uren op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

uren op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:18

Hoi bokkers,

Ik heb al even gezocht maar het ik kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Mijn koudbloed pony's komen op een redelijk malse/vette wei te staan.
Ze zijn gras gewend maar wel uitgegroeid en stengelig gras, dit kregen ze via strookbegrazing.
Ik wil ze graag gedurende de dag een paar keer een periode er op zetten. ( bijvoorbeeld 2 keer 1,5 uur)
Ze krijgen ook hooi bijgevoerd.
Nu zijn mijn vragen:
- Wat jullie doen qua uren op het gras ( ik bedoel niet 24/7 uur op de wei want dan zouden mijn pony's uit elkaar knappen)
- Met hoeveel uren gras zou een pony van 450 kilo genoeg binnen krijgen?

Dankjewel!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:21

Kan je het op de nieuwe weide ook niet via strookbegrazing doen zodat ze wel lekker buiten kunnen zo lang mogelijk?

Joukje_04

Re: uren op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:23

Kun je niet iets afzetten en elke dag wat meer gras erbij geven? Hebben ze elke dag een beetje gras, op = op :)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:29

Ze staan 24/7 buiten in een grote paddock.
De wei waar ik over spreek is voor een groot deel opnieuw ingezaaid, daarna is het 2 keer gemaaid maar het blijft "koeien gras". De wei heb ik al verdeeld in 5 stukjes maar ik durf ze er niet de hele dag er op te laten staan.
Momenteel is er niets kaal in de wei dus moeten we beginnen met 1 stuk waar "koeiengras" op staat. Als dat eerste stuk kaal ik kan ik eventueel weer strookbegrazing toepassen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:35

ik heb een haflinger en twee shetten, die staan de hele dag op het gras . dit doe ik dmv strook begrazing. je geeft ze dan gecontroleerd gras. bijvoeren doe ik dus verder niet. ook bij mij moest eerst een stukje kaal gegeten worden. het was net groot genoeg voor hun drieen. in de namiddag gaan ze er weer vanaf. kunne ze gaan uitbuiken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:41

Maar is dat stuk koeiengras dan niet af te zetten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:46

Ik sta tegenwoordig ook op koeiengras met mijn insuline resistente paard. Gelukkig is het land nu aardig afgegraast en kan hij er 24/7 op (hij doet het nu super), maar zodra ze weer op het andere, vette stuk gezet worden, gaat hij op een kleiner landje/paddock achtig stukje), totdat dat land weer 'veilig' voor hem is. Dan bouwen we het weer op met zoveel uren per dag. Bij ons doen ze helaas niet aan strookbegrazing, al zou dat voor mij een hoop gedoe schelen. Maar ja, ik moet wat en mijn paard's gezondheid gaat voor alles. Voorheen heeft hij jaren op een enorm schraal stuk gestaan en dat ging redelijk. Nu is het wel wat passen en meten, maar goed, momenteel ben ik zeer tevreden. :)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:32

Waarom zou ik het koeiengras afzetten, het moet toch een keertje afgegeten worden? Het ligt nu momenteel plat, zo lang is het. ( of begrijp ik je verkeerd)

Ik ga ze denk ik elke dag 3 uur erop zetten in totaal, totdat het stukje waar ze op staan kort is. Daarna strookbegrazing ( of misschien verweiden) denk ik.

Verder nog mensen ervaring met verweiden, hoeveel uren zet je ze er dan op?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:34

Ik had mijn fjord ook altijd maar een paar uurtjes op gras, was niet eens lang, maar ze werd al dik van lucht.
Wel gaan ze dan echt schranzen als ze eenmaal het ritme kennen.
Die van mij ging er altijd ook direct vandoor, als ik er aan kwam.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:36

Mijn paarden willen de jouwe wel helpen ;)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:03

@carinaR, ik zal t onthouden. :P
@ dakotah, wat zijn n paar uurtjes bij jou?

