Wei willen huren van gemeente, hoe aan te pakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiimberley

Wei willen huren van gemeente, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:22

In onze omgeving staan diverse stukken weiland leeg. Hierop kan de gemeente niets bouwen omdst de ruimte daar te klein voor is en de plaats niet ideaal is. Nu zijn we bezig om zo'n stukje te bemachtigen. Dan blijft het er mooi bij liggen en heeft de gemeente er geen omkijken meer naar.

Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken? Mailen hebben we al gedaan, maar daarop krijgen wij een antwoord dat ze nog niet weten wat ze ermee willen gaan doen en dat er meer mensen zijn die die stukjes zoude willen hebben. Natuurlijk zouden wij een stuk ook willen delen, er zijn tenslotte meerdere stukjes land beschikbaar in onze ogen.

Nu is mijn idee om een draaiboek te maken die we aan de gemeente overhandigen. In de mail hebben we kort toegelicht wat we met het land willen doen maar dat is semier. Mijn idee is om een boek te maken met daarin onze opzet, wat willen we ermee en hoe komt het eruit te zien. De gemeente kan dan zelf kijken of dat het is wat ze voor ogen hebben, en dat maakt de keuze voor hen misschien gemakkelijker. De gemeente heeft het druk zat dus ik ben van mening dat we ze hiermee een stapje helpen.

Is dit een goed idee of moeten we gewoon afwachten totdat ze reageren als ze er meer over weten? Uit ervaring weet ik dat dit dan lang kan duren, en ik wil het niet langs mijn neus voorbij zien gaan.

Hebben jullie tips voor wat er in het draaiboek moet komen, en wat juist niet? Ter informatie, we willen er 2 paarden op gaan houden met schuilstal (we weten al dat dit erop mag), ter goede van het land willen we er ook schapen op houden die de resten opeten die de paarden laten liggen.

Graag tips :) ik wil graag snel handelen want binnenkort zijn we op vakantie en wil het daarvoor geregeld hebben. Niet dat ik ze wil pushen hoor ;-)

Yucca

Re: Wei willen huren van gemeente, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:30

Als de gemeente hier geen beleid voor heeft, denk ik niet dat het 1-2-3 geregeld is. Waarschijnlijk zullen ze eerst intern gaan kijken of ze dit kunnen doen, en zo ja, hoe ze het gaan aanpakken.

Ik zou een reactie terug doen op de mail die je hebt gekregen met de vraag wanneer ze denken iets te weten, wat hun vervolgacties zijn en hoe jullie in contact blijven/op de hoogte blijven.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:34

Het punt is dat 1 man hierover de beslissing moet nemen, en hij heeft het belang er niet zo voor om deze zaak eerst te behandelen zegmaaar, het wordt steeds vooruit geschoven.

In de mail stond dat ze ons zouden benaderen als ze meer weten, maar het ligt nu stil, dus ik wil ze helpen met een beslissing nemen. We wachten nu al 3 weken af en nog zijn we geen stap verder. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben er of er nog een mogelijkheid is dat het nog lukt.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:35

Je zou in het draaiboek kunnen opnemen dat je rekening wilt houden met het landschap, dus mogelijk een natuurlijke of ander mooi in het landschap passende omheining (hout bijvoorbeeld). Dat zou een stukje toevoeging kunnen zijn.
Maar dan zou ik wel een langdurig contract willen want dat kost wel e.e.a. in aanleg.

* Edit: 3 weken is nog echt niet lang om te wachten...hou er maar rekening mee dat je gemeente er lang over gaat doen om hier een beslissing over te nemen.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:39

Remy schreef:
Je zou in het draaiboek kunnen opnemen dat je rekening wilt houden met het landschap, dus mogelijk een natuurlijke of ander mooi in het landschap passende omheining (hout bijvoorbeeld). Dat zou een stukje toevoeging kunnen zijn.
Maar dan zou ik wel een langdurig contract willen want dat kost wel e.e.a. in aanleg.

* Edit: 3 weken is nog echt niet lang om te wachten...hou er maar rekening mee dat je gemeente er lang over gaat doen om hier een beslissing over te nemen.

Klopt 3 weken is niet lang. Maar op dit moment is het verhuurd en degene heeft het opgezegd dus moet er binnenkort weg, dus dan staat het leeg. Het is al achterstallig onderhoud dus vandaar dat ik het wil regelen, dan kan het onderhouden worden.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:41

als de gemeente via de mail al aangeeft dat ze nog geen bestemming hebben voor het stuk, heb je simpelweg pech. Vrienden van ons huren ook een stuk van de gemeente en die willer er nu nog een stukje bij huren maar daar is ook nog geen bestemming voor en ze wachten al 3 jaar..

