houden van minipaardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poesmoes

houden van minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 08:44

Hallo,

Wij zijn trotse eigenaars geworden van een minipaardje.
Wij zijn echte beginners en ik zit toch met heel wat vragen.
De man van wie we het paardje gekocht hebben, was meer van de gedachte "hoe minder, hoe beter."
Graag had ik toch even graag gehoord wat jullie ervan denken.
Hoe zit het met de stalling? (was niet nodig volgens verkoper)
Wij hebben een stal maar wat met de ondergrond? Momenteel liggen daar tegels, daaronder gewone grond.
Best de tegels weghalen, maar wat dan gebruiken als ondergrond?
Dan de voeding? (geen extra voeding nodig volgens de verkoper)
In de winter dan ook niet? Wat extra kan toch geen kwaad of wel?
Voor in de winter zou geen deken nodig zijn, wat denken jullie?

We gaan nu alles in gereedheid stellen.Eens ons paardje hier is, willen we het laten nakijken door de dierenarts, om zeker te zijn. De hoefsmid zal ook langskomen om de hoefjes na te kijken.

Helpen jullie mij om dit paardje alles te geven wat ie nodig heeft?
We moeten ergens beginnen he...

Ohja, misschien kan ook iemand mij zeggen hoe ik best weet welke maat halster ons paardje nodig heeft. Hoe kan je zoiets "meten"?

Sorry voor de dummie vragen. Maar beter volop vragen dan verkeerd doen denk ik dan!

Alvast bedankt!
Julie

Ymor

Re: houden van minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:51

Gefeliciteerd met je aankoop! (foto?)

Je kan kiezen voor een stal maar je zou ook kunnen kiezen voor een weiland met schuilstal. Dit maakt in principe niet zo veel uit. Als ondergrond kan je kiezen voor stro, vlas, stro korrels of krul. Dat is maar net wat je zelf fijn vind. Je zou de stenen dan zelfs kunnen laten liggen.

Ik geef mijn pony alleen hooi en in de winter wat extra maar dit is persoonlijk. Je moet ook naar de pony kijken. Als je pony heel hard aan het werk is dan is het misschien verstandig om bij te voeren. Je pony heeft de deken niet nodig want hij krijgt vanzelf een dikke wintervacht. Maar als je die dikke wintervacht tegen wilt gaan dan kan je kiezen voor een winterdeken. Dan zal die ook minder bezweet raken tijdens het werken.

Goed dat jullie meteen alles even laten controleren. Je weet nooit! En als halster zou ik gewoon kiezen voor een halster die op meerdere plekken verstelbaar is. Waarschijnlijk krijgt hij wel een halster mee waar je even mee kunt doen en anders kan je er altijd nog eentje bij halen.

Veel succes en geluk!!

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 09:13

Hoi,

Mijn profielfoto heb ik proberen aan te passen. Maar om in het bericht zelf eentje te plaatsen? Hoe doe je dat?

het is een minipaardje en zal dus zeker niet bereden worden, naar 't schijnt kunnen deze diertjes dat niet aan.
De stal staat er al en ik zal dan maar eens gaan kijken voor de juiste ondergrond. Zat zijn jullie ervaringen met ondergronden?
Zelfs hooi had de verkoper niet, enkel grazen. Dus misschien best toch wat hooi bijgeven?

Ik wil graag voorbereid zijn en al het nodige in huis hebben.
Zo'n mini paardje zal ook geborsteld moeten worden, welke borstels haal ik best?

De hoefjes zijn NIET beslagen, moet ik die ook uitkrabben dan? Dat ik dan ook een hoevenkrabber haal...

