Paard op niet gemaaid land, bezwaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Paard op niet gemaaid land, bezwaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:10

Hallo, ik heb een vraagje;
Een vriendin van mij zet haar paard elk jaar twee maanden op het land voor vakantie. Paard gaat 's nachts op stal. Paard heeft de rest van het jaar geen weidegang.
Normaal gesproken maait de boer het land voordat de paarden erop gaan, maar dit jaar wil hij dit, om onbekende reden, niet doen.
Is het een probleem wanneer mijn vriendin haar paard in het "huizenhoge" gras zet? En moet ze dit nog opbouwen? Paard gaat er per 1 juli naartoe.

Ben benieuwd naar jullie reacties

Solleke_Noah

Re: Paard op niet gemaaid land, bezwaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:14

Normaal zou er in lang (dus uitgebloemd) gras juist minder voedingsstoffen moeten zitten. Veel paarden eten écht lang gras ook niet meer echt op en lopen het meeste gewoon plat. Kan ze niet enkele dagen opbouwen voor ze er meteen hele dagen opgaat? Bv een klein stukje afzetten in het weiland en telkens een stukje gras bijgeven, tot ze gewend is en dan op de volledige wei?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:21

Kan geen kwaad hoor, doe ik met die van mij ook
Ongemaaid, ongewend zo erop!!
Gaat altijd goed, zou me meer zorgen maken als het
Gemaaid is, en ze gaat er dan gelijk op!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:30

Dank je wel, ik wist niet meer hoe het precies zat... :o?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:39

Overigens gaat mijn eigen paard als ik haar van het land haal (kort gras) graag aan de slootkant lang, bloeiend gras staan eten :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:20

als het paard de rest van het jaar niet op de wei staat zou ik het zeker wel even opbouwen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:24

maar ik heb wel eens gehoord dat dat in het voorjaar belangrijk is maar dat het in de zomer minder kwaad kan. Of is dat onzin?

capopjekop

Re: Paard op niet gemaaid land, bezwaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:27

De maag van een paard is het gras niet gewend als ze 's winters enkel hooi krijgen (hooi is een stuk droger). Als je ze dan meteen erop gooit zonder op te bouwen kunnen ze aan de diarree raken of zelfs hoefbevangen, omdat het verteringsstelsel een klap krijgt. Dus zeker even opbouwen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:45

Okee, dank je voor de goede raad.
Ik heb dat zelf overigens vorig jaar niet gedaan - mijn paard stond toen nog op dezelfde stal als die van mijn vriendin en ging ook twee maanden naar het land - misschien heb ik geluk gehad, maar zij had nergens last van, geen diarree of wat dan ook. Sterker nog, het deed haar zo goed dat ze in topvorm was. Maar goed, dat zal wellicht niet voor elk paard opgaan.