direct weg te halen schuilstal...?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

direct weg te halen schuilstal...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:03

Hoi bokkers,
Ik heb een vraag,
Ik woon in duitsland en hier mag je je paard niet 24/7 op de wei laten als er geen schuilstal staat. Dat zou betekenen dat ik ze elke avond met de trailer op moet halen en de volgende ochtend weer naar het land brengen 4 km verderop. Dat is uiteraard geen doen daar ik om 7:00 op mijn werk moet zijn.
Nu moet ik dus verplicht een schuilstal neerzetten, maar dit mag niet qua vergunning en de eigenaar van het land.
Nu is het zo dat ze op dat stuk land gemiddeld maar 6 weken lopen. Ikzoek dus een tijdelijie oplossing voor het oog, want er gebruik van maken weet ik al dat ze dat niet doen. Ze staan liever buiten met lekker weer dan dat ze in een loopstal staan.
Wat is een goede oplossing voor deze weken? Houten schuurtje of afdak mag al niet qua vergunning.
Trailer in de wei ook niet omdat ik er 2 heb, ga echt geen 2 trailers in de wei zetten.
Zeecontainer beslaat de halve wei en is duur in aanschaf terwijl ze er max 2 x 6 weken per jaar gebruik van maken.
Ze hebben hier naast de kroeg van die grote stevige partytenten van pvc die niet wapperen, en goed blijven staan bij storm, zou dat een optie zijn? Het is dus puur om het gezeur voor te zijn, echt bruikbaar hoeft het niet te zijn.

De tent staat in de grond met 50 cm lange pinnen, is van staal en heeft geen scheerlijnen nodig.

Iemand ervaringen? Of andere tips?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:57

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:00

het is niet voor niets dat ze het verplicht hebben om een schuilstal te hebben. paarden in het wild kunnen schuilen onder bomen etc etc. in een weiland kunnen ze dat niet. dus alleen maar beter toch?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:06

Als je het wat luxer wilt maken, kun je hier ook informatie vinden over een zelfbouw sleepstal: http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/sleepstal. Ik kan niet inschatten hoe duur je dan uit bent (ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je zoiets maakt en hoe duur je de materialen in moet kopen. Is in ieder geval wel degelijker dan een tent. Nadeel van een tent lijkt me namelijk dat dat bij erge storm alle kanten op vliegt, kan een hoop paniek veroorzaken :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:22

Ik zal de links zo thyis bekijken, gaat niet op mijn mobiel.. die tenten die ik bedoel zijn niet van die flut dingen van een paar euro, deze zijn van pvc en staan dus helemaal strak, wiebelt niet in de wind, zelfs met het noodweer gisteren is die van de buren blijven staan en klapperde niet. Maar vraag me alleen af of ze ervan af blijven, anders vind ik het ook zonde.
@femo tuurlijk is dat zo dat ze moeten kunnen schuilen voor de zon maar wie zegt dat er geen bomen staan :?
Schaduw is er zat, ze willen alleen dat ze dus echt tussen 3 muren en een dak kunnen staan zodat ze uit de wind staan. Dat vind ik persoonlijk dus wat onzinnig daar ze alleen op dat perceeltje staan in de zomermaanden, en max 6 weken dan is het echt kaal.
Heb op marktplaats een tuinhuisje gezien van 3,5 x 3,5 zonder vloer, heb net de gemeente gebeld en als het daar alleen uit nood staat in de weken dat ze er lopen is er geen vergunning nodig, mits hij demontabel is over wielen eronder.
@femo kijk ze kunnen gewoon onder de bomen staan, maar dit vinden ze niet voldoende
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door matasja op 22-06-12 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

matasja

Re: direct weg te halen schuilstal...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:29

Net de link van de sleepstal wel via google kunnen openen, dat is inderdaad wat ik nu in gedachten heb, maar dan een tuinhuisje erop. Trekhaakje eraan, wieltjes oid en gaan met die banaan ;) kijken hoe we het gaan maken maar heb wel inspiratie nu

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:33

Ik zou gewoon de trailer neerzetten, is dit een anderhalfpaards? Ze kunnen dan rondom schuilen in de beschutting van de trailer en eventueel naar binnen gaan als het erg slecht weer is. Dan hangt er misschien een half buiten maar beter half buiten dan niets.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:35