Het wordt een spannend avontuur maar ik kijk er enorm naar uit!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:16

ja kwa poetsen en hoeven krabben enzo zijn het net gewone paarden dus die verzorging hebben ze gewoon nodig.
Kwa borstels gewoon een roskam, harde borstel, zachte borstel en hoevenkrabber

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:19

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Is het echt een minipaardje of een shetlander?
Tegels is niet verkeerd, maar leg er wel iets overheen! Hoefjes slijten anders te hard.
Betreft voeding (shet) 's zomers op het land en s' winters onbeperkt hooi is voldoende. Een handje muesli af en toe kan geen kwaad en vinden ze heerlijk. Uiteraard ook een appeltje, peertje, worteltje.
Deken absoluut niet nodig.
Uiteraard moeten ook gewoon de hoeven uitgekrabt worden!
Betreft maat halster, zou kunnen zijn minishet of shet. Maar de maten willen nog wel eens verschillen per merk.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:20

Voor zover ik het kan zien ziet hij er lief uit!
Hij kan wel bereden worden maar dan wel door een klein kindje. Je kan hem ook voor de kar zetten als je dat leuk vind. Dan moet je alleen we professionele begeleiding bij vragen.

Hooi zou ik zeker geven. Op internet staan wel tabellen hoeveel je ongeveer moet geven.

Hoeven moeten inderdaad af en to uitgekrabd worden. Als hij de hele dag in de wei staat hoeft dit echt niet elke dag maar af en toe controleren is wel handig. Welke borstels je moet nemen weet ik niet. Je moet gewoon naar de winkel gaan en kiezen welke je fijn vindt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:21

Wat voor mini is het precies?Een mini shet of een AMH of...

Een mini heeft in princiepe dezelfde verzorging nodig als zijn grotere familie,alleen alles in het klein ;)

Dat betekend dus voldoende frisse lucht,beweging en goede voeding.

Wat de stalling betreft:

Persoonlijk zou ik het fijn vinden als er minimaal een schuilstal is,bij extreem weer zullen ze toch vaak de beschutting van de stal opzoeken.De meest simpele variant is om 2 gesloten schuttingdelen tegen elkaar te plaatsen.Zo kunnen ze altijd uit de wind staan en in de schaduw.

Een echte stal waarvan je naar wens de deur open- of dicht kan doen kan natuurlijk ook...in een stal waar de pony ingesloten wordt moet je iets op de vloer hebben zoals rubber mat,stro,zaagsel of een combinatie hiervan.
Bij een schuilstal is alleen zand of tegels voldoende,de ervaring leert dat ze toch liever in het zand of gras liggen.Alleen bij extreme kou kun je evt wat stro neerleggen zodat ze ook binnen kunnen liggen.

Voeding...dat is geheel afhankelijk wat voor ras het is...een minishet kan het prima op gras en goed hooi doen,evt een beetje vitaminen door wat zemelen doen als je erg arm hooi gebruikt (vooral in de winter als er nog weinig in het gras zit).
Gaat er met de kleine kruimel gewerkt worden dan zul je nog iets van krachtvoer moeten gaan gebruiken.

Een deken kun je gebruiken als je hem bv 's avonds op stal gaat zetten.Vooral een binnenstal kan wat warmer zijn en om dan de temp verschillen en vachtgroei wat te beperken,kun je hem...als hij naar buiten gaat...een dekentje opdoen.
Staat hij in een schuilstal dan is het niet nodig,hij regelt het dan zelf wel ;)

Check door DA en smid +:)+ vraag hun ook meteen advies,schrijf van te voren op wat je allemaal wilt gaan vragen.Meestal is het ook geen probleem om later nog even contact met ze op te nemen als je ergens over twijfelt.

Die kleintjes hebben minimaat...denk dat je bij de veulenhalsters moet gaan kijken,ook zijn er speciaal minihalsters te vinden.

In Nederland hoort een paard met halster en touw afgeleverd te worden...die heb je dus al als het goed is ;)

Borstels...bij zo'n kleintje kun je misschien het best een kindersetje gebruiken,dat zijn wat kleinere borstels.

