nu in de wei en s nachts naar binnen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

nu in de wei en s nachts naar binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:03

hallo b okkers, ik zit met een dilemma. Ik ga dinsdag op vakantie en zet dan altijd min paard in de wei bij een boer. Hij staat normaal 24 uur op stal, uurtje per dag op de wei, en bij de boer gaat hij nu dus dag en nacht in de wei. Hij had gezegd dat hij s nachts naar binnen kon, maar nu ik hem net belde deed hij erg moeilijk, stal vol of zo.Ik vind het alleen zo slecht weer, koud en veel regen. Doe ik er nu wijs aan, ik gun mijn paard ook zijn lekkere drie weken in de wei, maar vind hij dit nu wel lekker met die kou en slecht weer. Of denk ik "te mens" Kunnen jullie me raad geven of weet iemand ergens stalling in de buurt van Papendrecht, of noord Brabant waar hij snacht s naar binnen kan???
Hoor het graag....dinsdag is nl heel erg snel.

Judass

Re: nu in de wei en s nachts naar binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:50

ik zeg 24/7 op de wei, vind't het persoonlijk schandalig dat je paardje normaal maar een uurtje per dag buiten komt..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:53

Wat betreft kou zou ik me niet al te veel zorgen maken. Waar ik me wel zorgen om zou maken is het feit dat hij slechts 1 uurtje per dag gras gewend is en hij van 1 uur naar 24 uur gaat. Ik zou dan toch heel bang zijn voor koliek en eventueel bevangenheid. Hier bouwen we het aantal uren van de winter naar de zomer heel langzaam uit, met een kwartiertje per dag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:54

Het buiten zijn zelf is niet zo snel een probleem deze tijd van het jaar, maar zoveel gras plotseling (dat nu ook nog eens de grond uit knalt) zou ik wel voorzichtig mee zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:57

De plotselinge enorme hoeveelheid gras is inderdaad het enige probleem. Zo in de wei 24/7 zal alleen maar hemel op aarde zijn!

Hoe je hem nu hebt, 23/7 op stal... Staat voor mij gelijk aan pure mishandeling.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:01

Ik zou me ook niet druk maken om de tijd buiten.. regen en beetje kou kunnen ze prima hebben.
Wij mensen denken vaak te veel in menselijke gevoelens bij paarden.. ze kunnen wel wat hebben hoor :).

Wel even goed opletten met zo veel gras ineens.. probeer het anders de komende tijd nog wat op te bouwen of zorg dat je paardje niet meteen een heel vol weiland heeft maar bv een afgezet stukje of iets om een hoefbevangen paard te voorkomen.

Mijn paard staat sinds eind april ook 24 uur per dag op de wei en hij geniet! Met wedstrijden enzo ook geen probleem.. heb nie thet idee dat hij er strammer ofzo van wordt.. integendeel hij is heerlijk koel in het koppie doordat hij lekker met vriendjes enzo buiten staat en veel ziet/hoort

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:03

BaileyMix schreef:
De plotselinge enorme hoeveelheid gras is inderdaad het enige probleem. Zo in de wei 24/7 zal alleen maar hemel op aarde zijn!

Hoe je hem nu hebt, 23/7 op stal... Staat voor mij gelijk aan pure mishandeling.

Eens. Een paard denk niet, oei wat heb ik het koud, stond ik maar in dat heerlijke hokje van 3 bij 3..... Een gezond paard niet.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:06

Zal ik je eens wat zeggen? Paardlief staar hier 24/7 buiten met een gigantische schuilstal, maar hij vind het fijner om met zijn billetjes naar de wind toe in de regen te gaan staan. Vind hij heerlijk :j

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:10

Wat het paard zijn "geluk" betreft zeg ik direct doen en laat hem daar ook lekker direct staan... MAAR is hij niet gevoelig voor het vele gras dat is even de vraag je had het al eerder gedaan begrijp ik toch en of je hem dan in de nacht naar binnen haal of buiten laat denk dat dat weinig scheelt.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:54

nou bedankt voor jullie advies, een beetje jammer dat sommige mensen even ongezouten inwrijven hoe ik mijn paard mishandel. Ik vind het ook vreselijk dat hij zo weinig naar buite kan maar ik sta in de randstad, en we hebben krap 1 hectare land voor 50 paarden. Dus is het niet anders, en moet ik roeien met de riemen die ik heb. Daarom vind ikhet altijd zo lekker voor hem dat ik als ik op vakantie ga hem bij een boer kan stallen en dat hij dan langer naar buiten kan. Hij komt op een kaal stukje land, maar kan wel lekker scharrelen de hele dag. Ga het dan maar doen.....

