spullen eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

spullen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 13:28

hey bokkers.
wat heb je precies allemaal nodig voor een eigen paard

ps weet iemand een leuke pensionstal in de buurt van delft

little_birdy

Re: spullen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:29

1 veel geld
2 goed passend zadel en tuigage
3 een stalling en een weiland

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:31

Wat hierboven staat.

+ zomer/winter/regen dekens.
+ een goede hoefsmit
+ een vaste veearts

And go on with the endless list. :+

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:32

Ouders die er 1 voor je willen kopen.. :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:32

Op de Bokt wiki staan goede artikelen, deze is misschien leuk om door te lezen;
http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Kosten

Stalling kun je misschien het beste gewoon opzoeken, en met elkaar vergelijken, heeft de ene stal wel een weiland, kan je in de winter ook binnen rijden of kun je niet rijden als het vies weer is? dan kan je dat allemaal tegen elkaar afwegen en daaruit kiezen welke stalling je het leukste vind :)
http://lmgtfy.com/?q=stalling+delft

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:33

Dekens zijn absoluut geen must.

Belangrijkste;

1- Weidegang / veel buiten
2- onbeperkt/ veel ruwvoer (gras, hooi, kuil)
3- Poetsspullen
4- Halster + touw
5- Tuigage als je gaat rijden

En verder is het zo gek te maken als je zelf wilt.
Ik raad wel aan bijv. betadine scrub/shampoo en iets van sudocrem in je kast te hebben voor wondjes e.d.

Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:36

- tandarts is ook geen overbodige luxe
- een 2e paard omdat een paard niet graag alleen staat....
en idd iets voor wondjes en andere ongelukjes
En vergeet de hoefkrabber niet *D

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:37

Diaz schreef:

Belangrijkste;

3- Poetsspullen
4- Halster + touw

Ik raad wel aan bijv. betadine scrub/shampoo en iets van sudocrem in je kast te hebben voor wondjes e.d.

Succes!

Nou meestal als een paard altijd dekens op heeft gehad, is het 't beste om ze op te houden. Heb ik me wijs laten maken. :')

Maar ik sta bij mensen op stal, die zo bang zijn voor vacht, dat ze hun paard nu nog onder 100gr. hebben staan. -O-

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:44

Als je zomers begint met een paard dekens aflaten, maakt een paard vanzelf richting herft e.d. wintervacht aan als hij geen deken opkrijgt. of nou het jaar daarvoor wel of geen deken was ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:47

Diaz schreef:
Als je zomers begint met een paard dekens aflaten, maakt een paard vanzelf richting herft e.d. wintervacht aan als hij geen deken opkrijgt. of nou het jaar daarvoor wel of geen deken was ;)

Ah, oke. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:50

Afhankelijk van wat je doel is met het paard, wil je gaan rijden of mennen of gewoon wat tutten en grondwerk doen, wandelingetje aan de hand.
Als je wil gaan rijden is passend tuig nodig, ben je niet van plan te rijden is de aanschaf ervan ook overbodig.
Ook wat is je doel met rijden voornamelijk het bos in of wil je echt gericht een tak van de sport gaan doen waar dus een (binnen)bak handig voor is.
Verder vindt ik weidegang nr 1 samen met soortgenoten.
Wil je gewoon wat recreatief gaan trainen en niet zo zeer richting wedstrijden dan vindt ik dekens niet echt nodig. Paarden kunnen prima zonder en zeker als ze niet dag en nacht buiten staan of voldoende beschutting hebben.
Al hoewel een vliegendeken wel zo fijn is voor het paard als ze veel buiten staan en als er veel vliegen/dazen zitten.

Verder poetsspullen is altijd wel zo handig maar de hebben de meeste volgens mij al voor aanschaf van een paard. Halster ook wel handig anders kun je niet meenemen. En de rest komt gaande weg wel, je zit toch altijd met de maten dus eerst zul je toch een paard moeten hebben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:09

Wat je nodig hebt hangt helemaal af van hoe jij je paard wilt houden. Mijn paard komt jaar rond buiten en heeft geen dekens. Die maakt hij zelf een aan en omdat ik alleen maar buiten rijd kom ik nooit bezweet thuis. Ga jij ergens staan met een binnenbak dan is een zweetdeken handig voor als hij bezweet de stal in gaat, na een uurtje kan die deken er weer af.
Ga je wedstrijden doen en fanatiek trainen, dan kun je overwegen je paard te scheren zodat hij niet zo snel bezweet raakt, dan is een goede waterdichte winterdeken echtwel nodig.