Mocht je meer vragen hebben...stel ze gerust,je mag ook altijd pb sturen.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst :D
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 24-06-12 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:21

Een minipaard moet hetzelfde verzorgd worden als een paard. Hij komt toch niet zonder soorgenoten te staan, hoop ik?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:22

Kentaro schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Is het echt een minipaardje of een shetlander?
Tegels is niet verkeerd, maar leg er wel iets overheen! Hoefjes slijten anders te hard.
Betreft voeding (shet) 's zomers op het land en s' winters onbeperkt hooi is voldoende. Een handje muesli af en toe kan geen kwaad en vinden ze heerlijk. Uiteraard ook een appeltje, peertje, worteltje.
Deken absoluut niet nodig.
Uiteraard moeten ook gewoon de hoeven uitgekrabt worden!
Betreft maat halster, zou kunnen zijn minishet of shet. Maar de maten willen nog wel eens verschillen per merk.

Je zou als halster ook nog een veulenhalster kunnen proberen als de pony echt heel klein is. Soms willen die ook nog wel passen. Deken kan handig zijn als je er dus mee aan het werk gaat maar ik denk dat de pony voor jullie meer als leuk dier wordt gezien en niet als een dier waar je mee gaat werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:23

Vergeet vooral niet dat deze dieren kuddedieren zijn en dus een ander paardje als gezelschap nodig hebben anders krijg je echt een eenzaam paardje, en dat wil je niet toch?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:25

Het paardje komt toch niet alleen te staan hoop ik?

Het best hou je zo'n kleine in een stalletje waar hij zelf kan kiezen of hij naar buiten wil, maar dat is voor ieder paard beter. Als je niet die mogelijkheid hebt gewoon een lekkere ruime box maar dan wel met stro.

Bijvoeren ligt eraan hoeveel gras er op je wei staat: Staat het gras 40 cm. hoog hoef je deze zomer geen hooi bij te voeren. 's winters wel sowieso hooi bijvoeren en eventueel nog iets extra's.

Pas wel op met deze kleintjes: Ze worden gigantisch snel dik! Zorg dus dat ze wel aan het werk gaat (ondanks haar grootte) door bv. lange lijnen, longeren of gewoon lekker samen fietsen. Als het gras erg hoog staat zou ik de wei in stukken verdelen want van teveel gras worden ze hoefbevangen...

Borstels zijn hetzelfde als bij een groot paard: Een harde, een zachte, een rosborstel, manenkam en hoevenkrabber moet je toch een eind mee komen denk ik! Ook is iets van Anti-klit spray of manen liquid o.i.d. wel handig, mini's hebben vaak een dikke bos manen!

Succes en veel plezier met je nieuwe paardje!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:27

Over de rest is al een boel gezegd. Ik wilde alleen even zeggen dat ik voor mijn mini ook altijd veulenhalsters gebruik, die hebben ook extra veel gespen om de maat af te stellen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:29

Wat leuk :D Eerst en vooral, ik hoop dat hij niet alleen komt te staan... Dat is echt NOT DONE :n Voor de rest zijn alle belangrijkste zaken hierboven al gegeven :) Veel plezier ermee!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:56

BaileyMix schreef:
Het paardje komt toch niet alleen te staan hoop ik?

Het best hou je zo'n kleine in een stalletje waar hij zelf kan kiezen of hij naar buiten wil, maar dat is voor ieder paard beter. Als je niet die mogelijkheid hebt gewoon een lekkere ruime box maar dan wel met stro.

Bijvoeren ligt eraan hoeveel gras er op je wei staat: Staat het gras 40 cm. hoog hoef je deze zomer geen hooi bij te voeren. 's winters wel sowieso hooi bijvoeren en eventueel nog iets extra's.

Pas wel op met deze kleintjes: Ze worden gigantisch snel dik! Zorg dus dat ze wel aan het werk gaat (ondanks haar grootte) door bv. lange lijnen, longeren of gewoon lekker samen fietsen. Als het gras erg hoog staat zou ik de wei in stukken verdelen want van teveel gras worden ze hoefbevangen...

Borstels zijn hetzelfde als bij een groot paard: Een harde, een zachte, een rosborstel, manenkam en hoevenkrabber moet je toch een eind mee komen denk ik! Ook is iets van Anti-klit spray of manen liquid o.i.d. wel handig, mini's hebben vaak een dikke bos manen!

