Tips! paddock als staluitloop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yentel1

Tips! paddock als staluitloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:53

Wij overwegen om op onze stal voor onze 4 paarden een uitloop naar buiten te maken, zeg maar een kleine paddock grenzend aan de eigen stal. Wie heeft er tips? Vragen die we hebben zijn o.a.

- wat is handig, duurzaam én goedkoop materiaal voor de omheining?
- wat is een goede bodembedekking ín de stal als er in- en uitgelopen kan worden?
- wat is een goede bodembedekking voor de paddock, denk ook aan schoon houden?
- welke vorm geef je de paddocks? Allemaal een rechthoekje van plm 3,5 bij 7 (dat is de ruimte die we plm hebben)?
Of zijn er betere opties?
- De paarden lopen nu overdag met z'n 4-tjes in de wei (plm halve dag). Ze kunnen goed met elkaar overweg. Zouden jullie kiezen voor een afzonderlijke paddock voor elk paard, of voor 1 of 2 grotere paddocks?

Alle tips zijn welkom!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:00

Hout met stroomdraad er voor (dat ze niet kunnen knagen en schuren).
Als je echt voor goedkoop wilt, gewoon stroomlint.

- wat is een goede bodembedekking ín de stal als er in- en uitgelopen kan worden?
Stro/zaagsel, net wat je er in wilt hebben.

Zand en het eerste stuk verhard. Scheelt ook in/uit lopen van zand en stal bedekking.
Of van die rubberen matten.

- welke vorm geef je de paddocks? Allemaal een rechthoekje van plm 3,5 bij 7 (dat is de ruimte die we plm hebben)?
Gewoon rechthoekige, is het makkelijkste.

- De paarden lopen nu overdag met z'n 4-tjes in de wei (plm halve dag). Ze kunnen goed met elkaar overweg. Zouden jullie kiezen voor een afzonderlijke paddock voor elk paard, of voor 1 of 2 grotere paddocks?
Ik zou gaan voor 1 of 2 grotere paddocks, zeker als het een relatief vaste groep is. Hebben ze sociaal contact en kunnen ze eens een keer een sprintje trekken. :)
Als het echt alleen is voor het op stal staan, is per stal een paddockje natuurlijk ook goed zat (mits ze dan nog elke dag in een grotere paddock/wei komen.
Als je geen vaste groep paarden hebt, zou ik ook aparte paddockjes maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:28

omheining is een lastige, zit ik zelf ook nog mee.
Wat je veel ziet is RVS of gegalvaniseerde of gecoate buizen. Hout kan natuurlijk ook, maar dat moet je afschermen met schrikdraad terwijl die buizen bijt-proof, slagvast, sterk, duurzaam en nagenoeg onderhoudsvrij zijn. Maar goed, wel prijzig!

Schriklint kan als de paarden niet naar elkaar slaan door/over de draden heen

Bodembedekking stal: je kunt elk strooisel wel gebruiken, maar om uitlopen te voorkomen is het handig slechts een deel in te strooien en eventueel de laatste meters voor de deur stalmatten te leggen zodat het strooisel minder makkelijk de stal uitgelopen word, en de paarden minder snel nattigheid het strooisel in lopen. (Lang Stro loopt meer uit dan gehakseld strooisel of houtkrullen.)

Ook voor het eventueel inregenen doordat de deur open staat is het vrijlaten van het deeel van de stal bij de buitendeur handig.
Ik heb geen grote overstek en bij mij regent het toch wel 1 a 1,5 meter naar binnen en als het heel hard regent en waait vanuit de verkeerde windrichting, dan moet ik de staldeuren en luiken aan die kant dicht doen.

Alleen stalmatten kan ook, maar dat zou ik alleen doen indien de paddock uit een deel zand bestaat zodat ze niet gedwongen zijn op de matten te plassen.

Uitloopje kan bestaan uit niet-gladde klinkers, opgeruwd beton, graskeien of kunststof bodemroosters.
Een deel verhard en een deel zand kan ook. Maar alleen zand zou ik niet doen. Dat omdat je dan allemaal zand je stal ingelopen krijgt en strooisel door je zand (geeft op den duur modder), als het nat is wordt het sneller een smeerboel in je stal en in je paddock.

Drainerende rubber of kunststof (stal/paddock)matten is een goede optie voor over verharding tegen uitglijden of te veel slijtage. Als ze zacht genoeg zijn kan een paard er eventueel ook op liggen.

Als de paarden overdag in een groepje op de wei of in een grote paddock komen, zou ik de uitloopjes niet met zand doen. Het is met verharding veel makkelijker schoon te houden (uitmesten en vegen) en als ze alleen 's avonds en 's nachts in de stal met uitloop staan kunnen ze binnen op zachte bodem staan en buiten op harde, wat goed is voor pezen en hoefmechanisme.

Ik zou niet kiezen voor gezamenlijke paddocks als je de stal open houd er het standaard individuele stallen zijn met maar 1 deur. dan heb je namelijk de kans dat ze elkaar klem zetten en op een klein oppervlak krijg je eerder irritaties dan op een groot oppervlak.
Als je de stallen kunt verbinden en je dus een dubbele stal hebt met 2 deuren (ik kan een tussenschot er uithalen en heb dan een stal van ongeveer 6,30 bij 3,60 met aan beide zijmuren een schuifdeur naar buiten)
Kun je wel overwegen duo-paddockjes te maken. Maar ook dan is je paddock erg klein voor 2 paarden.
Een ruwvoerbak of ruif/rechthoekig XL hooinet in het midden waar de paarden omheen kunnen lopen en elk aan 1 kant kunnen staan als ze willen is dan wel fijn.

Ter Illustratie: Mijn inloopstal is al ruim 6 bij 7 en daar sluit ik paard en pony wel even in op, maar dan hebben we het over een uurtje of misschien 2 en met hooi zodat ze wat te doen hebben... De Paddock (had grote paddock opgesplitst) waar ik afgelopen winter 2 pony's samen in had lopen bestond uit die dubbele stal, op zijn kleinst zo'n 7 bij 14 verharding en dan nog een zandgedeelte er bij van 12 bij 14 meter.
Als ze rustig staan en wat eten en rondwandelen gaat het prima, maar als ze willen spelen of rennen is het maar klein. (maar met 4 rennende paarden is zelfs een 20 bij 60 bak nog klein :P)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:42

Ik ben fan van steenschotten. Misschien niet heel goedkoop (ligt er wel aan of je a- of b- keus neemt), maar wel duurzaam. Het is hardhout met boven en onder een metalen rand. Ideaal, want die van mij vreten hout aan en nu blijven ze er netjes van af. Bijkomend voordeel vind ik dat ze niet uit kunnen breken / ontsnappen, zoals bijv. bij schrikdraad / lint of met benen tussen bijv. buizen door kunnen gaan en je kunt hee makkelijk poorten / deuren maken.

Rubber matten of halve stal rubber matten en achterin een zachte bodembedekking zodat ze nog zacht kunnen liggen. Ik heb zelf strokorrels, maar dat lopen ze wel mee naar buiten. Waarschijnlijk loop je alles mee naar buiten, maar ik denk dat je met stro dan nog het meest makkelijk uitkomt.

Misschien kun je een stukje bestraten met klinkers en de rest gewoon zand? Ik heb zand in de paddock en schep iedere dag de mest eruit. Het bestrate stukje veeg ik elke dag aan om het schoon te houden. Blijft prima schoon.

Of zijn er betere opties?

Wil je alle paarden apart laten lopen en niet bij elkaar zetten? Dat zou ik nl. eerder doen. Dan kunnen ze wat meer bewegen als ze willen. En ook wat meer sociaal zijn. 3,5 x 7 is nl. wel echt een postzegel. Of je de vorm vierkant, rechthoekig of rond maakt, maakt denk ik niet zoveel uit voor je paard. Vierkant of rechthoekig is het makkelijkste met het aanleggen en als dat ook goed past op je terrein, dan zou ik dat zeker doen.

Zoals ik hierboven als zei, ik zou ze bij elkaar laten lopen.

wendyenbram

Re: Tips! paddock als staluitloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:46

wij hebben voor de stal een paddock bestraat van 10x6 dit is omheind met weidepalen en stroomtouw.
daarnaast loopt de paddock nog door. en dit is een ruimte van 10x20 met wit en zwart zand.
in de stal die 24/7 open staat liggen rubber matten. alleen in de winter komt er stro in omdat ze danbinnen liggen, verder liggen ze altijd buiten in het witte zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:50

Is het de bedoeling dat de paarden alleen s'nachts op stal + de uitloop staan? In dat geval zou ik er zelf voor kiezen om individuele uitlopen te maken. Het zijn kleine stukjes voor twee paarden, wat irritatie kan op leveren en zeker met de stallen er bij kunnen ze elkaar toch wel heel makkelijk klem zetten of in een hoekje drijven. Daar bij is mijn ervaring dat veel paarden het wel fijn vinden om in alle rust te eten en af en toe plat te slapen. Niet alle paarden durven/kunnen dat met een ander paard er bij. De keuze is dus ook afhankelijk van je type paarden.

Helemaal als de paarden overdag in een groep buiten staan zou ik de paddock persoonlijk bestraten. Goed schoon te houden, veilig om eventueel buiten hooi te voeren en afwisseling in ondergrond (zacht in stal/bak/weide en hard in de paddock) is bevordelijk voor de hoeven en pezen.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:24

Bedankt voor jullie reacties. Het helpt om even wat verschillende beelden in ideeen te hebben!
De paarden staan normaal gesproken zo'n 6 uur p/d op de wei, of s'winters in de grote bak.
Dus (jammer genoeg) best veel op stal. Om hun bewegingsvrijheid en leefruimte wat te vergroten willen we dus deze paddockjes maken. Mijn voorkeur gaat er op dit moment naar uit om individuele paddockjes te maken, omdat de ruimte ook voor 2 of 4 paarden best klein is. Voeren en rusten gaat dan individueel wat makkelijker...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:31

Als ze idd een uur of 6 in de bak staan met elkaar, dan zou ik er idd ook eerder voor kiezen individuele paddocks te maken. Ik dacht dat het de enigste buiten plek was voor de hele dag. Sommige paarden hebben het ook gewoon nodig om even alleen te eten of te rusten.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:36

In de stal heb ik bijna nooit bodembekking. Als ze willen liggen gaan ze buiten in de paddock liggen. Wij hebben ongeveer 40 cm. diep uitgegraven, vervolgens drainage matten en daar overheen zand. Op de shetjes na, staan alle paarden apart in de paddock. Het draadje tussen de paarden is heel laag, dus ze kunnen gewoon kroelen met elkaar. Ik heb ervoor gekozen om ze apart te zetten omdat mijn paard nog wel eens lelijk wilt doen als ze in een kleine ruimte opgesloten staat. En het grote voordeel vind ik: je weet precies wat je paard te eten krijgt. Je kunt afgepast voeren.
De omheining heb ik hier van lint met stroom erop.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:02

@wendyenbram; hoeveel paarden lopen in deze paddock?
@ Odi; hoe groot zijn jouw paddocks dan?
Hebben jullie ervaring met steigerbuizen als omheining?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:24

Yentel1 schreef:
@ Odi; hoe groot zijn jouw paddocks dan?

Ik denk 4 x 6.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:30

@Yentel1 : een oppervlak van 14x7 is te klein om 4 paarden op te laten lopen. Zeker als ze toch al een bak/weiland hebben zou ik afzonderlijke paddocks maken en verharden. Het oppervlak is nl te klein om lang goed te blijven, het wordt dan al snel een modderboel.
Wil je geen echte stenen, dan zijn rubberen H-stenen misschien een optie
http://www.google.nl/search?q=rubber+h- ... 59&bih=554

Of anders goedkoop bestraten en waterdoorlatende rubbermatten er op leggen.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:26

Echte stenen vlgs mij geen probleem, maar juist goed voor de hoeven toch? Combi deel bestraten en deel zand lijkt mkmn wel wat!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:03

Het is idd goed voor de hoeven....als ze goede hoeven hebben :D
Ze staan in de winter iig altijd droog en niet in de blub.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:55

ik zo persoonlijk kiezen voor een deel verhard (steen of rubber) en een deel zand. ik heb zelf een uitloop met grote vochtdoorlatende rubber (speeltuin) tegels, dat bevalt mij erg goed. ze worden niet glad, ook niet in de winter en de paarden liggen er ook op. goedkoop zijn ze helaas niet, ik heb wekenlang marktplaats in de gaten gehouden voor gunstig geprijsde partijen.

