hoe zou je deze schuur inrichten (stallen enz)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

hoe zou je deze schuur inrichten (stallen enz)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 19:08

Ik ben eens benieuwd hoe jullie deze schuur in zouden richten. Ik ben er een beetje mee aan het puzzelen namelijk.

Wat moet er in gepast en gemeten worden?
- 2 paardenstallen
- 1 shet-stalletje
- liefst een poets/wasplaats
- ruimte voor tuigage/dekens

Ik sta open voor alle opties, eventueel zijn stallen met deur in de buitenmuur ook een optie. Er zitten geen palen in die in de weg staan ofzo. Wel zit er een opgang/luik met losse trap naar de hooizolder als je door de kleine deur binnenkomt ongeveer op anderhalve meter recht vooruit zeg maar.

De muur aan de onderkant van de tekening grenst aan de buren, dus daar kunnen geen staldeuren in komen. De paarden zullen het grootste deel van de tijd buiten staan, dus het wordt echt een nacht-verblijf en geen 23 uur per dag stal ;).

Er zit op dit moment iets in dat op een stal lijkt, maar dat kan zo veranderd worden en is geen vast iets.

Afbeelding

kijk aub niet naar mijn grafische tekenkunsten, dit is al heel wat voor mijn doen :D

Joanne1987

Re: hoe zou je deze schuur inrichten (stallen enz)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:11

ik denk dat je hier geen 2 stallen (min 3x3) en een shet stal in gaat krijgen en de rest wat je wil ivm de deuren en buren...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:16

Ik zou aan de onderkan 3 stallen maken, diegene die je nu hebt, daar nog zo'n zelfde grote stal naast en een kleine stal voor je shet. 2 stallen van 3=4 of iets groter en 1 van 1,72x3
Paarden kun je dan vastknopen aan hun box om te poetsen (of wil je een echte wasplaats. die kan je dan maken midden op het pad wat er is (moet je alleen zorgen dat er geen water de stal in loopt.
Ruimte voor opslag kun je maken boven waar je nu de stal hebt getekend. Maak je de deur dicht en een deur vanaf de binnenkant zodat hij goed af te sluiten is.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :P

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:20

maak er een inloop stal van en houd 1/4 over voor opslag en poetsruimte.
ik zou ook geen aparte stallen maken aangezien je dan wel hele kleine stallen krijgt.

verder hangt het ervan af hoe hoog het is anders zou je nog een etage kunnen maken voor zadel en voer opslag, zodat je beneden alleen een poetsplaats overhoudt.

succes ermee

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 19:20

Ik dacht zelf in het midden boven en beneden een stal (in de tekening) van beide 2,60 x 3,50. Dan kan de shet-stal in de hoek komen.
Oh ik wil geen inloopstal hoor, gewoon normaal boxen. Dat was ik vergeten te zeggen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:23

Kan die losse trap + luik verplaatst worden?
Dan zou ik zeggen, 2 stallen van 3 op 3 links onderaan tegen de muur van de buren en een kleine shet-stal links bovenaan. Kan je eventueel via het kleine deurtje nog een paddock aanleggen zodat je shetje binnen en buiten kan zoals die wil.
Naast de 2 grote stallen, dus rechts onderaan heb je ruimte voor zadelkast/voerton en eventueel daar die losse trap + luik plaatsen
Als poetsplaats heb je dan rechts bovenaan een open ruimte waar je een ring in de muur kan plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Ashkerlon op 23-06-12 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:23

Hoe groot zijn je paarden die er in gaan want met een box van 2,60 maak je geen paard van 1,65 + gelukkig.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:28

Je komt vooral in de knoop met je deuren, Waarvoor is de grote deur ingebruik?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:26

ponyparadijs: Ik weet niet of dat luik verzet kan worden eigenlijk. De paarden staan nu bij mijn ouders en die stallen zijn 2,5 x 2,5, dus ik denk dat ze heel blij zouden zijn met 2,6 x 3,5 ;).

