Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:49

Titel zegt het al :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:50

Nu niet hoor :+

xvanny

Re: Wanneer heeft een paard het nou eigenlijk koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:57

Nee hihi, maar in de winter ;-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:58

niet snel, want een paardenlijf is in alles erop gemaakt om warmte vast te houden. Vorm, spijsvertering, haren... alles.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:59

een paard voelt zich het prettigst tussen de -5 en 15 graden hoorde ik. Dus ik denk niet dat ze het snel koud hebben

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:04

Snel zullen ze het inderdaad niet koud hebben, mits goed gezond. Maar wanneer ze het ECHT koud hebben?? Goede!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:05

angelaatjuh schreef:
een paard voelt zich het prettigst tussen de -5 en 15 graden hoorde ik. Dus ik denk niet dat ze het snel koud hebben

En onder de 15graden gooien we er massaal een deken op :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:06

Als je paard rilt heeft hij het koud. Dat rillen doet-ie nl om warm te worden. Als je paard z'n staart tegen z'n lijf trekt en z'n rug opbolt, heeft-ie het koud, ook als-ie dan (nog) niet rilt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:07

Hmm nou volgens mij zijn er toch wel uitzonderingen hoor. Als je paard gewend is om binnen te staan moet je hem niet in de stromende regen buiten zetten. Dan krijgen ze het echt wel koud.

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:08

Door aan de oren van het paard te voelen kan je ook 'meten' of hij het koud heeft.

YeeeHaw

Dat spreekt voor zich lijkt mij Ibbel.

Angelaa2

Colway schreef:
angelaatjuh schreef:

En onder de 15graden gooien we er massaal een deken op :')

Ja echt he! haha nou ik weet niet of het waar is, maar kan me er best in vinden.

http://www.rosmagazine.nl/ros-online/ve ... ekens.html

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:09

als ze doornat zijn en op de tocht staan.
Mijn ene bijrijdpaard staat bi jt poetsen wel eens te rillen als t waait en er schuift een wolkje voor de zon, terwijl het dan niet eens echt koud is (graatje of 10) en zijn buurman nergens last van heeft. Komt de zon weer tevoorschijn is t weer over (uiteraard laten we hem niet rillend staan, maar leggen we een wollen deken op).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:11

Ibbel schreef:
Als je paard rilt heeft hij het koud. Dat rillen doet-ie nl om warm te worden. Als je paard z'n staart tegen z'n lijf trekt en z'n rug opbolt, heeft-ie het koud, ook als-ie dan (nog) niet rilt.

klopt!
daar aan kun je zien of een paard het koud heeft.
rilt het dan heeft het het koud.,
heel makkelijk dus :j

ohw,kleine uitzondering:
als een paard koorts heeft kan het ook rillen,twijfel je dan dus even temperaturen
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-06-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

deborahhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:13

Mijn paard krijgt het koud als het onder de tien a twaalf graden is en.het hard heeft geregent. staat hij als een rietje te trillen :(:)
hij staat 24/7 buiten sinds een jaar en daar heeft hij wat moeite mee.
hij staat bij erge regen en in de winter onder een.ongevoerde regendeken en dan os het prima.
bij hem is het dus puur het nat zijn en kou of wind erop.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:29

Als hij rilt idd of al's hij z'n rug op bolt en z'n vacht overdreven omhoog zet.

Bij mijn buiten pony's gebeurd het niet vaak. Heel soms zomers als het flink regend en waaid wil het soms voorkomen. Maar met een plukje hooi er bij is het vaak snel weer over. 's Winters zitten ze zo dik in hun vacht dat ze nergens last van hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:42

Appelflap445 schreef:
Door aan de oren van het paard te voelen kan je ook 'meten' of hij het koud heeft.
Of paard koud aanvoelt controleer je in de lies tussen achterbeen en uier/koker. Paard dat daar koud aanvoelt heeft in elk geval meer ruwvoer nodig. Als ze bibberen hebben ze het zeker koud en is meer voer/eventueel opstallen of deken nodig. Bibberen kan een paard weliswaar opwarmen, maar het kost erg veel energie en veel paarden stoppen dan ook met eten (wat ze zouden moeten doen om zich warm te stoken).

1480

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:11

Volgens mij hebben paarden het niet heel snel koud.
En anders kan je in de winter gewoon een deken omdoen. :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:15

Appelflap445 schreef:

Dat is klinkklare onzin. De oren zijn erg dun en matig doorbloed. Daarnaast sluiten de vaatjes als de omgevingstemperstuur kouder is waardoor de oren kouder worden. Door kou zullen de oren dus snel afkoelen terwijl de de temperatuur van het lichaam prima is. Denk er bijvoorbeeld maar aan als je in een dikke jas met sjaal en dergelijke op de fiets hebt gezeten in de winter. Je hebt het niet koud, maar je oren zijn wel koel. Wat Ibbel zegt klopt, bibberen en opbollen zijn indicaties dat het paard het koud heeft.

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:18

angelaatjuh schreef:

??? die van mij heeft het dan wel koud hoor!!
ik leg hem nbij regen, en onderde 10 graden een deken op, maar hangt ook van het soort af! een fjord of een haf krijgt een lekker dikke winterwacht, dus die hebben het mider snel koud, en als ze gezond zijn kunnen ze er wat beter tegen, en als ze mager zijn ook minder goed tegen kou

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:20

Je kan het ook aan de oren voelen.. Zijn deze koud dan heeft het paard het ook koud(er). Wel oppassen dat je eigen handen een normale tempratuur hebben.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:26

Inderdaad, aan de oren kan je het ook voelen, maar dan wel aan de basis van de oren! Dus die putjes achter de oren bij de basis. Oorpuntjes voelen vlug koud aan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:37

angelaatjuh schreef:

Dat is waar. Het gaat dan echter wel om droog weer. Paarden kunnen niet altijd even goed tegen de combinatie wind en regen, zeker bij lagere temperaturen.

Mijn ervaring is wel dat het sterk wisselt wanneer paarden het koud krijgen en dat je dus je eigen paard goed in de gaten moet houden en het paard de mogelijkheid moet bieden om zich te beschermen tegen de kou (schuilstal/deken).

gentleman1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:14

Je kan het volgens mij merken aan zijn haren. Die gaan als hij het koud heeft overeind staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:20

Sommige zien er zelfs haast koliekerig uit als ze het koud hebben: benen om de beurt optillen, naar het eten kijken maar niet eten, opgetrokken neusgaten, oren in de nek en rillen.
Twee weken geleden zondag met die aanhoudende rotregen en 12 graden zag ik een paard staan dat het echt vreselijk koud had. Die was er echt naar van en stond zelfs te kwijlen en met de voorbenen te slaan van ellende.