Het is een 2 paards trailer, maar DB geeft aan dat een paard zich erin moet kunnen draaien en ook makkelijk, dat betekend dus dat ik er sowieso 2 moet neerzetten omdat 2 paarden in 1 trailer niet de mogelijkheid meer heeft om te draaien... daarnaast wil ik het risico niet lopen dat ze zichzelf klem gaat leggen, het is een fries paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:39

Als dat de eis is van de db heb je weinig keus. Hoe breed is je trailer inwendig? Of kun je een luifel, voortent of zo iets aan de trailer bevestigen op de een of andere manier? Hoef je niet iets groots aan te schaffen, hebben ze de trailer als beschutting aan de buitenkant en een afdakje. Of mag dat ook niet?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:48

Zolang het binnen een half uur te demonteren of verplaatsen is is het prima, of als er wielen onder zitten.
Ze zeiden zelfs van al zitten er maar wielen aan vast die niet werken maar er voor het gezicht wielen onder zitten dat het vaak ook al geaccepteerd werd ( maar dat had ik natuurlijk niet van hem ) de trailer is een oude politietrailer, net iets breder dan een 2 paards, als ik mijn fries en d pony erin heb kan er nog een pony tussen als het zou moeten. Hoop dan alleen niet dat ze erin gaat liggen, zou ik een keer uit moeten proberen op een dag dat ik niet hoef te eerken zodat ik ieder half uur even kan gaan kijken. Voortent eraan mag altijd, dat was geen probleem, want die is ook snel demontabel.
Vind het tuinhuisje op wielen wel het beste idee tot nu toe, die kan ik ook verplaatsen naar andere percelen en gebruiken voor de honden als het huisje niet bij de paarden is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:51

Wij hebben een aantal jaar geleden helaas ook iets vergelijkbaars meegemaakt.

Onze paarden stonden (in NL) 24/7 op de wei.
Maar rondom de weide een prachtig bos, waar ze ook in konden lopen (we hadden de draad ook door het bos heen gespannen, speciaal voor beschutting). En in het bos nog een deel met speciaal gaas bekleed, zodat ze ook volledig uit de wind konden staan.

Toch nog "gezeik" gekregen met de dierenbescherming.
Want er kwamen regelmatig wandelaars/toeristen langs die dan opbelden, dat ze zielige paarden zagen staan.

Dus er moest verplicht een schuilstal komen.

Keurige schuilstal gebouwd.
Een paar stalen palen met fundering en verder alles van een donkere hout soort.
Daar omheen nog een wal van hout gevlochten, zodat het er absoluut niet uit zag als een "gebouw" en ook nauwelijks meer te zien was voor wandelend publiek of andere mensen.
Zelfs vanuit de lucht was het niet te spotten met een helicopter, vanwege het dikke bomendek in het bos.

Tóen begon het gedonder met de gemeente...
Niet voor de stal in eerste instantie. Maar voor de tractor, de marathon wagen en de trailer, die we ook in ons bos hadden staan.

Ons weiland lag midden in een landbouwgebied, dus geen hond die daar 'last' van heeft als het bij ons in het bos staat, uit het zicht, niemand die daar problemen of hinder van kan ervaren.

Toch moest alles weg. Want we mochten het daar niet neerzetten.
Het mocht wel op de openbare weg staan.
Nou prima, we hebben toen direct alles 1,5km verderop half op de openbare weg gezet, half in de berm.

Maar dat was een vrij smalle weg, waardoor vrachtverkeer er nauwelijks meer door kon _O-
Dus toen krabbelde de gemeente dezelfde dag nog terug. Oh, en of we ook dat gebouw in het bos weg wilde halen.

Na wekenlang getouw-trek hebben we uiteindelijk de schuilstal weer afgebroken.
Toevallig net in de periode dat de tinkermerrie van mijn moeder plots overleed (waarschijnlijk vanwege het ontzettend wisselende weer die zomer).
Dát hebben we toen nog wel even bij de betreffende ambtenaar gemeld.

Sindsdien heeft de gemeente geen woord meer gezegd en konden we alles gewoon laten staan. Ook de schuilstal mocht er plotselijk weer komen _O-

Inmiddels hebben we de wei en de paarden niet meer... Maar jeetje, wat kunnen ze je het moeilijk maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:52

Als je er toch vanuit gaat dat ze er eigenlijk geen gebruik van maken zou dat geen probleem moeten zijn. Dan zouden ze er niet in gaan liggen. Maar als je daar een voortent aanvast kan maken met een paar extra stormbanden ben je klaar.

Hoe groot is het tuinhuisje en hoe groot is de deur ervan en hoe wil je daar wielen voor het zicht onderzetten? Of is die gemakkelijk uit elkaar te halen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:02

Even googlen op verplaatsbare schuilstal en je vind:
Afbeelding
Bij ons in de straat stond een soort kapschuurtje met aan 1 kant wielen en
aan de andere kant een trekhaak. Kwestie van aankoppelen en rijden maar.

Deze kwam ik ook nog tegen, maar ik heb geen idee hoe snel je zo een ding opvouwd.
Zie plooistal: http://hrg4x4.be/

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 15:11

Tuinhuis is 3,5 x 3,5 en 2.40 hoog , deur is 200 hoog en breed zat voor de dikke billen van friesje, heeft een bijna platdak, ietsje schuin aflopend voor de regen.
Als ze op een perceel staan waar wel een schuilstal is komen ze er ook niet binnen, ligt nooit mest, nooit vieze voetjes en als ik in een stortbui langsrij staan ze gewoon te grazen,.. nu vind ik het met een trailer wat enger omdat ze daar vaak in staan en ze er dus wle in zouden lopen, niet direct als schuilstal maar wel als zijnde ik mag mee. Als we bezig zijn in de wei en de trailer open hebben staan gaan ze er ook steeds op en af.
@femke, wat een gedoe zeg, je word er toch helemaal niet goed van.... Schandalig dat je niet eens bepaalde stukken van je eigen wei mag gebruiken, wie heeft er inderdaad last van een houten schuurtje, waarbij je ook nog over een aanzicht en natuur nadenkt. En dan inderdaad wel de openbare weg ervoor mogen gebruiken, zo ontzettend krom....

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:14

Ik woon ook in Kleve, in Reichswalde. Hier in Reichswalde staat een kudde van 5 paarden op een wei zonder schuilstal. Ze staan er nu zo'n twee maanden. Ik verbaas me er dus over dat het bij jou dan niet mag. De paarden staan normaal een stukje verderop, met een schuiltent oid. Maar in de zomer staan ze altijd op de wei waar ze nu staan, met strookbegrazing, maar zonder bomen en zonder schuilstal.

Mijn paarden staan in Asperden en ook daar in de buurt heeft vorige zomer een pony met veulen 24 uur per dag op de weide gestaan zonder schuilstal, op deze wei staan wel een paar bomen.

Bij stal Kuypers in Kessel staat ook een kudde jaarlingen heel de zomer buiten, die hebben ook geen schuilstal, wel bomen.

Ik zou als ik jou was dus maar even navragen of het echt wel verplicht is en in hoeverre erop gecontroleerd wordt. Ik denk dat het wel mee valt en zou me er niet zo druk over maken.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 15:23

Zo'n plooistal is ideaal maar wel duur in aanschaf denk ik, duurder dan een tuinhuisje, wel een goed idee om alleen aan de achterkant wielen te maken, was al na aan het denken over een frame, maar als ik die foto zo bekijk met die tractor, kan dat natuurlijk ook, het is maar 800 meter van mijn wei naar huis, dus kan ik hem thuis weer neerzetten voor de hond, hoef ik hem ook nergens op te slaan.

@benita, dat is raar, ik zit daar vlak in de buurt... hij is nu voor de 3 de keer geweest dus er word vaak gecontroleerd, hij vroeg waarom ik ze savonds niet op stal zette want dat is verplicht gaf hij aan... vind het ook raar want er is voldoende beschutting tegen de zon, in de winter staan ze er nooit en regent het heel kang gaan ze ook naar een ander perceel omdat ze het anders kapot lopen, het gaat maar om een kleine 2000 meter, dat is zo op dus snap echt het probleem niet. Ze hebben water, en ze zijn dik zat, dat was het probleem ook niet. Mensen hadden dus alleen geklaagd over het feit dat er geen stal staat. Nu durf ik te wedden dat als ik dat huisje neerzet dat dat weer een doorn in het oog is voor ze, het is nooit goed hier in het dorp, allemaal ouderen wonen er rondom de wei met totaal geen paardenkennis, die zien ze naar de regen gekeerd staan en denken aaaaaah zielig...

Heb ze nu maar op perceel staan met grote inloopstal waar ze normaal de winter alleen staan, dan kan hij nu even niet zeuren en zakt de ophef misschien weer een beetje. Daar staat nu gras zat, dus daarna zien we wel weer verder.

