Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kentaro schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Is het echt een minipaardje of een shetlander?
Tegels is niet verkeerd, maar leg er wel iets overheen! Hoefjes slijten anders te hard.
Betreft voeding (shet) 's zomers op het land en s' winters onbeperkt hooi is voldoende. Een handje muesli af en toe kan geen kwaad en vinden ze heerlijk. Uiteraard ook een appeltje, peertje, worteltje.
Deken absoluut niet nodig.
Uiteraard moeten ook gewoon de hoeven uitgekrabt worden!
Betreft maat halster, zou kunnen zijn minishet of shet. Maar de maten willen nog wel eens verschillen per merk.
BaileyMix schreef:Het paardje komt toch niet alleen te staan hoop ik?
Het best hou je zo'n kleine in een stalletje waar hij zelf kan kiezen of hij naar buiten wil, maar dat is voor ieder paard beter. Als je niet die mogelijkheid hebt gewoon een lekkere ruime box maar dan wel met stro.
Bijvoeren ligt eraan hoeveel gras er op je wei staat: Staat het gras 40 cm. hoog hoef je deze zomer geen hooi bij te voeren. 's winters wel sowieso hooi bijvoeren en eventueel nog iets extra's.
Pas wel op met deze kleintjes: Ze worden gigantisch snel dik! Zorg dus dat ze wel aan het werk gaat (ondanks haar grootte) door bv. lange lijnen, longeren of gewoon lekker samen fietsen. Als het gras erg hoog staat zou ik de wei in stukken verdelen want van teveel gras worden ze hoefbevangen...
Borstels zijn hetzelfde als bij een groot paard: Een harde, een zachte, een rosborstel, manenkam en hoevenkrabber moet je toch een eind mee komen denk ik! Ook is iets van Anti-klit spray of manen liquid o.i.d. wel handig, mini's hebben vaak een dikke bos manen!
Succes en veel plezier met je nieuwe paardje!
poesmoes schreef:Hoi,
Ik ga er hier een paar niet gelukkig maken denk ik. Maar het paardje komt inderdaad alleen te staan. Hij is 1j oud en staat nu ook alleen... Ik vrees dat wij de plaast ook niet hebben om er 2 te zetten.
Hij komt nl. aan huis te staan en ons stuk grond is dan ook beperkt.
Ik schat een 800m².
Niet erg groot. Maar wel voldoende denk/hoop ik.
De wei waar ie nu op staat, bij de verkoper, is zelfs nog kleiner.
Of kan het perfect op die opp. om er een 2e bij te zetten?
Het gaat effectief om een mini paardje. Geen shet ofzo. Goh, kreeg ik er hiet maar een duidelijke foto van op...
Verder heb ik al heel wat informatie.
Ik heb horen zeggen dat stro nogal snel een ammoniac geur geeft, wat is dan eigenlijk het beste van ondergrond? Hier staat nogal vanalles...