quad of minitractor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

quad of minitractor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:17

Graag laat ik me informeren door de kenners :D
Voor het weideonderhoud; slepen met name, en later wellicht een maaier erachter, maar
ook voor het bakslepen, wil ik een machine.

Wat is wijsheid, lukt dat met een quad? Hoeveel vermogen moet zo'n ding dan hebben?
Waar vind ik een betrouwbaar adres voor een quad, liefst 2e hands, wel via een dealer, geen particulier.

Een minitractor vind ik ook een optie, maar die zijn volgens mij nog erg prijzig. ;)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:23

Wij hebben hier een quad. 250 cc en bak slepen gaat er zeer zeker prima mee. Van de drie eggen die wij er achter kunnen hangen, kan hij er 2 trekken. Drie is wel te zwaar.

Als je echt een maaier wilt. En ook dan wilt gaan schudden (neem aan dat je zelf wilt hooien dan) dan denk ik toch dat een minitractor handiger is. Daar kan je toch meer mee dan een quad (hoewel het erg leuk is om er mee te rijden) Vriend gebruikt hem ook voor woon-werk verkeer.

Ik weet niet waar je woont. Bij ons in de buurt (dld) is ook iemand die quads verkoopt en goed weet voor te lichten hoe of wat.

edit: met googlen zie ik wel dat er grasmaaiers zijn voor achter een quad. Ik ben er niet zo in thuis. Mijn vriend is dat beter...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:26

NAIWHL schreef:
Wij hebben hier een quad. 250 cc en bak slepen gaat er zeer zeker prima mee. Van de drie eggen die wij er achter kunnen hangen, kan hij er 2 trekken. Drie is wel te zwaar.

Als je echt een maaier wilt. En ook dan wilt gaan schudden (neem aan dat je zelf wilt hooien dan) dan denk ik toch dat een minitractor handiger is. Daar kan je toch meer mee dan een quad (hoewel het erg leuk is om er mee te rijden) Vriend gebruikt hem ook voor woon-werk verkeer.

Ik weet niet waar je woont. Bij ons in de buurt (dld) is ook iemand die quads verkoopt en goed weet voor te lichten hoe of wat.

Hooien zou kunnen.....
Maar ik wil bossen uitmaaien, dat bedoelde ik eigenlijk. Ik denk als je ook wilt schudden, of zelfs wilt inbalen, je echt een vermogen aan materiaal kwijt bent. :o
Ik woon in Midden Nederland. 250 cc is best licht, fijn dat dat lukt. Zou hij ook door een hobbelige wei kunnen?

NAIWHL

Re: quad of minitractor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:34

hobbelige wei zal geen probleem zijn. Voordeel is dat de bodem dan steviger is. Slepen door los zand geeft meer problemen omdat hij dan geen grip kan krijgen.

Maar met bossen uitmaaien, dan denk ik dat je met een grasmaaier achter een quad heel mooi weg zou komen. Al zag ik net al wel dat ook die niet goedkoop zijn. (en een balenpers etc zijn inderdaad helemaal een vermogen, maar ja... paardenforum en grasmaaien = hooien in mijn gedachte :') )

Voordeel denk ik van een quad tov een minitractor is dat je in een bos wat mooier er mee weg komt.

Je zegt niet van een particulier te willen kopen, maar voor je beeld: link
Dat is de advertentie van de quad en pick-up die wij te koop hebben. Zelfde quad als waar ik het net over had. Dan heb je misschien een beetje een beeld van die van ons en wat hij kan.

Overigens gaat hij niet weg omdat hij niet voldoet, maar vriendlief wil soms gewoon weer wat nieuws :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:44

NAIWHL schreef:
hobbelige wei zal geen probleem zijn. Voordeel is dat de bodem dan steviger is. Slepen door los zand geeft meer problemen omdat hij dan geen grip kan krijgen.

Maar met bossen uitmaaien, dan denk ik dat je met een grasmaaier achter een quad heel mooi weg zou komen. Al zag ik net al wel dat ook die niet goedkoop zijn. (en een balenpers etc zijn inderdaad helemaal een vermogen, maar ja... paardenforum en grasmaaien = hooien in mijn gedachte :') )

Voordeel denk ik van een quad tov een minitractor is dat je in een bos wat mooier er mee weg komt.

Dat is de advertentie van de quad en pick-up die wij te koop hebben. Zelfde quad als waar ik het net over had. Dan heb je misschien een beetje een beeld van die van ons en wat hij kan.

Overigens gaat hij niet weg omdat hij niet voldoet, maar vriendlief wil soms gewoon weer wat nieuws :+

Dank voor je hulp!

We begrijpen elkaar nog steeds niet helemaal :D , want ik wil geen bossen en bomen maaien, maar de onkruidbosjes op de wei :D :D . Dus de boterbloemen en stukken die ze niet eten. Maar ik heb een benzine maaier, dit is geen must. Maar op termijn wel gaaf om er onderdelen bij te kopen.
Moet je altijd wegenbelasting betalen voor een quad? Of alleen als hij een kenteken heeft?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:49

oohw dan snap ik je nu wel :)
Ik dacht het onkruid in het bos :')

En een quad is net als een auto, dus daar moet je inderdaad wegenbelasting voor betalen zover mijn kennis reikt. En anders moet je hem laten schorsen bij de RDW. Dat kan, dan betaal je ook geen wegenbelasting, maar mag je er ook niet mee op de openbare weg. Al is het op jaarbasis minimaal wat je moet betalen.