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:43

Goos_hoeve schreef:
als de gemeente via de mail al aangeeft dat ze nog geen bestemming hebben voor het stuk, heb je simpelweg pech. Vrienden van ons huren ook een stuk van de gemeente en die willer er nu nog een stukje bij huren maar daar is ook nog geen bestemming voor en ze wachten al 3 jaar..

Een bestemming is er wel want ze hebben niet aangegeven dat ze er ietsmee van plan zijn. Er zijn alleen meer gegadigden voor het stuk. Het wachten is dus op een keuze van de gemeente wie het stuk krijgt, dit gebeurd alleen niet. En om ze te helpen zoek ik naar een oplossing om het ze gemakkelijker te maken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:44

Ik zou ook niet teveel gaan drammen, meestal houden ze daar niet zo van, en is het gewoon nee.
Houd er rekening mee, dat als het je zou lukken, wat grond te huren, dat je het ook zomaar weer kwijt kan zijn.
Ik heb inmiddels al diverse keren gehoord, dat mensen die al jaren stukken grond huurden van de gemeente, het ook zomaar ineens weer konden inleveren, omdat de gemeente er weer een andere bestemming of liefhebber voor had.
In enkele gevallen was het dan pony's verkopen, omdat een duurdere stalling niet haalbaar was.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:45

dan gaat het meestal bij de gemeente waar hebben ze het minste last van (denk aan overlast geluid, stank, blijft het er netjes bij liggen) en meestal is het ook nog zo wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:46

Ik wilde hier ook graag een stuk huren van de gemeente, heel veel heen en weer geharrewar maar nog steeds niks. Nu ligt het stuk er een half jaar alweer brak bij. Eerlijk gezegd interesseert ze dat bijzonder weinig heb ik het idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:47

TS: Hoe groot is de gemeente?

Mijn ervaring hier in de gemeente (kleine gemeente): maak eens een praatje met een wethouder.
Leg daar uit wat je plannen zijn, inclusief tekeningen.
Als ambtenaar is het heel vervelend als mensen het doen, maar voor de aanvrager kan het wel positief zijn en het proces versnellen.
Bij een grote gemeente zijn ze hier weer wat minder gevoelig voor.

En het kan bijna niet dat 1 persoon hiervoor verantwoordelijk is :n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:49

Hou er ook rekening mee dat de vakantietijd nu begint te komen en dat ook veel ambtenaren op vakantie zullen zijn/gaan. Dit werkt ietwat vertragend in het proces om beslissingen te nemen.
Daarnaast is het een veel complexer besluit dan je voor ogen hebt en zullen er meerdere mensen over moeten besluiten.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:53

Amanda schreef:
TS: Hoe groot is de gemeente?

Mijn ervaring hier in de gemeente (kleine gemeente): maak eens een praatje met een wethouder.
Leg daar uit wat je plannen zijn, inclusief tekeningen.
Als ambtenaar is het heel vervelend als mensen het doen, maar voor de aanvrager kan het wel positief zijn en het proces versnellen.
Bij een grote gemeente zijn ze hier weer wat minder gevoelig voor.

Gemeente is middelgroot, 30.000 inwoners ongeveer.
Daar zat ik aan te denken inderdaad, is een goeie om een praatje te maken met een wethouder.
Wil ook niks forceren maar wil ook zo graag iets doen. Kan het niet hebben als het straks niet lukt omdat ik er niets aan heb gedaan. Wil er alles voor doen!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:56

kiimberley schreef:
Wil er alles voor doen!

Dat kan je ook nog tegen de ambtenaar/wethouder zeggen, misschien is hij daar wel gevoelig voor ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:58

Vraag eens een gesprek aan met de wethouder. De ambtenaar zal daar als het goed eens vanzelf bijzitten.
Ga open dat gesprek in, laat zien dat je enthousiast bent, wat je wil, dat je ook echt graag wil, maar ook dat je begrip hebt voor procedures en dat die tijd kosten.
Informeer of je hier formeel een aanvraag voor in moet dienen, enz.
En vraag daarbij om een tijdlijn van afhandeling. Zo heb je zelf een idee, maar kun je hen er ook aan houden :j

Zo forceer je niks, weet je zelf waar je aan toe bent en zien zij ook dat je er serieus en enthousiast mee aan de slag wil.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:01

Tot op een zekere hoogte van he, alles willen doen haha :o
Goed idee Amanda, dit was ook mijn gedachte, vandaar dat ik dan een soort draaiboek wil maken, dit laat ik dan bij ze achter waar mijn verhaal nog eens instaat, dit kunnen ze dan intern meenemen.

