Straks een paardje, hoe pakken we dat aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poesmoes

Straks een paardje, hoe pakken we dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 08:58

Hallo,

Straks komt ons paardje thuis. Voor ons is het de eerste keer. Na lang nadenken, hebben we de knoop doorgehakt.
Het gaat om een minipaardje (farfalla pony).
Na een uurtje transport in een trailer zal hij thuis komen.
Zijn wei is klaar en alles is in gereedheid gesteld.
Nu stel ik mij alleen de vraag, hoe pak je dit aan?
Meteen in de weide zetten? Veel aandacht geven of eerder laten wennen?
Hoe gaan we best met dit om?

Groetjes
Julie

Kitsolu

Re: Straks een paardje, hoe pakken we dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:59

Gewoon in de wei zetten en een weekje of 2 laten acclimatiseren. Het is een heleboel stress voor zo'n dier om te verhuizen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:02

Ik neem aan dat ie niet alleen komt te staan.
Lekker laten wennen en t ritme aannemen wat je wil aanhouden.
Weet niet of hij aangespannen loopt, maar daar zou ik nog.even een weekje mee wachten.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:06

Ik gamorgen verhuizen met mijn knollie :j heb hem dan wel alweer ruim 2jaar maar toch eerste periode lekker laten wennen, beetje lekker grondwerken af en toe maar dat is ook echt alles :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:13

Eerst: Leuk dat jullie een paardje krijgen! En 2, ik zou eerst even wachten tot het paardje een beetje gewent is, als ie een beetje gras begint te eten enzo, ik denk dat je best gewoon bij het hek kan gaan staan, misschien word ie wel nieuwsgierig en zal die voorzichtig naar je toe komen, maar ik denk eerlijk gezegd dat je daar de eerste dagen gewoon even geduld mee moet hebben, hun nieuwsgierigheid wint het uiteindelijk toch wel! *\o/*

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:22

Zorgen dat je er een ander paardje bij zet! Dat is het allerbelangrijkste. Daar kun je je beter druk over maken dan over welk ander punt dan ook.

Verder het beestje laten castreren, zoals je in je andere topic ook al werd aangeraden.

"Na lang nadenken, hebben we de knoop doorgehakt". Moeten we dit echt serieus nemen? :?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:26

Ik ga er vanuit dat er al een paardje staat op die plek?
Laat die 2 even wennen met een draadje ertussen. Gaat dat goed bij elkaar laten.
Dan de volgende dag wat poetsen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:37

In je andere topic las ik dat het gaat om een 1 jarig hengstje dat alleen komt te staan. Heel erg jammer. Alle paarden zijn kuddedieren, sociale interactie met een soortgenoot is gewoon een basisbehoefte. Zeker voor zo'n jonkie is het echt onverantwoord om hem alleen te zetten, veulens worden namelijk opgevoed door de rest van de kudde, en daar komt ook nog bij dat jullie geen ervaring op paardengebied hebben én dat het een hengstje is, ik zie dat redelijk snel fout gaan.

Om dus antwoord op je vraag te geven; hoe pak je dat aan.. zorg dat je iets verzint waardoor hij niet alleen hoeft te staan en laat je verder begeleiden door iemand die wel ervaring heeft met paarden. Zo'n kleintje is hartstikke schattig en leuk, maar moet ook bepaalde dingen leren en heeft net zo goed basisbehoeftes als andere paarden. Ik bedoel dit allemaal niet aanvallend, maar echt om te helpen. Als je verder nog informatie wil of vragen hebt, PB maar.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:54

Ik denk dat je bij thuiskomst je jaarling het beste even met rust kan laten terwijl jij snel op zoek gaat naar een vriendje voor hem...
Ik heb net je andere topic gelezen en eerlijk gezegd ben ik daar (op z'n zachts gezegd) een beetje van geschrokken. Ik heb de indruk dat je werkelijk geen idee hebt waar je mee bezig bent. Het is een paard, en geen speeltje voor je dochtertje, of hij nou 0,80m of 1,80m hoog is. Sowieso is een jaarling hengst niets voor een klein kind om mee te spelen. Een soortgenoot is essentieel, net als een eigenaar met verstand van zaken.
Kan je hem niet ergens zetten waar mensen rondlopen die weten hoe ze met een jaarling om moeten gaan? Die weten hoe een paard verzorgd moet worden en evt ziektes ed kunnen herkennen? Waar leeftijdsgenootjes rondlopen waarmee hij kan opgroeien? Ik ben bang dat dit een heel lastig en eenzaam dier gaat worden...