Succes en veel plezier met je nieuwe paardje!

Hoezo moet er stro in liggen? Die van mij staat op krul en dat gaat prima. Juist omdat ze zo snel dik worden heb ik hem liever niet op stro.

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:26

Hoi,

Ik ga er hier een paar niet gelukkig maken denk ik. Maar het paardje komt inderdaad alleen te staan. Hij is 1j oud en staat nu ook alleen... Ik vrees dat wij de plaast ook niet hebben om er 2 te zetten.
Hij komt nl. aan huis te staan en ons stuk grond is dan ook beperkt.
Ik schat een 800m².
Niet erg groot. Maar wel voldoende denk/hoop ik.
De wei waar ie nu op staat, bij de verkoper, is zelfs nog kleiner.
Of kan het perfect op die opp. om er een 2e bij te zetten?
Het gaat effectief om een mini paardje. Geen shet ofzo. Goh, kreeg ik er hiet maar een duidelijke foto van op...

Verder heb ik al heel wat informatie.
Ik heb horen zeggen dat stro nogal snel een ammoniac geur geeft, wat is dan eigenlijk het beste van ondergrond? Hier staat nogal vanalles...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:34

ik heb zand, maar wil eigenlijk tegels en dan stro erop, want ik schep ook steeds zand weg op deze manier. Mijn shetlander(ik weet het, het gaat hier om een mini) staat ook gewoon alleen, maar kan wel neuzen met andere merrie's. Hij is een hengst, dus, hij kan niet bij een ruin(die gaat hij dan domineren) en een merrie( die gaat hij dan dekken) staan.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:38

Ik vind een paard(je) alleen echt not done! Zeker geen jonkie! Of er hier een paar niet gelukkig worden is niet zo belangrijk, je paardje zal niet gelukkig worden. Een paard is een kuddedier!
Als je van je stuk van 800 m2 een (verrijkte) paddock maakt kunnen er wel 2 mini's staan vind ik. Moet je wel het hele jaar rond hooi voeren, maar dat is niet veel voor zulke kleintjes.
Google eens op paddockparadijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:39

poesmoes schreef:
Hoi,

Ik ga er hier een paar niet gelukkig maken denk ik. Maar het paardje komt inderdaad alleen te staan. Hij is 1j oud en staat nu ook alleen... Ik vrees dat wij de plaast ook niet hebben om er 2 te zetten.
Hij komt nl. aan huis te staan en ons stuk grond is dan ook beperkt.
Ik schat een 800m².
Niet erg groot. Maar wel voldoende denk/hoop ik.
De wei waar ie nu op staat, bij de verkoper, is zelfs nog kleiner.
Of kan het perfect op die opp. om er een 2e bij te zetten?
Het gaat effectief om een mini paardje. Geen shet ofzo. Goh, kreeg ik er hiet maar een duidelijke foto van op...

Verder heb ik al heel wat informatie.
Ik heb horen zeggen dat stro nogal snel een ammoniac geur geeft, wat is dan eigenlijk het beste van ondergrond? Hier staat nogal vanalles...

Nu hoef je bokt natuurlijk niet gelukkig te maken. Het gaat vooral om je paardje die je dus niet gelukkig maakt. Om welke reden ben je er dan aan begonnen als je van te voren weet dat je te weinig ruimte hebt om een 2 mini ponys te houden? Het zijn en blijven kudde dieren en ook de minis hebben een groot karakter. Ze zullen absoluut gelukkiger zijn met zijn tweeën.

edit 800 m2 is met creatieve en goede indeling haalbaar voor twee mini's.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-12 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:40

Met 800 m2 denk ik dat je zomer en winter hooi bij zult moeten voeren. Ze hebben wel niet veel nodig maar moeten we de hele dag wat kunnen knabbelen, en wil je de wei een beetje wei houden is het denk ik het verstandigst om hooi bij te geven. Brok hoeft niet bij ons krijgen ze ieder een handje muesli of slobber. Gewoon voor de lekker. Tja alleen houden ik ga er niet over zeuren maar 1 ding wil ik er wel over kwijt en dat is dat het erg sneu is dat een jaarling alleen moet opgroeien.