Maar wat zet ik erin en wat juist niet. Wat willen ze zien enzovoorts... :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:03

Remy schreef:
kiimberley schreef:
Wil er alles voor doen!

Dat kan je ook nog tegen de ambtenaar/wethouder zeggen, misschien is hij daar wel gevoelig voor ;)

En foto's maken natuurlijk...! Kan je hem daarna ermee chanteren.... :D :+ :D

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:07

Dat kan je ook nog tegen de ambtenaar/wethouder zeggen, misschien is hij daar wel gevoelig voor ;)[/quote]
En foto's maken natuurlijk...! Kan je hem daarna ermee chanteren.... :D :+ :D[/quote]

Haha! Foto's waarvan haha, nee laten we het op de normale manier doen :D

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:17

Nog even goed nagevraagd, en het is echt zo dat 1 persoon hierover de beslissing moet nemen. Deze schuift het voor zich uit. De man waarmee wij mail contact hebben is misschien een wethouder, de man die moet beslissen staat hier nog boven. Een lastige situatie dus. Misschien een afspraak regelen met de man van het mailcontact, deze heeft immer direct contact met de man die moet beslissen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:22

Ik kan me niet voorstellen dat je mailcontact hebt met een wethouder. Dat zal ongetwijfeld een behandelend ambtenaar zijn.
Als je echt een gesprek met de wethouder wil, moet je het algemeen nummer van je gemeente bellen en aangeven dat je doorverbonden wil worden met het bestuurssecretariaat om een afspraak met de wethouder ruimte/grondbeheer (even op de gemeentesite kijken wie dat is) te maken. En aangeven dat je daar ook graag de behandelend ambtenaar bij wil spreken.

Je kunt er ook voor kiezen om een brief naar college van B&W te sturen met daarin een aanvraag tot huren van het landje en je plannen.
Maar mijn ervaring met kleinere gemeenten is dat eerst een gesprek en daarna een aanvraag alles wat soepeler laat verlopen.
Mits je het gesprek open ingaat uiteraard :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:27

Waarvoor wordt het momenteel gebruikt / wat deed de huidige huurder ermee en hoe vond de gemeente dat...?

Ik denk dat de gemeente weinig prioriteit geeft aan dergelijke zaken inderdaad, zij winnen er ook weinig mee door het aan jou te verhuren, maar lopen wel het risico dat ze veel gezeur van je krijgen als ze willen dat je er weer vanaf gaat...

Ik denk dat je het meeste kans op succes hebt als je ze een goed gevoel geeft, inderdaad dat je aangeeft het goed te willen onderhouden (geef even kort maar duidelijk aan welke plannen dat je met het stukje hebt) en dat het heel erg kan helpen als je ze het gevoel geeft dat ze met jou geen gezeik krijgen.

Wil je het stukje bvb. gaan gebruiken als een extra weitje om te grazen, en heb je gewoon een normale plek thuis of elders wat het hoofdverblijf van de dieren is, dan kun je al aangeven dat je het terrein bvb. binnen een maand weer kunt verlaten zonder gezeur en dat je het dan helemaal "braakliggend" achterlaat als ze dat willen bvb., zodat ze niet hoeven te tobben om jou en je "zooi" daar weg te krijgen.

Of wellicht willen ze juist graag dat iemand het helemaal netjes maakt met een mooi hek en mooie schuilstal voor enkele jaren...kortom: probeer er achter te komen op welke gronden zij het wel zouden willen verhuren :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:45

De persoon waarmee we mail contact hebben is na opzoeken een coordinator wijkonderhoud, geen wethouder dus, sorry!

De vorige verhuurder had er paarden op, en de jaren daarvoor meer dieren. De vorige verhuurder is al een dagje ouder intussen en het land is de laatste jaren bijna niet onderhouden. Het ziet er niet uit, het gras staat vol onkruid en staat meters hoog. Wij willen dus de boel netjes maken, de omgeving daar is ook pas opgeknapt dus deze zooi valt nu extra op. De gemeente vind dit prima, hun stuk land wordt onderhouden en ze krijgen nog geld ook. Helaas is dit de laatste jaren niet gebeurd en ligt het er nu achterstallig bij.

Belangrijk is inderdaad om te zeggen dat je snel weg kan als het moet, daar moeten we dan wat op vinden om dat ook te kunnen doen. Het zou namelijk het hoofdterrein worden, en hebben niets achter de hand op het moment, maar daar ga ik mee aan de slag!

Geen idee hoe we erachter kunnen komen wat zij graag zouden willen zien, maar we doen een poging. Ik denk ten eerste dat zij het er gewoon goed verzorgt uit willen en dat zij er geen geld e
n tijd in hoeven te steken.

Heel fijn dat jullie zo meedenken! :D