in de stal kun je inderdaad gewoon leggen waar je eigen voorkeur naar uit gaat, maar de inloop vrij houden is wel aan te raden omdat het al snel een bende wordt met in en uitlopen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:07

Wij hebben stallen van 3,5*3,5, en daarvoor hebben we per paard een uitloopje van 3,5*5. Hier staan ze in de winter in (regelmatig worden ze in de piste eventjes een uurtje uitgelaten voor beweging) en in de lente en herfst 's nachts. Nu in de zomer zijn alle draden van de uitloopjes open, en zijn de tussenmuren van de stallen er uit gehaald, zo ontstaat er binnen 1 grote stal...

Buiten hebben we verhard met betonplaatjes. Tussenin hebben we 2 planken met een stroomdraadje voor. Zodat ze er niet aan kunnen bijten/schuren/duwen, ...

Afbeelding

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:26

dat ziet er netjes uit suzzy. misschien is helemaal verharden ook wel een goed idee, dan wordt het ook geen blubberbende in de winter.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:07

Yentel1 schreef:
Hebben jullie ervaring met steigerbuizen als omheining?

Mijn gepensioneerde Epony heeft een uitloopstal met paddock ervoor. Die paddock hebben we omheind met steigerbuizen. Dat ziet er netjes uit en is heel stevig. In de schuilstal ligt zand met daarop stro. De paddock hebben we bestraat met stoeptegels. Hij staat er alleen snachts in als de andere paarden op stal staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:10

Lijkt me ook een hele stevige en goedkope oplossing, maar zet ze wel veilig aan elkaar vast. Niet met scherpe uitsteeksels.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:45

Je moet het inderdaad goed afwerken. Ik heb de steigerbuizen gecombineerd met houten palen(staanders) zodat er geen uitstekende randen aan zitten.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 23:05

Suzzy_3, dat ziet er super uit. Wij zijn nog wel bang dat het wat rommelig wordt dus erg fijn om een foto te zien van een strak en net geheel!
Aukelizzy, heb jij misschien ook een foto van jullie constructie met steigerbuizen? Of iemand anders met mooie voorbeelden? In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken tot nu toe!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:10

En dan is het nogeens niet af.. Het modderig padje er voor moet ook nog verhard, en er naast ook allemaal. Zijn vorig jaar in september begonnen met die stal te zetten. En zijn in de winter moeten stoppen. Grond die bevroren is laat zich niet zo makkelijk bewerken...

Mijn ouders hadden eerst hetzelfde principe. Die wonen op zandgrond, en hadden gewoon witte/gele zand in de uitloopjes gedaan. Maar dat wordt toch een modderboel, en als ze kakken lopen ze dat helemaal door elkaar.
Nu om uit te mesten is handig. Binnen in de stal drollen scheppen en natte plekken, door de deur naar buiten gooien. En dan als alles buiten ligt borstelen we alles naar het middelste uitloopje, daar mooi op een hoop. En hop, opscheppen in de kruiwagen, en klaar...

Hebben nu al strokorrels, stro en schavelingen in de stal gehad. Werkt allemaal evengoed. Bij paarden die veel binnen en buiten lopen krijg je wel wat bodembedekking mee naar buiten, maar aangezien we elke dag (soms 2 keer) de stallen doen, borstel je dat gewoon terug binnen... Je kan ook een houten balkje voor de deur leggen, dan moeten ze daar over stappen en 'sloefen' ze dat niet mee naar buiten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:52

@Suzzy_3 : ik denk dat je een hoop werk dubbel doet als je alles eerst naar buiten gooit en dan weer bij elkaar moet vegen. Doe het meteen in een kruiwagen, dan heb je alles in een keer goed schoon :D
Een schopstok zou ik zeker maken, dat scheelt echt heel veel werk met naar buiten gelopen stalbedding.
Maak hem wel zo dat je hem ook makkelijk kunt verwijderen. Die bij mij staan gewoon los tussen 2 'houdertjes.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:26

Geen voorbeelden of foto's meer?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:53