Nog meer ervaringen van bokkers?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:04

Hoever is t bij je vandaan? Ik zou is beginnen met 2uurjes en dan elke dag een half uur erbij.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:54

lees even mee,
Bij mij is het gras vorige week gemaaid en gehooid, toen het hooi binnen was had ik ze er 1 dag op gezet en ze ploften bijna.
Ik doe ook altijd stripbegrazing, maar dan eten ze het zo kort af dat ik er veel onkruid in krijg, maar op de volle weide durf ik niet.
Het is overigens een oude weide, dus geen koeiengras.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:24

Een paar uurtjes was de ene keer 2 uur 's morgens en 2 uur 's middags, tussendoor in de bak.
Of alleen 's middags en dan 's morgens hooi.
Maar ja ze wist het precies, dus kwam ook in de wei, kop aan de grond en vreten, ze stikte er soms zowat in.
Het is makkelijker idd, om als je eenmaal een stuk afgegrazen hebt, dan steeds het lint een stukje verzetten.
Worden ze minder gefrustreerd van en kunnen ze zo toch de hele dag op de wei.

baruch_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:06

jouw idee of ze twee keer per dag 1,5 uur op het hoge gras te zetten is echt super goed. als ze te dik worden zou je natuurlijk deze tijd wat in kunnen korten. strookbegrazing klinkt leuk maar is niet erg goed. als het hoge gras is kortgegeten is dit erg kort en dus gestressd en dus veel suikers.
maar dat had jij al begrepen. behalve lang gras is het ook belangrijk hoe je je weide bemest. organische mest en biologisch bemesting zijn prima. pas erg op voor geen bemesting en voor kunstmest; dit is voor paarden gewoon erg slecht - je wil geen omhoog geschoten gras, maar je wilt natuurlijk gras van goede kwaliteit. ook is het belangrijk dat je niet alleen raaigras hebt, maar ook anders soorten. succes :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:51

wij zetten de paarden ook 2 keer per dag over op gras wij zijn begonnen met een half uurtje en telkens opbouwen en nu zitten we op max. 3 uurtjes dit zijn dan wel dames van over de 500 kilo ;-) mijn kleintjes komen gewoon 15 uur per dag buiten maar die wei is niet extreem vet.
ik zou gewoon opbouwen telkens wat langer op een gegeven moment hebben ze het wel kortgegeten.
over bijvoeren die van ons krijgen nu nog wel iets ruwvoer maar bijna geen brokken een kwartje maar per paard ik denk dat je dat zelf moet inzien wat ze nodig hebben per dag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:54

iemand met ijslanders hier in de buurt doet 2x per dag 2 tot 3 uurtjes (8 tot 10 en 13 tot 15 of 16 uur) en dan krijgen ze nog wat hooi op de paddock tijdens die paddockuren. Die zijn mooi slank.

Ik heb zelf het liefste de ochtend in de zomer ivm fructaan en dat ik overdag nog wat kan doen, en bij mij lopen ze nu zo'n 5 a 6 uurtjes op de wei, toen het nog vet voorjaarsgras was 4 uurtjes. Maar dan heb ik dus wel een te dikke pony en mijn IR KWPN merrie met graasmasker op in de wei.

Strookbegrazing en dan de hele dag op korte sprietjes zie ik niet zitten met mijn merrie, die krijgt daar dikke manenkam van. Nu met graasmasker krijgt ze langere tijd kleine beetjes gras binnen en hoef ik ook niet meer zoveel bij te voeren in de paddock met voordroog of hooi en dat scheelt ook in dikte van de manenkam. Ze valt met die 6 uurtjes met graasmasker mooi beetje bij beetje af en mijn pony blijft zonder graaskasker mooi op gewicht.

Als je 2x 2 uurtjes doet met een paar uur er tussen, hoef je ook minder vaak ruwvoer bij te geven.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:50

Dankjewel voor jullie berichten!

Inmiddels staan mijn pony's 2 keer per dag 1 a 1,5 uur op de wei. Ze krijgen ook nog 3 keer per dag wat hooi met stro gemengd om te eten.
Mijn shetlander zet ik 1 keer per dag 1 uurtje op een stukje met oud, ruw en stengelig gras. ( hij is op dieet).
Ik laat het gras nu in gedeeltes ( de wei in 5 stukken verdeeld) op eten en dit bevalt me erg goed. Het gras wordt niet super kort afgegeten en hersteld snel en goed.

Ik denk wel dat als de gehele wei zo goed als "afgegeten" is dat ik het nog even maai. Er staat nu nog wat onkruid tussen en lange sprieten gras die ze niet hebben opgegeten.