Voor de shet komt ook geen inloopstal, maar een normale stal.

De paddock komt aan de linkerkant van de schuur, op de tekening gezien.

Ashkerlon, ik neem dit idee zeker mee, zou eventueel een optie zijn, al zit ik dan wel met de kleine deur, maar daar zou ik misschien wel iets mee kunnen.

Jasmijn: Ik heb deze schuur nog niet in gebruik, het is een schuur van het huis die we misschien willen kopen. Het is dus nog allemaal open hoe we het gaan indelen en gebruiken. Ik moet natuurlijk met paarden in en uit kunnen, kunnen mesten en hooi/vlas naar de zolder en naar beneden kunnen brengen.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:51

Ik heb even niet met de afmetingen rekening gehouden, maar alleen met de inrichtig dus de afmetingen moet je maar even veranderen zegmaar.

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:16

Wat is het voor grote deur aan de rechter kant?
En qua logica met betrekking tot binnen komen gebruik je dan de grote of de kleine deur?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:24

Ik denk dat stallen van 2,5 x 3,5 alsnog veel te klein zijn voor echte paarden, daar kunnen ze zich nieteens fatsoenlijk in omdraaien, laat staan in 2,5 x 2,5.
Vind zelf een inloopstal een goed te overdenken idee toch. Is praktisch en fijn voor je dieren, en je hebt er een hoop minder werk aan.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:29

je afmetingen kunnen best hoor. Beste kan je voor jezelf een idee maken (of een idee van iemand hier) en dat uittekenen op de grond met stoepkrijt, dan zie je letterlijk wat de ruimtes zijn en weet je direct of je ermee uit de voeten kunt als je ze gaat realiseren.

edit:

wat voor stallen wil je eigenlijk, dichte voor/ tussenwanden (dicht als in met trailies tot aan het plafond) of dat ze lekker met hun hoofd eruit kunnen, dan moet je wel rekening houden met je opslag van je tuig/ voer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:35

Qua formaat vind ik 2,6 x 3,5 of 3 x 3,2 goed te doen voor de paarden. Ze staan er weinig in en ik vind een inloopstal niet praktisch. Dit omdat ik wil dat ze allemaal hun eigen stal hebben en niet bij elkaar in 1 stal staan. De shet kan sowieso al niet samen met de paarden in 1 stal, dat wordt trammelant.

ponyparadijs, de deuren aan de rechterkant zijn 2 grote baanderdeuren. Ik weet nog niet welke deur ik het meest zou gebruiken. Ik denk dat de kleine deur niet geschikt is als doorgang voor de paarden, maar wel meest handig om te mesten e.d. omdat de mest-aanhanger aan die kant komt buiten.

Goos_hoeve, ik zit nu steeds in Paint tekeningen te maken, maar halverwege kom ik er weer achter dat ik weer iets verkeerd heb gedaan en past het niet haha. Ik wil iig geen hoofd over de rand van de stal heen, wel luiken zodat ze het hoofd er uit kunnen steken. Ik weet ook nog niet wat voor materiaal, wel zelfbouw iig.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:39

Als je deuren naar buiten kan realiseren, zou ik geen rekening houden met de huidige deuren, die kan je dan dicht maken en vervangen door nieuwe deuren.

Ik zou zelf aan 1 lange zijde alle stallen doen, dan heb je de andere zijde over voor de poets/ was plaats en het opbergen van je tuig

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:41

Ja dat zou wel het mooiste zijn, maar dan kom ik qua lengte wel in de knoop met de grote baanderdeuren en die zie ik mezelf eigenlijk niet vervangen door iets anders.. En ik weet niet of ik die opgang naar de zolder wel op een andere plek kan maken. De schuur is 44 m2, dus qua oppervlakte ruim genoeg maar beden het maar eens haha!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:46

je kan ook aan de korte zijde de 2 paardenstallen maken, en direct eraan vast in een hoek de shet stal. dan heb je de overige ruimte om te gebruiken voor was/ poets plaats en tuig. baanderdeur kan je ook voor de helft dicht maken, kan je de deur laten zitten maar kan je die ruimte wel gebruiken voor je tuig of de poets plaats