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:57

Ik vindt dat eigenlijk geen excuus, als je goed genoeg zoekt zijn er ook rond de randstad mogelijkheden waarbij je paard vaker naar buiten kan..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:59

VEGASS schreef:
nou bedankt voor jullie advies, een beetje jammer dat sommige mensen even ongezouten inwrijven hoe ik mijn paard mishandel. Ik vind het ook vreselijk dat hij zo weinig naar buite kan maar ik sta in de randstad, en we hebben krap 1 hectare land voor 50 paarden. Dus is het niet anders, en moet ik roeien met de riemen die ik heb. Daarom vind ikhet altijd zo lekker voor hem dat ik als ik op vakantie ga hem bij een boer kan stallen en dat hij dan langer naar buiten kan. Hij komt op een kaal stukje land, maar kan wel lekker scharrelen de hele dag. Ga het dan maar doen.....

Waarom stal je hem niet altijd bij die boer dan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:01

VEGASS schreef:

Waarom kan hij dan niet stnadaard bij die boer? Neem aan dat dat ook wel redelijk in de buurt is?

Wel een beetje slap excuus. Je neemt toch ook geen kippen als je op een flat woont, of een cavia zonder dat je de ruimte hebt voor een fatsoenlijk hok...

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:02

Daar krijg je ook zeker weten reacties op, ik zeg niet dat hij mishandelt wordt want ik ken de situatie verder niet en denk( ga ik vanuit) dat hij het verder wel "goed" heeft, maar dat is hetzelfde verhaal als met een hond, als je er de tijd of de plek niet voor hebt moet je het niet doen, of met welk ander dier dan ook!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:10

Deze reacties krijg je standaard, maar misschien moet je je ook bedenken dat het ook een beetje zo is.

wat ik zelf wel merk is dat de goede stallen niet adverteren en daar moet je dus over 'horen', viavia, die vind je niet op marktplaats. Of je moet goed zoeken op internet.

Dat hij totaal niet voorbereid is op het gras is wel iets om je zorgen over te maken maar je zegt dat het een kaal stukje is, dus dan is het wat minder erg. Ook het feit dat je paard altijd binnen staat en zijn vacht dus niet gebouwd is op de regen is iets om rekening mee te houden en misschien kan je beter een regendeken halen en met de stalgenoten of boer regelen dat hij word opgedaan met regen.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:13

jullie oordelen wel heel makkelijk en snel. wIJ HEBBEN dus op stal maar heel weinig "buiten"l Ik rijd hem dus een uur per dag. S zomers an hij een uur de ei op, swinters maar een half uur in een paddock. Verder loop ik een half uur per dag met hem, en dat is ongeveer wat ik hem kan bieden. Hij staat niet permanent bij de boer omdat dat een eind weg is, en ik zie met beide ogen maar 20% en kan dus niet autorijden. Dus ik doe wat ik kan, maar het gaat me ook aan het hart. Maar bedankt voor jullie waarschijnlijk positief bedoelde opmerkingen maar besef wel dat je met je snelle oordelen ook iemand erg kan kwetsen......Hoop dat jullie allemaal gezonde mensn zijn en plenty land en mogelijkheden hebben....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:16

Okee dat maakt het wel lastig om iets fijns te vinden voor je paard maar of het nou eerlijk is voor je paard... Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Nouja hoe dan ook ik denk dat je wel het beste voor hebt met je paard, en probeert hem een zo fijn mogelijk leven te geven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:17

Misschien dat je hier een oproepje kan plaatsen voor een leuke stalling bij jou in de buurt waarbij jou paard wat langer naar buiten kan? Eventueel bij jou op stal aan wat mensen vragen die je vertrouwd, waarvan je weet dat ze het niet doorl*llen aan andere en dat het uiteindelijk bij je stalhouder strand, of zij een goede stal weten.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:20

Daar zit alweer een andere reden achter dan, ik zeg altijd met mijn grote mond dan rij je toch wat verder als hij het daar beter heeft, maaaar bij deze : MIJN EXCUSES!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:22

Dat is indd een goed idee, een oproepje hier neer zetten wat je verwacht van een stal en hoeveel het max mag kosten.