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 10:17

Om verdere discussies te vermijden, we gaan er eentje bij zetten. Krijg ik de kans nog een gepaste de vinden?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:21

Wat goed van je!

zoek een oudere ruin die al kinderen gewend is

als voorbeeld marktplaats adv nr : 570228662

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:05

Dat is super om te horen! Dan moet je gaan voor een oudere ruin, die kan het jonge hengstje gezelschap houden en ook 'opvoeden'. Tevens is dat een veiliger maatje voor een kindje.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:11

Heel goed!! *\o/*
Je doet je paardje hier een heel groot plezier mee! En jezelf uiteindelijk ook :D +:)+

yumi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:18

ik ben blij te om te horen dat je er nog 1 bij neemt,en als hij straks in de wei staat zou ik heb een beetje met rust laten,wel regelmatig kijken of alles goed gaat.en na een dag of twee rustig beginnen met een beetje poetsen en misschien wandelen en eventueel wat grondwerk.maar hij is nog maar 1 jaar dus alles lekker rustig aan doen.heel veel plezier met je kleintje

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:28

Moderatoropmerking:
Beetje jammer hoe er hier op de TS gereageerd wordt.Ik heb deze reacties dan ook verwijderd aangezien deze niet terzake doen aan het onderwerp.Graag alleen reageren als je ook iets serieus te melden hebt waar de TS ook iets aan heeft.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:08

Ik denk dat er ook nog genoeg mensen zijn die een Ford zeggen tegen een Fjord.
En dan bedoel ik dat omdat ze het ook nog niet weten.
TS is nog maar pas met paarden bezig. En ze doet iets met onze tips.
Fijn om te horen allemaal.

En als je je beter wil verdiepen in het ras van je paardje. Het is een Falabella. :)
Geen probleem. :) Iedereen hier is als een leek begonnen en heeft alles met de tijd moeten leren.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:23

Ik vind het wel komisch dat je een paardje koopt en vervolgens niet weet hoe het ras heet. :=
Ik zou hem bij aankomst even lekker alleen laten. :j Zodat hij kan wennen aan zijn nieuwe wei en omgeving.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:31

hoi nou de reactie's hier liegen er niet om maar ik denk dat als je wil leren er wel een paar bruikbare tips tussen zitten , hengsten kunnen erg bijterig zijn en dominant dus voor je dochtertje geem optie die kleintjes kunnen ook goed trappen. verder fijn dat je een ander paardje er bij kan en wil zetten. is het een stamboek paardje dan zou ik over castratie nog ff denken. zoniet denk ik beter castreren, komen er ook geen ongewenste veulentjes bij. laat ze wel ff wennen met een draadje ertussen gewoon voor de zekerheid. en verder geniet ervan.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:35

Ook al is het een stamboek paardje, toch castreren.
TS gaat er toch niet mee fokken en voor der dochter is het een stukje veiligheid.
En daarbij zijn er al genoeg paarden in Nederland. :P

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 09:28

Hallo,

Het is dus een FALABELLA!!! Raar, ik had dat van "Farfalla" nochtans ergens zien staan...
Maar goed, we zijn er over uit.
Ik vind het erg jammer dat hier zoveel negatieve reacties worden gegeven.
Iedereen is toch als leek begonnen?!?
Ik vraag hier om raad en straks durf ik hier amper terug te komen.

Vandaag komen de pony'tjes naar huis. Ja, meteen 2. Normaal kwam de falabella (hengst) gisteren maar omdat we dan zijn vriendje hadden gevonden, hebben we het uitgesteld naar vandaag om ze samen thuis te halen.

We hebben een shetlander bij gevonden. Wel een merrie... Maar dan gaan we het hengstje zo snel mogelijk castreren. Morgen komt de DA en dan zien we wanneer ie kan.

Dus vandaag en de komende dagen laat ik ze best wennen.
Ik zit nog met een vraag over de voeding.

We hebben een wei (klein).
Ik ga best kunnen bijvoeren denk ik.
Maar wat is een goede hoeveelheid en enkel hooi?
Ze worden de eerste weken/maanden niet bereden.
Falabella trouwens NOOIT!

Hopend op fijne reacties,
Julie

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:36

Misschien hou je merrie en hengst best uit elkaar tot hij gecastreerd is, een jonge hengst kan ook al dekken :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:39

zeker shetlanders moeten sober gevoerd worden.
het mooiste zou zijn als je aan overjarig hooi kan komen waar dus minder voeding in zit.
hoeveel je moet voeren vind ik moeilijk zo te zeggen,het hangt van veel dingen af maar een stelregel is 1,5% van het lichaamsgewicht.
hoe er rekening mee dat ze ook al op gras staan.
een shet word makkelijk hoefbevangen.

http://www.bokt.nl/wiki/Hoefbevangen

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:53

Draadje tussen de pony's, kunnen ze gelijk rustig wennen. Veel succes met de pony's en geniet ervan!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:14

Een jaarling kan al vruchtbaar zijn,zorg dus,totdat de hengst gecastreerd is ( + 6 weken ivm met onthengsten wat ik ook in je vorige topic had verteld),dat de hengst gescheiden blijft van de merrie.Een stroomdraadje ertussen moet kunnen.

Verder zorg je dat er een regelmaat komt wb voeren en aandacht geven en omdat je echt geen ervaring hebt is het verstandig dat je iemand in de omgeving zoekt die verstand heeft van paarden zodat deze persoon jullie kan helpen met opvoeden,trainen en verzorgen.
Ga alsjeblieft niet alleen aanmodderen om ongelukken te voorkomen.

ellenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:50

ja laat haar rustig laten wennen ( en is het niet falabella pony in plaats van farfalla? )