Verder hebben wij niets in de stal liggen is gewoon een houten vloer en die mest ik 1x in de zoveel tijd uit.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:56

Je paardje alleen zou opzich kunnen als je alle tijd voor hem hebt, zodat hij jiu als "maatje" heeft. Als je echt geen plaats hebt om er 2 te houden, moet je het niet doen. Als je wel plaats hebt maar dat miet kan betalen, zou je er een geitje of een schaapje bij kunnen zetten. Dit klinkt misschien vreemd maar hij is niet alleen en het word vaker gedaan

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:58

Oei, mijn bericht komt hier precies niet te staan.
Wij zijn leken, kennen er NIETS van. Daarom kom ik hier dan ook om info vragen. Niet om verwijten.
Ik wil ZEKER dat diertje gelukkig maken.

Ik heb mijn man al de oren van zijne kop moeten zagen om dit te mogen hebben, voor mezelf en mijn dochter.
Een 2e krijg ik hem niet overtuigd, nu zeker niet!
Op termijn, kan ik proberen!

Hij stond nu ook alleen, zonder bijvoeding, zonder schuilplaats.
Ik wil hem een betere thuis geven maar sorry als het (nu) niet perfect kan.
Mag ik er niet gewoon het beste van maken?
Hij zal hier zeker aandacht krijgen. Staat aan huis (waar hij nu staat niet).
Beter kan ik voor de moment echt niet!
Ik wil dit nu even rustig aanpakken en als het vlot, goed gaat, kan ik uitkijken naar een mogelijkheid om er een 2e bij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:05

Tja ik vind het een beetje dubbel. Heel goed natuurlijk dat de wil er is om te leren en om je paardje gelukkig te maken. Maar persoonlijk vind ik het wel heel essentieel om een tweede er bij te hebben. Zeker bij een jong paard. Je hebt zelf een dochtertje? Mijn ervaring is dat jonge paarden die alleen staan zich gaan vervelen en heel brutaal en vervelend kunnen worden naar mensen toe. De menselijke aandacht is niet wat ze vooral nodig hebben. Maar iemand die met ze op hun manier speelt, verzorgt en eventueel op zijn plek zet. Een ander paard dus. In mijn ogen was het heel belangrijk geweest om dit soort dingen voor af na te gaan. Niet pas na de aanschaf.

Of er bijgevoerd moet worden hangt heel erg af van hoe en wat. Goede voeding is belangrijk maar te dik worden gebeurt snel en is ook erg gevaarlijk. Omdat het nog een jong paard is kun je hem niet teveel aan het werk zetten. Hooguit wandel langs de weg.
Is het misschien een optie om eens rond te kijken en aan te bieden dat iemand anders zijn of haar kleine pony bij jou kan neer zetten? Dan hoeft er geen tweede pony worden gekocht, kan iemand anders zijn of haar pony stallen en staan ze beide niet meer alleen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-06-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:08

hai hai, gefeliciteerd met je mini! <3
Ik heb zelf een NMPRS hengstje en die staat samen met een pony ruin, en een kudde schapen en gaat prima. Je kunt zeker 1 a 2 schaapies erbij zetten in dat oppervlak voor gezeldschap, geiten doen het ook goed. En dat is ook nog eens goed voor je begrazing, schapen eten vaak de planten op die de paarden laten staan. *
Ik hoop echt dat je iets van gezeldschap kunt vinden voor je mini want alleen is toch best zielig...

Succes ermee! :D
En nee eigenlijk horen er geen kinderen op mini's te rijden; hun rug is daar niet goed tegen bestand. :)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:14

Idd schaapjes is handig en leuk. Of indd iemand zoeken die zn ponytje bij je kan stallen.

poesmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:32