voor- en nadelen eigen shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyy_

voor- en nadelen eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:02

Hoi!

Wat zijn de voor en nadelen van een eigen shetlander? Ik en mijn vriendin zijn van plan misschien zelf 2 jaarling shetlanders te kopen.
Ik hoop op antwoord :)

Mvg joy en marrit

xLindss

Re: voor- en nadelen eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:05

Je kan er niet op rijden.. en helemaal niet zo jong! Tenzij je klein en licht genoeg ben dat ze als ze ouder zijn je kunnen dragen:)

Joyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:10

We willen er ook niet op rijden , maar later misschien voor een karretje spannen.
Maar ik bedoel meer in de zin van verzorging en onderhoud.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:22

Je hebt veel verantwoordelijkheid nodig (als het diertje ziek wordt)
Neemt veel tijd in beslag en het geld.
Maar je krijgt er wel een maatje voor terug!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:29

neem een merrie, hengsten zijn behoorlijk pittig soms en leer ondeugden meteen af, ik zit nu met een vijf jarige hengst die bijt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:33

Voordelen ze zijn super schattig. Ik heb 2 shethengsten, hartstikke leuk om naar te kijken zeker als ze slobber krijgen die hele snoetjes onder de slobber, en hoe ze met elkaar spelen ook grappig.
Tja nadelen, in de winter met -15 kan ik paar keer per dag zorgen dat ze water hebben en 's ochtends vroeg en 's avonds voor hooi zorgen. Dan is het minder maar verder ondervindt ik er geen nadelen aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:12

Ze hebben dezelfde nadelen en voordelen als een groot paard. Het kost geld, tijd en energie om ze goed te houden. Daarbij zijn shetten onwijs slim, dus je moet je hek goed op orde hebben, anders kun je ze steeds uit de verkeerde wei vissen. Ze zijn klein dus je kunt er niet op rijden en ze worden over het algemeen snel dik, dus je moet goed uitkijken met voeren. De voordelen: ze zijn onwijs lief en grappig, ze halen streken uit waar ik vaak om moet lachen, ze kunnen voor de kar.

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:44

Het kost veel tijd en energie, maar shetten zijn ook heel erg slim dus je moet echt je weide uitbreekbestendig maken..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:28

Op jou leefdtijd en dan ook nog samen met een vriendin zou ik zeker niet 2 shetlanders kopen.
Jullie krijgen vast en zeker een keer ruzie en dan loopt dit vaak fout af waarbij de beestjes de dupe zijn.
Shetlanders zijn erg slim en breken vaak uit dit kan zeer zeker een nadeel zijn, ook zijn ze zo klein
dat je met poetsen en optuigen etc vrijwel altijd op je hurken moet, dit moet je lichamelijk wel aankunnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:31

Fennadev schreef:
neem een merrie, hengsten zijn behoorlijk pittig soms en leer ondeugden meteen af, ik zit nu met een vijf jarige hengst die bijt.

Castreren en opvoeden wil nog wel eens helpen ;)

Ik zou voorlopig je plannen even laten voor wat het is TS. Ga lekker naar school toe en als je een baan hebt en financieel alles red kun je misschien eens gaan kijken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:29

hij was vijf jaar geleden mijn baas. Nu, al niet meer, castreren kan niet, hij is een klophengst.
Ze worden ook snel te dik.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:32

Fennadev schreef:
hij was vijf jaar geleden mijn baas. Nu, al niet meer, castreren kan niet, hij is een klophengst.
Ze worden ook snel te dik.

Hij bijt je... Maar is niet de baas over je?

Ik heb ook een shet. Ik kan niet echt nadelen bedenken... Ja, ze kostten geld en tijd, maar dat is bij elk dier, groot of klein, zo :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:36

De nadelen zijn... ze proberen je uit,zijn ontzettend slim,vraatzuchtig met gevaar voor eigen leven,kosten kwa dierenarts net zoveel als een groot paard,kwa karakter is vaak een groter paard makkelijker als een shet want het zijn eigenwijze donders die je leven kunnen zuurmaken,schaatsen erachter is niet grappig...ze hebben aardig wat kracht als het erop aan komt,Ze zijn niet alleen maar lief en knuffelig en zeker niet bij uitstek een kinderpony zoals vaak beweerd word!
Voordelen zijn... Ze houden van werken en doen het vaak goed voor kar met veel plezier! Ze zijn slim en eigenwijs maar kunnen ook als het op de goede manier gaat veel leren,als het geluk hebt dat je niet een gevoelig paardje treft kwa gezondheid dan zijn ze vrij hard en vrij sober.(Hoewel ik dat de mijne nog niet hebben kunnen wijsmaken?)
Echte voordelen zie ik niet van een shet,het is en blijft vrijwel net zo duur,en je kan er in feite minder mee als je volwassen of groot uitgevallen puber bent,met mini`s nog erger...dan ben je alleen aan het wandelen,vrijheidsdressuur en eventueel voor de kar overgeleverd.
Mijn shetten heb ik puur als hobby omdat ik dol ben op ze,en ik grote paarden maar niets vind...rijden bv is voor mij niet van belang,ik wandel liever met mn ukken en heb ze dus echt als hobby.
Ik zou ze nooit willen missen,maar aanraden zou ik het ook niet zomaar!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:41

Hoe is joun thuis situatie? Heb je ouders die wat van paarden weten?
Zo niet, dan raad ik het niet aan. Ik heb op mijn 12e een shetlander gekregen
maar die stond op een sport stal. Dit was maar goed ook want koliek herken je niet al
te best als je zo jong bent. Het kan dus prima, maar zorg voor goede begeleiding! :)
Het zijn geen speelgoed dieren, maar dieren die eten en drinken nodig hebben, naar
de hoefsmid moeten, ontwormd moeten worden en soms in een keer dood ziek worden!
Neem zoizo een oudere pony! Bij voorkeur eentje die al beleerd is want meis, echt, waarneer
je onbekent bent met mennen kunnen er zo verschrikkelijke ongelukken gebeuren en dat wens ik je
echt niet toe :(:)

Dus.. overleg met je ouders en met je vriendin en haar ouders, zorg voor goede afspraken en voor
wie welke kosten zijn (een koliek aanval kost je snel 300 euro, dit heb je zelf denk ik niet dus dit zouden
je ouders je moeten voorschieten in zo'n geval). Zorg er ook voor dat je paard beheerd staat door mensen
die al een langere tijd in de paarden zitten. Als je dit goed aanpakt kun je echt een ontzettend leuke tijd hebben :D

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:11

mijn verzorg pony is een shet .. ze is heel erg snel hoefbevangen.. heel erg eigenwijs ,, maar wel lief als het haar uit komt