalen denk ik. Je krijgt er hooguit mooi groen gras van ;).

Verder dan round up en daarna regelmatig rijden zodat nieuwe grasjes weinig kans krijgen kom ik niet, sorry.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:16

TurdusMerula schreef:
Worteldoek is wel een langetermijn-plan en ik vrees dat dat je bodem niet ten goede komt...
Dan klinkt je tweede plan beter imo

Maar worteldoek moet dan wel redelijk aan de oppervlakte liggen. Als er op het worteldoek nog eens 10 cm grond ligt gaat het gras daar lekker in kiemen. En worteldoek aan de oppervlakte lijkt me zelfs gevaarlijk om in te rijden.

Ik zal het morgen eens aan mijn man vragen (zit voor werk in buitenland), want wij hebben een akkerbouwbedrijf en aangezien hij thuis is in gewasbeschermingsmiddelen en (kunst)mest e.d. weet hij wellicht wel een oplossing.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:44

bij ons groeit ook wel eens een plukje onkruid in de bak (of iets meer dan een plukje), maar 1 keer slepen en het is weer weg.
Werkt slepen niet dan?
Of idd zoals je zelf al zegt, een keer frezen en dan met gif spuiten? Ik zeg maar wat hoor, weet het ook niet zeker.....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:49

veel rijden.. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:49

Normaal gesproken is regelmatig slepen voldoende om onkruid weg te houden.
Heb je de bak nu vol staan dan?
Eerst flink roundup erover en als alles dood is (dus na 2-3 dagen) alles eruit slepen, dus keer of 3-4.
Daarna zou het voldoende moeten zijn om 1 á 2 keer in de week te slepen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 00:17

winia4ever schreef:
veel rijden.. :D

Pestkop! :D Met een job in de horeca is dat niet altijd even makkelijk :)

Delphi: oooh, laten we hopen :)

Ik heb al gesproeid met Round-up, maar had de indruk dat dat niet echt marcheerde. Ben dan achter een ander product gegaan bij mijn nonkel (vraag me de naam niet, het ziet er een heel duister potje uit :') Hij is nogal bekend in de omstreken voor zijn krachtige sproeistoffen ;) ) waarvan de distels en brandnetels het wel begeven hadden :j
Ben nu begonnen met het grootste onkruid te maaien, zodanig dat de paarden toch makkelijk aan al het gras kunnen.

Probleem is als je begint met frezen, je vertrokken bent voor de rest van de tijd. Alle wortels worden uiteen getrokken, waardoor je jaar erop enkel maar meer bucht hebt staan :')

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:31

wij trekken het er gewoon uit xD

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:11

Wij hebben in het verleden ook vaak veel onkruid/gras in de rijbak gehad, enige methode om er dan nog vanaf te komen is onkruid wieden. Het is een gigantische rotklus, maar de enige manier. Anders blijft het gewoon super snel terug komen. Een schop en een schoffel gebruiken om de wortels er goed uit te halen, en als de bak dan eenmaal helemaal schoon is genoeg blijven slepen. Ik sleep sinds een jaar de bak zo'n 1x per 1 à 2 weken en heb sindsdien nergens meer last van. Alleen in de hoeken nog, maar dat wordt niet gesleept en is nooit goed schoon gemaakt.
Ik rij overigens ook niet veel (helaas). Laat er 2 à 3 x per week een paard in de bak lopen.
Het slepen doe ik trouwens met zo'n simpele weidesleep: http://www.jandewinkel.nl/site/img/klan ... ko_135.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:00

Met zo'n weidesleep wil dat ook niet goed, wij hebben zo'n sleep met pennetjes eraan, die trekt heel mooi het onkruid eruit, zeker als je het eerst doodgespoten hebt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:26

Heb het even nagevraagd aan mijn hubby en die zei absoluut geen wortelddoek of zeil. Worteldoek moet oppervlakkig liggen en is dan gevaarlijk, wat ik al dacht. En het zeil zorgt er juist voor dat het sneller en beter gaan kiemen :')

Hij zei gewoon goed spuiten met roundup of in ieder geval met glyfosaat 360g/l (dit is de werkzame stof). En het beste spuiten als het al iets hoger staat, want in de grond werkt het niet. Het moet echt door de plant opgenomen worden in de sapstroom en zo maakt het de hele plant/gras kapot incl. wortels. En dan als het geel wordt goed slepen. Met slepen i.c.m. rijden zou je het dan gewoon bij moeten kunnen houden.
Je zou de round up eventueel wat straffer kunnen aanmaken, dus iets geconcentreerder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:08

Roundup is al een flink agressief goedje, daar moet je niet mee klooien.
Houd je gewoon aan de gebruiksaanwijzing, met normale verdunning gaat alles er ook in no-time dood van.