Tips herinrichting wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

Tips herinrichting wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:52

Hallo,

Mijn twee paarden staan aan huis waar ik de beschikking heb over een bak(40 bij 20m) en een ruime 4000m2 weide. In de winter staan de paarden dag en nacht in de bak (met fijne schuilstallen) met nu en dan een paar uurtjes in de wei. In de lente en zomer gaan ze 's ochtends vroeg de wei op en komen rond een uur of negen weer in de bak met een plukje hooi voor de avond en nacht.

Er zijn twee redenen dat ik ze niet 24/7 op de wei laat:
- de paarden ploffen anders uit elkaar van het gras;
- de wei is eerder leeg gegeten, en zo red ik het precies om ze het hele seizoen van gras te voorzien.

Klinkt allemaal fijn, maar ik heb een hele natte wei. Hierdoor kan ik de paarden in de herfst en winter haast niet in de wei doen, of wel maar dan lopen ze alles kapot. Dat heb ik afgelopen jaar dus laten gebeuren. Dom natuurlijk, maar de paarden worden erg sloom en mat als ze niet nu en dan even mogen scharrelen in de wei. Ook al staat er haast geen sprietje meer, vinden ze dit toch fijn.

Om de conditie van de wei te verbetetren ben ik van plan om 'm toch 1 keer helemaal op de kop te gooien. We zitten op grond waar vroeger veen uit werd gewonnen en waar een laag in zit die ondoordringbaar is voor water. Zo hebben we de bak ook omgezet en die is nu perfect bij regen.

Als ik dit nu toch ga doen zit ik te denken: wat is nu handig? Er zit zand onder de zwarte aarde weet ik. Dus ik zit er aan te denken om paadjes in de wei aan te leggen waar ze in de winter kunnen scharrelen. Ze kunnen dan daar geen gras eten, maar wel meer wandelen met hier en daar bijvoorbeeld een plukje hooi. Aan de andere kant gaat dit in de zomer weer van het grasland af en zoveel grond heb ik nu ook weer niet.

Dus ik sta een beetje een dubio? Wel is het zo dat ze met weinig gras toe kunnen, maar ik vind dat mijn paarden toch in het voorjaar en de zomer moeten kunnen grazen. Nu pas ik strookbegrazing toe en kunnen ze de wei precies twee keer leeg grazen in een seizoen.

Verder zit ik te denken aan afwatering. We hebben sloten rondom, maar zou het maken van een klein meertje helpen om betere afwatering te krijgen? Daarnaast lijkt het me voor de paarden leuk als ze er ook een beetje in kunnen poedelen. Heeft iemand daar ervaring mee. Hoe hou je de grond stevig? En wat doet stilstaand water in de zomer? Is dat dan nog veilig voor paarden om in te wandelen of uit te drinken?

Eigenlijk zoek ik wat suggesties en ideeën, dus wie ze heeft, heel graag!

Alvast bedankt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Tips herinrichting wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:56

heb je ook een paddock waar ze in de winter inkunnen of is de wei de enige uitloop?
Ik heb alleen wei en heb dus 1 stukje wat ze helemaal zwart mogen lopen en waar ze in de winter dan dus ook op kunnen, ze vinden het heerijk om even lekker buiten te ravotten en lekker door de modder te rennen en te rollen maar zo gaat niet het hele weiland eraan.
Als je een flinke paddock hebt zou ik ze daar in de winter zetten.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:03

Ja, zoals aangegeven staan ze in de winter in ieder geval in de bak, met nu en dan in een paar uurtjes in de wei. Ik merk dat op zand staan ze onvoldoende uitdaging geeft om zich (ondanks hooinetten en bakken en takken en noem maar op) te vermaken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:10

sorry overheen gelezen denk ik Y;(

Ik zou er in jou geval dan voor kiezen om (zoals ik het hier ook doe) ze alleen de wei in de laten als het droog of bevroren is, ik heb ook weleens mokkende pony's als ze de wei niet op mogen maar gras in de zomer is IMO belangrijker en dus mogen ze er alleen op als ze het niet slopen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:05

Geen probleem!

Ben ook bang dat ik voor een groot gedeelte niet ontkom aan mokkende paarden.

Wellicht dat wandelpaden ze meer uitdaging geeft. En ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met het graven van een meertje?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:10