Weide afrasteren, hoeveel meter tussen de palen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Weide afrasteren, hoeveel meter tussen de palen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:14

Goedenavond bokkers :)

Heb zoekfunctie al gebruikt, maar kon ik niets op vinden.

Van de week wil ik weide plastic paaltjes bestellen om de wei langs de sloot af te rasteren(wei is 85 meter lang x2 zijdes is dus 170 meter afrasteren).
Nu kun je een paaltje iedere meter neerzetten en staat het mooi strak, maar ben je meer als 250 euro kwijt, lijkt me iets overdreven.

Hoeveel meter hebben jullie tussen de palen staan? :)

CarinaR

Re: Weide afrasteren, hoeveel meter tussen de palen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:17

3 a 4 meter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:18

Pff, plastic paaltjes over zo'n stuk....ben bang dat je dan toch wel om de 3 a 4 meter een paaltje nodig hebt, zo stevig zijn die dingen nou ook weer niet. Ik gebruik ze wel eens om bijvoorbeeld een grote weide in stukken te delen of voor strookbegrazing. Maar dan gaat het om stukken van een meter of 20/30. Daar zet ik dan maar 2 of 3 paaltjes (aan de uiteinden is het lint dan gewoon aan de vaste omheining gemaakt) Maar dat klappert al heel flink als het wat waait.
Ik weet niet of de omheining moet blijven staan, in dat geval zou ik zeker overwegen om gewoon houten palen te zetten.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:20

Plastic is leuk om bv vakken in een weide te maken maar zulke lange einden daar is het niet handig voor.
Het buigt eenvoudig door,op de hoeken kan je absoluut geen kracht zetten,zwaar draad gaat hangen als je de palen te ver uit elkaar hebt.

Als de omheining blijvend is zou ik toch voor houten/kunstof palen gaan,is even iets duurder maar veel meer profijt van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:20

Houten weidepalen om de 4 meter. Wil je plastic paaltjes gebruiken plaats dan wel houten hoekpalen en bij grote lengtes ook elke 40-50meter een weidepaal ivm goed kunnen opspannen van je lint.
Verder variëren de adviezen van 3 (vaak ivm later te plaatsen hout) tot 6 meter tussen de weidepalen, voor prikpaaltjes kan je dezelfde afstanden aanhouden (mits je goede eindpalen hebt om lint op te kunnen spannen).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:22

Dat is het probleem, het is waarschijnlijk niet permanent.
Paarden gaan deze zomer op dit land, maar volgend jaar zomer waarschijnlijk op een ander land wat dan wel permanter zal worden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:28

Is het dan niet handiger (en goedkoper) om het land in vakken te verdelen zodat je bv met de helft van de palen toe kan?

Zit er sloot omheen?
Zoiezo voor de hoeken heb je echt iets stevigers nodig,plastic buigt door en de zon maakt het er ook niet sterker op.
Zou nog eerder voor ijzeren paaltje's gaan dan voor plastic aangezien die een stuk meer kunnen hebben met de weersinvloeden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:31

Ik zou eens kijken naar houten palen op marktplaats. Vaak zijn ze wel 2ehands te verkrijgen en desnoods zet je een houten paal en een plastic paal om en om zodat je maar de helft aan houten palen nodig hebt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:13

Ik zou die plastik paaltjes niet gebruiken :n
Veel te slap voor zo iets af te rasteren, Wij hebben aan de slootkant; houten paal, plastik paal, houten paal,plastik paal, ect.
Dat is al wel wat steviger, maar ik moet het wel elke week aantrekken anders gaat het ook slap hangen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 08:24

Maar zijn die houten palen ook weer makkelijk weg te halen zonder dat ze echt grote gaten achterlaten?
Het is namelijk niet mijn land en is alleen een oplossing voor dit jaar, volgend jaar is het weer anders.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:25

Ik gebruik ook altijd plastikpaaltjes omdat ik in de herfst alles er weer afhaal.
En in de lente eerst silo gemaaid wordt op de 1e wei en op de 2e wei hooi

Om de 3 meter zet ik ze en op de hoeken een houten paat voor de extra stevigheid.
Dit gaat al jaren goed.
De wei verdeel ik dan ook nog in 3 kleinere stukken en schijf elke 2 dagen een stuk op zodat ze de boel goed opeten en niet vertrappen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:13

SteffiiY schreef:
Maar zijn die houten palen ook weer makkelijk weg te halen zonder dat ze echt grote gaten achterlaten?