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:47

Je zou misschien kunnen bedenken dat je bijvoorbeeld maar 1 van de deuren open kan doen (weet niet of dat breed genoeg is om een paard veilig door te laten?) en dan bijv in de rechterbovenhoek de shetterstal maken, en links de 2 paardenstallen naast elkaar. Dan valt de kleine deur wel weg, daar valt wel weer een naarbuitenkijk luik van te maken, vna de bovenkant.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:50

heb wel een ontwerp mar hoe krijg ik dat op het internet haha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:56

Afgezien van je intenties qua staluren en de (ooit eens komende?!) wetgeving moet je je afvragen of de box nog steeds comfortabel is als paard er wel langer in door moet brengen (echt slecht weer, stalrust, uitbraak besmettelijke ziekte). Boxdeur naar buiten zou ik zeker voor kiezen(naast binnendeur trouwens), en je bent flexibeler in je mogelijkheden qua gebruik en je hebt bij brand veel meer kans om je paarden er uit te halen.

3 boxen + paar zadelkasten zal wel passen, maar een wasplaats wordt lastiger ivm waterafvoer en nodige muren om de rest droog te houden. Moeten de huidige deuren blijven trouwens?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:09

Wauw, bedankt dat iedereen zo meedenkt, echt super!

Nachtlampje, ik ga dat eens bekijken, zou wellicht inderdaad een idee zijn om 1 van beide deuren in gebruik te houden. Ik ga meten hoe breed ze zijn, dat had ik nog niet gedaan.

StalNollie, je mag mij het ontwerp ook mailen (adres via PB), dan zet ik hem er zelf even op. Als je het zelf wilt doen, zou je via photobucket de afbeelding kunnen uploaden en dan de [img] - code in je reactie kopiëren.

tamary, dat heb ik wel in mijn hoofd, maar het zijn geen kastelen van paarden en ik weet van hun huidige stalling dat ze zich daar prima in kunnen keren en liggen (en wat ik wil is al aardig groter), en daarbij zal ik in dat soort situaties eerder met afleidingsmateriaal komen, zoals slowfeeder/jollyball enz om verveling tegen te gaan dan die paar cm meer ruimte...

Wasplaats staat ook niet echt op nr 1, die zou ook buiten kunnen, maar ik weet hoe handig het zou zijn (ik heb het nu niet binnen) dus als het mogelijk zou zijn, zou het mooi meegenomen zijn. Als we dit huis wel kopen, dan moet er toch nog van alles aan de schuur veranderd worden (er moet o.a. waterleiding naartoe getrokken en de vloer liggen nu tegels in en dat moet gebetonneerd. De muren zijn overigens steen, geen hout. Alleen waar de deuren zitten is hout.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:10

en mijne?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:10

ik lees even terug, sorry!

edit:

Ik vind het idee op zich heel mooi, zo verdeel je de ruimte goed, maar in dit geval zijn EN alle deuren bezet EN de opgang naar de zolder (die zit ongeveer anderhalve meter na het kleine deurtje), dus dan moet echt alles veranderd worden, en ik denk dat dat te kostbaar wordt.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 23-06-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:12

geeft niet :)
je kan hem ook nog draaien met die deuren enzo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:13

Als die shet-stal opgeschoven wordt tegen de andere stal aan, dan zouden de deuren al vrij blijven en zou ik diepvrieskisten met voer naast de shetstal kwijt kunnen.. ben ik alleen de kleine deur kwijt en de zolderopgang.. Eens denken hoe dat opgelost kan worden. Dan heb je wel veel ruimte over idd. De poets/wasplaats zou ook 1 plek kunnen zijn, dat hoeven niet per sé 2 aparte plekken te zijn.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 23-06-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt