14 jarige merrie blijft te mager wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marii93

14 jarige merrie blijft te mager wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:20

Hallo,

Mijn 14 jarige disconto merrie is te mager en na heel wat bij gevoerd te hebben komt ze nog steeds niets aan.
Ik heb een tijdje op een stal gestaan waar ze maïs pulp bij voerde ze kwam toen redelijk op gewicht maar na dat ik daar weg ben gegaan is ze weer vreselijk mager aan het worden.
ik kan haar niet meer brok bij voeren omdat ze dan te veel energie krijgt en vanuit het niets rare dingen kan gaan doen verder moet ik erop letten dat ze niet te veel eiwitten binnen krijgt want ze heeft al een dik been en de DA zei dat het door te veel eiwitten kon komen.
Weten jullie iets wat ik het beste bij kan voeren, hoeveel ik het moet voeren en waar ik dit kan halen en het liefst ook niet te duur vanwege dat ik niet zo een uitgebreid budget heb.
Ik hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groet

Mariëlle

DonDon

Re: 14 jarige merrie blijft te mager wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:22

Heb je de tanden al na laten kijken? Misschien dat het aan de tanden ligt..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:23

Mijn eerste vraag na de tanden: wanneer is ze voor het laatst ontwormd, en is daarna ook getest of ze echt wormvrij is?

Verder: seniores priores van de subli is echt heel fijn spul om paarden weer op gewicht te krijgen :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:26

Senior voer idd en goed veel ruwvoer.
Tanden en wormen uitsluiten.

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:28

Ja de dierenarts zei dat haar tanden er perfect uit zagen en ze een half jaar zeker niet na om gekeken hoeft te worden ze eet ook heel goed dus daar zou het niet aan moeten liggen ze krijgt nu om de dag een flinke emmer slobber 3 broden en 3 plakken hooi bij gevoerd

Ontwormt is ze ongeveer 2 weken geleden nog en getest is ze niet daarop omdat de DA zei dat het dan goed zou zijn omdat ze geen tekenen had op wormen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:33

Mager zijn is toch echt een teken van wormen. Waarmee is ze ontwormt?

3 broden?

3 plakken hooi mag gerust omhoog als dit niet onbeperkt is (kortom, als je paard alles op eet, mag je meer gaan voeren)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:35

Bloedworm wordt vaak over het hoofd gezien, ook door dierenartsen. Doe dus zeker een wormtest.
Loopt ze in het land? Hoe ziet haar voerschema er uit, wat krijgt ze, hoe veel, hoe vaak, wat voor beweging, hoeveel/lang buiten?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:44

mijn. arabiertje doet het nu erg goed op merriebrok hij was ook niet dik te krijgen totdat de da mij hier op wees
ook de omega 3 vetzuren van subli werken erg goed al is dit wel een erg duur geintje want zon zak kost 23 euro
maar werkt wel ze kunnen dan het aangeboden voer beter verwerken .
verder worden ze van mais idd dikker maar dit is voor een paard niet zon heel erg super voer , het is bijn a alleen maar suiker en zetmeel
ook onbeperkt hooi is een aanrader al het aangeboden krachtvoer kan ook weer beter verteerd worden bij genoeg ruwvoer
kuil zou ook nog een optie zijn maar misschien moet je daar bij jou paardje een beetje mee uitkijken ivm eiwitten

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:53

Ze komt zelden buiten misschien 1x in de week al ik genoeg tijd heb om haar op de wei te zetten en er ook weer af halen de ontworming heb ik van de DA gekregen en die zei dat het goed was.
Daarvoor heb ik nog die 5 dagen kuur gegeven van de epplejeck.
ze heeft dus geen wormen.
Ik vroeg ook wat ik bij moet voeren aan een reactie van meer voeren heb ik dus niks aan...
Ze krijgt 's ochtends 3/4 schep brok en 's avonds dit kan ook niet verhoogd worden omdat ze dan te veel energie krijgt en veel te wild wordt tijdens het rijden op de vorige stal kreeg ze zelfs maar 1/5 brok en kreeg ze maïs pulp 2 emmers bijgevoerd daar kreeg ze minder te eten dan nu maar nu krijgt ze geen maïs pulp meer

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:56

Ik zou eerst een bloed laten trekken, mijn paard was ook z.g.n. goed ontwormd, maar had een zware infectie..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:57

Staat ze dan de hele dag op stal? Ik zou echt kijken of je haar niet vaker naar buiten kunt doen, dat is voor je paard leuker en eerlijker en van gras komen ze vaak goed aan. Daarbij kunnen ze dan hun energie kwijt. Laat anders eens een bloedonderzoek doen, dan weet je zeker dat het geen wormen zijn en kun je laten controleren op eventuele tekorten.

Verder kun je omega 3, 6 en 9 olie over haar voer geven, daar knapte die van mij erg van op en daarnaast voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:58

Meer ruwvoer! Ik kan uit je berichten niet opmaken hoeveel ruwvoer ze nu krijgt?

Komt je paard echt maar 1x in de week buiten? Als ze verder alleen maar in haar box staat is dat wel heel triest hoor..

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:00

Idd kuil is geen goede oplossing en te veel hooi mag ze ook niet hebben want daar zitten ook redelijk wat eiwitten in en al helemaal als je jong hooi hebt zitten er te veel eiwitten in voor haar de stal waar ze nu staat zei ook tegen mij dat ik niet te veel mocht geven eigenlijk was 2 plakjes al genoeg terwijl ze er nu zeker minimaal 3 krijgt per dag

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:02

Maar weet je dierenarts wel of het door de eiwitten komt? Kan dat dikke been geen stalbeen zijn als ze zoveel op stal staat? Ik zou kijken voor een goed alternatief, want ruwvoer is het belangrijkste voer voor een paard, als je te weinig voert krijg je straks maagzweren enz.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:03

Als je paard zo mager is kan ik me niet voorstellen dat ze niet meer hooi mag hebben.
Gaat het om 3 plakken van een grote of kleine baal?

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:04

Ze mag niet veel naar buiten omdat er nu jong gras groeit hier zitten heel veel eiwitten in!
Ze krijgt iedere dag de beweging die ze nodig heeft ze mag ook regelmatig los in de bak maar niet in de wei

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:05

Een grote baal heel haar stal ligt zowat vol als ze het krijgt

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:06

Je paard komt maar 1x per week buiten omdat je niet genoeg tijd hebt en je wilt niet teveel geld investeren in goed voer???
Sorry...maar dan ga je ook geen wormonderzoek of bloedonderzoek doen om te kijken wat er nou echt(!) aan de hand is.
Ik vraag me af waarom je dan advies vraagt en een paard hebt.....
Een paard kost geld...een ziek paard kost veeel geld, dat weet je als je hem koopt.
Met alleen wat verzorging een paar keer per week en wat liefde red je het niet!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:07

maismeel bij geven, werkt heel snel en komen ze goed van aan!
ik heb vroeger een verzorgpaard gehad wat in de winter altijd zo'n dipje had, en dan gaven we hem een paar maanden maismeel en was hij zo weer bijgetrokken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:08

Maar hoeveel komt ze er op een dag uit dan? Kun je haar niet de hele dag in de bak zetten? Of is dat jullie eigen bak niet? Als ze bewegen gebruiken ze ook eiwitten, dus dat lijkt me voor jouw pony juist gunstig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:08

Even los in een bak is niet voldoende om stalbenen tegen te gaan. Daarvoor moet een paard iedere dag, meerdere uren, vrij kunnen bewegen. Ik denk echt niet dat het met eiwitten te maken heeft, maar echt van je manier van paarden houden.

Zoveel op stal geeft ook vaak dat een paard "down" is, en daardoor niet zoveel eet als het eigenlijk zou moeten. Veel meer naar buiten (paddock of wei), zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het paard niet alleen beter in zijn vel komt te zitten, maar daardoor ook meteen gaat aankomen, en van de stalbenen af is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:11

Heb hetzelfde probleem met mijn 16-jarige (hoewel de mijne niet de hele dag opgesloten is in de stal).
Ze krijgt 5 a 6 keer in de week slobber (3/4 blik), daarbij doe ik nog ruim een kwart structuurmuesli en een kwart blik Omega 3,6,9. Elke dag twee kilo merriebrok en veel ruwvoer (wat ze nooit allemaal opeet). Ze zit nu op een 'precies goed' gewicht, maar heeft dus geen reserves. Barst wel van de energie en ziet er super uit.

Mocht ze deze winter weer terugvallen, dan probeer ik Seniores Priores van Subli. De gewone pulp vond ze niet te pruimen.

Het enige wat echt hielp en binnen een paar dagen resultaat gaf, naast bovenstaande: gras!

Ik wil je niet veroordelen, maar heb wel moeite met het feit dat je geen tijd vrij maakt om je paard paard te laten zijn. Paarden zijn niet geboren om 24/7 in een stal te staan en misschien is het 1 wel aan het ander gerelateerd.... Ik zou toch op zoek gaan naar iemand die jouw paard de zorg kan geven die ze verdient (pensionstal/bijrijder whatever) en dan druk ik me nog mild uit.

Hoop dat je iets hebt aan mijn 'voedingstips'.

Even voor de goede orde tegen de mensen die zeggen dat ze wel wormen moet hebben of tandproblemen: mijn paard bleek bij een mestonderzoek geen wormen te hebben. Uit de bloedtest die de DA deed, bleek dat ze toch wel wormen heeft gehad. Dat is behandeld, haar tanden zijn gecheckt, ze is compleet doorgelicht en ondanks dat alles bleef ze mager. Blijkbaar zijn haar volbloed-zijn, drukke karakter en leeftijd toch de boosdoeners.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:12

Je paard 1 keer per week buiten zetten kan echt niet hoor! Vaak komen paarden goed aan als ze lekker in de wei mogen staan, ze worden er ook veel vrolijker van. Je kan haar mais bijvoeren, dat vult goed en ze worden er als het goed is dikker van.

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:22

Waar kan ik dat maïsmeel halen?
Ze komt er per dag zeker 3 tot 4 uur uit waaronder verzorging buiten bak stapmolen rijden longeren etc..

Ze mag er niet zonder toezicht in staan nee vanwege veiligheid en als andere mensen van de bak gebruik willen maken moet ze er direct uit

Letziforevr wat je over mij zegt is niet eerlijk je weet mijn situatie niet en als je goed leest probeer ik juist een oplossing te vinden ik vraag alleen of jullie iets weten wat ik bij kan voeren waar geen tot weinig eiwitten in zitten en waar ze wel dikker van wordt ik heb geen zin om van die poedertjes te kopen die veel geld kosten terwijl ik niet zeker weet of ze het lust of dat het überhaupt wel werkt je moet niet gaan zeggen dat ik geen geld uit wil geven aan mijn paard want ik heb al heel veel uitgegeven aan dierenarts kosten en probeer nu weer een beetje te sparen voor andere hoge uitgave voor als ze iets krijgt dan ga ik geen duur voer of wat dan ook kopen als het ook goedkoper kan zodat ik weer kan sparen voor een volgende dierenarts behandeling

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:26

meestal kun je het wel krijgen bij de welkoop, of een winkel die ook paardenvoer verkoopt.
het zijn zakken van 25 kilo, de leverancier is arie blok.
een zak kost rond de 15 euro.
wij gaven anderhalve schep en dan water erbij dat het een stevig papje word.