Die gooi je toch gewoon weer dicht?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:18

Ik zou ook niet alleen plastic paaltjes gebruiken, bij stevige wind waaien ze ook nog eens om.
Of ze knappen af.
Je krijgt het lint er ook nooit strak tussen, het buigt allemaal mee en ze trekken krom.
Ik zou op een groot stuk in ieder geval de hoeken een stevige houten paal zetten, en in het midden nog, dan aanvullen met plastic, al gebruik ik ze zelf alleen om stukjes af te zetten voor strookbegrazing.
Je haalt de houten palen er zo weer uit hoor, en dan gat dichtgooien met zand.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:22

Ik zou op de hoeken sowieso houten palen gebruiken en dan bijv. na ieder 20m. Tussendoor dan plastic paaltjes. Het is ook maar net hoe de wind erop staat en hoe breed het lint is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:24

Je hebt tegenwoordig ook kunststof palen, die net zo zwaar, groot en stevig zijn als houten palen.
Een weide afzetten met van die witte insteekpaaltjes is niets waard (en ook nog erg lelijk...)

De afstand tussen de palen is ook afhankelijk van met welk materiaal je verder werkt. Is het een goedkoop lintje van 1cm breedte, dan zul je het sowieso nooit 'mooi strak' gaan krijgen en kun je de palen rustig ook om de 5-6 meter zetten. Met draad kan het zelfs nog wel iets ruimer.

Hier heb ik om de bak heen 2x 40mm lint, en dan staan de palen echt om de 2-2,5 meter. Staat na minimaal 6 jaren nog altijd keurig recht. In de wei heb ik een dun lintje langs de sloten, daar staan de paaltjes om de 5-6 meter.

Je kunt stellen: hoe dichter de palen op elkaar staan, hoe langer de afzetting recht lijkt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:03

Ik zou ook niet zo'n lang stuk voor langere tijd durven af te rasteren met prikpaaltjes.. Het gat van de houten palen gooi je heel eenvoudig dicht als je ze weer gaat verwijderen. Als je het al met prikpaaltjes wilt doen, doe het dan inderdaad om en om, of hooguit hout-plastic-plastic-hout. En dan de houten palen ook echt goed het lint op spannen. Daarnaast uiteraard ook de hoekpalen van hout, anders heeft het helemaal niets te houden.

Ik heb voor mijn groene gaas afrastering ook prikpaaltjes staan (zodat er ook stroom rond de wei zit, en de paarden niet onder het groene gaas door gaan eten). Dat is een stuk van 20 bij 50 meter, met op het lange stuk in het midden een stal waaraan ik dus ook kan bevestigen. Er zit dus max 20 meter tussen de hoekpalen, danwel de vaste stal. En dat is al lastig om de draad op spanning te houden (prikpaaltjes zitten aan de groene palen van het groene gaas vast gemaakt met ijzerdraad). Het gaat, en door het stevige groene hekwerk erachter is het ook echt een goede omheining. Zonder dat hek (waaraan de prikpaaltjes dus vastzitten) zou ik het echt niet aandurven, en dan is mijn stuk ook nog een stuk korter als dat van jou..

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:09

Wij hebben iedere 3 meter een paal!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:17

Ik zou ook investeren in 2 hoek palen en een paar houten tussen palen. Goede diepe hoekpalen met scheve paal eraan scheelt je houten palen tussen door.

Nadeel van plastic palen dat ze doorbuigen, hierdoor ben je bijna elke dag of zeker elke 2 dagen weer aan het lopen om alles weer op spanning te zetten. Lol als het gaat vriezen zoals afgelopen jaar knakken ze zo kapot.