Lukt het bouwen van het huisje niet dan zie ik dan wel weer verder, zet ze er gewoon weer neer. Zolang ze niet mager zijn, water en beschutting van bomen hebben neem ik aan dat ze verder geen gekke acties gaan ondernemen....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:09

Ik zou toch eens kijken naar een zeecontainer.. Je zegt dat deze de halve wei in beslag neemt maar lijkt me niet dat je een wei van 6x5 m hebt :D

Ik heb er een voor mijn merrie, een 20ft high cube, wat neerkomt op 2,5x6 m en een dak van 2,5m hoog.
Hij kan aan 2 kanten open, de originele deuren aan de korte zijde en een echte staldeur aan de lange zijde.
Is verplaatsbaar met een tractor.
Heb de mijne aangeschaft voor 800 euro. Was goedkoopste optie, schuiltent kost over de 1000, een veilig tuinhuis die groot genoeg is ook..

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:49

Ik heb eens gezocht op internet, maar ik kan niet echt een plicht vinden van een open stal. Wel kan ik iets vinden over een verplichting tot bescherming van het paard tegen weersinvloeden, dit is weer afhankelijk van het seizoen. Zie hieronder een stukje van de landwirtschaftskammer Nordrhein-Westfalen.

http://www.landwirtschaftskammer.de/lan ... huette.htm

Werden Pferde stetig oder über mehrere Stunden auf einer Weide oder in einem Auslauf ohne Zugang zum Pferdestall gehalten, müssen sie bei extremer Witterung Schutz aufsuchen können. Unterstände für die Viehhaltung sind in diesem Zusammenhang die bekanntesten Definitionen für bauliche Anlagen in Pferdeweiden.

Es wird zwischen natürlichen und künstlich erstellten Witterungsschutz unterschieden. Der natürliche Witterungsschutz kann je nach örtlicher Gegebenheit eine Baum- oder Buschgruppe sein. Voraussetzung ist, die Schutzfunktion wird unter den gegebenen Umständen erfüllt. So sind Laubbäume in der kalten Jahreszeit, zum Beispiel bei langandauernden Niederschlägen, ungeeignet, denn unter dem Witterungsschutz darf sich bei längerem Regen kein Morast entwickeln. Falls kein natürlicher Witterungsschutz vorhanden ist, muss erforderlichenfalls ein geeigneter künstlicher Schutz zur Verfügung stehen. So sollte im Sommer ein Schutz gegen intensive Sonneneinstrahlung und Mückenplage ausreichen. Im Winter ist ein Schutz gegen eiskalten Wind und Niederschlag sicherzustellen.

Je mag volgens dit stukje dus een natuurlijke bescherming (in jouw geval bomen) bieden aan je paard, mits het voldoende bescherming geeft tegen de op dat moment voorkomende weersinvloeden, denk in de zomer aan de zon en de muggen en in de winter aan langdurende regen en wind.

Ik zou als ik jou was je beter laten informeren en even navraag doen bij instanties, alvorens je kosten gaat maken. Wie is er bij jou geweest, was het wel iemand van de Tierschutz of was het gewoon iemand die door de buren is gestuurd? Neem anders eens kontakt op met de landwirtschaftskammer Nordrhein-Westfalen. Succes.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:30

Het was iemand van het veterinair ambt, inderdaad iemand die voor de buren een kijkje gat nemen maar geen stappen mag ondernemen.
Als ik dit stuk zo lees dan doe ik mijn plicht al en kan hij dus fluiten naar een grote dure stalling, er staan bomen zat en met langdurige regenval krijgen ze regendekens om. Er staat niet dat het persee een 3 wandige stal moet zijn met dak.

Ze staan er alleen in de zomer dus dan is er 25% schaduw in de wei gedurende de gehele dag, voor muggen heb ik spray en een vliegenkap voor vliegen rondom de ogen en oren.
In de winter hebben ze een grote inloopstal van 10x3,5 met een paddock en weide, gaat puur om die ene wei in de zomer.

Ik heb echt #%€&*- buren waar we dagelijks wel mot mee hebben, ze dreigt dan altijd dat ze weer gaat bellen... ze heeft een kroeg naast ons en als wij dan overdag de tuin willen doen ofzo, of de auto te lang laten draaien voordat we wegrijden dan staat madam alweer op de stoep. Jammer....

Bedankt voor het uitzoeken, ga morgen even naar het burgerburo wat ik hiermee aanmoet, en een aanvraag voor een schutting zodat die kroeg gasten mijn hond met rust laten en niet voeren als ze weer eens een barbeque hebben gehad... leuk burenruzies nott...