Dit principe geldt voor alles wat je zo'n beetje kunt kopen. Stel jezelf dus de vraag hoe je stalling is, en wat je met je paard gaat doen en wat je paard echt nodig heeft.

Zoals al gezegd staat mijn paard overdag altijd buiten en rij ik alleen maar in het bos. Ik probeer een minimum aantal spullen te hebben, maar ga wel voor kwaliteit.

Tuig: westernzadel en hoofdstel, 1 halster een reserve halster, Touw idem, 2 dekjes. Mentuig en hoofdstel
Verzorging: borstels, spons, zweetmes met aan een kant tandjes (voor tijdens de rui), gewone haarborstel voor manen en staart, spullie om de staart en manen uit de klit te halen (anders trek je die stuk) vliegwerend spul (sprayfles) hoeven krabbert emmer, (altijd handig), hoeven vijl, shampoo, poetsblok (de mijne heeft veel wit anders niet nodig) kromme schaar met stompe punt, EHBO setje, toiletteermesje, klein zakkammetje om af en toe de schilfers uit zijn maantop te krabbelen
Verder: Verzorgingsspullie voor leer, oude sok om leer mee te poetsen, opstapje, oude handoeken, wondzalf (voor bij schrammen en beten) label met je gegevens voor aan je zadel.

Voor mijzelf: 2 rijbroeken, warme jas, laarzen (of chaps met schoenen), oudere shirtjes (worden toch vies) Cap, petje, zonnebril, bergsokken (vind ik het fijnst gaan ook lang mee) Klompen (draag ik op stal als het te warm is voor laarzen in het kader van veilig voor de tenen)

Mijn "uitzet" is ook aangepast aan het paard, beenbeschermers draagt hij niet, zweep en sporen zijn niet nodig, een vliegendeken voor op de weide heeft hij niet onder het mom van "had hij maar geen paard moeten worden". Wel heb ik van die sliertjes voor aan het halster als er veel vliegen zitten. Longeren deden we toen hij jong was nog wel, maar die spullen heb ik nu verkocht, niet meer nodig....
Het kan dus ook simpel... Wellicht nog veel simpeler dan ik hier heb.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:34

little_birdy schreef:
1 veel geld

Inderdaad! Moest hier echt effe om lachen :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:36

tijd :j

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:40

Aangezien ts 14 jaar is, verwacht ik dat ze vooral aan het dromen is over een eigen paardje?
Hoe staan je ouders hierin ts? Advies wat je nodig hebt is natuurlijk alleen maar nuttig als jullie aan het orienteren zijn voor een paard?
Een verzorgpaardje zoeken is ook nog een leuke optie als je ouders geen paardje willen kopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:27

amsterdam_30 schreef:
Aangezien ts 14 jaar is, verwacht ik dat ze vooral aan het dromen is over een eigen paardje?

Nou én... Ze is zich blijkbaar nu ook al realistisch aan het voorbereiden en misschien zin er meer mensen die wat aan dit topic hebben. Waarom moeten wij weten hoe haar ouders er in staan en waarom is advies alleen nodig als ze al serieus op zoek zijn naar een paardje....
Bokt is toch voor iedereen... Vind deze opmerkingen zo'n betutteling.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:24

Diaz schreef:

Belangrijkste;

3- Poetsspullen
4- Halster + touw

Succes!

Dit wil ik nog aanvullen met in ieder geval een zweetdeken. (andere dekens gebruik ik persoonlijk nooit, zelfs niet in de barre winterperiode).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:35

zweetdekens hoef je niet perse te hebben, als het paard geen zwaar werk waarbij die in het zweet komt verricht en als je het paard goed uitstapt.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:56

Oké maar denk niet dat ik een deken nodig heb want hij is wel gewend aan kou

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:57

wat voor paard had je dan in gedachte?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 17:58

Een merens

xAve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:16

Poetsspullen
Halstertouw
Halster
Voer
Weide

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:19

nardxash schreef:
Oké maar denk niet dat ik een deken nodig heb want hij is wel gewend aan kou

Mijn haf is ook gewend aan kou, maar in de afgelopen winter en temperaturen van -20 in de nacht, heb ik toch wel even een zweetdeken op gedaan.
Is ook overigens de enige deken die ik voor haar heb.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:11

Denk dat je het eerst moet gaan kijken naar een goede stalling met weidegang en daarna naar de tijd

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:28

Ik mis het belangrijkste in alle rijtjes: een flinke dosis gezond verstand ;)