Paar emmertjes zand meenemen als je houten palen gaat verwijderen. Maar de boer/ eigenaar van het land zal denk ik niet echt moeilijk doen als je ze laat staan. Misschien wil hij ze je wel leveren, zeker als hij vaker het land verhuurd voor periodes. Een paar palen is niet lastig voor de machine die de sloot komt onderhouden.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:47

ik heb om mijn wei kunststof zwarte kruispaaltjes (eco flex) en die heb ik om de 6 meter een paal.
Ik heb afgerasterd met 40mm lint (boven en onder) en 10mm lint in het midden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:54

BlueStar schreef:
Lol als het gaat vriezen zoals afgelopen jaar knakken ze zo kapot.

Lol daar gaat je geld.....
Lol je hebt kans dat je paard kan ontsnappen........
Lol je paard kan zich verwonden aan scherpe punten die er dan ontstaan........
Lol je paard kan verschrikt in het draad wat slap hangt.........
Lol je paard kan die andere paal ook nog kapot trekken.......
Zo zit er nou nog lol aan?
En ja ik heb ervaring :Y)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:00

Sjors schreef:
BlueStar schreef:
Lol als het gaat vriezen zoals afgelopen jaar knakken ze zo kapot.

Lol daar gaat je geld.....
Lol je hebt kans dat je paard kan ontsnappen........
Lol je paard kan zich verwonden aan scherpe punten die er dan ontstaan........
Lol je paard kan verschrikt in het draad wat slap hangt.........
Lol je paard kan die andere paal ook nog kapot trekken.......
Zo zit er nou nog lol aan?
En ja ik heb ervaring :Y)

Ik heb ook ervaring met afknappen, wij hebben plastic palen wanneer nodig. En bij ons gelukkig alleen geknapte palen.
Dus als ik jou zo lees had ik idd lol beter kunnen weghouden. Sorry

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:04

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:11

Is het niet handiger om bijvoorbeeld na iedere 4 a 5 plastic paaltjes (na +- iedere 20 meter) één houten paal te zetten en ook houten hoekpalen te gebruiken?
Dit is uiteraard steviger :)
En opzich ook niet heel veel werk om weer weg te halen hoor :n

En anders zou ik zeggen zeker iedere 4 meter, maar ik denk dat alleen plastic palen erg snel "verwaaien".
Ik gebruik het nu ook voor strookbegrazing, en dan 3 paaltjes over de breedte van de wei (dat zal net geen 25 meter zijn) en het zit dan aan de uiteinden aan de vaste omheining vast. Ik merk al snel dat als ik denk, "goh, nu heb ik het echt stevig en strak vastgemaakt", en dan 10 minuten later terug kom, het alweer in een licht boogje hangt -O-
Bovendien vindt een van mijn pony's het ook enig om, als er geen stroom op staat, dr hoofd onder (of tussen, 2 draadjes onder elkaar := ) het lint te steken... en ja ze trekt de paaltjes ook wel de grond uit :=

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:33

Mijn paarden staan ook gewoon achter deze prikpaaltjes of deze prikpaaltjes blijft prima staan, alleen doe ik een hoekpaal of een houten paal op de hoek.
Met een stevige hoekpaal is zo'n 10 meter uit elkaar geen probleem, maar voor het gezicht zou ik eerder 5 of 7 meter doen.
Die plastic dingen daar heb je niets aan die zijn vrij snel weer kapot.
Als je met deze man contact opneem heb je voor weinig geld goede palen, draad, lint, isolatoren etc. http://link.marktplaats.nl/572533850

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:35

Ik gebruik ook regelmatig prikpaaltjes met lint als tijdelijke afrastering. Paaltjes om de 5 meter en het lint sla ik dan een slag om het paaltje heen. Dus niet alleen door het oog van het paaltje. Daardoor blijft het beter strak staan. Met een flinke klap stroom erop, prima oplossing.