Bokt is groot :) hahaha nee maar er zullen heus wel pension stallen zijn die jij niet kent en wel in de buurt zijn.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:23

Verde heb ik mijn paard gekocht van de dierenbescherming, totaal mishandeld en verknopt. Hij vertrouwde in het beginn niemand, een vreemde kon zijn box ook niet in. Ik in het begin ook niet, in het begin moesten drie mensen hem vasthouden tijdens het opstappen, anders ging dat niet.Inmiddels vijf jaar verder is hij redelijk normaal, maar ik wil hem niet verkopen, hij is met een rauwdouwer, die er heel veel zijn, binnen een paar weken weer net zo gek als hij was. Dus hij blijft. Wel ben ik het eens met jullie mening en vind het ook zeker niet fijn dat hij zo vaak binnen moet staan. Hoop ook gauw op de wet die veranderd gaat worden dat ze verplicht vier uur per dag naar buiten moeten. Ik hoop dat de manege dan de betreffende wei gaat opsplitsen in permanente paddocks en de paarden langer naar buiten kunnen. Tot die tijd moet ik lijdzaam toezien. Maar bij mij op stal ben ik 1 van de weinigen die nog zorgt dat zijn paard iedere dag dat halve uur in de paddock en wei komt. Meniggeen rijdt alleen maar en de rest staan ze in het hok. Zoals gezegd, wandel in nog een half uur en iedere dag rijden of longeren. Ik doe er dus voor mijn doen alles aan en dan komt zo'n botte opmerking wel ff ruw op mijn dak. Heb net de weersvoorspelling gelezen en het schijnt op te knappen, dus we gaan er maar voor. Nogmaals bedankt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:24

Paard kan best 24/7 buiten staan in de zomer, helemaal als het een kaal weitje is.
Heeft hij dan wel een vast maatje die drie weken als hij bij de boer staat?

Jammer dat er bij jou in de buurt geen goede stalling is te vinden voor je paard.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:25

MiSTRAL bink geaccepteerd. begrijjp je houding wel hoor, helaas is mijn leven anders gelopen als dat ik dat graag had gezien..doe mijn best.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:27

VEGASS schreef:
Verde heb ik mijn paard gekocht van de dierenbescherming, totaal mishandeld en verknopt. Hij vertrouwde in het beginn niemand, een vreemde kon zijn box ook niet in. Ik in het begin ook niet, in het begin moesten drie mensen hem vasthouden tijdens het opstappen, anders ging dat niet.Inmiddels vijf jaar verder is hij redelijk normaal, maar ik wil hem niet verkopen, hij is met een rauwdouwer, die er heel veel zijn, binnen een paar weken weer net zo gek als hij was. Dus hij blijft. Wel ben ik het eens met jullie mening en vind het ook zeker niet fijn dat hij zo vaak binnen moet staan. Hoop ook gauw op de wet die veranderd gaat worden dat ze verplicht vier uur per dag naar buiten moeten. Ik hoop dat de manege dan de betreffende wei gaat opsplitsen in permanente paddocks en de paarden langer naar buiten kunnen. Tot die tijd moet ik lijdzaam toezien. Maar bij mij op stal ben ik 1 van de weinigen die nog zorgt dat zijn paard iedere dag dat halve uur in de paddock en wei komt. Meniggeen rijdt alleen maar en de rest staan ze in het hok. Zoals gezegd, wandel in nog een half uur en iedere dag rijden of longeren. Ik doe er dus voor mijn doen alles aan en dan komt zo'n botte opmerking wel ff ruw op mijn dak. Heb net de weersvoorspelling gelezen en het schijnt op te knappen, dus we gaan er maar voor. Nogmaals bedankt

Het lijk me heel erg voor jou ook, want je doet heel erg je best om er het beste van te maken maar zoals meerdere zeiden probeer een oproepje te plaatsen misschien kom je wel een stal tegen waar jij en je paard helemaal happy zijn en dat je met een gerust hart op vakantie kan gaan

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:27

Gelukkig maar, maar goed verder blijf ik bij wat ik al zei als hij niet overgevoelig is voor suikers ed dan kan het prima, uiteindelijk zijn ze daar voor gemaakt:-)