En dat betekend volgens mij ook dat je verzekerd moet zijn. Net als bij een auto.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:52

NAIWHL schreef:
oohw dan snap ik je nu wel :)
Ik dacht het onkruid in het bos :')

En een quad is net als een auto, dus daar moet je inderdaad wegenbelasting voor betalen zover mijn kennis reikt. En anders moet je hem laten schorsen bij de RDW. Dat kan, dan betaal je ook geen wegenbelasting, maar mag je er ook niet mee op de openbare weg. Al is het op jaarbasis minimaal wat je moet betalen.

En dat betekend volgens mij ook dat je verzekerd moet zijn. Net als bij een auto.

Ik wil hem gewoon op mijn erf gebruiken, hoef geen kenteken ed ;)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:57

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:01

Als jij een "boeren" bedrijf hebt kun je je quad ook als landbouw voertuig laten registreren ;)

Intressant topic :D blijf vrolijk mee lezen :D

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:10

Een quad moet goedgekeurd zijn voor op de weg, tenzij je een agrarisch bedrijf hebt dan kan je hem als landbouw voertuig laten registreren en verzekeren.
Wij hebben zelf altijd een 450 cc en halen daar zelfs caravans mee van de velden af.
Wij gebruiken hem voornamelijk voor het drijven van de koeien en het werk op het land, slepen enz. doen we met de tractor want daar is anders geen beginnen aan.
Wij gaan voor aanschaf en onderhoud altijd naar http://www.quadcentrum.nl/.
Arjan kan je alles vertellen over de quad en je ook een goed advies geven.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:11

NAIWHL schreef:

edit: met googlen zie ik wel dat er grasmaaiers zijn voor achter een quad. Ik ben er niet zo in thuis. Mijn vriend is dat beter...

waar is dat in Duitsland...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:16

In Vreden zit hij. Voor jou toch nog wel een aardig eindje rijden volgens mij :)

Overigens is het geen grote zaak hoor, maar we hebben er wel veel informatie gekregen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:53

rommulus schreef:
Als jij een "boeren" bedrijf hebt kun je je quad ook als landbouw voertuig laten registreren ;)

Intressant topic :D blijf vrolijk mee lezen :D

Nope, gewoon particulier ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:54

Dan word het lastiger :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:58

farmershill schreef:
Een quad moet goedgekeurd zijn voor op de weg, tenzij je een agrarisch bedrijf hebt dan kan je hem als landbouw voertuig laten registreren en verzekeren.
Wij hebben zelf altijd een 450 cc en halen daar zelfs caravans mee van de velden af.
Wij gebruiken hem voornamelijk voor het drijven van de koeien en het werk op het land, slepen enz. doen we met de tractor want daar is anders geen beginnen aan.
Wij gaan voor aanschaf en onderhoud altijd naar http://www.quadcentrum.nl/.
Arjan kan je alles vertellen over de quad en je ook een goed advies geven.

Ik schrik wel van de prijzen hoor! Zelfs een 2e hands kost tussen de 2300 en 8000 euro...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:26

Je kunt ook een quad zonder kenteken kopen, als je er toch niet mee op de openbare weg komt. Wel dien je een 4x4 te hebben, anders kun je bak slepen in principe wel vergeten. Wij doen o.a. ook in quads en heb die van mijn zoon (race model, dus geen 4x4) voor de sleep gehad, graaft zich gauw in. Mijn man heeft toen een klein sleepje gemaakt en die hang ik nu achter de zitmaaier (waar ik o.a. de het onkruid in de wei ook mee maai - als het niet te lang is- ). Wij hebben niet zo'n zware bak en als ik het bij houdt, gaat het goed. Ook met een gewone quad als deze maar genoeg profiel op de banden heeft. Persoonlijk vind ik en kleine tractor het meest geschikt.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:50

Antheman schreef:

Oh jee, dit moet ik laten zien aan mijn vriend. Die wil me al een jaar overtuigen dat hij een pickup wil omdat ik paarden heb. En als we de quad dan ook nog eens kunnen gebruiken voor weideonderhoud, dan gaat hij al helemaal uit z'n dak :-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:24

kun je dan niet beter een oldtimer trekkertje kopen, ben je ook voor paar 1000 klaar.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:35

Fleur1984 schreef:
Antheman schreef:

Oh jee, dit moet ik laten zien aan mijn vriend. Die wil me al een jaar overtuigen dat hij een pickup wil omdat ik paarden heb. En als we de quad dan ook nog eens kunnen gebruiken voor weideonderhoud, dan gaat hij al helemaal uit z'n dak :-)

Ik keek even in je profiel... Western, het kan ook haast niet anders :')
Idem hierzo :))

(ik zal verder niet off-topic gaan)